Budowa ramki na panel LCD w kokpicie i montaż

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
W poniższym wątku chciałbym Wam pokazać jak wykonać zabudowę panelu LCD w samochodzie, aby wyglądał jak najbardziej seryjnie. Szukałem, szukałem i w końcu udało mi się odnaleźć perfekcyjny opis poparty extra fororelacją. Autorem opisu, jak i wykonawcą jest John (alias gork), który urodził się i mieszka w USA.

Jest pewne małe "ale". Montowany przez niego panel znalazł swoje miejsce w BMW E46 ///M3. Jednak metoda wykonywania ramki (adaptera) na LCD np. w Escort'cie jest identyczna, tylko kształt inny.

Pisałem do John’a i otrzymałem od niego approval (pozwolenie) na przetłumaczenie jego opisu, oraz umieszczenie go na łamach Naszego forum, tak więc tym postem nie łamię praw autorskich.


Warunkiem pojawienia się opisu jest umieszczenie linku do jego strony oraz zastrzeżenie, że John może udzielać odpowiedzi na pytania tylko w języku angielskim.


TUTAJ ZNAJDZIESZ POZWOLENIE NA UMIESZCZENIE TEGO TŁUMACZENIA oraz zadawać pytania John'owi dotyczące jego projektu.




JOHN’S WEBSITE.





OTO TREŚĆ OPISU



Po pierwsze, jeśli chcesz wykonać samemu adapter LCD, upewnij się, że zdajesz sobie sprawę z tego, iż zajmie to DUŻO czasu. Mi wykonanie tego zajęło ponad 40 roboczo godzin. Jeśli uda Ci się zrobić to w kilka godzin/dni, to nie uzyskasz zbyt dobrego efektu, chyba że robiłeś to już setki razy.
First, if you want to build a bezel yourself, make sure you keep in mind that it will take a LONG time. It took me over 40 working hours to build my bezel. If you hack it out in a couple of hours/days, you're just not going to get a good result unless you have done it a hundred times.
Osobiście, nigdy wcześniej nie robiłem czegoś takiego, ale jestem dobry w majsterkowaniu i posługiwaniu się narzędziami, tak więc Tobie prawdopodobnie zabierze to więcej niż 40 godzin, albo mniej jeśli miałeś już jakieś doświadczenia czy umiejętności w tej dziedzinie. Każdy może coś takiego wykonać jeśli ma dużo cierpliwości i dużo motywacji.
I had never done anything like this before, but I am good at building things and working with tools, so you can probably get a good estimate of it taking you longer than 40 hours or less than 40 hours based on your own skills and experience. Anyone can do this if you have enough patience and motivation.
Pomyśl o tym jak o zabawie „play-dough” (ciasto do zabawy), które zamienia się niemalże w kamień w 5 minut po wyjęciu z opakowania. Zawsze możesz to spiłować i odbudować na nowo, jeśli za pierwszym razem coś ci nie wyszło.
Just think of it as working with play-dough that hardens into rock 5 minutes after you take it out of the can. You can always file it down and you can always build it back up if you don't get it right the first time.

UWAGA!!!
KUP LUB POŻYCZ SPECJALNĄ MAKĘ Z FILTREM (NP. MASKA GAZOWA) ZANIM PODEJMIESZ PACE Z BONDO LUB WŁÓKNEM SZKLANYM. NIE CHCESZ PRZECIEZ WDYCHAĆ OPARÓW ŻYWICZNYCH, PYŁU WŁÓKNA SZKLANEGO CZY PYŁKÓW PLASTIKU. TO JEST ABSOLUTNIE KONIECZNE. ZWYKŁA MASKA PRZECIW PYŁKOWA NIE JEST WYSTARCZAJĄCYM FILTREM!

BUY OR BORROW A RESPIRATOR WITH A FILTER BEFORE WORKING WITH BONDO OR FIBERGLASS. YOU DO NOT WANT TO BREATHE RESIN FUMES, FIBERGLASS DUST, OR PLASTIC PARTICLES. THIS IS ABSOLUTELY ESSENTIAL. A DUST MASK IS NOT AN ADEQUATE FILTER!



Sposobem, w jaki skonstruowałem swój adapter, było zdjęcie przedniego panelu z monitora LCD i spryskanie go dookoła pianką izolacyjną. Następnie nadałem adapterowi końcowy kształt tak, aby pasował w miejsce w desce rozdzielczej, gdzie znajdowało się radio i sterowanie klimatyzacją.
The way I constructed my bezel was to take the front half of the LCD monitor housing off of the LCD and spray some of that spray-in foam insulation around it. I then carved it to a rough shape like I wanted it to end up that would fit into the place in the dash where the radio and climate controls were.





Następnie, całość pokryłem warstwą wzmocnionego włókna szklanego firmy Bondo.
Next, I put a layer of fiberglass-reinforced bondo over this.




Po wyschnięciu, pilnikiem wyrównywałem powierzchnię i nadawałem kształt.
I then rough filed the fiberglass bondo to shape.




Proces ten powtórzyłem jeszcze 3-4 razy, za każdym razem usuwając trochę (niezbyt solidnej) pianki izolacyjnej, i ponownie wypełniałem włóknem szklanym.
I repeated this process three or four more times, each time removing some of the (not very sturdy) foam insulation and filling it in with more bondo.






Za każdym razem, pomiędzy wypełnianiem i kolejną warstwą, przymierzaj adapter abyś mógł zobaczyć, w których miejscach powinieneś dać więcej/mniej włókna.
Each time between filing and the next coat, you want to see how your fitment is so that you can apply more/less bondo in the right spots.



W tym momencie miałem już pasującą ramkę, ale oczywistym jest, że sama z siebie nie będzie siedziała w miejscu, więc musiałem wykonać jakieś mocowanie. Wygiąłem kilka kawałków metalu, aby wtopić je tak by pasowały w odpowiednie miejsca w desce rozdzielczej i adapter solidnie był zamocowany. Tutaj widać jak ustawiłem uchwyty. Są one umieszczone bezpiecznie w adapterze LCD, poprzez umieszczenie ich w wilgotnym jeszcze włóknie szklanym i pozwolenie aby włókno pokryło metal dookoła.
At this point, I had a rough frame, but obviously it's not going to sit in there by itself, so I had to make some mounts for it. I bent up some pieces of metal to mold into it that would fit the right places on the dash to hold the bezel securely. Here you can see how the mounts are configured. They are secured into the bezel by putting them down into wet bondo and letting it set around the metal in place.




Kiedy ustawiałem mocowania, aby mieć pewność że będą we właściwych miejscach, umieściłem adapter w samochodzie I pozwoliłem aby włókno stwardniało. Zabezpieczyłem deskę rozdzielczą przed płynnym włóknem szklanym poprzez położenie warstwy fali. Po stwardnieniu, mocowania były w idealnych miejscach.
When setting the mounts, to make sure they were in exactly the right place, I put the bezel into the car while I let the bondo harden. I protected the dash from leaky bondo with a layer of foil. After it hardened, the mounts were in exactly the right spot.




  
 
Teraz miałem całkiem trwałą ramkę, którą mógłbym zamontować w desce, ale nadal było całkiem chropowata. Użyłem łatwego do formowania włókna, aby otrzymać finalny kształt. Teraz dużo łatwiej pracuje się niż ze wzmocnionym włóknem szklanym. Koniecznie powtarzałem proces wypełniania i ścierania aż do uzyskania idealnego kształtu, który chciałem uzyskać. Jak już kształt był perfekcyjny użyłem śladowych ilości włókna aby wypełnić ostatnie malutkie dziurki i ścierałem je papierem ściernym o grubości 400 a następnie na mokro grubością 1000 w celu otrzymania idealnie gładkiej powierzchni, gotowej do malowania.
Now, I had a pretty sturdy frame that would mount in my dash, but it was still pretty rough. I used lightweight bondo from here on out to get the final shape. It is much softer and easier to work with than the fiberglass-reinforced stuff. I essentially repeated applying and filing/sanding until I had the exact shape that I wanted. After the shape was perfect, I applied little dabs of bondo to fill in the last little pockmarks and then dry sanded it down to 400 grit and wet sanded down to 1000 grit to get a perfectly smooth surface ready for painting.






Do malowania, na początku położyłem warstwę podkładu. A następnie papierem szlifowałem według wskazówek producenta podkładu. Po położeniu podkładu i szlifowaniu, powinieneś osiągnąć powierzchnię gładkością przypominającą szkło. KAŻDE NIEDOKŁADNOŚCI MOGĄ ZAWAŻYĆ NA FINALNYM MALOWANIU< TAK WIĘC TRZEBA ROBIĆ TO DOKŁADNIE! Nie zapomnij, aby zasłonić taśmą mocowania, aby ich nie pomalować podkładem.
For painting, first you need a layer of primer . Put on a nice coat and then sand it according to the directions on the particular primer you use. After primer and sanding, your trim part should have a finish that feels as smooth as glass. ANY IMPERFECTIONS WILL MAGNIFY THEMSELVES IN THE FINAL PAINTING SO TAKE THE TIME TO GET IT RIGHT! Don't forget to put some masking tape around your mounts so that you don't get primer all over them.



Do końcowego malowania próbowałem użyć farbę nadającą teksturę, którą znalazłem w sklepie motoryzacyjnym. To dawało bardzo fajne wykończenie, ale zupełnie nie pasowało do wnętrza mojego samochodu. Polecałbym taką farbę do pokrywy zaworów w silniku, albo nakrętek do płynów w silniku, jednak na moim adapterze LCD wyglądało to okropnie.
For the final painting, I tried to use some 'wrinkle FARBA NADAJĄCA TEKSTURĘ paint' I found at the auto parts store. It produced a very cool kind of finish, but it was inappropriate for the interior of my car. I would recommend this kind of thing for engine valve covers or fluid caps in the engine compartment, but it was terrible on an LCD bezel




W każdym razie, usunąłem to używając rozcieńczalnika zanim farba wyschła do końca i ponownie rozpocząłem malowanie. Ty razem spróbowałem z czarnym matowym, którym pokryłem cienką warstwą farbę nadającą teksturę, mając nadzieję, że chociaż trochę wygładzi to teksturę i sprawi, ze powierzchnia będzie znacznie mniej błyszcząca. Efekt był tak tragiczny, że nawet nie robiłem zdjęcia.
Anyway, I removed it with some paint thinner before it dried completely and started painting again. This time I tried some flat black over a lighter coat of texture paint in hopes that it would soften the texture quite a bit and make it much less shiny. The result was so horrible I didn't even take a photo of it.


Malowanie próba nr 3 – Zadałem kilka pytań I dokonałem poszukiwań otrzymałem puszkę farby teksturowej w aerozolu firmy SEM (Spróbujcie poszukać w sklepach ze zderzakami). Poeksperymentowałem trochę z nową farbą na kawałku metalu, aby nauczyć się jak otrzymać różne wersje tekstury. Wy również powinniście zrobić tak samo aby zobaczyć jak tym malować zanim nałożycie farbę na adapter LCD. Odkryłem, że kilka cieniutkich warstw, położonych ze średniej odległości daje efekt, jakby ramka LCD była wykonana przez samą firmę BMW (jednak nie jest tak błyszcząca) Kilka cienkich warstw czarnej farby Krylon Ultra-Flat w sprayu dokonału cudu, i ramka prawie w 100% wygląda jak oryginał. Przypominam, nie zapomnij otaśmować ochwytów mocujących.
Try #3 at painting -- I asked some questions and did some research this time and got a can of SEM texture paint (Try a local bumper shop to find this stuff). I experimented with this stuff on a peice of metal I had to learn how to make various textures with it. You should probably do this yourself to see how to paint with the stuff before you paint your trim piece. I found a couple light coats of the stuff from a medium distance produces a result that matches the OEM BMW dash texutre pretty well (but is not quite the right lustre). A few light coats of Krylon Ultra-Flat black did the trick, and it looks almost 100% OEM. Again, don't forget to tape up your mounting brackets!




Jednye co mi pozostało to przymocować panel LCD do ramki I umieścić go w samochodzie!
All that was left was to mount the LCD back into the bezel and put it in the car!



EFEKT KOŃCOWY




Na tym kończy się moja saga o wykonaniu zdejmowanego panelu LCD! Mam nadzieję, że będzie to pomocne.
This, ends my saga of making a removable screen mount! Hope this is helpful.

John (alias gork)


2003 BMW E46 ///M3

JOHN’S WEBSITE.



Tłumaczenie: DasasBB

Specjalne podziękowania dla Makaveli’ego za okazaną pomoc przy tłumaczeniu.
  
 
Poniżej coś z Naszej stajni:



  
 
Parter?



A może piętro?

  
 
Boicie się mojego wątku, czy jak? Nie widzę żadnych komentarzy. Nikt się nie wypowiada. Czyżby nie było wśród Nas żadnego innego zwolennika takiego tuningu?

Oto jak prezentuje się to u mojego kolegi z zachodu.



  
 
WĄTEK JEST PO PROSTU rewelacyjny!!!!!
  
 
witka
powiem ci że rewelka żadko się widzi takie bajerki w essinkach swego czasu chciałem zrobic takie coś u siebie ale w przyszłym roku biore GALAXY i całą koncepcje przenosze na to auto (wieksze możliwości) a powiedz co on ma pomiedzi radiem a regulacją nawiewu czyżby climatronic cy cuś a może komp pokładowy bardzo ciekawa sprawa.
  
 
fajny watek, chyba wszyscy sa tak zachwyceni ze nie maja siły napisac ani słowa a jesli chodzi o monitorek to w sumie temat dla mnie na czasie ale... ja narazie sie głowie jak to dziadostwo podłaczyc bo mam monitor z BMW ale nie mam schematu wtyczek, jakby ktos mógł pomóc to prosze o pomoc.
  
 
Dzięki za słowa otuchy, bo już myślałem, że jeszcze tydzień sam dla siebie będę prowadził ten wątek, a następnie Shaq zamknie go ze względu na mój monolog.

Cytat:
2005-11-04 13:31:59, canibal pisze:
(...) a powiedz co on ma pomiedzi radiem a regulacją nawiewu czyżby climatronic cy cuś a może komp pokładowy bardzo ciekawa sprawa. (...)



No to się uśmiejesz.

Oto co napisał Cris (tłumaczenie z ang.)

To jest tylko tymczasowe, użyłem tego tylko ze względu na port podczerwieni IR do pilota, ale myślałem o umieszczeniu tam woltomierza... jeszcze nie wiem. Panel ten został wyjęty z Citroena, bo walał się bez celu…
Tak mniej więcej wyglądał zanim dostał się w moje łapki…

  
 
  
 
Ja się tylko zastanawiam po kiego grzyba komu taki LCD w samochodzie??
  
 
1.Banalny dostęp do MP3 z CD, DVD, HDD, Compact Flash.
2.Łatwe przeglądanie utworów, tworzenie Play Listy.
3.Nawigacja satelitarna (GPS)
4.Filmy DVD
5.Filmy DivX
6.TV
7.Internet
8.Radio
9.Dźwięk 5,1
10.Relaks w trakcie wielokilometrowych podróży.
11.Prestige
  
 
jakto po kiego ?:> dla bajeru komputer w bagażniku i masz wszystko : mp3, avi, divx, dvd, gps, wi-fi, gry multimedia, diagnostyka i wiele wiele wiele innych zastosowań
sam bym chętnie sobie takie coś założył ale koszty sa spore 1500 minimum...
  
 
hehe DarasBB byłeś szybszy
  
 
a widze że on ma chyba założony komp minipc w essim cos takiego sprzedaja na allegro za chyba 6000zł tylko u niego jest to zrobione własnoręcznie czyz nie ? ale temat jest bardzo cool jakie to daje wielkie mozliwości u aucie cos takiego własnie chodzi mi pogłowie.
  
 
hmmm jakoś mnie nie przekonuje... Punkty 1, 2, 3 i 8 będę miał w radiu. Internet w Notepadzie... Reszta pasuje mi do kina domowego... jakoś nie bardzo...
  
 
ee tam 6000 :/ kupujesz plytke Via Epia (mini itx) 300pln nowa, ona ma procka 1ghz i wszystko na pokładzie (grafike, sieć, dźwięk), dorzucasz 256mb ram 200pln nowe, do tego jakiś hdd z laptopa 300pln, cdrom 100pln, kieszeń usb na cdka 60pln, stacja dyskietek 30pln, tuner TV 100pln, kawałek zasilacza, 50pln + przetwornik 100pln, troszke drewna 30pln, kabelki z 50-100pln monitorek 800pln i za....czekaj policze...2000-2200pln masz wszystko z elektroniki :] tak na oko oczywiście...
  
 
Tak, wszystko to wykonał osobiście.
Ja również będę cos takeigo robił. Cris używa pilota, który wygląda mniej więcej tak:




Osobiście będę montował LCD TFT z Touch Screen'em i zamiast pilota będe używał klawiatury ekranowej.

Chłopcy zamykają się w 1000 jurkach. (przy montażu tylko jednego LCD)

[ wiadomość edytowana przez: DarasBB dnia 2005-11-04 15:10:11 ]
  
 
Cytat:
2005-11-04 15:04:11, polityk pisze:
ee tam 6000 :/ kupujesz plytke Via Epia (mini itx) 300pln nowa, ona ma procka 1ghz i wszystko na pokładzie (grafike, sieć, dźwięk), dorzucasz 256mb ram 200pln nowe, do tego jakiś hdd z laptopa 300pln, cdrom 100pln, kieszeń usb na cdka 60pln, stacja dyskietek 30pln, tuner TV 100pln, kawałek zasilacza, 50pln + przetwornik 100pln, troszke drewna 30pln, kabelki z 50-100pln monitorek 800pln i za....czekaj policze...2000-2200pln masz wszystko z elektroniki :] tak na oko oczywiście...



Dobrze mówisz, ale to tylko elektronika. Trzeba jeszcze doliczyć około 300zł na materiały potrzebne do przeróbki kokpitu. No i czas aby to wszystko pięknie zabudować.
  
 
A już maksymalnym bajerem by było zdobycie softu i podłączenie carputera z kompem w samochodzie. Wtedy program automatycznie odczytywałby pojawiające się kody błędów i wyświetlał na monitorze co się popsuło.


mniam, mniam