Wersje Omegi A

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
cd.6

Bitter Type III

Po tym jak maloseryjna produkcja Bitter’a SC zastala zakonczona w fabryce Steyer-Daimler-Puch S.A. w Graz’u, najpierw zostala zatrzymana u Bittera. Erich Bitter wzial wtedy zas Opla Omege 3000 jako podstawe i okolo 1988 za posrednictwem Bruno Maggiore w Turynie byl w stanie zbudowac stalowe nadwozie Bitter Cabrio Type III. Z Omegi pochodzily osie, naped, deska rozdzielcza, plyta podlogowa, przegroda czolowa, centralny zamek, podnosniki szyb, zamki drzwiowe oraz zbiornik paliwa. Plyta podlogowa zostala zreszta skrocona, tak wiec rozstaw osi pozostal 2,38 metra . Zlazenie nadwozia i techniki nastapilo przez Steyr-Daimler-Puch w Graz-Thondorf’ie. Wg. odpowiedniej umowy przedwstepnej z Isuzu powinno na przestrzeni 27 miesiecy zostac zbudowane i zbyte 20.000 pojazdow jednak uklad zerwano. Bylo rozwazane, aby Isuzu przejelo od niemieckiego, austryjackiego oraz szwajcarskiego rynku rozciagniety swiatowo zbyt pojazdow Bittera. Bitter razem z pewnym amerykanskim finansistą zalozyl korporacje importowa a Bitter Automobile Sp z o.o. z pojazdami sam zlik-widowal. Powinno bylo zaczac sie z jednym cabrio, w 1989 powinno nastapic coupe, potem w 1990 czterodrzwiowa limuzyna. Te pojazdy naturalnie przeszly amerykanskie normy crasch testowe, poniewaz na ten rynek, jako wygladajacy szczegolnie atrakcyjnie, docelowo bylo do sprzedania do 3000 sztuk pojazdow rocznie. Silnik powinien zostac Bitter’a czyli C30NE, z predkoscia maksymalna do 230 km/h co dobrze wygladalo. Przyspieszenie od 0 – 100 km/h osiagal w 7,6 sekundy. Te wartosci byly mozliwe, gdyz takie cabrio z niecalymi 1.300 kg, mniej wazylo niz Omega 3000 oraz z przy zamknietym dachu okazalo sie, ze ma Cx tak samo dobry. Kiedy osiagi tego C30NE okazaly sie zbyt male, mozna bylo zamowic u Bit-ter’a 3,9-litra pojemnosci rozwierconego szesciocylindrowca CIH z katalizatorem, osiagaja-cego w tej wersji 201 PS. Bitter Type III z tym silnikiem osiagal wyborowe 250 km/h. jed-nakze i tu Bitter pozostal w stadium prototypu. Poniewaz wygladalo na to, ze firma Bitter miala male (?) pokrycie kapitalowe a docelowy rynek zbytu jawil sie optymistycznym, zostal zatwierdzony projekt 1992. Prototypy pokazane na IAA w 1988 zreszta wykonczone przez turynska firme CECOM wedlug planu konstrukcyjnego Ericha Bitter’a.

Lexmaul

Firma Lexmaul na hessyjskim rynku kol oferowala tez tuning karoserii a takze tuning silni-kowy. Jednak zestawy nadwozia byly toporne oraz mialy nie tak delikatne dopasowane linie projektu pojazdow jak to bylo w przypadku Irmscher’a.
Ponizsze folie w wygladzie drzewa korkowego dla deski rozdzielczej kosztowaly swego cza-su prawie 400,- marek niemieckich!
Dla szczegolnie zyjacych w pospiechu klientow Mantzel zbudowal w Omedze 3000 od 1988 silnik M4,0 E. Ten silnik bazowal na 30NE. Osiagal on, przy pojemnosci 3988 ccm (skok: 90 mm, srednica: 97 mm) moc 260 PS (197 kW) przy obrotach 5500 obr/min oraz odpowiednio maksymalny moment obrotowy 400Nm. Dlugie przelozenie przekladni glownej 3,15 zadbalo o predkosc maksymalna 244 km/h, sprint od 0- 100 km/h zostal ukonczony w 6 sekund.

CD-Design

Firma CD-Design spelniala podobne zyczenia kierowcy Omegi na troche wiekszym pozio-mie. Obok budowanych czesci nadwoziowych byl w ofercie zestaw turbo dla Omegi 3000. Na bazie silnika C30LE doszedl silnik z turbo doladowaniem wraz z chlodnica powietrza dola-dowanego typu IH/RHB 6 z 245 PS. Z tego bylo mozliwe 245 km/h przy seryjnym przeloze-niu. Stopien sprezania tego silnika zostal zmniejszony do 8,0 : 1 przez przerobienie tlokow. Taka przerobka silnika kosztowala w 1987 14.500 marek niemieckich. Budowane czesci nad-woziowe ‚wyciagaly’z oszczednosci swego czasu 4.900 marek niemieckich Komu jeszcze pozostalo 3.650,- marek niemieckich dodatkowo znajdowal obnizona konstrukcje (zawiesze-nia – przyp.tlumacza) oraz komplet kol w CD-Design. Zuzycie paliwa tych turbo-Omeg w kazdym razie pozostalo widocznie niekonomiczne.

LOTEC

Przez firme Lotec byl dostepny obok zestawu nadwoziowego takze Turbo-Power dla silnikow Opla. Dla C30SE zwiekszono cisnienie doladowania do 0,55 bara, przy seryjnym uszczelnie-niu dostepne osiagi to 351 PS oraz maksymalny moment obrotowy 490 Nm. Predkosc mak-symalna powinna byla wynosic 280 km/h, sprint od 0 – 100 km/h pomimo byc moze dlugiego przelozenia przekladni glownej 3,16 osiagal ponizej 6 sekund. Przerobka kosztowala swego czasu 24.500,- marek niemieckich. Takze do 3-litrowego silnika CIH bylo oferowane turbo-doladowanie za cene od 16.500,- marek niemieckich. Aby taka moc byla mozliwa do przenie-sienia na droge, mogly tez zostac dolozone przez ekskluzywna ekspertyze firmy kola firmy Lotec w rozmiarze 235/45 ZR 17 przod oraz 265/40 ZR 17 tyl.

DTM-Omega

W koncu lat 80-tych Opel eksperymentowal takze w zamieszaniu DTM. Wtedy to Omega 3000 Evo jednak z trzy litrowa pojemnoscia wymeczyla tylko okolo 370 PS (konkurencja wyciskala z 2,5 litra pojemnosci tylko okolo 20 PS mniej), mimo, ze przybylo okolo 100 kg wiecej masy wystarczylo to w kazdym razie do osiagniec godnych uwagi. W zasadzie Omegi regularnie walczyly w biegach finalowych o ostatnie miejsca. Wtedy kierowca fabrycznym byl Klaus Niedzwiedz.

Na puchar Veedol jazdy dlugodystansowej na petli Nuerburgu w 1994 Volker Strycek kiero-wal Omega Irmchera z 3,8-litra 24V, z moca okolo 430 PS.

Z taka Omega Kissling Volker Strycek bral udzial w 1992 w pucharze jazdy dlugodystanso-wej na petli Nuerburga.

Na 21 miedzynarodowym 24-godzinnym biegu w 1993 na petli nuerburgskiej bylo wtedy wiecej Omeg na starcie. Tam byla po koleij Omega Irmcher ze Stryckiem, Taller i Schmidt, wlosi: Grassetto i Elisio w swojej n-grupowej Omedze oraz zespol Gassen Kissling’a, Senge i Fritzsche. Z powodu wypadku (Irmcher, Kissling) lub awarii zajely wprawdzie tylko 5 i 6 miejsce dla Irmcher’a oraz Kisslinga, natomiast inni zajeli ‘dalsze miejsca’.

Na pucharze jazdy dlugodystansowej w 1993 sprawa Omegi wygladala potem tak:

Kurt Thiim bral udzial w DTM 1988 z ta Omega Kissling’a. Zachowanie sie w czasie jazdy tych samochodow bylo w kazdym razie takie zle, ze te wynalazeki musialy zostac wycofane z uzytku. Wtedy Thiim powzial spontaniczna propozycje zmiany do Mercedesa AMG. Na DTM 1991 Omega 3000 24V Evolution miala 3,0-litrowego szesciocylindrowca, osiagaja-cego 380 PS przy 8900 obr/min oraz 350 Nm przy 6100 obr/min z napedem na kola tylne. Minimalna waga podstawowa wynosila 1.130 kg, maksymalny handicap wynosil 85 kg.

W pucharze Belgii ’92 brala udzial taka Omega 24V Evo 500. Kierowca byl as jazdy dlugo-dystansowej Jean-Michel Martin z Brukseli. Przedtem taka Omega byla kierowana przez Wolfganga Haugg’a. Niestety takze tej Omedze obsluga servisowa oraz klopoty z waga przeszkadzaly duzemu przebiciu sie.

Szwajcarski zespol Eggenberger chcial temu silnikowi w Omedze 24V dodac brakujace PS przez specjalna tube dolotowa. Kierowca Klaus Niedzwiedz oraz Alain Farte powinni byli taki pojadz pchnac na ‚przod’. Takze tutaj przedostanie sie do tych osiagniec tego celu to z gruntu zmaganie sie z malymi osiagami silnika, klopoty z oponami i ich wysokoscia, wagą pojazdow (1.130 kg) ustalona przez ONS.

Omega Kissling’a o mocy ponad 400 PS byla kierowana przez Volkera Strycek’a. Zawsze to on mogl sie utrzymac na polu polprywatnego Mercedesa 190 E.

Ta Omega Kisslinga z rozwierconym do 3,8-litra pojemnosci silnikiem 24V brala udzial w STT (Trofeum Secjalnych samochodow Turystycznych) na petli nerburskiej (kierowca Gerd Dobersch).

Ta Omega Kisslinga kierowana przez Volkera Strycek’a dla przygotowania do ITC in Mugel-lo w 1996. 1997 przyszedl koniec Opla dla ITC, gdyz sportowe sukcesy przy malej promocji wiecej ogromnie kosztowaly.

Takze na Omedze 24V z oplowskiego zespolu Schuebel’a nie byly dane zadne wielkie sukce-sy. Dla wszystkich fanow sportow motorowych moglo sie wydawac godnym uwagi, ze Schuebel ze swoim niedofinansowanym zespolem Lotusa w Formule 1 mial wiecej punktow (trzy) niz Opel w DTM. Ta Omega wazyla 1.080 kg i osiagala okolo 380 PS.

Takze w N-grupie zamieszal Opel Omega 24V w 1991. Ta Omega zostala przygotowana do zawodow przez tunera Mantzel’a.

W belgijskich mistrzostwach samochodow turystycznych Opel Omega 24V byl skuteczny. Mieszkaniec Aaechen Wolfgang Haugg stal na 4 miejscu w 1991. Podazal nie tylko dla no-wego rekordu okrazenia ale takze po swoj osobisty rekord w klasyfikacji. Po nieudanym star-cie zostal on sensacyjnym drugim rekordzista oraz prowadzil nawet w klasyfikacji koncowej.

Impresje z kalendarzy Opla z tamtego czasu

Opel Omega w reklamie

Z wdrozeniem Opla Omegi Opel zaczal bezprzykladna (niespotykana) kampanie reklamowa, Omega nie tylko jako samochod, ale tez te techniczne szczegoly w centralnym punkcie zwrotnym: "Omega-Story". W pierwszym roku produkcji Omegi zostaly nawet w jednej broszurze objete razem wszystkie reklamy jako zalacznik tak, ze kazdy kupujacy Omege je dostal.

pojawila sie w ams (Auto Moto Und Sport – przyp. tlumacza) 07/1987

pojawila sie w der Auto Zeitung (Gazecie Samochodowej – przyp. tlumacza) 07/1988

pojawila sie w der ams (Auto Moto Und Sport – przyp. tlumacza) 12/1988

pojawila sie w der AutoZeitung (Gazecie Samochodowej – przyp. tlumacza) 05/1988

pojawila sie w mot 01/1992

pojawila sie w der ams (Auto Moto Und Sport – przyp. tlumacza) 03/1991

pojawila sie w AutoZeitung (Gazecie Samochodowej – przyp. tlumacza) 09/1990

pojawila sie w ADAC 06/1993




[ wiadomość edytowana przez: Szarbia dnia 2006-02-09 08:11:24 ]
  
 
cd.5

Opel Omega jako taksowka

Opel Omega zostal takze oferowany jako limuzyna jak rowniez jako Caravan z wy-posazeniem fabrycznym jako taksowka. Takie taxi moglo byc oferowane ze wszystkimi sery-jnymi silnikami (poza 3000), wszelako byl do kupiena od Opla szczegolnie w aspekcie eko-nomicznym silnik 1,8 S spelniajacy euronorme z 82 PS, 2,0i, jak tez silniki diesla.

Opel Omega limuzyna jak rowniez Caravan mogly zostac zamowione w wariantach wy-posazenia LS. Do tego mozna bylo zamowic pakiet taxi (lub osobne czesci), obejmujace nastepujace detale:

- tapicerka skajowa
- specjalny lakier jasna kosc sloniowa RAL 1015
- agregat pradu trojfazowego 65 A
- zintegrowane lusterko zewnetrzne prawe, regulowane od wnetrza (od GL elek-trycznie)
- zamykany schowek (seryjnie przy GL)
- regulowane na wysokosc siedzenie kierowcy (seryjnie od GL)
- regulowane poziomowanie oraz zwiekszona nosnosc tylnej osi
- akumulator 80 AH (seryjnie u diesla)
- taksowkowe urzadzenie alarmowe (klawisz uruchamiany po kolumna kierownicy, przy braku wyjscia mozliwy do uruchomienia kolanem)
- elektryczne polaczenie dla dachowej lampy taxi
- dodatkowe lampki wewnetrzne przelaczane oswietlenie wewnetrzne
- alternatywna konsola dla roznych taksometrow oraz sprzetu radiostacji
- inne radiostacje


Po facelifcie taksowki Omegi zostaly seryjnie uzbrojone w silniki C20NE, ale byly takze osiagalne za doplata (po kazdym roku modelowym) silniki 23YD,23YDT oraz 23 DTR tudziez C26NE.

Pakiet taxi obejmowal:

- tapicerka skajowa
- specjalny lakier jasna kosc sloniowa RAL 1015
- agregat pradu trojfazowego 65 A
- zamykany schowek (seryjnie przy GL) lub w schowku zintegrowane przygotowanie do zabudowy mikrokomputera 1144 Kienzle (Kienzle – nazwa firmy)
- regulowane na wysokosc siedzenie kierowcy (seryjnie od GL)
- regulowane poziomowanie oraz zwiekszona nosnosc tylnej osi
- akumulator 80 AH
- taksowkowe urzadzenie alarmowe (klawisz uruchamiany po kolumna kierownicy, przy braku wyjscia mozliwy do uruchomienia kolanem)
- elektryczne polaczenie dla dachowej lampy taxi
- dodatkowe lampki wewnetrzne na slupku B oraz oddzielne przelaczalne oswietlenie pod lusterkiem wewnetrznym takze w wyposazeniu LS
- przelaczane oswietlenie wewnetrzne
- alternatywna konsola dla roznych taksometrow (teletron 8000 lub 852) oraz sprzetu radiostacji
- inne radiostacje

Opel Omega jako fabrycznie wykonany pojazd specjalny dla niepelnosprawnych

Opel Omega mogl byc zaopatrywany z fabryki (dodatkowo we wszystkich wariantach wyposazenia, wliczajac w to LS) specjalnie wykonany dla osob z niepelnosprawnych. Wspomaganie kierownicy bylo dostepne w kazdym wypadku, takze przy LS

Specjalne wyposazenie dla osob niepelnosprawnych Opla zawieralo:

- automaryczna skrzynie biegow
- wycieraczki swiatel
- elektrycznie regulowane lusterka zewnetrzne
- regulowana wysokosc kierownicy
- centralny zamek
- podgrzewane siedzenia
- elektrycznie skladany dach stalowy
- elektrycznie uruchamiany zamek bagaznika

Poza tym byla mozliwosc zamowienia dla samego kierowcy takze inwalidzkiej wersji do-datkowej, ktora mogla zostac wykonana w kooperacji z dostawca do fabryki:

- elektryczny podnosnik wozka inwalidzkiego, ktorego dzwignia zaladowcza dostepna byla z tylu siedzenia kierowcy
- reczna obsluga od gazu i hamulca, przy czym zwyczajne sterowanie pozostaje dostep-ne
- pokretlo dla bezproblemowego kierowania kierownica jedna reka
- pokretlo dla bezproblemowego kierowania kierownica, w przypadku braku funkcji palcow musi byc osiagalne
- urzadzenie do prostego poslugiwania sie odpuszczaniem i zaciaganiem hamulca recznego
- urzadzenia obslugujace dla wybierania wzglednie przelaczania a takze inne indywidu-alne urzadzenia pomocniczwe byly mozliwe na specjalne zyczenie

Chavrolet Omega dla poludniowo amerykanskiego rynku

Omega A byla takze budowana w Brazyli od 1992 do1998 i tam oferowana pod nazwa marki Chevrolet. Tam byly warianty wyposazenia "GL", "GLS" oraz "CD", dla Caravana "Suprema GL", "Suprema GLS" oraz "Suprema CD".

Silnikowo byly nastepujace wersje:
2.0 OHC, 116 PS (1992 – 94), 3.0 CIH, 6 cyl., 165 PS (1992 – 94), 2.2 OHC, 116 PS (1994 – 98 ), 2.0 OHC alkohol, 126 PS (1994 – 95) oraz 4.1 OHV, 6 cyl., 168 PS (1994 – 98 ).

Omega GL:

Omega GLS:

Omega CD:

Omega Suprema GL:

Omega Suprema CD:

W brazylijskim Interlagos jezdzily Omegi w wyscigach samochodow turystycznych nawet jeszcze w sezonie 2004:

Opel Omega dla rynku australijskiego

W Australii zostal produkowany Opel Senator Caravan od pazdziernika 1988 silnikowo i nadwoziowo dopasowany do tamtejszego rynku przez firme Holden. Typoszereg Omegi nie zostal tam oferowany, chociaz Commodore Vago byl podobny stylistycznie do Opla Omegi Caravan.

Holden Commodore Wagon byl uzbrojony do wyboru z silnikiem 3,8-litra V6, o mocy 173 PS oraz osiagal predkosc maksymalna pomiedzy 200 a 210 km/h. Zuzycie paliwa powinno bylo wynosic miedzy 10 a 15 litrow na 100 km. Alternatywnie byl oferowany silnik 5,0-litra V8 z dwiema mocami 225 oraz 245 PS. Te 20 dodatkowych PS bylo realizowane przez dwu-rurowy uklad wydechowy. Od spolki-corki Holdena HSV zostal wyprodukowany wariant 5,0-litra V8 ze zwiekszona moca do 272 PS (HV 5000). Ten mocniejszy V8 przyspieszal pojazd od 0 do 10 km/h w mniej niz 7 sekund. Apetyt na benzyne tego silnika powinien wynosic miedzy 12 a 19 litrow na 100 km. Predkosc maksymalna z kazdym silnikiem wynosila miedzy 210 a 230 km/h. ABS zostal oferowany seryjnie tylko w nobliwym wariancie wy-posazenia Statesmam oraz Caprice, w Calais dostepny na zyczenie a w Commodore nie byl dostarczany.

Na wiosne 1987 zdobyl Opel Omega record w Ksiege Guinness’a. Kaskader z Duesseldorf’u Anthony Traber odbyl widowiskowa jazde na dwoch kolach z predkoscia maksymalna 139,9 km/h ustanawiajac record swiata.

Irmscher GT

Specjalna funkcje wsrod tunerow Opla pelni firma Irmcher. Jest ona wlasciwie oficjalnym tunerem Adam Opel S.A. i stworzyla do tej pory pracujac razem z Oplem nie tylko wiele modeli specjalnych, lecz takze czesciowo przerabiala wykonczenie. Na podstawie plyty pod-logowej Opla Omegi Irmcher skonstruowal jeden prototyp, co prawda nigdy nie wprowad-zony do produkcji seryjnej wobec braku badan rynku. Irmcher GT zostal przedstawiony na miedzynarodowym salonie samochodowym w Genewie w 1988. Tutaj ilustracja pokazuje coupe, wariant cabrio powinien byl nadejsc pozniej. Na plycie podlogowej Omegi zostalo posadzone nadwozie tworzywowe, zawieszenie odpowiadalo temu w Omedze 3000. To studium bylo napedzane przez C36NE, zabudowany 37 cm dalej do tylu w porownaniu do Omegi 3000, osiagajac rozklad masy 55% do 45%. Testowany w tunelu areodynamicznym Mercedesa wspolczynnik Cx wynosil 0,273. Ten C36NE o moca 200 PS przyspieszal tego GT od 0-100 km/h w 7,9 sekundy i osiagal predkosc maksymalna 245 km/h. Gdyby faktycznie GT byl wypuszczony seryjnie, powinien byl by kosztowac okolo 75.000 marek niemieckich.
Jednak tez dla seryjnej Omegi Irmcher skonstruowal specjalne czesci nadwoziowe, uklady wydechowe, obrecze kol oraz mozliwosci tuningowe dla silnikow.

Irmcher wypuscil na podstawie omegi wlasny model specjalny. Dodatkowo do wyposazenia fabrycznego obejmowal jeszcze pakiet Irmchera lakierowany w kolorze nadwozia przedni spoiler oraz tylna nakladke, grill chlodnicy lakierowany w kolorze nadwozia oraz cztero-ramienna drewniana kierownice. Jako dodatkowe wyposazenie Irmchera bylly ponadto lampy tylne oraz blenda tylna w wygladzie przydymionego szkla, drewniane wnetrze w korzeniu lub bubinga, obnizone o 25 - 35 mm sportowe zawieszenie, tylne skrzydlo lub tylny spoiler lak-ierowany w kolorze nadwozia oraz przedni zderzak zintegrowany ze swiatlami przeciwmglowymi. Przy tym byly tez opcjonalnie dostepne rozne zestawienia kol i opon.

Obok silnikow seryjnych modeli 3000 mozna bylo wybrac i zamowic silnik C36NE (zamiast C30NE), 36NEI (zamiast 30NE), albo C36NEI (zamiast C30LE). Silnik 3,6-litra mozna bylo zabudowac zreszta do zmodyfikowanej manualnej skrzyni biegow, ktora zostala zbudowana tylko dla modeli Omegi od 02/92. Takze silnikowi C26NE mozna bylo zwiekszyc moc przez wbudowanie zmienionego walu korbowego (I korbowodow – przyp. tlumacza) w polaczeniu z dopasowanym mototronikiem. Te warianty zostaly nazwane przez Irmchera jako C32NE.

Dla Omegi Caravan Irmcher dal jeszcze specjalne detale: dla wielodzietnych rodzin mozna zamowic siedzenia-laweczki przeciwne do kierunku jazdy w bagazniku; miejsca siedzace skladane dla dwojga dodatkowych dzieci, ktore byly mozliwe do zamowienia. Kolo zapasowe wraz z klapa zakrywajaca musialo sie przestawic po lewej stronie bagaznika, zeby bylo dostepne dodatkowe miejsce na stopy. Bezpieczenstwo techniczne bylo pod znakiem zapyta-nia, nie bylo tam bowiem dostepnych zadnych zaglowkow i tylko biodrowe pasy bezpieczen-stwa.

Kiedy wnetrze Omegi jawi sie nam zbyt proste, mozna przez Irmchera dostac wnetrze z drzewa korkowego, obejmujace listwy drzwiowe oraz nakladke klamki wewnetrznej. Dla deski rozdzielczej byla dostepna drewniana dekoracja, poza tym kierownica z drewnianym pierscieniem lub przeciwnie - dostepne sportowe kolo kierownicy.

Szczytowym modelem typoszeregu Opla w stajni Irmchera byla Omega Evo-500-Look, zasilana przez 272 PS C40SE.



[ wiadomość edytowana przez: Szarbia dnia 2006-02-09 08:10:40 ]
  
 
cd.4

Technika w Oplu Omedze jest w duzej mierze bezproblemowa, czesci zamienne sa wzglednie tanie, oraz w recyclingu jeszcze calkiem czesto do zdobycia. Wyjatki ksztaltuja modele spor-towe (Evolution 500 oraz Lotus-Omega), dla ktorych zadkie czesci zamienne sa mozliwe do zdobycia tylko na wolnym rynku. Trzeba dodac, ze w ostatnich miesiacach rynek zostal prak-tycznie wyprzedany (Europa Wschodnia, Bliski Wschod), tak wiec z przecietnymi okazjami czesci ze schrotow moze byc klopot.

Wszelako powinny zostac gruntownie sprawdzone 5-biegowe skrzynie biegow w pojazdach roku produkcji 1986 oraz 1987. Byly one liczone na krotki przebieg swego czasu. Te skrzynie stanowily podstawe dla modernizacji. Pozniej zostala zbudowana pieciobiegowa skrzynia ZF, zakladajac zwykle uzytkowanie, wlasciwie jest niewrazliwa. W przeciwienstwie skrzynia automatyczna szczegolnie przy czestym ciaganiu przyczepy, czesto dojrzewala do drogiego remontu przy przebiegu 250.000 km.

Wskazowka do bliskiej awarii i drogiej naprawy jest olej. W przypadkach gdy przefarbowany na brazowo lub calkiem czarno oraz ma zjelczaly, bardzo nieprzyjemny zapach, to znaczy, ze trzeba sie liczyc z uszkodzeniem skrzyni w nied-lugim czasie. Takze ciezkie przeloczania sa wskazowka wiekowego zuzycia takiej skrzyni.

Poza tym nie rzadko wymaga odnowienia korek zborniczka wyrownawczego chlodnicy cieczy chlodzacej, termostat oraz nagrzewnica. Wiedza o niedlugo majacych sie odbyc naprawach jest rozblyskiwana przez lampke przegrzania plynu chlodzacego (tylko przy Check-Control!), spoznione dzialanie lub brak normalnego dzialania plynu chlodzacego w zalozonej temperaturze (defect termostatu) oraz mokre miejsce pod nogami kierowcy lub pasazera oraz zaparowane szyby w polaczeniu z charakterystycznym slodkawym zaszronio-nym zapachem przy zmianie biegow pojazdu (defekt nagrzewnicy). Nagrzewnica moze w sporadycznych wypadkach pekajac wybuchac co nie rzadko wywoluje poparzenia konczyn siedzacych z przodu. Takze uklad zaplonowy powinien byc gruntownie sprawdzony przed kupnem.

Rozdzielacz zaplonu przy silnikach benzynowych OHC jest w miare drogi. Przy silnikach 24V, w przeciwienstwie (do pozostalych silnikow – przyp.tlumacza), przewody zap-lonowe sa bardzo drogie i czasochlonne do wymiany. Takze tylny zacisk hamulcowy czasami ma sklonnosc do ciezkiego chodzenia. Szczegolnie w automaticu jest takze niezadowalajace dzialanie hamulca recznego, wtedy gdy czesto jest malo uzywany (z powodu blokady parku-jacej w skrzyni). Przed kupnem powinno sie dobrze sprawdzic takze elementy gumowe tylnej osi. Szczegolnie tuleje tylnego trojkatnego wspornika prowadzacego, ktore sie niszcza podczas raptownego stylu jazdy. W czasie jazdy probnej mozna wtedy zauwazyc zwiekszone buczenie, szczegolnie przy ruszaniu, przyspieszaniu oraz jezdzie po zakretach. Bardzo czestym defektem sa takze koncowki stabilizatora na przednich kolumnach. To mozna zau-wazyc przede wszystkim w czasie jazdy po zlej drodze joko stukot dochodzacy z przodu. Przy duzych przebiegach moga takze pojawic sie defekty mechanizmu roznicowego, zwraca wtedy uwage chalas mielenia i/lub wycia, w szczegolnosci przy zmianach gazu. Takze odlysniki reflektorow prowadzocy maja sklonnosc do slepniecia we wczesnych modelach Omegi. Jak przy wszystkich modelach Opla z wtryskiem przekaznik pompy benynowej ma sklonnosc do psucia. Nie na darmo przekaznik na zmiane (zapasowy – przyp. tlumacza) calkiem czesto znajduje sie w schowku… Obok sa zawsze nastepne zale na defekty pomp wodnych. Przede wszystkim sa one wtedy zyjace calkiem krotko, kiedy przez dluzszy czas jezdzi sie ze zbyt mala iloscia plynu chlodzacego. W takich awariach chlodnica (podobnie jak nagrzewnica) ma sklonnosc korozji i przeciekania.

Takze zadko dostepne ogrzewanie siedzen jest w prawie wszystkich pojazdach zepsute. Naprawa jego, wobec wysokosci kosztow praktycznie nigdy sie nie zdarza.

Wszystkie razem modele Omegi A maja powazne problemy z korozja. Pojazdy, ktore maja wypukle miejsca z wyczuwalnie pokazujaca sie korozja, sa wlasciwie juz tylko interesujace dla majsterkowiczow lub do ‘wypatroszenia’. Korozja w przypadku podluznic w obszarze osi tylnej zwykle warunkuje wymontowanie calej osi tylnej. Wartosc samego czasu poza dobrem Omegi bedzie poprzez rodzaca sie naprawe w kazdym przypadku bezspornie za daleko po-sunieta (ale proza – przyp. tlumacza)

Szczegolnie zagrozone sa przednie podluznice w komorze silnikowej na gornej stronie po-dobnie jak nadkola czesto pokazuja duze przekorodowania. Podobnie zagrozone sa pod-luznice w zagieciu w obszarze tylnej osi, gdzie czesto sa sprotykane przekorodowania. Takze wzmocnienia, zakola tylnej osi, slupki A w rejonie rynienek, dolne brzeki drzwi, progi po-dobnie jak drzwi tylne u Caravana sa czesto spruchniale. W Caravanie powinno sie dobrze sprawdzic rejon nadkoli tylnych (wyjac dywanik!). W niezadbanych egzemplarzach koroduja mianowicie nadkola calkowicie na wylot od podluznicy. Takze w rejonie stóp kierowcy w przejciu do sciany czolowej pojawiaja sie przekorodowania.

Szybkim wyrokiem jest od-wiedzenie myjni. Wtedy moze nawet woda stac w rejonie stóp!

Podsumowujac, mozna tak rzec, o pospiesznie i niechlujnie wypicowanych pojazdach do reszty uzytkowanych do konca terminu nastepnego przegladu. Kto sam potrafi spawac i nie boi sie kosztow moze mimo wszystko zrobic dobry zakup z takim pojazdem. Jednakze musza zostac powymieniac drogie czesci a potem zwykle mozna wyjsc z ekonomicznej katastrofy.

Kto moze dostac dobrze utrzymana Omege, to trzeba mu bezwzglednie poradzic, zeby jak najszybciej zrobil sam lub dal do zrobienia konserwacje profili zamknietych. Koszty jej sa tylko mala czescia kosztow przypadajaca na naprawe korozji.

Mimo wszystko w relacji kosztowo uzytkowej Omega jest naprawde alternatywa lezaca po-nad wartosc w porownaniu do modeli innych producentow. Przynajmniej technicznie jest ona duzo mniej podatna niz Omega B i potrzebuje po czesci wyraznie mniej paliwa w porow-naniu do silnikow seryjnych.

Dla majsterkowicza Opel Omega oferuje doskonala podstawe: zostaje przeciez do wymiany przod i wyposazenie wnetrza od Opla senatora B praktycznie bez wiekszych zmian dla od-powiadajacych czesci.

Opel Omega jako pojazd operacyjny policji

Nie tylko policja i pogotowie policyjne w Niemczech mialy wiele Omeg A w uzytkowaniu lecz takze policja krajow sasiednich.
Szczegolnie w Hesji oraz w Hamburgu bylo wiele Opli Omega uzywanych jako pojazdy pa-trolowe.

Nastepujaca ilustracja pokazuje austryjackie pojazdy policyjne

W Szwajcarii byly takie pojazdy w rozjazdach:

Opel Omega jako pozarniczy pojazd operacyjny wzglednie pojazd ratunkowy

Omega dostala seryjnie w wyposazeniu GL oraz w Caravanie w wyposazeniu LS jedno/dwu kolorowy lakier RAL 3000 czerwony pozarniczy / RAL 9010 czysto bialy albo za wieksza cene RAL 3024 seryjny czerwony /RAL 9010 czysto bialy. Wymagane wyposazenie specjalne i wyposazenie dodatkowe obejmowalo agregat pradatworczy na 65 A w polaczeniu z 66 AH akumlarorem a takze dodatkowy akumulator 55 AH. W limuzynie dochodzilo jesz-cze do tego regulowane od wewnatrz lusterko zewnetrzne pasazera dla Caravana wliczone seryjnie. Poza tym byly swiatla przeciwmglowe przednie, zaglowki dla tylnych siedzen, wzmocnione zawieszenie, siatka zabezpieczajaca bagaznik (w Caravanie) oraz do tego gniaz-dka elektryczne wg normy DIN. Dalej: bylo do nabycia tez gniazdko ladowania, uzbrojenie dla sprzetu radiowego FuG 8b upakowane do wyboru w schowku albo w konsoli srodkowej. Do nabycia rowniez w standarcie byla rozszezona obsluga radia, zabudowana (dostarczana do tego) antenna radiowa, specjalna podsufitka, nadruk wartosci cisnienia w oponach na blotni-kach (ale wypas – przyp. tlumacza) oraz fabryczny szyld podobnie jak chlapacze kol tylnych.

Dla optycznego oraz akustycznego kierunku ostrzegania znajduja sie rozne modele do wy-boru. Te zabudowy wystepowaly w ramach mozliwosci technicznych podlug wymagan klientow.

Opcjonalnym wyposazeniem specjalnym bylo: regulacja wysokosci siedzenia kierowcy, zin-tegrowane halogenowe swiatla dodatkowe, ABS wspomaganie kierownicy (w limuzynie seryjnie), mocniejsze akumulatory, centralny zamek, blockade mechanizmu roznicowego, szyny zaladowcze, regulowane poziomowanie, szperacz halogenowy, dwie dodatkowe lampy bly-skowe na dachu pojazdu, dwie dodatkowe lampy blyskowe na nakladce bagaznika wzglednie na tylnej klapie, wewnetrzne lampy na slupku B, oslona miski olejowej.

Opel Omega jako karetka pogotowia

Swego czasu zostaly wyprodukowane przez Miesen kilka karetek pogotowia na podstawie Opla Omegi. Te pojazdy szly glownie na eksport, wtedy przez poczatek lat 90-tych sluzby reanimacyjne stawialy ostre wymogi dla samochodow operacyjnych nowych i czesciowo uzywanych. W Niemczech te KTW (Kranketransportwagen – pojazd transportujacy chorego) sa dopuszczane tylko jeszcze do pomocy doraznej, a takze np. dla pacientow z dializa albo tylko do przewozu pacienta w do innej kliniki.


Nastepne ilustracje karetek pogotowia zostaly wyprodukowane dla Holandii przez Gebr. Vis-ser BV, Leeuwarden.

Karetki pogotowia byly dostarczane z silnikami C24NE, 23YD wzglednie 23DTR oraz C30NE.

Model specjalny dla uzytku jako NEF (Notarzt-Einsatzfahrzeug – samochod operacyjny le-karza medycyny ratunkowej) naturalnie zostal trakze oferowany.

Omega byla juz do nabycia do uzytku pozarniczego znana szczegolnie z mozliwosci sprzeto-wych. Szczegolnie interesujacym jest w tym przypadku wyposazenie bagaznika z owsporni-kowaniem sprzetu ratunkowego.

Opel Omega do uzytku komunalnego.

Prawie analogicznie do pojazdow operacyjnych dla pozarnictwa byl jeszcze tez model specjalny dla klienta komunalnego. Mozliwe wyposazenie specjalnego urzadzenia sygnaliza-cyjnego bylo identyczne z tym dla pojazdow operacyjnych pozarnictwa.

Zostalo otrzymane specjalne wyposarzenie LS w polaczeniu z silnikiem 23YD jako szcze-golna inwestycja gospodarcza.



[ wiadomość edytowana przez: Szarbia dnia 2006-02-09 08:09:34 ]
  
 
cd.3

Obok jeszcze do 1990 Omega byla oferowana przez Irmschera na specjalne zyczenie z okolo 200 PS mocy 3,6–litrowym silnikiem CIH (C36NE) oraz od 1990 z silnikiem 4-litrowym 24V (C40SE) o mocy 272 PS. Na zyczenie zostal takze oferowany przez Irmschera do 1990 3,2-litrowy jako rozwiercony 2,6-litrowy silnik CIH (C32NE), jednak dla niego nie ma niestety zadnych danych. Takze tuner Mantzel mial w ofercie 4-litrowy 24V. Zostal on zabudowy-wany nawet jeszcze w Omedze B na zyczenie. Podczas gdy silnik Irmschera wszelako okozal sie calkowicie nowa konstrukcja w okresie przydatnosci C30SE nie nastapil nastepca, bazujac na silniku Mantzela C30SE, odpowiadajacy silnik uchodzil jako bardzo awaryjny. Rozszczel-nianie przez wypalanie uszczelki pod glowica oraz przezarte tloki wynikaly wzglednie czesto z malych kanalow olejowych i wodnych.

Paleta wielkosci silnikow rozciaga sie od 1.8-litra czterecylindrowca OHC z 82 PS do 3-litra 24V z 204 PS. Takze trzy 2.3-litra silniki diesla z 73, 90 oraz 100 PS staly do dyspozycji. 2.3 turbo Intercooler spelnil swego czasu amerykanska norme spalin ‚83.

Ilustracja komory silnikowej Opla Omegi A2.4i

W 1990 zostal przez Auto-Motor&Sport we wspolpracy z ADAC opublikowany crash test, na ktorym Omega zostala szeroko zle oceniona. Poduszka gazowa, wtedy juz seryjnie osiagalna przynajmniej za doplata w wiekszosci modeli wyszej klasy sredniej, zostala dopiero zreal-izowana ze wprowadzeniem Omegi B.

Opel Omega jako szesciodrzwiowiec:

Z poczatkiem lat 90-tych Opel lansowal calkowicie specjalna Omege, byla ona oferowana dla wszystkich VIP-Services (uslugi dla Very Important Persons) oraz przedsiebiorstw taxowkowych: klasyczna, prosta limuzyna, 8 miejsc siedzacych. Ta Omega miala okazałą dlugosc 5,58 metra przy wadze na pusto od okolo 1550do 1700 kg (w zaleznosci od silnika i wyposazenia). A dopuszczalna masa calkowita w przypadku C24NE przy masie wlasnej od 1550 kg siegala 2250 kg! (tez mi cos – w B to norma dla zwyklego Caravana – przyp. tlu-macza).

Ta Omega byla dostarczana z silnikami C20NE, C24NE, 23YDT wzglednie 23DTR oraz z C30NE. Wedlug mojej wiedzy w Niemczech zostalo dopuszczonych co prawda tylko 6 eg-zemplarzy ale wiele pojazdow zostalo zbudowanych i sprzedanych na export, i nie dane mi bylo niestety ich policzyc do teraz.

Wyposazenie odpowiadalo daleko odbiegajacemu od normalnej palety produktow, po czym bylo mozliwe jako szerokie wyposazenie LS oraz mozna bylo miec blokade mechanizmu roznicowego, kolorowe szyby, klimatyzacje oraz obrecze ze stopu lekkiego w rozmiarze 6Jx15 z ogumieniem 205/65 R 15 seryjnie. Oparcia srodkowych siedzen zostaly skladane do przodu w czasie nieuzywania.

Opcjonalnie byly mozliwe do zamowienia elektryczne podnosniki szyb, oddzielna tylna kli-matyzacja, nie sladane oparcia srodkowych siedzen, zaglowki dla oparc srodkowych siedzen jak rowniez elektromagnetyczne otwieranie drzwi srodkowych bez zewnatrznetrznych klamek.

Ta wielka Omega byla dostarczana w kolorach Casablanca-bialy, halicki-niebieski, czarny, bezowy-taksowkowy, albo czarny metallic.
Opel Omega od faceliftu

Po przerwie wakacyjnej w 1990 Omega A zostala optycznie zretuszowana. Blotniki i kierun-kowskazy zostaly zmienione, boczne listwy dostaly chromowane paski podobnie jak grill nagrzewnicay, tak wiec warianty modeli pozostaly takie same.

Takze przednie i tylne zderzaki pozostaly, tak jak w Senatorze B, lakierowane w czesci srodkowej na kolor nad-wozia.

Takze wnetrze zostalo delikatnie zmienione. Poza nowa tapicerka przelaczniki zostaly wygladzone oraz kierownica dostala nowy wzor. Konsola srodkowa pomiedzy siedzeniami otrzymala przy CD klapke, wobec czego stala sie takze jako plastikowy podlokietnik w kolor-ze dopasowanym do wyposazenia wnetrza.

Opel Omega GL

Razem z faceliftem Omega GL otrzymala tylko seryjny ABS dla silnika C26NE. Tutaj wari-ant wyposazenia GLS z faceliftem byl zaniechany, zostal oferowany tylko pakiet ‚GL-Plus’ z centralnym zamkiem, obrotomierzem oraz Check-Control-System.

Opel Omega CD

Omega w wyposazeniu CD posiadala wiec nastepne dodatki seryjne: elektryczny szklany dach byl dostepny podobnie jak podswietlane lusterko do makijarzu oraz elektryczne podnos-niki szyb z przodu. Do tego doszlo radio SC 303 oraz obrecze z lekkiego stopu w szprycho-wym wygladzie. Od roku modelowego 1992 wersje te wyposazenia nie byly wiecej oferowane.
Opel Omega CD "Diamant"

CD ‚Diamant’ przedstawialo szczytowe wyposazenie Omegi A. Dodatkowo do wyposazenia CD byla dostepna seryjnie komfortowa konsola, pokryta skora kierownica, galka zmiany bie-gow oraz dzwignia hamulca recznego, halogeny przeciwmglowe, obrecze z lekkiego stopu w wygladzie szprychowym oraz lakier metalic lub metalic z efektem mineralnym.

Omega Sportive oraz Omega Caravan Club

Pakiet Sportive jest dodatkowo do wyposazenia GL lub CD dla limuzyny. W Caravanie to samo wyposazenie przemianowano na ‘Club’. W tym pakiecie wyposazenia byly dostepne obrecze z lekkiego stopu o wymiarze 7J x 15 podobnie jak siedzenia sportowe, reflektory przeciwmglowe oraz zintegrowane swiatla drogowe. Ponadto ta wersja posiadala blokade mechanizmu roznicowego. Zewnetrzne lusterka byly lakierowane w kolorze nadwozia.

Dla wnetrza przy Sportive jako wariant koloru jest tylko antracyt. Kierownica, dzwignia ha-mulca recznego oraz fartuch dzwigni zmiany biegow byly ze skory. Caravan Club mial tapicerke w wygladzie kratkowym.

Omega 24V

Omega Caravan 24V miala seryjnie blockade mechanizmu roznicowego, automatyczne regu-lowane poziomowanie, obnizone zawieszenie, dodatkowe halogenowe swiatla drogowe, halo-genowe swiatla przeciwmglowe, elektrycznie przesuwany szklany dach, radio SC 303, elek-tryczne podnosniki szyb przednich, komputer pokladowy oraz centralny zamek.

Tylko dla Caravan 24V oraz Caravan CD Diamant mozna bylo opcjonalnie zamowic wy-posazenie skorzane.

Omega 6-Door Limousine

Takze po facelifcie Omega 6-Door byla oferowana (no prosze – przyp. tlumacza). Paleta sil-nikow obejmowala tylko 23DTR, C24NE oraz C26NE, seryjnie otrzymala blockade mecha-nizmu roznicowego.

Porady dla kupujacego:

Modele Omegi z silnikami 1,8-litra nie graja juz wiecej zadnej roli na rynku samochodow uzywanych, bo w ogole nie byly one wyposazone nawet w nieregulowany katalizator.Przy wazacym okolo 1250 kg pojezdzie byly one tez troche przesilone.

Najczesciej w Omedze seryjnie jest oferowany silnik C20NE (2,0i), z calkowicie akceptowalnymi osiagami przy re-latywnie malym zuzyciu benzyny. Zadko sa oferowane C24NE (2,4i) oraz C26NE (2,6i), oba z prawdziwie dobrymi osiagami jednakze dlatego wyraznie wiecej spalaly benzyny. Silniki C20NEF oraz C20NEJ byly do znalezienia tylko w dawniejszych pojazdach urzedowych, a 20SE takze praktycznie nie osiagalne wiecej na rynku.

Silniki diesla byly w gruncie rzeczy beznadziejnie przestarzale, mialy raczej powolna (dosl. ciagnaca) charakterystyke mocy przy naprawde wysokim zuzyciu paliwa. One byly wlas-ciewie sprzedawalne tylko na eksport, takze z powodu wysokiego podatku (w Niemczech – przyp. tlumacza). Kupno jest wlasciwie absurdalne. Do tego te silniki byly zawodne.

Silniki 3-litrowe, w szczegolnosci 24V, oferowaly juz prawie sportowe osiagi oraz wysokie zuzycie benzyny zalezne, co prawda, od sposobu jazdy,. Poza tym Opel Omega A zadko mogl byc jako Omega 3000 z silnikiem C30LE, gdyz byl on oferowany tylko przez jeden rok od wiosny 1987 do wiosny 1988. Silnik ten zostal zastapiony przez C30NE.

Supersportowcy Evolution 500 oraz Lotus Omega byly interesujace dla naprawde bogatych kupujacych, gdyz ich koszty utrzymania i czesci zamiennych byly kosmiczne. Takze zao-patrzenie w czesci zamienne jest czasami skrajnie ciezkie, przy czym sam Opel (np. dla Evo 500 Irmcher) wiele czesci nie oferowal wcale albo z dlugim czasem dostawy.

Modele benzynowe czterocylindrowe sa obecnie oferowane miedzy 1200,- i 1800,- euro. Ca-ravany, dzieki swojej duzej przestrzeni bagazowej sa bardziej poszukiwane niz limuzyny.
Szesciocylindrowce sa oferowane pomiedzy 1500,- i 2500,- euro. Wyjatkowo ksztaltuja sie egzemplarze 24V-Evo oraz Lotus, majac mocne grono fanow, skutkiem czego moga byc faktycznie drogie.
W szczegolnosci prawie nowy wartosciowo Lotus-Omega z niezbyt duzym przebiegiem oraz bezwypadkowy cenowo sytuuje sie miedzy 25000,- i 30000,- euro.

Wszystkie silniki razem maja wysoka przebiegowosc, zwykle daleko przekraczajaca 200.000 km, szczegolnie silniki C24NE, C26NE, C30LE, 30NE oraz C30NE sa nie zadko dobre z przebiegiem ponad 300.000 km.

Slabym punktem silnikow 1,8-litrowych oraz 2,0-litrowych OHC jest pasek zebaty (rozrzadu – przyp. tlumacza), ktory najpozniej po przebiegu 60.000 km powinien zostac bezwarunkowo wymieniony, aby zapobiec groznym i kosztownym uszkodzeniom silnika.
Nawiasem mowiac 2,0 OHC jest bezkolizyjny (czyli w czasie biegu z zerwanym paskiem zebatym tloki nie uder-zaja w zawory).

Przy C30SE oraz C30SEJ DOHC-24 zaworowym czasami zrywa sie lancuch rozrzadu. Po takim uszkodzeniu potem jest wiele kosztownych wymian rozlupanych zaworow, do tego czesto bywaja ciezkie uszkodzenia glowicy. Przyczyna tych klopotow sa dlugie lancuchy Simplex’a, ktore wewnatrz ogniw nie sa oddzielnie znitowane i dlatego z biegiem czasu przecieraja sie. Niestety nie powstrzymano tych defektow, tak ze w szczegolnosci przy silni-kach z duzym przebiegiem wyczucie sprawia, ze te lancuchy trzeba wymienic. Taka wymiana wliczajac wszystkie potrzebne uszczelki oraz slizgacze kosztuje miedzy 400,- a 450,- euro lacznie z kosztami materialow.



[ wiadomość edytowana przez: Szarbia dnia 2006-02-09 08:08:39 ]
  
 
cd.2

Rownolegle byly przelotnie oferowane modele specjalne:

Opel Omega ‘Diamant’

Wyposazenie ‘Diamant’ bylo oferowane dodatkowo od lata 1988 do pakietu wyposazenia GL, GLS, oraz CD. To wyposazenie Diamant obejmowalo obok lakieru metalicznego albo z efektem mineralnym (kolory: czarny metalik, czerwone bordo, niebieski kobalt), lakierowany w kolorze nadwozia grill oraz lusterka zewnetrzne, stonowane (przyciemniane) szyby, stero-foniczny radiomagnetofon SC 202, komfortowa konsola srodkowa, skorzana kierownice, kryta skora galke zmiany biegow, fartuch galki zmiany biegow, dzwignia hamulca recznego, dodatkowo obrecze ze stopu lekkiego 7J x 15 w szczegolnym wzornictwie z oponami o sred-nicy 195/65 R 15 H. Pierwotnie wyposazenie ‘Diamant’ bylo limitowane, zostal jednak od-notowany dobry wzrost sprzedazy z gruntu strategii Opla, tak, ze po wypuszczeniu ‘Face-lifta’, dalej ja oferowano.

Opel Omega ‘Edition ‘88’

Dla Limuzyny Omegi w roku modelowym 1988 poza tym byl wariant wyposazenia ‘Edition ‘88’, mogacy byc dodatkowo zamowiony do wyposazenia GLS I CD. Obejmowal on stonowane (przyciemniane) szyby, opony szerokosci 195/65, obrecze z lekkiego stopu w specjalnym wzorze, komfortowa konsole srodkowa, skorzana kierownice a takze lakier metal-lic lub z efektem mineralnym. Jednakze nie bylo specjalnego zewnetrzne oznaczenia tego modelu.

Ilustracja obrazuje lakier z efektem mineralnym oraz obrecze z lekkiego stopu Edycji ‚88

Te ilustracje obrazuja skurzana kierownice jak rowniez komfortowa konsole w Omedze ‚Edi-tion ‚88’

Dla Omegi Caravan bylo dostarczane wyposazenie ‚Club’. Obejmowalo ono lakierowanie na zamowienie, kolorowe oszklenie, pokrycie bagaznika, regulowane poziomowanie (Niveauregulierung), zewnetrzne lusterka w kolorze nadwozia oraz siedzienia jak rowniez boczki drzwiowe w specjalnym sportowym wzornictwie.

Warianty wyposazenia LS oraz GLS od roku modelowego 1991 nie byly wiecej oferowane. Dlatego od tego czasu znalazl sie w cenniku pakiet wyposazenia ‘GL-Plus’, ktory obejmowal miedzy innymi centralny zamek.. 3-litrowe warianty Omegi A ze stopniowanym tylem (spoiler) byly odznaczone jako Omega 3000 wzgl. Omega 24V oraz mialy miedzy innymi sportowe wyposazenie, o 25 mm nizej lezace i sportowo ustawione zawieszenie.

Opel Omega "Serie Sportive’

Od wiosny 1990 doszedl nastepny model specjalny na rynek - "Serie Sportive’. Ten pakiet wyposazenia ‘Sportowego’ byl oferowany do ‘Facelifta’ dla seryjnych silnikow C20NE, 20SE, C24NE oraz przy Caravanie dla C30NE i obejmowal jeden z osmiu mozliwych ko-lorow lakieru, obrecze z lekkigo stopu w ksztalcie gwiazdy w wymiarze 7J x 15 z ogumie-niem 195/65 R 15 V, a w Omedze 3000 jak zwykle grill w kolorze nadwozia, podobnie w kolorze ndwozia lakierowane zewnetrzne lusterka, zderzak oraz listwy ochronne w szarym tytanie a listwy okienne w czarnym metaliku. Na zderzaku byl ponad to skrot dla opisu wy-posazenia stosowny emblemat specjalny ‘Sportive’. Dodatkowo byla do wyboru (przy limuzynie) automatyczna antenna pretowa lub tarczowa, albo przy Omedze Caravan krotka pretowa antenna dachowa albo antenna tarczowa. Takze ABS byl zawarty przy pakiecie ‘Sportive’ seryjnie.

Wnetrze zawieralo tapicerke i boczki drzwiowe w "Sportive"-Karo-Design, poza tym Omega 3000 znan skorzana kierownice z logo ‘Sportive’, radio SC 202, poza tym Omega 3000 znane sportowe siedzenia podobnie jak raczke hamulca recznego, galke zmiany biegow oraz fartuch dzwigni zmiany biegow w skorze.
Caravan mial ponadto seryjna blende tylna na drzwiach bagaznika oraz blokowany (a wlasci-wie mechanizm roznicowy o zwiekszonym tarciu wewnetrznym – przyp. tlumacza) mecha-nism roznicowy.

Omega Caravan ‘Club’

Ponad podstawowe wyposazenie ‘GL’ mozna bylo przy Caravanie zamowic model specjalny ‘Club’ ze sportowa tapicerka, seryjnym kolorowaniem szyb, lusterkami w kolorze nadwozia, ogumieniem 185/70 R14 a takze ze skorzanymi pokryciami.
Pakiet wyposarzenia "Serie Sportive" zostal takze oferowany od ‚Facelifta’ do zawieszenia modelu podobnie jak wyposazenie ‚Diamant’. Ogolnie do modeli limuzyn do ‘Faceliftu’ nie bylo wiecej pakietu ‘Sportive’ do zwyklych wyposarzen ‘GL’, ‘GLS’ lub ‘CD’, ale zostaly oferowane tylko jako samodzielne warianty waposazenia tak jak przy Omedze Caravan C30NE. Razem z ‘Faceliftem’ zniknal grill Omegi 3000. Od ‚Facelifta’ byl do tego Check-Control-System, blokada mechanizmu roznicowego takze przy limuzynie, centralny zamek, obrotomierz, podparcie kregoslupa w siedzeniu pasazera, swiatlo drogowe zintegrowane z oknem reflektora, swiatla przeciwmglowe oraz oszklenie ograniczajace utrate ciepla seryjnie.

Od roku modelowego 1992 wyposazenie ‚CD’ zostalo wykreslone z programu oraz zastapio-ne przez wyposazenie ‘CD’-diamant.

Dlatego wyposazenie ‚Diamant’ nie bylo od tego czasu dostepne dla wariantu ‚GL’.

Dla roku modelowego 1993 zostal wystawiony jeszcze raz model specjalny: bazujac na wy-posarzeniu Omegi GL zostalo oferowane wyposazenie GLT za doplata 1.891,- marek niemie-ckich. Obejmowalo ono centralny zamek, obrotomierz, podparcie dla kregoslupa dla siedzenia pasazera, radio Blaupunkt SC 202, mechanicznie rozsuwany szklany dach, tapicerke weluro-wa oraz siatkowe kieszenie z tylu przednich siedzen. Te dodatki kosztowaly w opcji okolo 2.917,- marek niemieckich (jest niescislosc cenowa – przyp. tlumacza). Do rozpoznania tego wariantu wyposazenia bylo logo GTL na obydwu przednich blotnikach. Na wiosne 1993 ten sportowy model ‚Omega 3000’ zostal wykreslony z programu dostaw. Silnik 24V zostal wprawdzie dalej oferowany w Omedze ‚Sportive’, jednakze czesciowe wyposazenie, spoiler oraz podwojna rura wydechowa odpadly. Zamiast silnika C30SE zostal montowany od tad C30SEJ, doszedl takze do zastosowania w Omedze Caravan a zmiany zaczely sie od rury wy-dechowej, podobnie w danych zostalo tylko 200 PS.

Do roku modelowego 1990 przy modelach czterocylindrowych zostal jeszcze przerobiony mechaniczny predkosciomierz. Jest to do rozpoznania po ‚W’ pod licznikiem kilometrow. Pozniej elektroniczne liczniki zostaly zastosowane we wszystkich modelach. Wtedy numer rozpoznawczy zaczyna sie od ‘K’. Dla wszystkich wariantow czterocylindrowych zasieg skali predkosciomierza jest do 220 km/h, C26NE, C30LE oraz C30NE maja skale predkosciomier-za do 260 km/h, C30SE oraz C30SEJ mialy takąż do 280 km/h a modele ‚Evolution 500 ‚Lo-tus Omega’ zasieg skali do 300 km/h.

Omega 3000

Omega 3000 z odpowiednim wyposazeniem seryjnym podobnym do Omegi CD, miala jed-nakze dodatkowo jeszcze obnizone zawieszenie, przedni, boczny i tylny spoiler, swiatla prze-ciwmglowe, obrecze z lekkiego stopu w specjalnym wzorze, zintegrowane szkla reflektorow oraz sportowe siedzenia w specjalnym wzornictwie. Raczka hamulca recznego i galka zmiany biegow pokryte skora. Wszystkie Omegi 3000 posiadaly poza tym blokade mechanizmu roznicowego podobnie jak chlodnice oleju razem seryjnie. Omega 300 byla dostarczana na-jpierw z silnikiem 30NE oraz C30LE, a potem od wiosny 1988 z C30NE. Od tego czasu od-padl C30LE w Omedze 3000. Od pazdziernika 1989 zostal dodatkowo oferowana Omega 3000 24V z C30SE.

Omega 3000 24V posiadala ponad to juz naprawde bogate wyposazenie jeszcze w tym elek-tryczne podnosniki szyb przod/tyl, szklany dach oraz regulacje wysokosci kierownicy. Do tego doszedl wyrozniajacy sie sportowy wydech. W Austrii Omega 3000 24V zostala zreszta seryjnie uzbrojona jeszcze w wycieraczki myjace reflektory.

Opel Omega Evolution 500

Z poczatkiem udzialu Opla w DTM powstal 500 pojazdow w serii limitowanej Opel Omega Evolution 500, w wersji ulicznej stuningowany przez Irmchera 3-litrowy 24V silnik (C30XEI) mial 230 PS oraz oferowany zostal w 1991 za 89.400,- marek niemieckich. Pred-kosc maksymalna tego specjalnego modelu wynosila 249 km/h. Ten model homologowany mial, podobnie jak Lotus-Omega, zaokraglone kontury blotnikow na kolach tylnych oraz na (tworzywowych – przyp. tlumacza) blotnikach przednich. Niestety przyfabrycznej Omedze DTM o mocy do 380 PS przy 8900 obr/min, prawie 300 km/h szybkiej oraz w okolo 5 sekund od 0 – 100 km/h w sprincie zadne szczegolne sukcesy nie byly przeznaczone. Zostala ona w 1993 zastapiona przez Calibre 4x4.

Lotus Omega

Na szczycie hierarhi Omegi stoi w limitowanej edycji od 1990 do 1993 oferowana Lotus O-mega z 377 PS oraz okolo 280 km/h predkosci maksymalnej dzieki napedowi 3,6-litrowego biturbo silnika (C36GET), swego czasu byla droga - okolo 112.00,- marek niemieckich. Zos-tala budowana w Anglii w kuzni samochodow sportowych Lotusa, wtedy nalezacego do kon-cernu GM.

Technicznie Lotus Omega bazowal na Oplu Omega 3000 24V
Powinno bylo byc wyprodukowane tylko niecale 1100 egzemplazy Lotusa Omegi. Okolo polowa tych pojazdow zostala sprzedana w Niemczech. Krazyi uporczywa plotka, ze Opel nie sprzedal ostatnich 100 pojazdow, lecz dla zdobycia czesci rozlozyl je z powrotem. W Lotusie Omega byla wbudowana 6-biegowa skrzynia ZF ta sama co byla w Chevrolett Corvette.

Lotus Omega posiadal seryjnie praktycznie pelne wyposazenie. Deska rozdzielcza oraz siedzenia byly pokryte skora Conolly. Ale paradoksalnie dla Lotusa Omegi nie byl dostarczany computer. Pozornie bylo to dopasowaniem do malej produkcji pojazdow, ktora wydawala sie zbyt droga. Takze cyfrowy zestaw wskaznikow nie byl dostarczany dla Lotusa Omegi. Lotus Omega byl dostarczany wkolorze British-Racing-Green albo czarnym. Po sierpniu 1990 produkowane egzemplarze mialy zreszta blotnik i kierunkowskaz face-liftowego modelu Omegi.


[ wiadomość edytowana przez: Szarbia dnia 2006-02-09 08:07:44 ]
  
 
cd.1

W lipcu 1990 zostal opra-cowany wspolnie przez ADAC i AMS realistyczny craschtest bezspornie obrazujacy, ze pasywne bezpieczenstwo Opla (Omegi A – przyp. tlumacza) bylo wyraznie gorsze niz dla tych pojazdow, ktore byly skladane takze na rynek amerykanski. Przemieszczenie do srodka struktury kabiny pasazerskiej bylo w koncu takze w gruncie rzeczy takie (duze – przyp.tlumacza), ze system poduszek gazowych bedzie mogl byc zostac stworzony dopiero w nastepcy.

W nowej Omedze otrzymala takze dodatki elektroniczne, w Rekordzie byla tylko zastoso-wana przystawka dla sterowania silnikiem, computer pokladowy i ABS. Przy Omedze elek-tronika powiekszyla sie o elektryczne podnosniki szyb, immobiliser, sterowanie skrzynia bie-gow (atomatyczna – przyp. tlumacza) oraz akcesoria LCD. Nastepna nowoscia w swiecie samochodowym w owym czasie bylo to, ze Omega miala ‘On Board Diagnose’ dla bledow w elektronice oraz, ze kierowca a takze autoryzowane warsztaty mialy mozliwosc odczytania (wyswietlenia) zapisanych informacji o bledach w elektronice (w jednistce sterujacej sil-nikiem – przyp. tlumacza). Dla diagnozy bledow zostal u Opla skonstruowany nowy przyrzad , ‘Tech 1’, ktory byl osiagalny tylko dla warsztatow Opla.

Od wiosny 1987 mozna dostac na zamowienie opcjonalnie dla benzynowego silnika cztero-cylindrowego LCD (cieklokrystaliczny zestaw wskaznikow) na desce rozdzielczej, ktory poza tym pozostal zastrzezony dla Senatora B w wyposazeniu ‘CD’. Ten szczegol zniknal jednakze od roku modelowego 1991.

Nastepna nowosc miala opcjonalnie do tego klimatyzacje: w Omedze A wzgl. Senatorze B chlodzilo nie tylko wnetrze, ale takze schowek na rekawiczki, tak ze nie musialo sie cierpiec z powodu niepowolanego roztopienia tabliczki czekolady w lecie.

Na poczatku sprzedazy byl silnik E18NVR z 88 PS jako podstawowa seria silnikowa, dla wszystkich linii wyposazenia z wyjatkiem ‘CD’ - C20NE (115PS). Oba silniki zostaly produ-kowane rownolegle takze w Asconie C, C20NE takze w Kadetcie GSi . Wtedy w owym czasie szczegolnie zagranica na nie zbyt wielu stacjach benzynowych byla osiagalna benzyna bezolowiowa, wiec mozna bylo zamienic C20NE na 20SE (122 PS, bez katalizatora), takze kiedy ten wariant silnikowy nie byl oficjalnie w ofercie. Oba silniki mialy nowoczesny zespol OHC. N18NVR mial elektronicznie regulowany (sterowany) gaznik. Oba silniki diesla 23YD (73 PS) oraz 23YDT (90 PS) zostaly przejete prawie nie zmienione z Rekorda. W roku mode-lowym 1989 mozna bylo do tego zamowic jeszcze silnik 22E-CIH (125PS). W gruncie rzeczy chodzilo o znany z Rekorda E silnik 22E-CIH za sprawa innych tlokow i innego nowoczesne-go Bosch-Motronic M 1.5 powinien byl skusic kupujacych, gdyz silnik C20NE dostarczal zbyt maly moment obrotowy. W tym samym czasie zostal oferowany takze silnik C30NE dla Omegi 3000 Caravan. Wprawdzie bez kladzenia tutaj sportowyh akcentow.

Omega 3000 zostala oferowana od jesieni 1987 z silnikiem 30NE (177 PS) oraz C30LE (156 PS). Oba silniki zostaly przejete prawie nie zmienione z Senator/Monza A. Juz na wiosne 1988 C30LE zostal zastapiony przez C30NE (177 PS).

Skrzynie biegow przy wszystkich Omegach A zostaly na nowo skonstruowane jako piecio-biegowe R25 (prawie taka jak w Omedze B – przyp. tlumacza) i wprowadzone do uzycia. W pierwszym roku produkcji te skrzynie sprawialy duze klopoty z powodu strasznie zlego prze-laczania i w calkowicie powodowaly powazna niechec przy kupowaniu. Dopiero od roku mo-delowego 1991 zostal ten problem ostatecznie zazegnany. W Omedze z silnikiem czterocy-lindrowym z wyjatkiem C24NE byla do nabycia alternatywnie skrzynia automatyczna Aisin-Warner AW 03-71 L wprowadzona do wyboru juz w Senatorze A / Monzy A. Warianty szes-ciocylindrowe mialy pewna modyfikacje w elektronicznym sterowaniu tej AW03-71 L. Silnik C24NE od poczatku produkcji byl do kupienia z nowo skonstruowana skrzynia automatyczna AR25 (taka jak potem w Omedze B – przyp. tlumacza), ktora od roku modelowego 1991 we wszystkich Omegach zastapila AW03-71 L wzgl. AW03-71 LS. C30SE w programie silni-kowym mial na okraglo od poczatku produkcji w pazdzierniku 1989 automatyczna skrzynie AR35. Ta skrzynia bazowala na AR25 jednakze miala wzmocnione wyjscie napedu oraz mia-la troche dluzsze przelozenia.

Na rok modelowy 1991 Omega otrzymala retusze optyczne, glownie chromowe listwy na grilu nagrzewnicy, stonowane (przyciemniane) lampy tylne, zmienione kierunkowskazy, do-datkowe wygluszenie blotnikow oraz nowe tworzywowe polaczenia dla wspornikow wew-netrznego wyposarzenia. Te modele zostaly nazwane jako "Facelift"-Modelle w palecie Opla. Od tego czasu silnik 1,8-litra nie byl wiecej oficjalnie oferowany.

W przeciwienstwie do Opla Rekorda z jego tylnym mostem i tylnymi hamulcami bebnowymi Omega miala w ofercie samostabilizujace sie DSA bezpieczne zawieszenie przednie z tarc-zowymi hamulcami wentylowanymi dla serii silnikowej od 90 PS oraz nowoczesne wahacze skosne tylnej osi z hamulcami tarczowymi.

Warianty wyposazenia zostaly jak w innych szeregach modelowych Opla oferowane w stop-niowaniu LS, GL, GLS oraz CD.

Nastepne zmiany byly przy lakierach: byly one od razu na bazie wodnej i mialy tylko jeszcze ostatnie 5% rozpuszczalnikow. Dotychczas rozpuszczalniki stanowily 60%! Takze doszlo do tego, ze w budowie nadwozia od razu nie bylo szkodliwych dla zdrowia wypelniaczy i metali ciezkich.

Opel Omega "LS"

Omega w wersji wyposazenia ‘LS’ byla ustawiona jako wyposazenie podstawowe, jednakze dla limuzyny w Niemczech oraz w niektorych innych rynkach eksportowych byla dostarczana tylko dla duzych odbiorcow (np. urzedy). Caravan ‘LS’ byl natomiast dostarcza-ny oficjalnie.

‚LS’ roznil sie optycznie od ‚GL’ tylko napisem na przednich blotnikach. Jemu brakowalo wspomagania kierownicy (poza 23YDT oraz C24NE), nastawnego podpadcia kregoslupa w siedzeniu kierowcy, wykonczenia schowka, regulowanej wysokosci siedzenia kierowcy, Ca-ravan nie mial dzielonych skladanej tylnej kanapy. Lusterka zewnetrzne byly nastawiane od wnetrza.
Dla niektorych rynkow eksportowych byly jeszcze dostarczane inne dostawcze pojazdy jako podstawowe ‚LS’, jednakze nie mialy zadnych blaszanych wstawek w miejsce tylnych szyb ale jedynie oklejenie folią w kolorze nadwozia.

Opel Omega ‚GL’

Omega ‚GL’ byla ustawiona glownie na rynki eksportowe oraz na Niemcy dla limuzyny jako wyposarzenie podstawowe. Zewnetrznie nie roznila sie niczym od modeli z wyzszych warian-tow wyposarzenia, jedynie tylko charakterem pisma ‚GL’ na przednim blotniku oraz kolpa-kami w turbinowym wzorze. Wspomaganie kierownicy tak jak regulacja wysokosci siedzenia kierowcy i regulacja podparcia kregoslupa siedzenia kierowcy oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnetrzne byly dostepne seryjnie. Do roku modelowego 1990 Omega GL posiadala 14-calowe obrecze, a od roku modelowego 1990 15-calowe obrecze. Za doplata byly dostarczane dla limuzyny ‘GL’ elektroniczne nastawiane amortyzatory (‘Ride Control’ ). Takze od ‘GL’ bylo dostarczane dla limuzyny wyposazenie skorzane. Od ‘GL’ Caravan ba-gaznik byl calkowicie wyscielony dywanikiem oraz byly dostepne relingi dachowe.

Opel Omega ‘GLS’

Od tego wariantu wyposazenia Omega miala od tad wyslane miekkim welurem wnetrze, cen-tralny zamek, obrotomierz, podwojnie tonowy klakson, czteroramienna komfortowa kierownice, oraz Check-Control-System. Ten Check-Control nadzorowal zmiany poziomu oleju, poziom plynu hamulcowego i poziom plynu do spryskiwacza szyb (o kurcze, tego ostatniego to ja nie mam w B ‚CD’ a przydal by sie – przyp. tlumacza) a takze zuzycie klockow hamulcowych. Wyzszy wariant wyposazenia byl rozpoznawalny optycznie na przez napis ‘GLS’ na blotniku oraz kolpaki kol w czysto stalowym – aluminiowym wizerunku. Za doplata byly dostarczany w limuzynie od ‘GLS’ cyfrowe wskazniki dla seryjnych silnikow 2,0i, 2,4i oraz 2,3 TD, Caravan mial seryjnie recznie regulowane poziomowanie (Niveaurege-lung).
Ten rysunek obrazuje Opla Omege w wyposazeniu ‘GLS’ z nowymi kolpakami kol.

Opel Omega ‘CD’

Model szaczytowy szegu produkcyjnego Omegi otrzymal seryjnie silnik C20NE (115 PS), alternatywnie takze 20SE (122 PS), ABS, computer pokladowy, tylne zaglowki, podswietlone lusterko do makijazu kierowcy i pasazera, tudziez radio SC 203 dostarczane w seryjnym zestawie. Optycznie Omega ‘CD’ byla rozpoznawana po emblemacie na blotniku. Do tego Omega Caravan ‘CD’ miala seryjnie nieco szersze opony w rozmiarze 185/70 R 14 H.

Opel Omega Caravan 3.0i

Ten topmodel Opla Omegi Caravan zaprezentowano od roku modelowego 1989 jako Omega Caravan 3.0i. Seryjnie byl dostarczany z silnikiem C30NE (177 PS). Wyposazenie wnetrza odpowiednio jak Omedze w wyposazeniu ‚GLS’, byl jednakoz dodatkowo ABS i zaglowki tylne seryjnie dostepne. Przez odpowiednia moc silnika warunkowala takze posiadanie wiek-szych hamulcow oraz Omega Caravan 3.0i miala 15-calowe obrecze stalowe z oponami w rozmiarze 195/70 R 15 V.

Zewnetrznie Omega Caravan 3.0i byla rozpoznawalna tylko poprzez znak pojemnosci na tyl-nej klapie. Przez swoje wysokie mozliwosci obciazenia przyczepy od 1700 kg Omega Caravan 3.0i byla interesujaca dla calej (bogatej) grupy kupcow, z jednej strony potrzebujacych duza objetosc ladunkowa Caravana, z drugiej strony zawodowo lub prywatnie mogacych ciagac ciezkie przyczepy. Znikniecie sportowych ozdob Omegi 3000 przy Omedze Caravan 3.0i bylo w pelni zrozumiale.


[ wiadomość edytowana przez: Szarbia dnia 2006-02-09 08:06:36 ]
  
 
Mam wrazenie, ze Opel zdecydowanie bardziej przylozyl sie do A.
Nie tylko te wersje sportowe ale duza ilosc innych no i w koncu Senatorek sprawiaja, ze jest jakby wiecej ducha w tym aucie...
I to ja, B-owner, tak pisze.
Ale i tak mi bardziej podoba sie moje kombi


Opel Omega A

Projektant zatrudniony u Opla wyobrazal sobie poczatkowo jeszcze przed tak:

Na pierwszy rzut oka takie studium designerskie nie moglo pozostac kojarzone z zadnym specjalnym podobienstwen do pozniejszej Omegi A. Wprawdzie jasne jest do rozpoznania, ze zwlaszcza na tle wciaz dalej podazajacego kryzysu energetycznago oraz przyszlej swiatowej dyskusji o paliwach zuzycie paliwa powinno byc zmniejszone szczegolnie poprzez ostre doskonalenie aerodynamiki. Tak wiec jest juz do rozpoznania w tym studium uporzadkowa-nie wycieraczek szyb oraz rowno (z nadwoziem – przyp. tlumacza) osadzone szyby.

W maju 1986 w gazecie motoryzacyjnej zostal zilustrowany przyszly nastepca Rekorda, tylko kilka miesiecy pozniej przed nadejsciem Omegi, jednakze nie szczegolnie podobny.

Tylko jeszcze delikatnie zamaskowany krol elfow krecil sobie rundy na dalekiej polnocy.

Uksztaltowany do konca pojazd sprzedawal sie jako Opel Omegi A CD ‚Diamant’ pierwszej serii produkcyjnej od 1986 do 1990.

Opel Omega zostal produkowany jako nastepca Opla rekorda E od wrzesnia 1986 do sierpnia 1993. Od 17.10.1986 nowa Omega zostala przedstawiona publicznosci. Konstrukcja tego nastepcy Rekorda rozpoczela sie juz w roku 1981. Laczyl on calkowicie nowe rozwiazania z sensacyjnie dobra jak dla limuzyny seryjnej wartoscia Cx od 0,32. Takiej wartosci (Cx – przyp. tlumacza) nie osiagalo wiele limuzyn tej klasy w podobnej cenie.

Za tym ambitnym zadaniem do osiagniecia wartosci Cx, bylo potrzebne potezne doswiadcze-nie w tunelu areodynamicznym Pininfariny.

A tutaj kiedys stala Omega A i Senator B w jedna z nowoczesniejszych wtedy lini montazo-wych (wykanczajacych) w fabryce, ktora zostala nazwana ‚K130’.

Omega przekonala, niemiecka prase motoryzacyjna do tego, ze zostala samochodem roku 1987. Jednakze Omega dostala takze inne tytuly: "Good Design Award 1986, 1987, 1988 oraz 1989" (Japonia), "Golden Snow Flake for Advanced Design (Francja), "Design 1987" (Niemcy) oraz "Auswahl 1987" (Wybory 1987 - Niemcy).
Koszty konstrukcji dla tej linii produkcyjnej rozlozyly sie na okolo2 miliardy marek niemieckich.

Ta pelna pochwal nowa konstrukcja musiala naturalnie dac Oplowi nowoczesny wizerunek, a wysokie wymagania powinny przyniesc korzasci dla pojazdu. Co prawda nazwa ‘Rekord’ pozostala dla starych cnot Opla niezawodnosci, trwalosci oraz godnej ceny, jednak byla znana z tego, ze utrzymuje wizerunek nosicieli portek i robotnikow.

Aczkolwiek wielki Opel dotychczas nie gral duzej roli w reklamie, nowa Omega zostala ogloszona z wielka pompa. ‘Die Omega Story’ ustawilo ten nowy model ponad klasa srednia nie tylko optycznie ale takze naswietlajac techniczne osiagniecia tych samochodow.

Pierwszy raz w swiecie motoryzacyjnym Omega w ramach kostrukcji udowodnila takze swoje pasywne bezpieczenstwo. Wtedy Omega spelniala calkowicie aktualne normy cre-schowe. Niestety za jej czasow w Niemczech i w Europie nie bylo jeszcze zadnego programu (wskazowki) jak ma przebiegac crasch test. Wtedy to aktualne doswiadczenia byly takie, ze producent kierowal samochod razem ze 100% przeslona (tu chyba chodzi o wuzek na ktorym jedzie auto i razem uderza w przeszkode – przyp. tlumacza) oraz predkoscia 50km/h na szty-wna sciane. Zatem mozna fotografowac cale uderzenie przedniej konstrukcji pojazdu. Jednak juz tutaj ukazuje sie patrzac na slupek A oraz przednia czesc dachu, ze struktura nadwozia dosiegnela swojej granicy wytrzymalosci. Potem bardzo wiele ostrych amerykanskich crasch testow zachowano, tak wiec takze europejscy producenci premium modeli czesto nie obywali sie bez specjalnych dostosowan pojazdow.

Niestety taki idealny crasch w praktyce odbywal sie bardzo rzadko.
  
 
No Pany!
Kawał roboty-przez robota zrobiony .
Następne "porządne dane" - do korekty orto to dać i na stronę
  
 
nie mam jeszcze odpowiedzi od senatorman, więc póki co blokuję watek i w porady