PILNE!!!! Wyniki pomiaru sondy lambda - sprawna czy nie?

  szukane wyrażenia:   lambda
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Pytanie jak w temacie Podejrzewam, że m oże ona jest walnięta i chciałbym ja najpierw pomierzyć. Pod które kabelki trzeba sie podpiąć żeby ja pomierzyć (kolory) i czy robi się to na zimnym silniku czy na ciepłym i co powoinno sie dziac przy dodawaniu gazu Pozdrawiam i czekam na odpowiedzi


[ wiadomość edytowana przez: Toooommmmi2 dnia 2008-01-22 13:21:06 ]
  
 
Korzyści wynikające korzystania z wyszukiwarki:
1. prawie natychmiastowa odpowiedź na twoje pytania
2. nie musisz się męczyć z zakładaniem wątku
3. nie denerwujesz innych użytkowników forum
4. nie zniechęcasz ludzi do odpisywania poraz xxx na dany temat
5. zyskujesz sympatie u innych bo jesteś samodzielny
6. nie zaśmiecasz forum
7. moderatorzy cię polubią bo nie będą mieli za dużo pracy
.
.
.
W Y S Z U K I W A R K A
  
 
Witam, jednak znalałżem conieco jak pomierzyc sonde Lambda i pomierzyłem. No i oto wyniki:

1. Przy podpięciu sie w kostke sondy po zapaleniu silnika i zaskoczeniu sondy, napięcie rosło powoli od 0,1V do 0,8V i sie zatrzymało na tym poziomie 0,8V, przy dodaniu gazu i puszczeniu wskoczyło na chwilke na 0,5V i z powrotem na 0,8V.

2. Potem minus podpiołem pod aku i jeszcze raz odpaliłem silnik, napięcie sondy znowu rozło od 0,1V do 0,8V i się zatrzymało na tym poziomie 0,8V.

Powiedzcie mi, czy ten pomiar wskazuje na to, że sonda jest OK? Czy te napięcie co powinno być 0,1V-0,9V powinno cyklicznie się zmieniać, tzn jak dojdzie do 0,9, to z powrotem powinno zacząć od 0,1-0,9 i tak w kółko, czy to tylko przy odpaleniu i zadzałaniu sondy tak jest i potem juz napięcie powinno na biegu jałowym zostac takie?

Pomóźcie mi proszę. PILNE!!!!

aha. Czy orginalna sonda tez ma kable takiego samego, jak te uniwersalne, tzn czarny, szary i dwa białe?


[ wiadomość edytowana przez: Toooommmmi2 dnia 2008-01-22 13:22:09 ]
  
 
Sonda Lambda

Stosowane powszechnie reaktory katalityczne, obniżające zawartość substancji toksycznych w spalinach silników spalinowych, spełniają dobrze swoje zadanie tylko w ściśle określonych warunkach. Najmniejsze stężenie węglowodorów i tlenków węgla otrzymuje się , spalając ubogie mieszanki, tzn. przy dużych wartościach współczynnika nadmiaru powietrza lambda, zaś najmniejszy udział tlenków azotu przypada na zakres spalania mieszanek bogatych – małe wartości lambda. Dopuszczalny z punktu widzenia poziomu emisji kompromis osiąga się w okolicy lambda = 1 +/- 1%, tzn. wtedy, gdy w czasie spalania na 1 kg paliwa przypada 14,7 kg powietrza. Jest to tzw. stosunek stechiometryczny. Konieczność zachowania stechiometrycznego stosunku paliwa z powietrzem wymaga stałej regulacji składu mieszanki doprowadzanej do cylindrów. Ma to miejsce w pętli sprzężenia zwrotnego, której najważniejszy element stanowi czujnik ilości tlenu w spalinach, zwany sondą lambda.

Zasada działania

Sonda lambda jest umieszczona w przewodzie wylotowym, pomiędzy silnikiem a reaktorem katalitycznym. W budowie i działaniu wykorzystuje ideę ogniwa galwanoelektrycznego. Jedna aktywna część sondy tkwi w strumieniu spalin, druga ma kontakt z otaczającym ją powietrzem. Gazem odniesienia jest powietrze na zewnątrz układu. Zawartość tlenu w produktach spalania zależy od składu mieszanki paliwa z powietrzem. W temperaturze powyżej 300 st. C materiał ceramiczny wkładu sondy otoczy jest platynowymi elektrodami staje się przepuszczalny dla jonów tlenu. Przepływ jonów powstanie napięcia między elektrodami, które jest miarą stężenia tlenu w spalinach. Przy współczynniku nadmiaru powietrza równym 1, wartość napięcia zmienia się skokowo o 450 do 500 mV. Sygnał elektryczny jest przesyłany do mikroprocesora sterującego pracą silnika, ten zaś odpowiednio koryguje parametry wtrysku paliwa.

Parametry pracy

Sonda lambda funkcjonuje prawidłowo w zakresie temperatur 300 do 850 st.C. Musi być więc z jednej strony chroniona przed obciążeniami cieplnymi, z drugiej zaś usytuowana jak najbliżej silnika jak najbliżej silnika, podgrzewana spalinami albo specjalnym elementem grzejnym. To ostatnie rozwiązanie jest dziś najczęściej spotykane i zapewnia uzyskanie właściwej temperatury pracy po 20 do 30 s od uruchomienia silnika. Pomiar stężenia tlenu wykonywany jest ok. 100 razy w ciągu sekundy, korekcja składu mieszanki ok. 300 razy na min. Stała czasowa (szybkość reakcji) czujnika wynosi 50 do 100 ms.

Diagnostyka sondy lambda
1. Sprawdzić, czy złącze wielostykowe sondy lambda nie jest skorodowane lub uszkodzone.
2. Sprawdzić, czy styki są prawidłowo połączone z sondą lambda i znajdują się na swoim miejscu w złączu wielowtykowym.
3. Zdjąć gumowy kapturek zabezpieczający z sondy lambda.
4. Podłączyć ujemna końcówkę pomiarową woltomierza (testera) do masy silnika.
5. Odnaleźć zaciski. Zależnie od układu są to: masa grzałki sondy lambda, zasilanie grzałki sondy lambda, sygnał sondy lambda, masa sondy lambda.
6. Podłączyć dodatnią końcówkę pomiarową woltomierza (testera) do przewodu przymocowanego do zacisku sondy lambda.
7. Zgodnie z ogólnymi zaleceniami wskazania analizatora spalin powinny mieć następujące wartości:
a) zawartość CO- zgodnie z danymi pojazdu,
b) zawartość CH- mniej niż 50 ppm
c) zawartość CO2- większa niż 15%,
d) zawartość O2- mniej niż 2%,
e) współczynnik lambda – 1,0 +_ 0,03.
8. Uruchomić silnik i rozgrzać do temperatury normalnej pracy.
9. Podwyższyć prędkość obrotową silnika do 3000 obr./min na 30 sekund. Spowoduje to wzrost temperatury sondy lambda, co powinno spowodować zmiany napięcia sygnału wyjściowego.
10. Utrzymywać prędkość silnika na poziomie 2500 obr./min. Jeśli silnik pracuje na biegu jałowym przez dłuższy czas, sonda lambda może wystygnąć i zmiany napięcia sygnału wyjściowego mogą ustać.
11. Sprawdzić, czy zmienia się sygnał wyjściowy sondy lambda.

Sprawdzanie grzałki sondy lambda

Sprawdzić czy na zacisku zasilania napięcie ma wartość nominalnego napięcia akumulatora.
a) Brak napięcia – sprawdzić podłączenie wstecz do wyłącznika zapłonu.
b) Sprawdzić podłączenie masy do grzałki sondy lambda

Sygnał wyjściowy z sondy lambda
Warunki
Silnik pracuje (gorący, 2500 obr/min.)
Przepustnica w pełni otwarta
Paliwo odcięte
Częstotliwość próbkowania Napięcie
0,2 do 1,0 V
1,0 V (stałe)
0 V (stałe)
1 sekunda (około)

Próbkowanie sygnału z sondy lambda

We wszystkich pojazdach z katalizatorem pracującym w pętli zamkniętej jest kontrolowana obecność tlenu w układzie wydechowym w celu utrzymania współczynnika lambda na poziomie 1,0 +- 0,03. Próbkowanie sygnału z sondy lambda ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego działania układu wtrysku. Sprawdzenie próbkowania jest bardzo ważne.
a. Podłączyć odpowiedni oscyloskop lub woltomierz do przewodu próbkowania sondy lambda.
b. Zwiększyć prędkość obrotową silnika do 2500...3000 obr. / min na okres 3 minut w celu nagrzania sondy lambda i uaktywnienia katalizatora.
c. Pozostawić silnik na szybkim biegu jałowym i sprawdzić próbkowanie sondy lambda.
d. Napięcie sondy lambda powinno się zmieniać od około 200mV do 800mV 8 do 10 razy na 10 sekund, czyli z częstotliwością 1 Hz.
Brak próbkowania sondy lambda
a. Sprawdzić kody usterek w układzie samodiagnostyki. Jeżeli jest uszkodzona sonda lambda, urządzenie sterujące przejdzie do pracy w trybie otwartym lub podstawi stałe napięcie o wartości 0,45 V w celu ustalenia wartości współczynnika lambda = 1,0.
b. Sprawdzić obwód grzejnika sondy lambda ( tylko w sondach z grzejnikiem, dwuprzewodowych, trójprzewodowych i czteroprzewodowych).
c. Jeżeli jest uszkodzona grzałka sondy lambda, sonda może nigdy nie osiągnąć temperatury pracy ( lub osiągnąć ją tylko okazjonalnie).
d. Gwałtownie zwiększyć prędkość obrotową silnika: ponieważ mieszanka jest bogata, napięcie sygnału z sondy lambda powinno być duże.
e. Jeżeli wydech ma otwór kontrolny przed katalizatorem, zmierzyć zawartość CO i CH. Jeżeli katalizator pracuje sprawnie, niżej podane sprawdzenia nie będą tak przydatne, gdy zawartość CO jest mierzona w rurze wydechowej.
f. Zwiększyć prędkość obrotową silnika do 2500...3000 obr/min na okres 3 minut w celu podgrzania sondy lambda i uaktywnienia katalizatora.
g. Pozostawić silnik na szybkim biegu jałowym.
h. Przestawić system na pracę w układzie otwartym przez odłączenie złącza wielostykowego sondy lambda.
i. Silniki MPI: odłączyć przewód podciśnienia od regulatora ciśnienia i zamknąć koniec przewodu.
j. Silniki SPI: ścisnąć przewód powrotny paliwa od regulatora ciśnienia do zbiornika paliwa.
k. Poziom CO powinien się zwiększyć, a napięcie sygnału z sondy lambda ma mieć dużą wartość.
l. Przestawić układ na pracę w układzie zamkniętym przez podłączenie złącza sondy lambda.
m. Zawartość CO powinna wrócić do normy, ponieważ silnik reaguje na bogatą mieszankę. To dowodzi, że sonda lambda i urządzenie sterujące potrafią uporać się z bogatą mieszanką.
n. Silniki MPI: podłączyć przewód podciśnienia do regulatora ciśnienia.
o. Przestawić system na prace w układzie otwartym przez odłączenie złącza sondy lambda.
p. Wyciągnąć do połowy końcówkę pomiarową sondy lambda lub odłączyć przewód podciśnienia, by spowodować nieszczelność układu podciśnienia.
q. Poziom CO powinien wzrosnąć, a napięcie sygnału z sondy lambda przybrać małą wartość.
r. Przestawić system na pracę w układzie zamkniętym przez przełączenie złącza sondy lambda.
s. Zawartość CO powinna powrócić do normy, ponieważ silnik reaguje na bogatą mieszankę. To dowodzi, że sonda lambda i urządzenie sterujące potrafią uporać się z ubogą mieszanką.
  
 
Ja nie potrzebuję wykładu z jakiejś książki tylko odpowiedzi na temat pomiaru mojej sondy, czy jest sprawna czy nie :/
  
 
Co, nikt nie jest w stanie mi odpowiedzieć, czy ten winik pomiarów jest OK, czy sonda jest walnięta? :/ Widze, że chyba nie ma tutaj osób, na które można liczyć :/ Nara
  
 
Cytat:
2008-01-22 16:01:09, Toooommmmi2 pisze:
Co, nikt nie jest w stanie mi odpowiedzieć, czy ten winik pomiarów jest OK, czy sonda jest walnięta? :/ Widze, że chyba nie ma tutaj osób, na które można liczyć :/ Nara


Spojrzenie tu zajęło mi 1 minutę. A Tobie?

Test powinieneś zrobić powyżej obrotów biegu jałowego czyli ok 2500 obr i wtedy powinno się utrzymywać 0,5V.

Z Twojego opisu wynika, że wszystko jest ok.
  
 
Cytat:
na przyszłość: wyszukiwarka prawde ci powie....

z moich informacji i doswiadczen:
przy nowej sondzie (100%sprawnej)
przy rozgrzaniu jej do temperatury pracy
przy rozgrzaniu silnika do temperatury pracy
przy sprawnych czujnikach
sonda powinna od 0,1v do 0,9v oscylować co 1s

czasem sie zdarza ze chwile pozostanie w którymś położeniu, czasem będzie krócej zmieniała położenie itd..
to nie jest precyzyjny mechanizm, poobserwuj ją chwile, zobacz jak sie zachowuje przy nagłym dodaniu i odpuszczeniu gazu.
generalnie uszkodzenia sondy objawiają sie tym ze albo ani drgnie, albo reaguje naprawie powoli, albo wogóle nie dociera do wartości granicznych..



pozdrawiam
  
 
Cytat:
2008-01-22 16:16:55, DoktorB pisze:
Spojrzenie tu zajęło mi 1 minutę. A Tobie? Test powinieneś zrobić powyżej obrotów biegu jałowego czyli ok 2500 obr i wtedy powinno się utrzymywać 0,5V. Z Twojego opisu wynika, że wszystko jest ok.


Czyli uważasz kolego że jeżeli przy np 2500 obr sonda pokazuje 0,5 V
to oznacza że to dobrze???
Jeżeli tak uważasz to powodzenia w dalszych takich NIE MĄDRYCH radach....
  
 
Cytat:
2008-01-22 14:06:40, Toooommmmi2 pisze:
Ja nie potrzebuję wykładu z jakiejś książki tylko odpowiedzi na temat pomiaru mojej sondy, czy jest sprawna czy nie :/


Jakbys przeczytał cały ten wykład to bys sie dowiedział,czy jest sprawna czy nie...oczekujesz ,ze my za ciebie to przeczytamy i odpowiemy ci jednoznacznie: TAK, drogi Tomeczku twoja sonda jest sprawniusieńka lub: NIE, słodki Tomeczku twoja sondunia nadaje sie do wymianki...przykro nam bardzo aha...no i przepraszamy ,ze tak długo musiałeś czekac na odpowiedz...bijemy sie w pierś i drugi raz to sie nie powtórzy!OBIECUJEMY chłopaki no nie??!!
  
 
Cytat:
2008-01-22 18:32:17, falcon0 pisze:
Jakbys przeczytał cały ten wykład to bys sie dowiedział,czy jest sprawna czy nie...oczekujesz ,ze my za ciebie to przeczytamy i odpowiemy ci jednoznacznie: TAK, drogi Tomeczku twoja sonda jest sprawniusieńka lub: NIE, słodki Tomeczku twoja sondunia nadaje sie do wymianki...przykro nam bardzo aha...no i przepraszamy ,ze tak długo musiałeś czekac na odpowiedz...bijemy sie w pierś i drugi raz to sie nie powtórzy!OBIECUJEMY chłopaki no nie??!!


Tak
Zachowaliśmy się jak gówniarze i więcej się to nie powtórzy...


PS daj swój nr tel to będziemy ci mogli szybko sms-a wysłać z poradą/odpowiedzią
  
 
Cytat:
2008-01-22 18:22:09, djtados pisze:
Czyli uważasz kolego że jeżeli przy np 2500 obr sonda pokazuje 0,5 V to oznacza że to dobrze??? Jeżeli tak uważasz to powodzenia w dalszych takich NIE MĄDRYCH radach....



Tak uważam. Dodam nawet, że to bardzo dobrze a nawet lepiej być nie może czyli że to idealnie!

Ja swoje zdanie mogę i potrafię uzasadnić a Ty Twoje?
  
 
ja znam teorie ze podobno na LPG IIgeneracji sonda jest emulowana i zostaje wysyłany cały czas stały sygnał 0,45-0,50, a inni twierdza ze normalnie działa na gazie, co artykuł to inna wersja...
  
 
wiecie co, te wasze docinki wsadźcie sobie w dupe!!!! Każdy mądrzejszy od drugiego, ale żaden nie potrafi dać konkretnet odpowiedzi :/ A może wam zacząć płacić za wasze "pożalsięboże" rady :/ W ciulu was mam wszystkich. Wy myślicie, że każdy ma szas siedzieć po kilka godzin na tym forum i czytac post po poście, czy aby czasem tak mnie ma odpowiedzi na moje pytanie, bo wam królowcom zajmie dużo czasu odpisanie na proste pytanie :/ Taką pomoc to ja mam w dupe. Nie dotyczy się to tych, którzy w jakiś sposób jednak mi pomogli i starali się wyjaśnić i odpowiedzieć na mój problem. A innym mówie NARA