[MK7] Upgrade elektryki w CL"u z Płońska

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Od czego by tu zacząć. Temat jest długi, także proszę o cierpliwość. Poruszam kwestie, których nie udało mi się jednoznacznie rozjaśnić za pomocą wyszukiwarki i innych źródeł.

Przymierzam się do dołożenia dodatkowego wyposażenia do mojego CL'a (wersja dla krajów trzeciego świata, z najuboższą z możliwych wiązką elektryczną). Chciałbym dorzucić elektryczne szyby, halogeny i podgrzewaną przednią szybę. I na razie wystarczy. Wszystko na oryginalnych gratach, _zero_ druciarstwa i przekaźników z Poloneza. To jest warunek konieczny.
Pacjent to MK7 1.6 z 09.1996, z ubogą skrzynką 96AG 14A073DA (nie EA, bez obsługi ABS i podgrzewanych siedzeń - nie ma pinów pod te bezpieczniki).

Powiedzcie mi proszę (pytanie szczególnie skierowane do ludzi, którzy modzili w ten sposób - kilku się znajdzie), czy dobrze rozumuję.

Mam zamiar kupić wiązkę kabiny z jakiejś bogatej wersji, mam upatrzoną z Ghii. Powyrywać z niej kable po uprzednim opisaniu, dorzucić do istniejących wtyczek brakujące piny.

Do elektrycznych szybek znajdę wiązki drzwiowe, połącze je z kablami do wyłącznika. Od wyłącznika przez przekaźnik one touch do skrzynki przekaźników. Tu będzie dorabianie pinów na kostce lub nowa kostka z Ghii. Czy przekaźnik one touch jest jedynym przekaźnikiem, który trzeba montować do szybek w Mk7? Bo R18 z tego, co wiem, odpada.

Do halogenów też wezmę oryginalną instalkę ze szrotu (oczywiście u mnie nie ma), przez przegrodę do skrzynki (dorabianie pinów) i do wyłącznika (już mam). Przekaźniki R14 i R15 (biały i zielony) do skrzynki.

Więcej problemów widzę z grzaną szybą. ZTCW trzeba wrzucić bezpiecznik przy akumulatorze, przekaźnik wykonawczy w podszybiu, potem przewody do skrzynki przekaźników i ze skrzynki do włącznika. Mam nadzieję znaleźć to gdzieś w komplecie. Teraz ważne pytania:
1. Czy obsłuży to uboga skrzynka "DA"? Nie chcę kupować gratów w ciemno, także może ktoś, kto modził, będzie wiedział. Elektryczne szyby i halogeny powinna obsłużyć, ale grzaną szybę?
edit po zakończeniu prac: tak, bez problemu
2. Czy trzeba prowadzić osobny przewód do kompa (grzanie szyby przy włączonym silniku), czy to już wychodzi ze skrzynki?
edit: wszystko jest w skrzynce, tylko trzeba mieć kompletną wiązkę szyby - tę funkcję ma w sobie duży szary przekaźnik
3. Czy konieczne jest ściąganie deski (pytanie tyczy się także montażu instalki halogenów)
edit: tak, ściągnięcie deski jest konieczne do wymiany przelotek drzwiowych, do założenia halogenów i grzanej szyby można się ograniczyć do wyjęcia licznika i wyprowadzenia kabli przez gródź przelotką od prędkościomierza

Będę wdzięczny za sugestie, komentarze, czy to wszystko, co piszę, ma sens. Do mojej wersji (bezpiecznik el. szyb pod 18 ) nie mogę znaleźć schematów, więc gdyby ktoś miał jakieś materiały albo chciał się podzielić swoim doświadczeniem z modzenia, będę dźwięczny wielce.

Bardzo dziękuję tym, którzy dotrwali do końca


[ wiadomość edytowana przez: kcprski dnia 2010-05-25 10:44:32 ]
  
 
Cytat:
2009-03-30 02:07:52, kcprski pisze:
(...)Czy przekaźnik one touch jest jedynym przekaźnikiem, który trzeba montować do szybek w Mk7? (...)



To jedyny przekaźnik w MK7.

Co do pytań związanych z grzaniem przedniej szyby to nie będe się wypowiadał, bo ten temat jeszcze przede mną.

Proponuję zaopatrzyć się w TIS'a i wszystko będzie jasne.
  
 
ufff...zadanei to ty sobei dales ze głowa boli ja plan mialem taki sam ale co pierwsze - skrzynka tego nie obsluzy a to najwazniejsze bo nie bedziesz mial nawet do czego ciaganac kabli - kiedy rozbierzesz swoja skrzynke a jesli zgadza sie to z tym co powidziales i masz naubozsza skrzynke, to twoja plytka w srodku nie bedzie miala 1/3 powierzchni plytki z wersji full bo jesli nie chcesz druciartswa...zacznij od szukania skrzynki a najlepiej zbey wsyzstko wyciaganc z jednego samochodu - bardzo zle sie skonczy dobieranie wiazek z roznych samochodow bo sie tego za bardzo wysztskie potem nie da zgrac wiec jesli jzu to szukaj takiego auta najpiej rozbitego ktore ma jak najwiecej z tego co chcesz. Tak moja rada najlepiej jakby poszukal takiej instalki z twojej wersji silnikowej ktora zawiera juz pordgrzewanie szyby a to z takie przyczyny ze podgrzewanie szyby ciagnie sie w dowch wiakach zarowno w przedziale silnika potem laczey sie wtyczka obok silniczka wycieraczki z wiazka od przedzialu kabiny. Dodatkowo podgrzewnaie szyby czolowej idzie do przekaznika na podszybiu i ma swoj bezpiwcznik przy bezpiecznikach glownych obok akumlatora to wszystko musialbys ciagnac. Najprostszym rozwiazaniem byo by wytargac cala instalek silnika razem z kompem i ta wiazke kotra laczy sie z przedzialem silnika i wchodzi do skrzynki ktora musi byc pelna i koniecznie z tej samej werwsji bo do reszty wiazek czyli pod deska pod fotealmi i progiem moze sobie dokladac kabli do woli bo bedziesz mial piny w skrzynce. Elktryczne szyby to nawet moga ominac skrzynke bo silnikczi dziala na zasadzie plus minu i odworcenei kireunkow to chodza wtedy gora i dol. Halo mozna tez ciagnac ale jak bedziesz targac instalek silnika to mozlie ze ona juz bedzie miec halo wiec klopot z glowy wtedy tylko ze skrzynki dorabaisz kable pod przycisk i dziala. Co do rozbiorki deski...zeby sobie zrobic cos w tej wiazce pod deska to nie ma szans obejsc sie bez sciagania deski chyba ze chcesz sie pie...rzyc ze wszystkim miedzy zegarami nawiewami itd. itp. Opisuje ci to bardzo lakonicznie i chaotycznie bo to masa pracy przy tym bedzie ale najprosciej bezie zrobic swap instalacji z tej samej wersji wlacznei ze skrzynka i kompem chyba ze wtyczki beda te same to wrzucisz swojego i reste jak szybki czy halogeny dorabaic do skrzynki chociaz jesli sie juz zabierzesz za wyciagnie wiazki z ghia to mozn by sie pokusic o wyciagneicie calej - mnei to zajelo 6 godzin Mam nadzieje ze choc troszke ci pomoglem bo specjalista ze mnei zaden ale temat przebiaelm u sibeie i pisze z doswiadczenia.

[ wiadomość edytowana przez: spinacz25 dnia 2009-03-30 02:39:18 ]
  
 
Dzięki Daras, o istnieniu tej bazy nie wiedziałem.
Czy Ty zmieniałeś wiązkę w swoim aucie (chyba też masz CL), dokładałeś oryginalne kable, a może kładłeś osobną instalkę?


edit: Dzięki Spinacz za długą odp, jutro się ustosunkuję, bo już mi się oczy zamykają

[ wiadomość edytowana przez: kcprski dnia 2009-03-30 02:37:05 ]
  
 
Zadanie jest ambitne, to fakt, chociaż patrząc na wątki niektórych ludzi takich jak np. kol. Zeberko, to w kosmos nie lece

Skrzynke EA moge wytargac z rozbitka, ale zmieniać wiązkę silnika i kompa? To już dla mnie za wiele. Jestes pewien Spinacz, ze wiązka elektrycznej (edit: podgrzewanej!) szyby nie jest prowadzona osobno od wiązki silnika?

BTW, ma ktoś może obfotografowaną (edit: góra i dół) skrzynkę 96AG14A073EA ? Najlepiej z jakąś rozpiską które wtyczki są mniej więcej od czego. Ale bez też sobie dam radę (chyba )

Poniżej zdjęcia skrzynki 96AG14A073DA, ponoć nie jest to jednak najuboższa wersja (jest jeszcze CA), pytanie - czego tu, w stosunku do EA, brakuje?






Piszcie, co Wam przychodzi do głowy.
A TISa sobie organizuję.


[ wiadomość edytowana przez: kcprski dnia 2009-03-30 10:57:55 ]
  
 
Na dzień dobry widać, że brakuje trochę pinów. Jak jest na nie miejsce na płytce i są gotowe ścieżki, to można się ewentualnie bawić w dokładanie. Ale to i tak rozbieranie całej skrzynki i zabawa. Lepiej już założyć jakąś z wyższego modelu.
Wiązek bym nie dokładał, tylko od razu wymienił.
Oprócz wiązki i skrzynki, pewnie przydadzą się też przelotki do drzwi przednich. Chyba, że uda ci się dostać piny luzem i sobie dołożysz. I oczywiście kostki. Bo ich zakup luzem jeśli możliwy, to tylko w ASO.
Pewnie też nie będzie krańcówek w tylnych drzwiach. A jak dołożysz lepszą wiązkę, to pewnie przewody do nich będą.
Wiązkę silnika można chyba oddzielić od reszty instalacji. Nie jestem wprawdzie na 100 % pewien, ale jak roztaśmujesz wiązkę przy skrzynce, to silnik powinien być na osobnej wiązce. Zresztą przewody zawsze można przepiąć w kostkach. Bez cięcia i lutowania.

PS. Starałem się zrozumieć, co napisał :spinacz25, ale to jakiś bełkot.


[ wiadomość edytowana przez: Blazey dnia 2009-03-30 17:09:16 ]
  
 
Dzieki Blazey za "mila" ocene ale pisalem to o 3 nad ranem;p wiec nie chce juz belkotac dlatego powiem tyle ze u mnie przy przekladce instalka przedniej szyby byla zintegorwna z wiazka silnika i to mialem w calosci bo potem patrzylem gdzie ida piny i ktore sa odpowiedzielane za to we wtyczce. Ja mam deisla wiec mzoe odkrywam druga Ameryke a wiec lepiej posluchac kogos kto juz temat przerabial w benzynie - nie mniej jednak zycze z tym powodzenia bo zrobic sie da wszystko tylko trzeba dobrze to przemyslec
  
 
Cytat:
potem patrzylem gdzie ida piny i ktore sa odpowiedzielane za to we wtyczce.


To może pokaż mi na przykładzie zdjęcia, które wrzuciłem - jeśli pamiętasz - to rozwiazałoby moją zagwozdkę ze skrzynką. Jakiego masz Escorta?
Cały czas mam nadzieję, że brakujące piny są od ABSu, siedzen i paru bajerow, które mi są niepotrzebne, a piny od szyby są.
Może dziś uda mi się to wybebeszyć i sprawdzić samemu.

Cytat:
zrobic sie da wszystko tylko trzeba dobrze to przemyslec


Dlatego zaczynam mniej więcej miesiąc przed akcją - coby zrobić tylko szybki nalot na wnętrze z wszystkimi potrzebnymi gratami, a nie na hurra rozgrzebać i w panice szukać części.
No i coby nic nie popsuć (czytaj: jak najmniej popsuć )

Blazey - tylnych drzwi nie ruszam, centralny mam. Elektro szybki tylne może przyjdą w innym sezonie. Dzieci jeszcze nie mam

Cytat:
Zresztą przewody zawsze można przepiąć w kostkach. Bez cięcia i lutowania.


Na tym chcę bazować, chyba jednak skłaniam się ku dokładaniu dodatkowych przewodów do istniejącej instalki, bo nie chcę rozpinać i zmieniać wszystkiego - w przypadku jakiegoś błędu strasznie ciężko byłoby dojść do tego, co nie styka. Wolę tu przylutować, tam przerobić wtyczkę itd, ale spisywać dokładnie na schemacie, co ruszałem, zamiast zrywać wszystko.
Dzięki za komentarze, dziś siadam nad "tym co DarasBB napisał"
  
 
Przecież jak będziesz wyciągał przewody z dawcy, to i tak musisz wyciągnąć całe wiązki. I chyba będzie prościej i szybciej odpiąć te biedniejsze, a w ich miejsce wpiąć i ułożyć te bogatsze. Bez rozwijania, bez przekładek. A sama przekładka może wcale nie być tak prosta. Wystarczy, ze coś się gdzieś w wiązce splącze, a splącze się na pewno. I kombinowanie...
Na twoim miejscu zaopatrzyłbym się we wszystkie potrzebne elementy: skrzynka, wiązka kabiny kompletna, przelotki drzwiowe.
Zastanów się, czy na wszelki wypadek nie zrobić tej nowej skrzynki, póki jeszcze nie wstawiona, a potem wybebesz z auta dechę, fotele i dywan. I cała elektryka jak na dłoni. Ja robiłem taki zabieg w swoim aucie (choć z innych przyczyn): demontaż dechy - niecała godzina, demontaż foteli - 20 minut wraz z wniesieniem ich do suchego , demontaż dywanu - 5 minut. Łatwo się to demontuje i łatwo montuje. Nie ma jakiś problemów, że nie chce pasować. I podmiana wtyczka we wtyczkę. Powinno wszystko pasować. Myślę, że to będzie najlepsza droga.
PS. Szkoda, że nie masz dzieci, bo w czasie, jak ty będziesz robił elektrykę, to by ci mogły dywan i fotele wyczyścić
PS2. :spinacz, tak z ręką na sercu się przyznaj, czy to co napisałeś jest czytelne...
  
 
Ano. Jest w tym sporo racji. Zobaczy się w czasie akcji, co będzie najlepszym rozwiązaniem. Wiązkę kabiny i tak będę kupował komplentą, skrzynkę chyba z tego, co widzę, też będę musiał zmienić. Kupną na pewno trzeba będzie przelutować.
A instalka halogenów i szyby - to już będzie sztukowanie - ale to też się zobaczy z kablami w ręku.

Wnętrze już zrywałem nie raz i nie dwa Nawet opracowałem patent na wyjmowanie foteli przez bagażnik - brak miejsca po bokach w garażu.
W razie czego będę się odzywał po helpa przy zrywaniu deski, bo tego nie ćwiczyłem. Przy okazji wyeliminuję świerszcze.

PS Dywan i fotele to ja mam czyściutkie
  
 
Cytat:
2009-03-30 02:35:24, kcprski pisze:
Dzięki Daras, o istnieniu tej bazy nie wiedziałem. Czy Ty zmieniałeś wiązkę w swoim aucie (chyba też masz CL), dokładałeś oryginalne kable, a może kładłeś osobną instalkę? edit: Dzięki Spinacz za długą odp, jutro się ustosunkuję, bo już mi się oczy zamykają [ wiadomość edytowana przez: kcprski dnia 2009-03-30 02:37:05 ]



Uprzednio w Essim położyłem własną. Jednak teraz na bazie instalacji ze Snowflake chcę zrobić całą instalację od nowa wzbogaconą o kilka układów.
  
 
Demontaż dechy jest prosty: demontujesz ramkę zegarów, wyłączniki, zegary, 3 śruby na podszybiu, 2 po bokach pod uszczelkami drzwi, 1 nad popielniczką pod plastikiem, 2 widoczne po zdjęciu tunelu środkowego. W tej chwili więcej nie pamiętam. Jak ominąłem, to proszę mnie poprawić. Przy ściąganiu dechy odpinałem przewody idące chyba do schowka. Jest tam jakaś złączka. Nie pamiętam dokładnie jak to szło, ale robota jest w sumie intuicyjna. Nie ma jakiś rebusów. Za to po zdemontowaniu kabina robi się ze dwa razy dłuższa
  
 
Dzięki Blazey, myślałem, że jest z tym więcej rzeźby.
A te dwa stalowe wsporniki po bokach od popielniczki schodzą dopiero po zdjęciu plastiku deski? Bo trzeba je odkręcić, żeby zdjąć wykładzinę z podłogi bez cięcia.
Pytam z czystej ciekawości - jak będę zdejmował to i tak zobaczę. Już kiedyś się nad tym zastanawiałem.

A co do samej elektryki - to wielogodzinne szukanie nauczyło mnie, że nie ma czegoś takiego jak schemat do MK7. Liczy się rok, a nawet miesiąc produkcji, bo instalacje różnią się dość znacznie. Np 1995, 1996 i 1998 to trzy zupełnie inne bajki.

Znalazłem coś, co mi pomogło, więc wrzucam dla potomności:

Dokumentationen elektrischer Verkabelungen

Czyli dokumentacje okablowania do różnych modeli Forda, niestety po niemcowsku. Rozpiski wszystkich pinów we wszystkich wtyczkach we wszystkich wiązkach w całym aucie. Słownictwo jest dość proste, do przetłumaczenia byle translatorem.

TIS plus te rozpiski i każdy jest rulezem jeśli chodzi o elektrykę w Essim. Przynajmniej od strony teorii.

Co do mojej skrzynki "*DA", to po wstępnej analizie tej dokumentacji stwierdzam, że są w niej piny do elektrycznych szyb, halogenów i - co najdziwniejsze - grzanej przedniej szyby. Nie ma natomiast pinów do klimy, podgrzewanych siedzeń i ABSu.
  
 
Dziwne, bo ja miałem oryginalnie tą wykładzinę ponacinaną tak, że nie trzeba było tych rurek odkręcać. Do zdjęcia dechy też ich nie trzeba ściągać.
A skoro już odkryłeś terminologię skrzynek, to może pochwal się, co udało ci się znaleźć. Bo kiedyś szukałem i poległem.
A naoglądałem się tych skrzynek trochę. EA, DA, CA EP chyba też i jeszcze kilka innych wersji. Do tego kody cyfrowe. Zdaje się, ze pierwsze cyfry oznaczają rok produkcji, ale co reszta?
  
 
No widzisz, a ja mam monolit.

Terminologii skrzynek nie rozgryzłem do końca - ale trochę już wiem.
Z pomocą przyszli Niemcy i tabelka, jakie skrzynki można podmieniać i co trzeba mostkować.
Dzięki tej tabeli można wyłuskać skrzynki z anglików.

TABELA TUTAJ

I wszystko jasne.
Dla nie szprechających - od lewej - rok modelowy, numer wyrzucanej skrzynki, numer nowej skrzynki, co trzeba dołożyć do nowej skrzynki (część, numer części, pozycja, kraje, których to dotyczy).
LHD to kiera po lewej, RHD - po prawej.

Co do dwóch ostatnich liter - to już ktoś musiałby obejrzeć każdą skrzynkę z dokumentacją (którą podlinkowałem wczoraj) w ręku pod kątem brakujących pinów. Wtedy możnaby ustalić, która skrzynka jest w stanie obsłużyć dane wyposażenie.
EA to najbogatsza wersja skrzynki z MK7.

Pozostaje jeszcze kwestia - czy sama obecność w skrzynce pinów do danego urządzenia gwarantuje nam to, że w środku są odpowiednie bebechy?

(edit: literówki)

[ wiadomość edytowana przez: kcprski dnia 2009-03-31 18:40:55 ]
  
 
Raczej tak. W końcu te piny nie mogą być wlutowane w nic A skoro są, to do czegoś służą...
I wydaje mi się, że skrzynką wyższą można zastępować niższe. Tak na logikę. Wyższa będzie mieć wszystkie funkcje niższej + funkcje dodatkowe.