Wyważanie wału korbowego [126wrc]

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Powiedzcie mi jedną rzecz. Czy jest wogóle możliwe wyważenie wału korbowego od malucha?? Czasem czytamy w ogłoszeniach, że ktoś tam ma wyważony wał korbowy wraz z całą resztą(koło zamachowe, docisk). Ja jak poszedłem z wałem i kołem zamachowym do wyważenia to facet wręcz mnie wyśmiał i powiedział, że wał od kaszla jest a wyważalny!! Jak to jest?? Czy Wy macie wyważone wały korbowe, jak to zrobiliście, ile to kosztowało. No i jakie są ewentualnie podstawy twierdzenia, że wał jest a wyważalny!!!!!!!!!!
Proszę o dane. Za wszelkie info będę wdzięczny!!
  
 
ja oddałem do szlifu + wywazenie.
Ceny nei znam bo nic nie płacilem - firma oddawała 2 silniki i facet za freee zrobił tzn najpierw wziął 200 zł a potem oddał
  
 
Mi pewnien szlifierz proponował wyważenie za 200 złotych. Taniej wyszło mnie założenie wału od BISa co kosztowało 180złotych razem z panewkami. Jak dla mnie jest to najlepsza alternatywa na wyważony wał.
  
 
Też śmigam na wale od bisa za 50zł+szlify.Ale drażni mnie fakt, gdy podczas rozmów w zakładach widzę głupie uśmieszki na przepitych mordach "fachowców". No i nie wiem, czy śmiją się z mojej nieświadomości, czy z tego że zaraz zarobią krocie!! Dążę do tego, iż po wypolerowaniu wału korbowego musiałbym go ponownie wyważyc.
  
 
Witam, otóż wał nie wyważają na 100% jeśli to robią to najczęściej z kołem zamachowym - efekt jest dobry, ale jeśli wyważą cały układ korbowo - tłokowy to wtedy mówimy o wyważeniu a nie sam wał nikt nie wyważy..nie dajcie się nabierać.
  
 
Wal korbowy mozna wywazyc dynamicznie lub statycznie.
Z tym ze silniki wolnoobrotowe i o malej liczbie cylindrow poddaje sie wyrownowazeniu statycznemy.Oczywisicie wyronowazenie walu czy to statycznie czy dynamicznie ma dopiero sens kiedy masy bedace w ruchu obrotowym(leb korbowodu) i postepowo zwrotnym(glowka korbowodu)beda "identyczne".
Wyrownowazenie statyczne wyglada tak ze wal korbowoy mocuje sie w pryzmach i sprawdza sie czy kazdym polozeniu znajduje sie w rownowadze statycznej.CHodzi o to ze gdy wal korbowy ustawimy w jakims polozeniu to zeby nie mial sklonnosci do przekrecania sie.
Wywazenie dynamiczne dotyczny juz silnikow wysokoobrotowych.
Umieszcza sie wal w maszynach zwanych wywazarkami.Wal korbowy wprawia sie w ruch i wyznacza sie wartosc nie wyrownowazonego momentu.
Wiec jak widac wal od malucha mozna wyrownowazyc chociazby statycznie
  
 
Tak spytam Barry jakie to dla Ciebie są silniki wolnoobrotowe a jakie wysokoobrotowe. Chodzi mi o rpm.....pozdro.
  
 
Cytat:
2003-09-21 16:54:30, DaymoN pisze:
Tak spytam Barry jakie to dla Ciebie są silniki wolnoobrotowe a jakie wysokoobrotowe. Chodzi mi o rpm.....poza tym nie można wyważyć dynamicznie jeśli się nie wyważy statycznie. Więc wału jako samego w kaszlu na 100% się nie wyważa bo ma charakterystyke silnika jednocylindrowego o długim wale korbowym i wyważanie no fizycznie jest trudne i profesjonalnie kosztuje full. A jak już ktoś mówi że wyważa to z kołem zamachowym i tego jestem pewien na 100%. Rozmawiałem z Brymorą i Chojnackim i oni sami już mówili że wał z siebie jest wyważony i jeśli coś robimy to koło zamachowe, korbowody, tłoki. Niektórzy stosują wał BISa sam taki mam, daje on "lepsze" osiągi ponieważ środek ciężkości jest bliżej osi głównej wału. Jeśli ktoś potrzebowałby rysunek i wyjaśnienia dam z chęcią. Polecam książke z TMM (Teoria maszyn i Mechanizmów) pana Millera z Politechniki Wrocławskiej. Mam książke i moge scan strzelić. Pozdrawiam wszystkich....




To uznajcie jako mój post coś mi się powaliło

[ wiadomość edytowana przez: DaymoN dnia 2003-09-21 17:07:30 ]
  
 
oczywiscie ze mozna wywazyc wal korbowy, powiem tyle: maluch po wywazeniu walu zachowuje sie o niebo lepiej... moj kumpel ma i zaplacil za to 30 zlotych!!!! pienknie wchodzi na obroty i nawet seria z dobrze wywazonym walem moze byc lepsza niz tuning...
  
 
Cytat:
2003-09-21 17:05:32, DaymoN pisze:
Cytat:
2003-09-21 16:54:30, DaymoN pisze:
Tak spytam Barry jakie to dla Ciebie są silniki wolnoobrotowe a jakie wysokoobrotowe. Chodzi mi o rpm.....poza tym nie można wyważyć dynamicznie jeśli się nie wyważy statycznie. Więc wału jako samego w kaszlu na 100% się nie wyważa bo ma charakterystyke silnika jednocylindrowego o długim wale korbowym i wyważanie no fizycznie jest trudne i profesjonalnie kosztuje full. A jak już ktoś mówi że wyważa to z kołem zamachowym i tego jestem pewien na 100%. Rozmawiałem z Brymorą i Chojnackim i oni sami już mówili że wał z siebie jest wyważony i jeśli coś robimy to koło zamachowe, korbowody, tłoki. Niektórzy stosują wał BISa sam taki mam, daje on "lepsze" osiągi ponieważ środek ciężkości jest bliżej osi głównej wału. Jeśli ktoś potrzebowałby rysunek i wyjaśnienia dam z chęcią. Polecam książke z TMM (Teoria maszyn i Mechanizmów) pana Millera z Politechniki Wrocławskiej. Mam książke i moge scan strzelić. Pozdrawiam wszystkich....




To uznajcie jako mój post coś mi się powaliło

[ wiadomość edytowana przez: DaymoN dnia 2003-09-21 17:07:30 ]


Troszke sobie wyjasnilismy juz na privie ale...
Kazdy wal jest wywazony statycznie a nie kazd dynamicznie.
Sily masowe drugiego rzedu teoretycznie da sie wyronowazyc ale pociagnie to za soba zwiekszenie gabarytow silnika ,mas oraz kosztow produkcji samego silnika.Wiec praktycznie jest to nie oplacalne i nikt tego nie robi.Reasumujac sily masowe pierwszego rzedu sa zrownowazone tylko czesciowo a sily masowe drugiego rzedu wogole.
Wal silnika czterocylindrowego jest symetria walu dwucylindrowego
oczywiscie tego w ktorym korby sa obrocone wzgledem siebie o 180 stopni
w takim wale zrownowazone sa tylko dwie sily
odsrodkowa i pierszego rzedu , druga jak wyzej zostanie niezrownowazona.
Wal korbowy silnika trzycylindrowego(jak i 6 cylindrowka) tutaj sily sa calkowiscie wyronowazone
wiec mozemy powiedziec ze ten wal jet zewnetrznie wyronowazony
niezapomnijcie ze jeszcze zostaje wyrownowarzanie wewnetrzne.
Bedac sam ostatnio u szlifierza spytalem sie ile kosztuje wywazanie walu z kolem zamachowym
i gosciu mi powiedzial ze teraz wystarczy wywazyc samo kolo zamachowe a takie cos robili 50 lat temu nocomment
A skan mozesz podeslac chetnie sobie poczytam
  
 
Cytat:
2003-09-21 17:15:37, dejta pisze:
oczywiscie ze mozna wywazyc wal korbowy, powiem tyle: maluch po wywazeniu walu zachowuje sie o niebo lepiej... moj kumpel ma i zaplacil za to 30 zlotych!!!! pienknie wchodzi na obroty i nawet seria z dobrze wywazonym walem moze byc lepsza niz tuning...


Dobry żart nie wierze!!!!!! Koło zamachowe mu wyważyli razem z wałem i wsio. A jeśli tak to proszę powiedz mi na czym polegało wyważenie i co zmieniło się na wale. Pozdrawiam.

Barry RESPECT zgadzam się z TOBĄ w 100%
  
 
Ja też piszę się na skanik. Poszukam i poczytam jeszcze materiały na PG ale skanem nie pogardzę.
Czyli reasumując gdybyśmy nawet zaliczyli silnik malucha do wysokoobrotowych to nie ma sensu bawić się w wyważanie dynamiczne?! Wystarczy jeśli wał będzie wyważony statycznie i będzie to bis (środek ciężkości bliżej osi). Do tego wyważenie koła zamachowego i wystarczy.
P.S. No i jeszcze jedno pytanko na temat odelżania korb i tłoków. Dotarłem do informacji, że im lżejsze elementy układu korbowo-tłokowego tym silnik chętniej i wyżej będzie wkręcał się na obroty.Przykładem jest koło zamachowe. Powiedzcie mi jak mocno i czy wogóle odciążaliście korby i tłoki w swoich maszynach??
Z góry serdeczne dzięki!!
  
 
Cytat:
2003-09-21 18:19:00, simon_pg pisze:
Ja też piszę się na skanik. Poszukam i poczytam jeszcze materiały na PG ale skanem nie pogardzę.
Czyli reasumując gdybyśmy nawet zaliczyli silnik malucha do wysokoobrotowych to nie ma sensu bawić się w wyważanie dynamiczne?! Wystarczy jeśli wał będzie wyważony statycznie i będzie to bis (środek ciężkości bliżej osi). Do tego wyważenie koła zamachowego i wystarczy.
P.S. No i jeszcze jedno pytanko na temat odelżania korb i tłoków. Dotarłem do informacji, że im lżejsze elementy układu korbowo-tłokowego tym silnik chętniej i wyżej będzie wkręcał się na obroty.Przykładem jest koło zamachowe. Powiedzcie mi jak mocno i czy wogóle odciążaliście korby i tłoki w swoich maszynach??
Z góry serdeczne dzięki!!


Witka więc tak, silnik malucha jest silnikiem wysokoobrotowym, jeśli ktoś ma wątpliwości polecam książke prof. Wajanda z Polibudy Łódzkiej "Nisko, średnio i wysoko obrotowe silniki spalinowe". Wał od malca poprostu jak chcesz mieć wypas to bierzesz idziesz razem z wałem i kołem zamachowym, odchudzasz koło na ile chcesz i facet wyważa statycznie i dynamicznie (jak mówiłem nie ma wyważenia dynamicznego jeśli nie ma statycznego). I to daje efekt powalający. Jeśli chodzi o tłoki i korby prawda. Im mniejsza masa do zakręcenia i rozpędzenia tym łatwiej silnik wchodzi na obroty. Jak cosik więcej chcesz wiedzieć co wiem powiem. Pozdro
  
 
są silniki wysokoobrotwe wg pewnego przyjętego podziału, oraz silniki "wysokoobrotwe" w potocznym znaczeniu, czyli silniki które mają względnie* wysoko max. moc i moment

*względnie, bo dla silnika malucha można już uznać za to granicę 6000obr, a dla innych np. 7000 czy 8000obr

co do wyważenia, to chodzi o wyważenie dynamiczne całego układu - wał, koło, docisk - które powoduje że nie ma 'bicia' bocznego i nie zdarzą nam się przypadki jak wycieki spod koła zamachowego czy pęknięcia bloku, o których czasem się słyszy.. (oczywiście wyważana jest całość, natomiast materiał jest zbierany tylko z koła!! dlatego wyważone koło z jednego silnika nie będzie tworzyło wyważonego układu w drugim - takie ogłoszenia to dla mnie bujda )

odchudzenie ukł. korbowego, jak i wszystkich innych wirujących mas jak koła, elementy ukł. hamulcowego, półosie, elementy skrzyni biegów powoduje przyrot przyspieszenia szczególnie na niższych biegach.. wg doświadczeń Szczecińskich w malcu odchudzenie samego koła zamachowego o ok. 40% (na podst. wszystkim znanego schematu) daje wzrost przyspieszeń na 1 biegu o ok.12%, na 2 biegu 8%, a na dalszych jeszcze mniej..