Rozrząd 1,5 dohc pułapki i porady przy wymianie

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Jutro najpewniej wielki dzień wymiany. Sam to zrobie. i tu pytania do tych co juz to przeszli.

NApiszcie jakie myki /pułapki/rady przy wymianie rozrządu 1,5 DOHC?
  
 
Wiesz dlaczego nikt Ci nie odpowiada na ten temat ????

WYSZUKIWARKA tutaj powinna mieć zastosowanie. Ten temat był bardzo często poruszany, omówiony chyba na wszystkie możliwe sposoby.

No taka jest prawda.

Pozdrawiam.
  
 
Kurde blaszka podziwiam Twoją odwagę, bo nigdy nie zdecydowałbym się robić to samodzielnie. Powodzenia!

Pozdr.,
Wrolo
  
 
Kurde blaszka a wiesz ze przeryłem całe archiwum i jak zwykle duzo napisano ale... piany. Nic konkretnego i to jest problem.
  
 
Jakbyś jednak - teraz albo kiedyś indziej - potrzebował pomocy fachowego zakładu, to śmiało mogę polecić AutoWiwa z ul. Kniaziewicza (Wrocław).

To naprawdę bardzo dobry zakład, specjalizujący się właśnie w wymianach rozrzadów.

Pozdr.,
Wrolo
  
 
Przede wszystkim polecam wymianę (przy okazji) pompy wody. Mają niestety stosunkowo słabe uszczelki i będzie kłopot, jeśli zacznie "kapać" w trasie, czy innych nieprzewidzianych okolicznościach. Nie mówiąc już o awarii łożyska.

Najważniejsze to odpowiednio napiąć pasek. Należy to zrobić z wyczuciem, aby nie "przegiąć" w którąkolwiek stronę. W tym miejscu warto wspomnieć, że pasek ZAWSZE napinamy poprzez obrót pompy. Rolkę i sam napinacz zostawiamy w spokoju.

Zawsze sprawdź znaki na kołach rozrządu (wałki) i porównaj z oznaczeniami na kole pasowym wału. Jest to o tyle istotne, że kółka czasem lubią się przekręcić. Naturalnie kontrola jest wymagana przed założeniem nowego paska jak też zaraz po tym fakcie.

Tu ważna informacja. Możesz mieć problem jeśli nie dysponujesz porządnym kluczem pneumatycznym. Niestety śruba na której mocujesz koło pasowe wału potrzebje do odkręcenia jednego, solidnego "szarpnięcia".

Jeśli z kolei nie posiadasz klucza do regulacji pompy wody, pamiętaj by przed montażem paska, zamontować nową pompę tak samo jak była założona pierwotnie ("ząbek" ustalający na obudowie pompy).

Jak będziesz miał kłopoty, w moim profilu masz podany mój nr kom.

Pozdrawiam - SpeedR
  
 
Wymiana rozrządu w 1,5 DOHC nie jest specjalnie inna jak w innych z dwoma wałkami rozrządu.Musisz dokładnie ustawić znaki na kołach rozrządu-naprzeciw siebie i na wale korbowym pionowo na dół -naprzeciw znaku.Najlepiej ustaw sobie to tak przed zdjęciem paska rozrządu.Wrzuć 4 bieg i ciągnij samochód do chwili ustawienia się tych znaków naprzeciw siebie.Odkręć śrubę mocującą koło pasowe napędu alternatora.Wyłącz bieg i tak zostaw.Będziesz miał kłopot z napinaczem.Trudno go utrzymać w położeniu umożliwiającym jego napięcie i jednoczesne założenie na niego paska.Ja po drugiej wymianie znalazłem sposób.Odkręcan 3 śruby mocujące napinacz i wyjmuję go na zewnątrz.Dorobiłem z wąskiego paska aluminiowej blachy grubości ok.4 mm coś w rodzaju rozpieracza.Jest to kształtem litera C z ostro zapiłowanymi ząbkiem na obu końcach.Zakładam go w miejsce powstałe po napięciu napinacza.Tak napięty wstępnie napinacz paska przykręcam z powrotem na swoje miejsce.Teraz nie muszę już jednocześnie nakładać paska i napinać napinacz.Po założeniu paska wyjmuję przy pomocy pincety i śrubokręta ten "mój rozpieracz"i już jest ok.Teraz znowu wrzucam 4 bieg i obracam cały układ 2x. Znaki muszą być na swoich miejscach.NIE MOŻE BYĆ ŻADNEGO PRZESUNIĘCIA -NAWET O 1 ZĄBEK PASKA.Przed wszystkimi operacjami sprawdź pompę wodną.Jak obraca sie bez żadnych oporów i zcięć ,oporów możesz nie wymieniać.Ja tak zrobiłem i jężdżę.Udą Ci s ię na pewno.Zyczę powodzenia.
  
 
No i zrobiłem
8 godzin trwało, bez kanału ani rusz. A teraz szczególy:
- Zdjąć prawe koło, auto postawic najlepiej na pieńku, wrzucić 5 bieg i zaciągnąć ręczny

- Zdemontowac osłone w nadkolu tak żeby było widac koło pasowe wału korbowego

- Zdemontowac obudowe filtra powietrza

- poluzować trzy śruby koła pasowego na pompie oleju

- poluzować górną śrubę alternatora i odsunąć go jak najdalej od silnia. Dolnej śruby nie wykręcać a co najwyżej poluzować lekko

- Zdjąc pasek alternatora i odkręcić do reszty koło pasowe pompy oleju (wspomagania znaczy się)

- Nacisnąć hamulec nożny - gdy jes na biegu to przez skrzynię zablokujesz wtedy wał korbowy, ktoś drugi musi wtedy odkręcić śrubę 17 mm w kole pasowym wąłu korbowego. Klucz musi mieć sporą dzwignię.

- Wrzuć teraz biegi na luz

- ustaw znaki na kołach zębatych rozrządu równo ku sobie. Znak na wale ma być pionowo w dół pokrywać znak na obudowie

- odkręcić 3 śruby 10 mm mocujące "księżyć" pod kołem pasowym wału. Odkręcić dwie śruby 10mm mocujące przednią pokrywę rozrządu. Odsunąć ręką przewód wodny i wysunąć pokrywę ku górze i wyciągnąć ją całkiem.

- Odkręcić dwie śruby bodajże 12mm mocujące pompę oleju - bez tego ani rusz dalej

- Zdjąc pasek rozrządu. Odkręcić ze trzy śruby mocujące wewnętrzną osłonę rozrządu zamocowaną do bloku silnika.

- zdjąc ręką kólko zębate z wału i sprawdzić uszczelniacz. Jego fabryczny numer to 30x42x8. W katalogach sklepowych twierdzą ze 26x42x8 ale to nie prawda . Dobrze że mój był dobry bo bym miał zagrychę

- Dobrze sprawdzić uszczelniacze rozrządu. Przy 120 tysiącach na pewno któryś puści więc kup od razu dwa uszczelniacze 42x56x7. Jeśli chcesz je wymienić to odkręc dekiel zaworów. Kluczem 24 mm zablokuj wałek rozrządu a kluczem 17 mm odkręc koło zębate rozrządu. Zaznacz sobie które koło gdzie było. Teraz kluczami 10 mm poodkręcaj uchwyty simeringów - po tym zabiegu wymiana to bajka' źadnego tam wydłubywania uszczelniaczy. Wymięn od razu oba. Podokręcaj uchwyty simeringów. Pozakładaj koła zębatę wałków rozrządu

- Odkręcamy rolkę prowadzącą - śruba 14 mm i napinacz - trzy śruby bodajże 12mm

- Jeden gość od góry odsuwa pompę oleju ile się da, a drugi z kanału jakoś manipuluje wewnętrzną pokrywą i wyjmuje ją cudem dołem

- spuścić wodę z układu chłodzenia

- pompa wodu zamocowana jest na trzy imbusy 5mm - muszisz mieć pewny klucz - żadne badziewie

- odkręcasz owe imbusy. Ja miałem niezłe szopki i jedna osoba ciągnęla śrubę kluczem a druga przecinaczkiem delikatnie "wzbudzała" śrubę. W końcu poszło

- Wyciągasz pompę wody. Koniecznie duża miska pod auto bo kilka literków płynu jeszcze wyleci po zdjęciu pompy

- Zakładasz nową pompę wody. Posmaruj ją silikonem i wstępnie lekko dokręć ale nie za mocno. Pompa ma takie ścięcie na brzegu ustaw nim ku górze.

- Od spodu auta znów cudem jakoś tam wpychasz wewnętrzną blaszaną osłonę rozrządu, od góry ktoś musi trzymać pompę oleju

- Powiedzmy ze już weszła, dokręcasz ją do bloku śrubkami. Potem mocujesz nową rolkę prowadzącą i nowy napinacz

- Załóż ręką kólko zebate wału korbowego. Sprawdz czy pasują znaki. Ewentualnie nałóż ręką koło pasowe i skoryguj wał korbowy

- ustaw koła zębate wałków rozrządu ku sobie

- załóż pasek rozrządu - symbolem strzałki na prawo - nasze silniki kręcą się zgodnie z zegarem, pompy oleju jeszcze nie przykręcaj - to dopiero na końcu

- naciągnij pasek kręcąc pompą specjalnym kluczem . Naciąga się z ruchem zegara. Ja nie miałem i naciągłem to pukając pod kątem delikatnie w długi pręt stalowy młotkiem w wypustki na pompie - pukasz z kanału. Krok po kroczku pasek naciągał się. Dobrze jak ktoś założy klucz 17 mm na koło zębate wałka rozrządu ssącego i naciągnie go zgodnie z zegarem . Naciągacz powinien ustawić się wtedy łatwiej. Znaczniki na napinaczu mają się zejść.

-wykręć świece, wrzuć biegi na luz, ręką załóż koło pasowe wału i obracaj wałem w kierunku wskazówek wał dwa pełne obroty. Znaki na wale i rozrządzie mają nadal pasować jak wcześniej. Zweryfikuj znaki napinacza. Podokręcaj imbusy od pompu na dobre. Jeśli znaki napinacza, wału i wałków rozrządu są okay to zrobiłeś rozrząd sam!!!

- Teraz skręcaj to w odwrotnej kolejności


Jak wspomiełem po 120 tyś. uszczelniacze na pewno do wymiany

Uszeczelniacz od strony aparatu zapłonowego też wymień. Teaz dopiero dostrzegam ze gdy masz zaolejenia w narożnikach pokrywy rozrządy to na 100% wszystkie uszczelniacze w kubeł



[ wiadomość edytowana przez: pawol dnia 2005-02-18 13:55:27 ]
  
 
Poprawiłem ostatecznie opis. MAm nadzieję ze komuś się to przyda Gdybym to wiedział wcześniej to pewnie czas zszedłby do 5 godzin


[ wiadomość edytowana przez: pawol dnia 2005-02-16 11:01:50 ]
  
 
A może ten opis zamieszcić na stronie klubowej Espero? Łatwiej go ludziska znajdą.
  
 
Zgadzam się w 100000% procentach uważam że to jeden z najlepszych (dla nas użytkowników 1,5 dohc) tematów w ostatnim czasie na forum

GRATULUJĘ DOBREJ ROBOTY !!!
  
 
a i jeszcze bardzo wazne trzeba uwarzc na tulejke wewnetrzna w obudowie jak spadnie to wiadomo tragedia ja zawsze ja przyklejam na kropelke
  
 
Którą tulejkę? Nie kojarze

PAwol

[ wiadomość edytowana przez: pawol dnia 2005-02-18 13:56:11 ]
  
 
ta w obudowie od srodka przez która przechodzi sruba na kluczuk 10 i która mocuje osłone do silnika
  
 
Ja tam kłopotu w tej tulei nie widzę żadnego. No chyba ze mówimy o dwóch różnych rzeczach...
  
 
Mam zamiar zmienić rozrząd w moim 1,5 DOHC
Tak czytam ten opis i nie mogę znaleźć w nim jak ściągnąć osłonę rozrządu.
Rozumiem, że ściągamy pasek do alternatora i pompy wspomagania,
odkręcamy 3 śruby na kole pasowym od pompy wspomagania,
odkręcam 2 śruby, którymi przymocowana jest osłona i ......
co dalej?
Czy trzeba ściągnąć koło pasowe pompy wspomagania?
Proszę o wyjaśnienia.
  
 
Rozrząd ale z innej beczki. Od polowy marca 04 mam do teraz zrobione 45kkm a do 03.05 dojdzie lekko 4kkm. Czy było by wskazane zmienić już, czy można jeszcze spokojnie dojeżdzić do 50?
  
 
Jeżeli nie ma żadnych niepokojących objawów i pasek nie ma więcej niż 5 lat to spoko
Wymieniamy co 58 - 60 tysi
  
 
Cytat:
2005-04-13 21:50:26, DeeJay pisze:
Jeżeli nie ma żadnych niepokojących objawów i pasek nie ma więcej niż 5 lat to spoko Wymieniamy co 58 - 60 tysi


Dzięki kamień z serca na noge
  
 
osłona rozrządu ma 2 śrubki na wierzchu