Mija 20 lat od premiery Lamborghini Gallardo

Mija 20 lat od premiery Lamborghini Gallardo01.08.2023
Właśnie mija 20 lat od narodzin legendy. Lamborghini Gallardo zostało zaprezentowane podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2003 roku.

Gallardo, zaprezentowane podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2003 r., było pierwszym samochodem produkcyjnym marki Lamborghini z silnikiem V10. Model od samego początku stał się niesamowitym sukcesem komercyjnym, osiągając kolejne rekordy sprzedaży.

20 lat Lamborghini Gallardo

Ferruccio Lamborghini wiedział, że istnieje rynek na „mniejsze” samochody swojej marki, a przede wszystkim modele z niższą ceną oraz mniejszymi kosztami eksploatacji. W 1987 roku producent rozpoczął prace nad projektem L140, którego celem było stworzenie bardziej kompaktowego modelu. Na przestrzeni lat powstało kilka prototypów wyposażonych najpierw w silnik V8, a następnie jednostkę V10.

Lamborghini Gallardo

W 1998 roku podjęto jednak decyzję o rozpoczęciu prac od nowa, korzystając jedynie z powstałej koncepcji, ogólnych wymiarów i pomysłu na 10-cylindrowy silnik – czyli jednostkę, która nigdy wcześniej nie była montowana w samochodach drogowych Lamborghini.

Pierwszy V10 włoskiego producenta

5-litrowy, 10-cylindrowy V90 DOHC z 4 zaworami, dostarczający moc 500 KM – taki był silnik, który został zainstalowany w pierwszym Lamborghini Gallardo. Aby ograniczyć wysokość jednostki i zyskując w ten sposób korzyści w układzie pojazdu (tj. niższą maskę silnika i lepszą widoczność z tyłu) oraz obniżyć środek ciężkości, a tym samym poprawić dynamikę, wybrano kąt 90°, zamiast klasycznego kąta V 72.

6-biegowa skrzynia biegów została wyposażona w najnowszej generacji synchronizatory o podwójnym i potrójnym stożku oraz umieszczona za silnikiem, podczas gdy napęd na wszystkie koła wykorzystywał wypróbowany i przetestowany system VT.

Lamborghini Gallardo
Gallardo LP 500-4

Projektowanie samochodu rozpoczęło się w 2000 roku na podstawie początkowej propozycji pracowni „Italdesign-Giugiaro”, a następnie zostało zoptymalizowane i zakończone przez nowo utworzoną jednostkę Lamborghini Centro Stile, na czele której stanął Luc Donckerwolke. Zadaniem projektantów było zidentyfikowanie charakterystycznych cech marki Lamborghini i stworzenie z nich unikalnego modelu. Kompaktowego charakteru miał nadać mu określony wymiar, a rozstaw osi i zmniejszone zwisy nadwozia przyczynić się do jeszcze bardziej dynamicznego designu.

To, co finalnie wyróżniało model na rynku, to połączenie wydajności z pewnością prowadzenia, niezawodnością i codzienną praktycznością, dzięki czemu Gallardo mógł być komfortowo używany na co dzień. M.in. dlatego, w maju 2004 roku producent rozpoczął tradycję „podarowywania" samochodów włoskiej policji: auta były używane do specjalnych celów, takich jak transport organów lub leków ratujących życie.

Lamborghini Gallardo
Gallardo LP 560-4 Polizia

Gallardo Spyder i Superleggera

Podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2005 roku, Lamborghini zaprezentowało Gallardo Spyder – zupełnie nowy model z nowoczesnym, elektryczno-hydraulicznym układem otwierania i zamykania dachu. W wersji tej wprowadzono również nowości pod względem silnika, skrzyni biegów i osiągów - 10-cylindrowa jednostka o pojemności 4961 cm³ od teraz dostarczała moc 520 KM (382 kW) przy 8000 obr/min. Napęd przekazywany był za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej na wszystkie koła. Wspominane nowości zostały również wprowadzone w wersji coupé, rozpoczynając od roku modelowego 2006.

W 2007 roku, kiedy produkcja modelu przekroczyła 5000 egzemplarzy, w Genewie zaprezentowano model Gallardo Superleggera. Samochód, dzięki zwiększeniu mocy o 10 KM i redukcji wagi o 100 kg, był jeszcze bardziej dynamiczny, osiągając stosunek wagi do mocy wynoszący zaledwie 2,5 kg/KM. Superleggera w standardize została wyposażona w automatyczną skrzynię biegów i była dostępna w czterech kolorach bez dodatkowych kosztów: Midas Yellow, Borealis Orange, Telesto Gray i Noctis Black. Model zyskał również wiele elementów wykonanych z włókna węglowego.

Lamborghini Gallardo
Gallardo LP 570-4 Superleggera

LP 560-4 i LP 560-4 Spyder

Podczas Geneva Motor Show w marcu 2008 roku zaprezentowano kolejną, odnowioną wersję Gallardo - model LP 560-4. Samochód był lżejszy o 20 kg od swojego poprzednika, wyposażony w 5,2-litrowy silnik V10 o maksymalnej mocy 560 KM.

Dokładnie w tym samym roku produkcja Gallardo osiągnęła 7100 egzemplarzy, a na targach motoryzacyjnych w Los Angeles zaprezentowano wersję LP 560-4 Spyder, z nowym silnikiem, który został poddany kilku znaczącym i nieoczekiwanym modyfikacjom technicznym.

LP 550-2 Valentino Balboni i powrót Superleggera

Dwa lata później, po wyprodukowaniu 9000 egzemplarzy kultowego modelu, Automobili Lamborghini zaprezentowało model Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni. Powstało tylko 250 sztuk tej wersji, która charakteryzowała się rozwiązaniem technicznym niespotykanym wcześniej w tym modelu: moc 550 KM i napęd na tylną oś. Ze względu na liczne prośby klientów, samochód został wprowadzony w 2010 roku jako wersja seryjna, a w 2011 także w wersji cabrio.

Lamborghini Gallardo
Gallardo LP 520-4 Coupe

W marcu 2010 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowano model Gallardo LP 570-4 Superleggera - jeszcze bardziej dynamiczny, lżejszy i mocniejszy. Masa samochodu została zmniejszona o 70 kg w porównaniu do swojego poprzednika, a dzięki silnikowi o mocy 570 KM (419 kW) osiągnięto redukcję stosunku masy do mocy do 2,35 kg/KM. W 2010 roku zaprezentowano dwa inne samochody z tym samym silnikiem: jeszcze lżejszy model LP 570-4 Spyder Performante (z redukcją masy o 65 kg w porównaniu z LP 560-4 Spyder) oraz model Gallardo LP 570-4 Blancpain Edition, który połączył ducha rywalizacji Super Trofeo z doskonałymi możliwościami prowadzenia na drodze.

W 2012 roku Automobili Lamborghini zaprezentowało dwie kolejne wersje modelu podczas Paris Motor Show: Gallardo LP 560-4 i Gallardo LP 570-4 Edizione Tecnica. Te warianty były jeszcze bardziej odważne i stanowiły dalszą ewolucję pierwszego modelu Lamborghini z silnikiem V10.

Lamborghini Gallardo
Gallardo LP 570-4 Super Trofeo Stradale

W styczniu 2013 roku ogłoszono rozwinięcie nowego programu GT3, opartego na modelu Gallardo MY13, a w tym samym roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano model Gallardo LP 570-4 Squadra Corse. Ten nowy model z limitowanej serii, najbardziej ekstremalny spośród linii Gallardo, był inspirowany modelem Gallardo Super Trofeo, który rywalizował w zawodach Lamborghini Super Trofeo. Ostatni Lamborghini Gallardo opuścił taśmę produkcyjną w historycznej fabryce Sant"Agata Bolognese 25 listopada 2013 roku – był to Gallardo LP 570-4 Spyder Performante w kolorze Rosso Mars.

Przez ponad 10 lat produkcji, powstało wiele edycji specjalnych tego kultowego modelu, który został sprzedany w 45 krajach i osiągnął łącznie 14 022 wyprodukowanych egzemplarzy. Są to liczby, które same w sobie czynią Gallardo jednym z najbardziej cenionych super samochodów sportowych wszech czasów, z gwarantowanym miejscem wśród ikon włoskiego designu i inżynierii motoryzacyjnej.

Lamborghini Gallardo
Ostatnie Lamborghini Gallardo N 14022

Źródło: Biuro prasowe Lamborghini