...który sprawnie napręża ciało, by wykonać szybki ruch. Ten właśnie ruch zainspirował projektantów Mazdy do wprowadzenia zasad „KODO – Dusza Ruchu” w kształcie SHINARI, pierwszego pojazdu studyjnego wg koncepcji KODO. SHINARI świetnie wyraża założenia projektowe KODO w zgrabnej i żywej formie.
Mazda SHINARI jest koncepcją 4-drzwiowego, 4-osobowego modelu sportowego. Jego kształt przywodzi na myśl mocny i pełen napięcia ruch giętkiego ciała umięśnionego zwierzęcia. Zewnętrzny kształt SHINARI składa się z delikatnie zagiętych linii i powierzchni pełnych napięcia, wyrażających szybkie i energiczne ruchy, przekazując przesłanie nowej filozofii projektowej „KODO – Dusza Ruchu”. Dzięki temu naprężeniu wyrażonemu w jego powierzchni, Mazda SHINARI wygląda jak gotowa do skoku w każdej chwili. Projekt SHINARI komunikuje raptowne uwolnienie zgromadzonej energii, pokazując także piękny i sprawny ruch.
Projektanci Mazdy skoncentrowali się na delikatnym i precyzyjnym zgraniu wszystkich zewnętrznych elementów pojazdu, by podkreślić jego organiczny kształt i oddać istotę SHINARI. Charakterystyczny dla SHINARI i jeden z najważniejszych w tym samochodzie koncepcyjnym jest motyw „skrzydeł” na przednim pasie. Podobnie ważne jest płynne wyżłobienie łączące atrapę wlotu powietrza z przednimi światłami, stanowiące trójwymiarowe wyobrażenie prędkości.
Taka stylizacja jest nie tylko estetyczna, ale także wysoce funkcjonalna. Właściwości aerodynamiczne były kluczowe dla zespołu projektantów Mazdy. Z przodu i z tyłu środek każdego zderzaka ukształtowano tak, by kierować i optymalizować przepływem powietrza pod samochodem. Tę samą rolę pełni głębokie przetłoczenie łączące wizualnie przedni zderzak z bocznymi progami i tylnym zderzakiem: kieruje ono opływ wzdłuż nadwozia, przyczyniając się do poprawy właściwości aerodynamicznych.
Charakterystyka designu SHINARI
Z zewnątrz:
Proporcje SHINARI sugerują nagłe uwolnienie energii w ruchu do przodu. Dzięki poszerzeniu słupka A ku tyłowi, kształtowi przedziału pasażerskiego i przedniego zderzaka, samochód ma niską, zwartą sylwetkę, jakby szykując się do skoku.
- Charakterystyczne błotniki SHINARI mają kształt pochodny od zaproponowanego po raz pierwszy w Mazdzie RX-8.
- Wszystkie powierzchnie nadwozia SHINARI sprawiają wrażenie, jakby stale się zmieniały. Wzdłuż sylwetki biegnie mocny wizualny „kręgosłup”, ale poza nim nie ma żadnego statycznego kształtu. Wydaje się, że samochód jest stale w ruchu.
- Niewielka zmiana kąta pochylenia górnej krawędzi bocznych progów wzdłuż długości nadwozia zwiększa wrażenie prędkości.
- Świetlisty, metaliczny niebieski kolor SHINARI wybrano celowo, by zwiększyć efekt twardego metalu. Kontrasty między naświetlonymi i zacienionymi miejscami to celowy zabieg podkreślający zaginające się i przenikające powierzchnie SHINARI.
- Na przednie reflektory projektanci Mazdy wybrali konstrukcję bez zewnętrznych szyb. W ten sposób pokazano głęboko osadzone światła, wyglądające jak oczy dzikiego zwierzęcia. Zewnętrzne lusterka, koła i końcówki rur wydechowych podkreślają zwinność i lekkość, sprawiając jednocześnie wrażenie ręcznego, rzemieślniczego wykonania o wysokiej jakości.
Wnętrze:
- Podczas gdy celem zewnętrznego designu jest wykorzystanie wrażenia ruchu, projekt wnętrza SHINARI podporządkowano statycznej, siedzącej pozycji pasażerów. Projektanci Mazdy postanowili stworzyć nowy poziom więzi pomiędzy samochodem a kierowcą, maksymalizując znaczenie kierowcy.
- Podstawowe funkcje mechaniczne połączono z doskonałą ergonomią w celu stworzenia maksymalnie „atletycznej” przestrzeni. Tablicę przyrządów podzielono na dwie osobne strefy, oddzielając miejsce kierowcy od pozostałej części wnętrza i podkreślając jego pozycję.
- Stworzono „intuicyjne strefy dostępu” - Mazda nazywa to „specjalną ergonomią prowadzenia”. Wszystkie przyrządy i urządzenie sterowania zaprojektowano i rozmieszczono tak, by zwiększyć przyjemność z jazdy.
- Wykończenie wnętrza charakteryzuje się oryginalnym zastosowaniem materiałów, w tym aluminium obrabianego skrawaniem i naturalnej miękkiej skóry oraz drobiazgowo zaprojektowanymi przyrządami i urządzeniami sterującymi.
- W celu wzmocnienia wrażenia zorientowania na kierowcę, projekt głównych i pomocniczych przyrządów powtarza główny kształt kabiny. Zapewniono niezakłócony widok z fotela kierowcy.
- W kabinie SHINARI główna płaszczyzna tablicy rozdzielczej jest położona nisko i daleko od pasażerów, by zwiększyć wrażenie przestronności.
- Trójwymiarowy wyświetlacz układu komunikacji z kierowcą (HMI) ma trzy tryby działania: Business, Pleasure (przyjemność) i Sport. Tryb Business umożliwia kierowcy stały kontakt z jego pracą. W trybie Pleasure ważniejszy jest komfort i rozrywka. W trybie Sport zmieniają się nastawienia układów: aktywują się łopatki za kierownicą do ręcznej zmiany biegów, zawieszenie jest „utwardzane” do jazdy z większą prędkością, sterowanie jest uproszczone tak, by kierowca mógł skupić się na prowadzeniu.