Carrera jak Turbo
Nie ma żadnych wątpliwości co do tego, kto był ojcem chrzestnym nowego Porsche Carrera 4S - było nim 911 Turbo. Większe błotniki tylne poszerzyły Carrera 4S o 60 mm w porównaniu z 911 Carrera.
Pozwoliło to na uzyskanie większej przestrzeni dla montowanych seryjnie 18-to calowych kół ze stopów metali lekkich wzorowanych na modelu Turbo, na których założone są opony 295/30 R 18. Daremnie jednak w masywnych błotnikach będziemy szukać typowych dla Turbo wlotów powietrza. Ponieważ w komorze silnika nie ma chłodnicy powietrza doładowującego czekającej na zimne powietrze, można było zrezygnować z bocznych otworów. Carrera 4S odwdzięcza się za to lepszym współczynnikiem cW, który wynosi 0,30.
Pokrywa silnika nowego 911 Carrera 4S zaprojektowana z uwzględnieniem poszerzenia tylnej części pojazdu, w przeciwieństwie do wszystkich innych modeli 911, wykonana jest z wzmacnianego włóknem szklanym tworzywa sztucznego. Materiał ten, stosowany często w modelach rajdowych Porsche, daje stylistom i konstruktorom dużo swobody. Dół pokrywy zdobi czerwony pas, łączący optycznie oba światła tylne. Kolejną cechą charakterystyczną dla Carrera 4S jest przejęty z modelu 911 Carrera tylny spojler, wysuwający się automatycznie przy 120 km/h i zwiększający poziom bezpieczeństwa podczas jazdy z dużą prędkością.
Przód pojazdu z trzema charakterystycznymi wlotami powietrza, który podobnie jak tył, pochodzi z 911 Turbo, został nieco zmodyfikowany. Dzięki podniesionej krawędzi spojlera siła nacisku działająca na przednią oś została tak dopasowana, iż powstał optymalny podział aerodynamiczny sił docisku osi.
280 km na godzinę
Niewielki przyrost wagi w porównaniu z Carrera 4, wynikający przede wszystkim z rozszerzenia tylnej części nadwozia oraz wzmocnienia układu hamulcowego, nie robi prawie żadnego wrażenia na 3,6-litrowym silniku z momentem obrotowym 370 Nm. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h Carrera 4S z silnikiem typu bokser o mocy 235 kW (320 KM) potrzebuje 5,1 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 280 km/h. Mimo niezwykłej mocy silnika oraz wysokiego momentu obrotowego w szerokim zakresie prędkości obrotowych, zużycie paliwa wg normy EG wynosi 11,4 litra na 100 kilometrów. W stosunku do poprzedniego modelu serii 993, wyposażonego w silnik o mocy 210 kW (285 KM), zużycie paliwa zredukowane zostało o ponad 7 procent.
Tak znaczną redukcję spalania zawdzięcza ta sześciocylindrowa jednostka napędowa przede wszystkim systemowi Vario Cam Plus, który skonstruowany został przez firmę Porsche specjalnie dla 911 Turbo, a obecnie stosowany jest także w innych modelach 911. Jego działanie opiera się na nowym sposobie regulacji skoku zaworów poprzez przełączalne popychacze oraz wałek rozrządu ze zmiennymi fazami dla zaworów ssących. Przełączalne popychacze uruchamiane są elektrohydraulicznym zaworem sterującym. Ponieważ na wałku rozrządu napędzającym zawory ssące umieszczono krzywki o różnych kształtach, przełączanie popychaczy powoduje włączenie do pracy poszczególnych krzywek i realizację odpowiednich charakterystyk skoku zaworów.
Można powiedzieć, że VarioCam Plus zmienia jeden silnik w dwie jednostki napędowe: pierwsza z nich, o małym skoku zaworów, jest idealna do jazdy po mieście, natomiast druga, z większym skokiem zaworów, pozwala na potrojenie w ciągu ułamka sekundy momentu obrotowego i uzyskanie najwyższych mocy.
Silnik typu bokser o pojemności 3,6 litra posiada cztery sondy lambda w układzie wydechowym, a więc po jednej sondzie regulacyjnej i diagnostycznej na każdy rząd cylindrów. Nowoczesna konstrukcja katalizatora o metalowym szkielecie w połączeniu ze znanym systemem nadmuchu powietrza wtórnego gwarantuje spełnienie wszystkich norm czystości spalin. Dotyczy to między innymi także obowiązującej od 1 stycznia 2001 roku normy EU3 oraz surowej normy LEV.
Pewna trakcja
Niezależnie od tego, czy Carrera 4S jest wyposażona w sześciobiegową przekładnię manualną, czy w tiptronic S, siła napędowa przenoszona jest seryjnie na wszystkie koła. Dzięki napędowi na cztery koła i wielotarczowemu sprzęgłu wiskotycznemu przednie koła przenoszą zawsze co najmniej 5 procent, a w razie potrzeby nawet do 40 procent siły napędowej na drogę. Najistotniejsza nie jest jednak sama trakcja, lecz przede wszystkim osiągnięcie wyjątkowych właściwości jezdnych i maksymalnego bezpieczeństwa. Do wyposażenia seryjnego należy elektroniczna regulacja dynamiki jazdy "Porsche Stability Management" (PSM).
Hamulce jak w Turbo
Nowy 911 Carrera 4S dzięki swojemu układowi hamulcowemu wzorowanemu na modelu Turbo osiąga bardzo dobre wyniki hamowania, porównywalne z wynikami 911 GT2 i 911 Turbo.
Na przedniej i tylnej osi za hamowanie odpowiedzialne są większe i wzmocnione w porównaniu z modelami Carrera perforowane tarcze hamulcowe z czterotłoczkowym monoblokowym zaciskiem hamulcowym. Średnica tarcz hamulcowych na przedniej osi wynosi 330 milimetrów, a szerokość 34 milimetry. Tarcze hamulcowe na tylnej osi mają taką samą średnicę, lecz ich grubość została zmniejszona do 28 milimetrów. Dzięki tym zmianom możliwe jest uzyskanie maksymalnej zdolności hamowania nawet w najtrudniejszych warunkach, jak na przykład podczas rajdów samochodowych.
Bardzo bogate wyposażenie seryjne
Wyposażenie Carrera 4S podkreśla wyraźnie wyjątkowo luksusowy charakter tego modelu, spokrewnionego bardzo blisko z 911 Turbo. Oznacza to, iż wyposażenie seryjne jest znacznie bogatsze niż w innych modelach Carrera.
Należy do niego obok napędu na wszystkie koła i Porsche Stability Management także specjalne, osiemnastocalowe koła w stylistyce zaczerpniętej z Turbo z oponami 295/30 R 18 na tylnej osi, wyjatkowo skuteczny układ hamulcowy, lakierowane w kolorze czerwonym zaciski hamulca tarczowego, metaliczny lakier, pakiet audio, elektrycznie regulowane siedzenia z funkcja memory oraz pełne wyposażenie skórzane.