...redukuje hałas – odgłos wydawany przez samochód jadący z 4 000 obr./min równa się odgłosowi wydawanemu przez 32 samochody jadące z 2 000 obr./min (źródło: ecodrive.org )!
Ekojazda to przede wszystkim prowadzenie samochodu z równomierną prędkością i przewidywanie wydarzeń na drodze. Takie zachowanie umożliwia unikanie niepotrzebnych przyspieszeń i hamowań. Jadąc z prędkością 50 km/h powinniśmy zdjąć nogę z gazu w odległości 100 metrów przed planowanym miejscem zatrzymania pojazdu, czyli np. przed skrzyżowaniem. A aby uniknąć gwałtownego hamowania w przypadku nagłego zatrzymania się pojazdu jadącego przed nami, warto zachować od niego odległość minimum 3 sekund – radzi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Inną zasadą ekojazdy jest odpowiednie dbanie o stan pojazdu, czyli comiesięczne kontrole ciśnienia w oponach oraz regularne serwisowanie pojazdu. Według danych UE, niedopompowane opony mogą zwiększyć zużycie paliwa o 4% (źródło: Komisja Europejska, ec.europa.eu). Na to ile zużywamy paliwa wpływ ma także ilość i sposób przewożenia bagażu. Unikać należy wożenia zbędnego ładunku, a montując np. bagażniki dachowe pamiętać trzeba o ich zdjęciu jak tylko przestaną być potrzebne, gdyż zwiększają opór powietrza – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Poza oszczędnością paliwa, wśród korzyści z ekojazdy można wymienić między innymi wzrost bezpieczeństwa na drodze. Stosując zasady ekojazdy kierowcy jeżdżą bardziej świadomie i spokojniej. Przemyślane przyspieszanie i hamowanie, unikanie jazdy na biegu jałowym sprawiają, że zmniejszamy ryzyko wypadku. Co więcej, płynna jazda zredukuje stres związany z prowadzeniem pojazdu oraz zostanie doceniona przez pasażerów.
Stosowanie zasad ekojazdy to również przejaw dbałości o środowisko. Poprzez mniejsze zużycia paliwa zostaje ograniczona emisja dwutlenku węgla, a jazda na odpowiednich obrotach silnika pozwala na redukcję hałasu.
Trenerzy Szkoły Jazdy Renault radzą – podstawowe zasady ekojazdy:
- Kontroluj obroty silnika: Zmieniaj bieg na wyższy przy 2000 obr./min w silniku wysokoprężnym i przy 2400 obr./min w benzynowym. Redukuj biegi, gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min.
- Jedź płynnie – po rozpędzeniu jedź z możliwie stałą prędkością na najwyższym możliwym biegu, hamuj silnikiem jeśli to możliwe i bezpieczne.
- Kontroluj przyspieszanie – zanim osiągniesz prędkość 50 km/h przyspieszaj dynamicznie, aż do osiągnięcia piątego biegu; powyżej 50 km/h przyspieszaj w umiarkowany sposób
- Umiejętnie pokonuj zjazdy i wzniesienia: na tych pierwszych zachowuj stałą prędkość, a na podjazdach zwolnij.
- Wyłączaj silnik, gdy postój trwa dłużej niż minutę.
- Dbaj o dobry stan pojazdu: przynajmniej raz w miesiącu sprawdzaj ciśnienie w oponach, regularnie serwisuj auto i naprawiaj nawet niewielkie awarie.
- Nie przewoź zbędnego ładunku.