...stworzonej przez Volvo Car Corporation i wprowadzonej w modelu V40. To pierwsze na świecie tego typu rozwiązanie stosowane w modelu seryjnym.
W Chinach 25% śmiertelnych ofiar wypadków to piesi, w Europie 14%, a w USA 12%. O wiele więcej pieszych ulega urazom podczas nieszczęśliwej kolizji z samochodami. Najpoważniejsze uszkodzenia głowy pieszego w takim przypadku powstają w wyniku uderzenia o twardą strukturę pod panelem maski silnika, w dolną krawędź szyby przedniej i słupki A. Właśnie te obszary brało pod uwagę Volvo Car Corporation rozpoczynając prace nad poduszką powietrzną dla pieszych. Gotowy system zadebiutował w nowym Volvo V40 na początku tego roku podczas wystawy w Genewie.
Jak to działa?
Siedem czujników wbudowanych w przednią część pojazdu przesyła zarejestrowane sygnały do jednostki kontrolnej. Gdy samochód wchodzi w kontakt z jakimś obiektem, charakterystyka sygnału ulega zmianie. Jednostka kontrolna ocenia sygnał i jeśli zinterpretuje go jako uderzenie o ludzką nogę, aktywuje poduszkę powietrzną dla pieszych.
Zawiasy maski silnika zostały wyposażone w pirotechniczne mechanizmy zwalniające – gdy system zostaje aktywowany, wyciągają one sworznie i uwalniają tylną część panelu maski silnika. W tym samym czasie uruchomiona zostaje poduszka powietrzna, która zaczyna napełniać się gazem. W czasie nadmuchiwania poduszka unosi maskę silnika o 10 cm i zatrzymuje w tej pozycji.
Dodatkowa przestrzeń między maską silnika a twardymi elementami przedziału silnika pozwala na deformację maski, co amortyzuje zderzenie z pieszym. Poduszka powietrzna dla pieszych pełni więc dwie funkcje – po pierwsze unosi maskę silnika tworząc dodatkową przestrzeń, a po drugie amortyzuje uderzenie w twarde elementy wokół szyby przedniej. Nadmuchana poduszka pokrywa całą dolną część szyby przedniej do około 1/3 jej wysokości oraz dolne partie słupków A. Aktywacja systemu i nadmuchanie poduszki powietrznej zabiera kilka setnych sekundy.