Elegancja i nowoczesny design oraz doskonale dobrane proporcje nadwozia to cechy charakteryzujące nowe Renault Megane GrandCoupe. Jest to już czwarta generacja produkowanego od 20 lat modelu Megane. O jego popularności świadczy liczba 6,5 miliona sprzedanych egzemplarzy na świecie od chwili rozpoczęcia produkcji. Premiera czwartej generacji odbyła się na salonie samochodowym we Frankfurcie w 2015, gdzie przedstawiony został 5-drzwiowy hatchback. Pierwsze zdjęcia prezentowanej odmiany sedan zostały pokazane w lipcu 2016 roku.
Francuski producent jednocześnie postanowił wrócić do sprawdzonej nazwy modelu Megane, poprzednia generacja czterodrzwiowej limuzyny nosiła nazwę Fluence. Zaliczane do segmentu C, charakteryzujące się kompaktowymi wymiarami auto zbudowane zostało w oparciu o modułową płytę podłogową CMF C/D (ang. Common Module Family), którą znajdziemy nie tylko w produktach marki Renault, ale również w modelach aut Nissana (np.: Qashqai).
Odmiana Renault Megane GrandCoupe produkowana jest na północy Turcji w mieście Bursa. W zależności od kraju w którym sprzedawany jest model, gama jednostek napędowych w nim stosowanych może się nieco różnić. W Polsce oferta obejmuje dwa silniki benzynowe 1.6 SCe 115KM i 1.2 TCe 130KM oraz trzy wysokoprężne (diesel) 1.5 dCi 90KM, 1.5 dCi 110KM i 1.6 dCi 130KM. Tak bogatą ofertę różnicuje jeszcze możliwość wyboru rodzaju skrzyni biegów – manualnej o 6 przełożeniach bądź automatycznej, dwusprzęgłowej EDC o 6 przełożeniach dla silnika wysokoprężnego lub o 7 przełożeniach dla jednostki benzynowej.
Wersja sedan sprzedawana jest w trzech zakresach kompletacji wyposażenia: Life, Zen oraz Intens. Nazwa GrandCoupe jaką obdarzony został testowany model ma świadczyć o tym, że mamy do czynienia z czymś więcej niż może nam zaoferować typowy sedan. Dla prezentowanego pojazdu konkurencji należy upatrywać w takich autach jak: Ford Focus, Toyota Corolla, Opel Astra czy też Volkswagen Jetta.
Renault Megane Grandcoupe – wygląd zewnętrzny
Nowy Renault Megane Grandcoupe o trójbryłowym nadwoziu stylistycznie oferuje więcej niż typowy sedan. Pojazd o wymiarach 4632 mm długości, 1814 mm szerokości i 1443 mm wysokości swoim wizerunkiem rzuca się na ulicy w oczy. Cechy jakie go wyróżniają to: wywarzone proporcje nadwozia oraz pełen harmonii i elegancji design.
Przód firmuje duża chromowana krata wlotu powietrza z centralnie umieszczonym logiem producenta, po bokach której znajdują się smukłe reflektory z okalającymi je światłami jazdy dziennej LED o charakterystycznym kształcie. Smukła sylwetka, mocno zarysowane nadkola, długa pokrywa komory silnika, łagodna linia dachu, która jest kontynuacją linii mocno pochylonej szyby czołowej tworzą dynamiczny i zarazem elegancki design modelu. Wrażenie to podkreślają wąskie szyby boczne w tylnej części dodatkowo przyciemniane, duże 18-calowe aluminiowe tarcze kół o ciekawym kształcie oraz chromowane elementy wykończeniowe.
Duży rozstaw osi wynoszący 2711 mm powoduje, że model wygląda jak limuzyna z wyższej klasy mimo że jest to auto kompaktowe. Tylna część jest równie atrakcyjna co przód auta. Układ świateł tylnych, które niemalże łączą się w środkowej części pokrywy bagażnika gdzie umiejscowiony został logotyp z wbudowaną kamerą cofania to detale wyróżniające nowy model. Prezentowana odmiana wyposażona została w duży szklany dach, który łączy szybę czołową z tylną co nadaje jej wyjątkowego wyglądu. Nie trudno nie zauważyć że stylistycznie pojazd nawiązuje do najnowszych modeli marki i bardzo przypomina swojego większego brata Talismana.
Renault Megane Grandcoupe – wnętrze
Nowy Renault Megane GrandCoupe oferuje obszerne i komfortowe wnętrze, które wyposażone zostało w wiele funkcji i rozwiązań wspomagających prowadzenie. Design kabiny, znany z pozostałych odmian nadwoziowych (hatchback, kombi), jest wyjątkowy i bardzo nowoczesny. Kokpit utrzymany w stonowanej szarej kolorystyce ożywiony może zostać przez wybór jednego z kilku kolorów podświetlenia deski rozdzielczej jak i listew umiejscowionych po boku konsoli centralnej oraz na drzwiach. Wstawki, listwy i elementy wykończeniowe w kolorze aluminium nadają wnętrzu charakteru zgodnego ze stylem high-tech. Miłe w dotyku i wysokiej, jakości materiały, jakie zostały wykorzystane do wykończenia wnętrza nadają mu nie tylko wyrafinowanego wyglądu, ale również pewnej dozy elegancji.
Po zajęciu miejsca we wnętrzu kierowca ma przed sobą wielofunkcyjną, obszytą skórą kierownicę bez obsługi systemu audio, który sterowany może być za pośrednictwem tradycyjnego już dla marki Renault joysticka umieszczonego tuż za nią. Za kierownicą znalazł się panel zegarów i wskaźników – 7-calowy kolorowy wyświetlacz TFT z możliwością personalizacji. Przykładowo w zależności od wyboru duży centralny zegar może być prędkościomierzem jak i obrotomierzem, w którego dolnej części dodatkowo wyświetlane są informacje z komputera pokładowego.
Prezentowane auto w celu poprawy bezpieczeństwa wyposażone zostało w wysuwany przezierny wyświetlacz Head-Up, na którym prezentowane są podstawowe informacje w polu widzenia kierowcy bez potrzeby odrywania wzroku od drogi. W centralnej części deski rozdzielczej dominuje pionowy 8,7-calowy, kolorowy, dotykowy ekran systemu multimedialnego R-LINK. W wielu przypadkach typowe włączniki lub pokrętła zastąpiono możliwością sterowania za pośrednictwem dotykowego wyświetlacza, przez co we wnętrzu nie znajdziemy wielu przełączników ich liczba jest naprawdę minimalna. Obsługa wspomnianego wyświetlacza jest prosta i intuicyjna, przez co w znaczny sposób wzrasta poziom ergonomii. Ekran obsługuje nawigację, system audio, Bluetooth, kamerę cofania, system nawiewu powietrza wraz z dwustrefową klimatyzacją jak również za jego pośrednictwem możemy aktywować systemy wspomagające prowadzenie auta. W kabinie miejsca jest pod dostatkiem a wrażenie i tak obszernego wnętrza wzmacnia przeszklony dach, dzięki któremu jest ona doskonale doświetlona.
Fotele przednie dzięki swojej konstrukcji zapewniają znakomite podparcie boczne oraz komfort, którego poziom w testowanym aucie był jeszcze większy przez wyposażenie ich w układ podgrzewania. Dodatkowo fotel kierowcy oferował funkcje regulacji podparcia lędźwiowego i masażu. Podczas konstruowania auta nie zapomniano o pasażerach drugiego rzędu. Kanapa tylna z oparciem pochylonym od pionu pod kątem 27 stopni zapewnia wygodne podróżowanie w czasie dłuższych podróży.
Nowy Megane GrandCoupe jest autem funkcjonalnym. Świadczą o tym różnego rodzaju pojemne schowki jak i obszerny bagażnik. Imponującej wielkości, bo posiadający objętość 3 litrów jest schowek umiejscowiony w konsoli centralnej pod podłokietnikiem. Podstawowa pojemność przestrzeni bagażowej to 508 litrów lub 550 w chwili, gdy zamiast tradycyjnego koła zapasowego auto wyposażone zostanie w zestaw naprawy opon. Objętość ta może być w razie potrzeby powiększona do 987 litrów przez złożenie asymetrycznie składanego, dzielonego siedzenia tylnego.
Dużą zaletą po rozłożeniu siedzeń jest możliwość przewożenia w bagażniku przedmiotów do 1,9 metra długości. Dostęp do bagażnika jest nieco utrudniony ze względu na niewielki, ale typowy dla samochodów o nadwoziu typu sedan otwór, jaki uzyskujemy po otwarciu jego pokrywy. Fakt ten jednak nie zmienia bardzo pozytywnego wrażenia, jakie robi wnętrze nowego produktu Renault. Funkcjonalność, estetyka, jakość wykończenia oraz nietuzinkowa stylistyka to atuty modelu Megane GranCoupe.
Renault Megane Grandcoupe – silnik i właściwości jezdne
Pod maska testowanego pojazdu znajduje się najmocniejsza jednostka wysokoprężna (diesel), jaka oferowana jest w nowym modelu francuskiej marki. Silnik o pojemności skokowej 1598 ccm uzyskuje maksymalna moc 130 KM przy 4000 obr./min i dysponuje momentem 320 Nm przy 1750 obr./min. Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem bardzo precyzyjnie działającej manualnej skrzyni biegów o 6 przełożeniach. Auto jest stosunkowo dynamiczne, szybo reaguje na zmiany położenia pedału przyśpieszenia, prędkość 100 km/h osiąga po 10,5 sekundach i jest przy tym ekonomiczne. Producent podaje, że 4,7 litra oleju napędowego powinno wystarczyć na pokonanie odcinka 100 km podczas poruszania się w ruchu miejskim.
W celu urozmaicenia doznań wynikających z jazdy nowy Megane wyposażony jest w system MULTI-SENSE. Umożliwia on dostosowanie właściwości jezdnych pojazdu do preferowanego przez kierowcę stylu jazdy. System ten posiada pięć trybów: Neutral, Eco, Comfort, Sport oraz Perso (indywidualne ustawienia kierowcy). Najwięcej radości z jazdy uzyskujemy przy włączonym trybie Sport, wtedy auto staje się bardzo dynamiczne.
Renault Megane GrandCoupe wyposażony został w liczne systemy i rozwiązania techniczne wspomagające jego prowadzenie, tak, aby jazda stała się jeszcze bardziej płynna i bezpieczna. Do tych systemów należą między innymi: aktywny tempomat, który oprócz utrzymywania stałej prędkości zachowuje bezpieczną odległość od poprzedzających aut, aktywny system wspomagania nagłego hamowania oraz znany już z innych modeli system kontroli martwego pola.
Zawieszenie charakteryzuje się bardzo dobrym tłumieniem idealnie wybiera nierówności drogi, przez co do wnętrza nie dostają się prawie żadne odgłosy jego pracy. Model na drodze zachowuje się bardzo stabilnie. Układ kierowniczy działa bardzo precyzyjnie, co powoduje, że kierowca czyje się pewnie i bezpiecznie prowadząc prezentowany samochód.
Podsumowanie
Elegancka i nowatorska stylistyka, linie bryły o dynamicznym charakterze oraz doskonale wyważone proporcje nadwozia nowego Renault Megane GrandCoupe to jego podstawowe cechy wyglądu zewnętrznego. Atutami są obszerna i znakomicie wyciszona kabina. Wysoka jakość materiałów i wykończenia jak i stylistyka wyróżniają go wśród konkurencji. Nowy produkt francuskiej marki to pojazd funkcjonalny. Może być zarówno autem rodzinnym jak i przez swoje bogate wyposażenie okazałą limuzyną.
Atrakcyjna jest podstawowa cena modelu, która wynosi 59 900 złotych (uwzględnia rabat w wysokości 2000 złotych). Za tę kwotę otrzymamy pojazd napędzany silnikiem benzynowym 1.6 SCe 115 KM w wersji Life.
Renault Megane Grandcoupe – dane techniczne:
Silnik – wysokoprężny (diesel)
- Pojemność skokowa (ccm) – 1598
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 96 (130) przy 4000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 320 przy 1750
Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 201
- Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 10,5
Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 4,7
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3,6
- Cykl mieszany (l/100 km) – 4,0
- Emisja CO2 w cyklu mieszanym (g/km) – 103
Pojemność zbiornika paliwa
- Litrów – 49
Wymiary
- Długość (mm) – 4632
- Szerokość (mm) – 1814
- Wysokość (mm) – 1443
- Rozstaw osi (mm) – 2721
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1577
- Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1574
- Zwis przedni (mm) – 919
- Zwis tylny (mm) – 1002
Napęd
- Przedni
Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem
- średnica zawracania (m) – 11,3
Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 205/55 R16
- Standardowe obręcze kół (“) – 16
Masa
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1401
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1927
Pojemność bagażnika
- Minimalna (litry) – 508
- Maksymalna (litry) – 987
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Intens. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania (AFU)
- Centralny zamek drzwi
- Chromowana końcówka układu wydechowego
- Dolna część tylnego zderzaka w kolorze lśniącej czerni
- Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego
- Elektrycznie podnoszone szyby przednie i tylne
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości / i podparcia lędźwiowego
- Grill przedni w kolorze lśniącej czerni / z chromowanymi wstawkami
- Karta Renault Hands Free, z funkcją powitalną
- Kierownica z regulacją wysokości i głębokości / pokryta skórą
- Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa
- Komputer pokładowy
- Konsola centralna z podłokietnikiem regulowanym wzdłużnie, schowkiem w podłokietniku i dwoma miejscami na kubek / oraz nawiewem na tylne miejsca
- Lusterka boczne elektrycznie sterowane i składane oraz podgrzewane
- Lusterko wewnętrzne o 2 położeniach (dzień/noc)
- Nakładki na progi drzwi przednich
- Obręcze kół ze stopu metali lekkich 16″
- Ozdobna, chromowana listwa w dolnej części szyb bocznych
- Pasy bezpieczeństwa 3-punktowe na przednich i tylnych miejscach
- Podświetlane lusterka w osłonach przeciwsłonecznych
- Poduszki kurtynowe
- Poduszki powietrzne boczne chroniące klatkę piersiową i miednicę osób siedzących na przednich miejscach
- Poduszki powietrzne czołowe kierowcy i pasażera (możliwość dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera)
- Radioodtwarzacz Bluetooth® , USB/jack, wyświetlacz kolorowy 7”
- Regulator-ogranicznik prędkości
- Ręczny hamulec postojowy
- Sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa kierowcy i pasażera z przodu oraz pasażerów siedzących na tylnych miejscach
- System dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC)
- System kontroli ciśnienia w oponach
- System mocowania fotelika dla dziecka Isofix na bocznych, tylnych miejscach
- System MULTI-SENSE (wersja podstawowa)
- System wspomagania parkowania tyłem
- System wspomagania przy ruszaniu pod górę (HSA)
- System wykrywania zmęczenia kierowcy
- Światła do jazdy dziennej LED “Edge Light”
- Światła przeciwmgłowe
- Tapicerka welurowa łączona z elementami skóry ekologicznej
- Tylna kanapa w układzie 1/3-2/3 / z podłokietnikiem
- Tylne światła LED 3D “Edge Light” (włączone na stałe)
- Wycieraczki przedniej szyby o zmiennej częstotliwości pracy, czujnik deszczu i światła
- Zagłówki na przednich i tylnych miejscach z regulacją wysokości
- Zespół zegarów i wskaźników z kolorowym, 7-calowym ekranem TFT
- Zestaw do naprawy uszkodzenia opony
- Zewnętrzne klamki drzwi w kolorze nadwozia / z ozdobną, chromowaną wstawką
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Intens posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Aktywny regulator prędkości (ACC)
- Aktywny system wspomagania nagłego hamowania (AEBS)
- Automatyczny hamulec postojowy, elektromechaniczny
- Fotel kierowcy z funkcją masażu
- Fotele przednie podgrzewane
- Lakier metalizowany
- Obręcze kół ze stopu metali lekkich 18″
- Przezierny wyświetlacz Head-Up
- System “Easy Trunk Access”
- System kontroli bezpiecznej odległości (DW)
- System kontroli martwego pola (BSW)
- System kontroli pasa ruchu (LDW) i funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania (AHL)
- System multimedialny R-LINK 2, ekran dotykowy 8,7”
- System ostrzegania o nadmiernej prędkości, z funkcją rozpoznawania znaków drogowych
- System wspomagania parkowania “Easy Park Assist”, z kamerą cofania
- Szyby tylne przyciemniane
- Tapicerka skórzana łączona z elementami skóry ekologicznej
Test przeprowadzony w dniach 13 – 20 grudnia 2016r. Serdecznie dziękujemy firmie Renault Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.