Renault Megane to kompaktowy samochód klasy niższej średniej, przyporządkowany do segmentu C i produkowany od 1995 roku.
Model Megane, który zastąpił w ofercie francuskiego producenta zasłużone Renault 19, miał kontynuować sukces sprzedażowy poprzednika.
Renault Megane już w pierwszej fazie był oferowany w trzy- i pięciodrzwiowym hatchbacku, sedanie, rodzinnym kombi oraz w wersjach usportowionych coupe i cabrio. Ponadto po roku od debiutu pojawił się też model Renault Megane Scenic, który stał się pierwszym ważnym europejskim kompaktowym pojazdem typu MPV. Właśnie z tego modelu wywodzi się późniejsze Renault Scenic.
Renault Megane Concept 1988
Zanim jednak seryjna wersja kompaktowego Renault Megane spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem rynku, nazwa Megane pojawiła się już wcześniej w portfolio francuskiej marki.
Podczas salonu samochodowego w Paryżu w 1988 roku, francuski producent zaprezentował Renault Megane Concept. Nie była to jednak zapowiedź popularnego później kompaktu, a wizjonerski pojazd koncepcyjny, który miał przedstawiać możliwości marki w zakresie projektowania i technologii.
Do ciekawych rozwiązań w przypadku tego pojazdu można było zaliczyć rozsuwane na boki drzwi, które bez obecności słupka B pozwalały wygodnie zająć miejsce w luksusowym i nowoczesnym wnętrzu. Przód pojazdu był bardzo aerodynamiczny, co zaowocowało bardzo niskim współczynnikem oporu powietrza Cx=0,17. Koncepcyjne studium Renault Megane wyposażono w silnik V6 o pojemności 3 litrów i mocy ponad 250 KM. No ale to nie ten model był protoplastą popularnego przez następne lata Renault Megane.
I generacja (1995-2002)
Pierwsze prace projektowe nad pierwszą generacją zaczęto już na początku lat 90. Cały proces trwał blisko 5 lat, a produkcyjna wersja Renault Megane ujrzała światło dzienne podczas salonu samochodowego we Frankfurcie we wrześniu 1995 roku. Zastępując w ofercie Renault 19, przejęto z niego podwozie, które zostało znacznie zmodyfikowane oraz część rozwiązań technologicznych i wybrane silniki.
W 1999 roku Renault Megane przeszło modernizację stylistyczną oraz unowocześniono gamę jednostek napędowych. W 1999 roku odnowione Renault Megane otrzymało czterogwiazdkową ocenę w testach bezpieczeństwa Euro-NCAP. Od 2000 roku dodano również nowe linie wyposażenia Authentique, Expression, Dynamique oraz Privilege, a do gamy silników dołączył m.in. nowy Diesel common-rail.
II generacja (2002-2009)
Druga generacja Renault Megane pojawiła się na rynku w 2002 roku i powstała na nowej płycie podłogowej opracowanej wspólnie przez alians Renault-Nissan. Model znacznie różnił się od poprzedniej generacji, bo został zaprojektowany zgodnie z nowym językiem projektowania Renault, który zapoczątkowano w modelu Renault Avantime.
Gama nadwoziowa była tym razem równie bogata, co w poprzedniej generacji. W 2003 roku zaprezentowano Megane II w wersji coupe-kabriolet, zaprojektowanej w całości przez dział Renault Design. Również w 2003 roku model obwołano Europejskim Samochodem Roku, a testująca samochody pod kątem bezpieczeństwa niezależna organizacja Euro NCAP przyznała nowemu Renault Megane tym razem komplet 5 gwiazdek.
W 2006 roku Renault Megane II został poddany restylizacji zmieniając wygląd przodu i tylnych świateł, a do gamy silników dołączyły zmodernizowane jednostki wysokoprężne m.in moc 1.9 dCi została zwiększona ze 120 do 130 KM. Wprowadzono też silnik 2.0 dCi o mocy 150 KM. W 2007 roku na rynku pojawiła się również nowa, dynamiczna wersja Renault Megane GT.
III generacja (2008-2016)
W marcu 2008 roku mogliśmy zacząć się domyślać jak będzie wyglądało Megane III. Na genewskim salonie francuska marka przedstawiła bowiem show car Renault Megane Coupe Concept, zapowiadający kształt przyszłego seryjnego kompaktowego coupe. Ostatecznie oficjalnie wersje produkcyjne Renault Megane III i Megane III Coupe zaprezentowano we wrześniu 2008 roku w Paryżu.
W czerwcu 2009 roku producent pokazał Megane w wersji Grandtour, a w listopadzie 2009 roku pojawiła się sportowa wersja R.S. Megane Coupe, z silnikiem 2.0-16V turbo (TCe) wytwarzającym 184 kW (250 KM). W 2012 i 2014 roku przeprowadzono kolejne modernizacje stylistyczne modelu 3. generacji i wprowadzano kolejne jednostki napędowe. Również trzecia generacja Megane otrzymała 5 gwiazdek od Euro-NCAP za bezpieczeństwo.
IV generacja (2016-)
W 2015 roku podczas Frankfurt Motor Show zadebiutowała czwarta generacja modelu Renault Megane oparta o platformę CMF-CD. Model trafił na rynek w 2016 roku. Najpierw w styczniu weszło do sprzedaży Renault Megane IV w wersji hatchback, a dwa miesiące na salonie samochodowym w Genewie marka Renault zaprezentowała Megane Grandtour i Megane Grandtour GT.
Renault Megane E-Tech Electric (2021-)
Zaprezentowany w 2020 roku model koncepcyjny Renault Megane eVISION, zapowiadał nadejście elektrycznego Renault Megane najnowszej generacji, zaprojektowanego na platformie CMF-EV, na tej samej, która jest podstawą projektu elektrycznego Nissana Ariya. Nowe Renault Megane E-Tech Electric jest wyposażone w silnik elektryczny o mocy 96 kW (130 KM) w wersji EV40 lub 160 kW (218 KM) w wersji EV60 i odpowiednio w akumulator o pojemności 40 kWh lub 60 kWh.