Renault Talisman to samochód osobowy klasy średniej (segment D) produkowany przez francuską markę Renault w latach 2015 – 2022. Oferowany był jako czterodrzwiowy sedan typu notchback oraz jako duże, pięciodrzwiowe kombi oznaczane jako Talisman Grandtour.
W ofercie francuskiej marki zastąpił modele Renault Laguna i Renault Latitude.
Oferowane na rynku europejskim wszystkie modele Renault Talisman były produkowane w zakładach Renault we francuskim mieście Douai. Dzięki wykorzystaniu płyty podłogowej CMF aliansu Renault-Nissan, podobnie jak Renault Espace, model wykorzystywał komponenty spotykane już w innych autach francuskiego koncernu.
Renault Talisman zadebiutował podczas targów motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie nad Menem we wrześniu 2015 roku, a pół roku później w lutym 2016 roku trafiło do sprzedaży.
Cena promocyjna Renault Talisman Premiere Edition
Renault Talisman pojawił się już w przedsprzedaży od grudnia 2015 roku. Szczegóły promocji przedstawione przez Renault Polska obejmowały model Renault Talisman w limitowanej serii Premiere Edition, w metalizowanym kolorze Szary Kasjopea z silnikiem Energy TCe 150 EDC. Cena promocyjna została ustalona na 99 900 zł, a liczbę samochodów dostępnych w promocji ograniczono do 50 sztuk.
Nowy Renault Talisman zachwycił klientów sylwetką i był dostępny w bogatych wersjach wyposażenia. W zależności od wersji Renault Talisman był oferowany z coraz bogatszą listą wyposażenia. Z obszernej listy wyposażenia Renault Talisman można wymienić m.in. światła przednie i tylne full LED Pure Vision, światła do jazdy dziennej LED, system multimedialny Renault R-Link 2 z dotykowym ekranem 7’’, nawigacją, nagłośnieniem 3D by Arkamys, złączem USB i jack oraz dostępem do usług online, pakiet City z systemem wspomagania parkowania przód/tył, kamerą cofania i systemem monitorowania martwego pola i wiele innych systemów i dodatków pomocnych kierowcy. W wersji Initiale Paris obecny był również system audio premium Bose z 13 głośnikami.
Od początku produkcji dostępnych było kilka wersji silnikowych Renault Talisman. Gama jednostek napędowych obejmowała trzy silniki wysokoprężne i dwa benzynowe. Silniki benzynowe i najmocniejszy diesel oferowane były wyłącznie w połączeniu z dwusprzęgłową skrzynią biegów o sześciu (dla silnika wysokoprężnego) lub siedmiu (silniki benzynowe) przełożeniach.
Talisman Grandtour (od 2016)
Wiosną 2016 roku do gamy modelu Talisman Renault dołożyło kolejny wariant. Renault Talisman Grandtour pojawiło się w przedsprzedaży z ceną pojazdu zaczynającą się od 96 900 zł w wersji Life z silnikiem Energy dCi 110. Wymiary modelu są niemal identyczne jak w sedanie, bo auto ma 4,86 m długości, 1,87 m szerokości i 1,46 m wysokości oraz rozstaw osi 2,81 m.
Po modelach Renault Clio i nowym Espace, również Talisman Grandtour oferuje wersję Initiale Paris, będącą synonimem tego, co najlepsze w Renault pod względem komfortu jazdy i usług.
Wszystkie modele Renault Talisman w wersji Grandtour Initiale Paris mogły być dostępne z silnikami benzynowymi Energy TCe 200 EDC o 7 przełożeniach lub z silnikami Diesla Energy dCi 160 EDC o 6 przełożeniach.
Renault Talisman po faceliftingu (od 2020)
Wiosną 2020 roku Renault przedstawiło odświeżoną wersję modelu Renault Talisman po faceliftingu. Od tego momentu na kilku rynkach, takich jak Austria czy Włochy, od faceliftingu oferowano jedynie wersję Renault Talisman Grandtour.
Renault Talisman oferuje po liftingu modele wyposażone w silniki benzynowe i wysokoprężne najnowszej generacji, które spełniają normy WLTP. Silniki TCe wyposażono w filtry cząstek stałych, a jednostki wysokoprężne Blue dCi wykorzystują technologię oczyszczania spalin SCR (Selective Catalytic Reduction) z układem wtrysku AdBlue , aby zredukować emisję NOx.
Pierwszy wybór to silnik TCe 160 EDC FAP czyli 4-cylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1.3 litra, z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Z tym motorem Talisman osiąga moc 160 KM i moment obrotowy 270 Nm przy 1800 obr./min. Był oferowany z 7-biegową, automatyczną skrzynią biegów dwusprzęgłową EDC i wykazywał ograniczone zużycie paliwa na poziomie 6,2 l/100 km.
Drugi wybór to silnik TCe 225 EDC FAP o mocy 225 KM, który swoją mocą spełni oczekiwania najbardziej wymagających klientów. 4-cylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1.8 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa, jest wyposażona w turbosprężarkę z podwójnym kanałem wlotowym i układem zmiennej geometrii w trzech położeniach. Silnik Również współpracuje z 7-biegową, automatyczną dwusprzęgłową skrzynią EDC. Moment obrotowy, który dostarcza ta jednostka napędowa to 300 Nm, które jest dostępne już od 2000 obr./min. Też jest dość oszczędny, bo przy tych osiągach zużywa jedynie 7,4 l/100 km w cyklu mieszanym, co przekłada się na emisję 166 g CO2/km.
Nowy Renault Talisman oferował również 4-cylindrowy silnik wysokoprężny 1.7 Blue dCi o mocy 120 i 150 KM (zależnie od kraju) wraz z 6-biegową skrzynią mechaniczną. Bardzo niskie zużycie paliwa w tym przypadku (od 4,9 l/100km) czyniło go wyjątkowo atrakcyjną ofertą dla klientów flotowych. Gamę uzupełniał silnik 2.0 Blue dCi o mocy 160 lub 200 KM. Silnik był dostępny z 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów dwusprzęgłową EDC.
Nowy Talisman jest jedynym samochodem w swojej kategorii wyposażonym w układ jezdny 4CONTROL (w standardzie w wersji Initiale Paris), współpracuje z systemem elektrycznie regulowanej siły tłumienia amortyzatorów, zapewniając stabilne zachowanie na drodze i optymalny komfort jazdy dzięki stałemu dostosowywaniu parametrów pracy amortyzatorów.
Zakończenie produkcji Renault Talisman
Pod koniec lutego 2022 roku niestety Renault Talisman przestało być produkowane bez następcy modelu. Łącznie w całym okresie produkcji pojazdu wyprodukowano ponad 280 tysięcy egzemplarzy i wariantów Renault Talisman.
Ciągle jednak jest możliwy zakup auta na rynku wtórnym. Cena danego samochodu będzie oczywiście uzależniona zarówno od tego jak dane Renault Talisman prezentuje się z zewnątrz, od wersji wyposażenia (np. Renault Talisman Intens czy Talisman Initiale Paris) jak i od wersji silnikowej danego samochodu. Jazda Renault Talisman wciąż może dawać dużo satysfakcji potencjalnym nabywcom, więc wydaje się, że używany Renault Talisman to jest dobry wybór.