Renault 5 to kultowy hatchback produkowany w latach 1972-1996 i jednocześnie jedno z najważniejszych aut w historii francuskiej motoryzacji.
Zrewolucjonizował segment małych samochodów, łącząc kompaktowe wymiary z praktycznością, komfortem i unikalnym designem. Charakteryzował się prostotą mechaniczną i wszechstronnością, co uczyniło go niezwykle popularnym zarówno wśród młodszych kierowców, jak i rodzin.
Renault 5 był dostępny w różnych wersjach, od ekonomicznych po wersje sportowe, a jego nowoczesna sylwetka i szeroka gama kolorystyczna przyciągały klientów na całym świecie. Dzięki innowacjom, takim jak umieszczenie silnika poprzecznego i zastosowanie przedniego napędu, Renault 5 wyznaczył standardy w swojej klasie, zdobywając uznanie za doskonałe prowadzenie, niezawodność i niskie koszty eksploatacji.
Renault 5 (1972-1985)
Pierwsza generacja Renault 5, znana jako "R5", była odpowiedzią na potrzeby rynku małych samochodów. Charakteryzowała się zaokrąglonym, aerodynamicznym designem autorstwa Michela Boué. Wprowadzenie bocznych plastikowych zderzaków było nowatorskim rozwiązaniem, zwiększającym odporność auta na uszkodzenia.
Renault 5 początkowo oferowano z silnikami benzynowymi o pojemności od 0.8 do 1.4 litra, co zapewniało dobrą dynamikę przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. Wersja 5-drzwiowa została wprowadzona w 1979 roku, zwiększając funkcjonalność modelu.
Sportowe ambicje modelu znalazły odzwierciedlenie w wersji Renault 5 Alpine (1976), wyposażonej w silnik o mocy 93 KM, która była jednym z pierwszych hot hatchy. Najbardziej ekstremalnym wariantem był Renault 5 Turbo (1980), z silnikiem 1.4 litra umieszczonym centralnie i napędem na tył, co czyniło go ikoną w motorsporcie i jednym z najbardziej ekscytujących samochodów lat 80.
Renault 5 (1985-1996)
Druga generacja Renault 5, często nazywana "Supercinq", zadebiutowała w 1985 roku. Auto zachowało charakterystyczne proporcje, ale zyskało bardziej kanciaste linie, zgodne z ówczesnymi trendami stylistycznymi. Bazowało na nowoczesnej platformie, co poprawiło komfort i właściwości jezdne.
Oferowano szeroką gamę silników, w tym jednostki wysokoprężne i wersje turbodoładowane. Wersje takie jak Renault 5 GT Turbo (1985) stały się legendą wśród miłośników sportowych hatchbacków, oferując znakomite osiągi dzięki silnikowi o mocy 120 KM i lekkiej konstrukcji.
Druga generacja była lepiej przystosowana do codziennego użytku, oferując więcej miejsca w kabinie i bogatsze wyposażenie, takie jak elektryczne szyby czy klimatyzacja w wyższych wersjach. Renault 5 II kontynuowało tradycję łączenia niezawodności z przyjemnością jazdy, zdobywając uznanie klientów na całym świecie.
Wyróżniające się wersje specjalne Renault 5
- Renault 5 Turbo (1980-1986): Najbardziej kultowa wersja Renault 5, zaprojektowana z myślą o rajdach. Silnik umieszczony centralnie, napęd na tył i agresywny wygląd z poszerzonymi błotnikami uczyniły z niej ikonę sportów motorowych. Z silnikiem o mocy do 160 KM i niezwykłą zwrotnością, Renault 5 Turbo odnosił sukcesy w rajdach, stając się jednym z najbardziej poszukiwanych klasyków.
- Renault 5 Alpine/Gordini (1976-1984): Renault 5 Alpine, znane w Wielkiej Brytanii jako Gordini, było jednym z pierwszych hot hatchy. Wyposażone w silnik 1.4 litra o mocy 93 KM, zapewniało znakomitą dynamikę i sportowy charakter. Była to wersja dedykowana entuzjastom szybkiej jazdy, wyróżniająca się sportowym wykończeniem wnętrza i subtelnymi detalami stylistycznymi.
- Renault 5 GT Turbo (1985-1991): Wersja GT Turbo z drugiej generacji Renault 5 była odpowiedzią na rosnącą popularność sportowych hatchbacków. Silnik 1.4 litra z turbodoładowaniem generował 120 KM, co w połączeniu z lekką konstrukcją czyniło z tego modelu prawdziwą rakietę na drodze. Dzięki agresywnemu wyglądowi i znakomitym osiągom, GT Turbo zdobyło status kultowego samochodu wśród młodszych kierowców.
- Renault 5 Electric (1972-1986): Renault 5 Electric był jednym z pierwszych eksperymentalnych samochodów elektrycznych marki. Wyprodukowany w ograniczonej liczbie egzemplarzy, był przeznaczony głównie dla flot miejskich. Chociaż osiągi były skromne, ten model stanowił ważny krok w historii rozwoju aut elektrycznych.
- Renault 5 Le Car (1976-1984): Specjalna wersja Renault 5 sprzedawana w Stanach Zjednoczonych pod nazwą "Le Car". Wyróżniała się detalami dostosowanymi do amerykańskich przepisów, takimi jak większe zderzaki. Pomimo mniejszej popularności w USA, Le Car zdobył grono wiernych entuzjastów dzięki swojemu uroczemu designowi.
Renault 5 występowało także w wielu edycjach limitowanych, takich jak "Campus", "Supercinq By Night" czy "Baccara", które wyróżniały się unikalnymi wykończeniami i dodatkowym wyposażeniem. Edycje te były skierowane do klientów poszukujących wyjątkowego stylu i podkreślenia indywidualności.
Renault 5 E-Tech Electric (2024-)
Renault 5 E-Tech Electric to nowoczesna interpretacja kultowego modelu Renault 5, przeniesiona w erę elektromobilności. Kompaktowy hatchback łączy retro-design z zaawansowanymi technologiami, oferując przyjazne dla środowiska rozwiązanie w miejskim stylu.
Dzięki zastosowaniu platformy CMF-B EV, Renault 5 E-Tech Electric jest zoptymalizowany pod kątem efektywności energetycznej i przestronności wnętrza. Jego zasięg na jednym ładowaniu, dynamiczne osiągi i nowoczesne funkcje sprawiają, że idealnie wpisuje się w potrzeby nowoczesnych kierowców. Oferując doskonałą równowagę pomiędzy stylem, praktycznością a ekologią, model ten reprezentuje nową erę w gamie Renault.