Nowy Megane E-Tech elektryczny w wersji z akumulatorem 60 kWh pozwala przejechać aż do 450 km na jednym ładowaniu. Korzystanie z optymalnego zasięgu jest możliwe m.in. dzięki udoskonalonemu systemowi odzyskiwania energii podczas hamowania.
Zasięg należy do kluczowych parametrów samochodu elektrycznego. W Nowym Megane E-Tech elektrycznym wynosi on do 300 km (WLTP) – w przypadku akumulatora o mocy 40 kWh oraz do 450 km (WLTP, zależnie od wersji) dla akumulatora o mocy 60 kWh.
Aby kierowca mógł pokonać jak najdłuższą trasę na jednym ładowaniu, Renault opracowuje nowoczesne, wydajne systemy odzyskiwania energii. Znalazły one zastosowanie w Nowym Megane E-Tech elektrycznym.
Odzyskiwanie energii podczas hamowania
Akumulator samochodu odzyskuje energię przy każdym hamowaniu. Twórcy Nowego Megane E-Tech elektrycznego poszli jednak o krok dalej i wyposażyli auto w udoskonalony, czteropoziomowy system odzyskiwania energii podczas hamowania, który pozwala każdemu użytkownikowi korzystać z optymalnego zasięgu niezależnie od stylu jazdy.
Wystarczy ustawić dźwignię zmiany biegów w pozycji D, by aktywować system i umożliwić odzyskanie energii kinetycznej przy zwalnianiu (zdjęciu nogi z pedału gazu). Energia ta jest następnie przekształcana w energię elektryczną i gromadzona w akumulatorze. Zapewnia to większą sprawność działania pojazdu i zwiększenie jego zasięgu, a jednocześnie pozwala oszczędzać hamulce.
Działanie tej funkcji zostało zoptymalizowane w Nowym Megane E-Tech elektrycznym. Kierowca może wybierać spośród czterech zakresów odzyskiwania energii przy zwalnianiu. Steruje nimi za pomocą łopatek umieszczonych pod kierownicą: od zakresu 0 (bez odzyskiwania energii) do zakresu 3 (maksymalne odzyskiwanie energii i optymalne hamowanie silnikiem, służące do bardzo intuicyjnej jazdy po mieście).
Inteligentne zarządzanie energią cieplną
Na zasięg pojazdu wpływa również jego sprawność energetyczna. Wprowadzony w Nowym Megane E-Tech elektrycznym Inteligentny system zarządzania traconą energią cieplną z akumulatorów oraz jednostki napędowej pozwala odzyskać tę energię i wykorzystać ją ponownie do ogrzewania kabiny samochodu. Dzięki wprowadzeniu tego rozwiązania można było również zastosować w akumulatorach i jednostce napędowej układ chłodzenia cieczą (olej chłodzony wodą).
Jak dokładnie działa system zarządzania energią cieplną w Nowym Megane E-Tech elektrycznym? Idealne warunki do pracy akumulatora zapewnia temperatura ok. 35 st. Celsjusza. Oznacza to, że akumulator powinien być ogrzewany w zimie i chłodzony latem. Przewody z aluminium ekstrudowanego biegnące pod akumulatorem umożliwiają albo ogrzewanie baterii za pomocą grzałki wysokonapięciowej, albo jej chłodzenie dzięki parownikowi, który odbiera ciepło z cieczy chłodzącej. Układ ten ma tylko 18 mm wysokości i przyczynia się do lepszego zabudowania akumulatora w płycie podłogowej, co z kolei przekłada się korzystnie na stylistykę nadwozia i przestrzeń w kabinie.
Energia cieplna odzyskiwana z akumulatora oraz jednostki napędowej jest wykorzystywana do ogrzewania kabiny samochodu. Do utrzymania odpowiedniej temperatury we wnętrzu zastosowano pompę ciepła nowej generacji. Jej układ obejmuje system ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji z użyciem zaworów sterowanych elektronicznie.
Utrzymywanie temperatury akumulatora w okolicy 35 st. Celsjusza ma znaczenie również wtedy, gdy samochód zbliża się do stacji ładowania. Pozwala to na lepsze wykorzystanie parametrów terminala i dzięki temu szybsze czy pełniejsze naładowanie akumulatora. Jest to możliwe, ponieważ system nawigacji analizuje zaprogramowaną trasę podróży i przewiduję potrzebę doładowania auta.