Citroen C3 debiutował na rynku 15 lat temu. Dwie pierwsze generacje modelu znalazły ponad 3,5 miliona nabywców na całym świecie. W ubiegłym roku do salonów trafiła trzecia odsłona francuskiego modelu, która w ciągu pierwszych sześciu miesięcy przekonała do siebie ponad 100 000 klientów. C3 to bardzo ważny model dla marki sygnowanej szewronem, stanowi on prawie 20% całkowitej sprzedaży Citroena w Europie, a w Polsce jest obecnie najpopularniejszym modelem w gamie producenta.
Citroen C3 1.2 PureTech Feel – wygląd zewnętrzny
Design zewnętrzny miejskiego Citroena zdecydowanie wyróżnia się na tle konkurentów w segmencie. Odważny i niebanalny wygląd jest kontynuacją trendu stylistycznego zapoczątkowanego przez modele C4 Picasso i C4 Cactus. Znajdziemy więc tutaj nietypowy układ świateł przednich oraz designerskie, osłony drzwi – Airbump. Najwyżej na styku maski i zderzaka osadzone zostały wąskie LED-owe światła dzienne, poniżej znalazły się światła mijania i drogowe, a na samym dole reflektory przeciwmgielne. Niebanalny pomysł, który wygląda dobrze zarówno w rodzinnym minivanie – C4 Picasso, kompaktowym Cactusie i miejskim C3. Z kolei opcjonalne (1240 zł) Airbumpy nie tylko wyglądają rewelacyjnie, ale również chronią drzwi przed uszkodzeniami o które nie trudno podczas miejskiej eksploatacji.
W profilu zwracają uwagę czarne osłony nadkoli, listwy chroniące progi oraz dolne nakładki zderzaków, które mogą kojarzyć się z segmentem crossoverów. Tył zwieńczony został niewielkim spoilerem oraz owalnymi reflektorami. Dodatkowym atutem Citroena jest możliwość personalizacji wyglądu zewnętrznego. Do wyboru mamy dziewięć kolorów lakieru, które możemy połączyć z jednym z trzech kolorów dachu. Barwa dachu definiuje kolor obramowań świateł przeciwmgielnych, obudowy lusterek i elementu graficznego na Airbumpach.
Citroen C3 1.2 PureTech Feel – wnętrze pojazdu
W kabinie dominuje stylowy minimalizm. W dużej mierze to zasługa trzech dostępnych opcjonalnie pakietów wykończenia wnętrza: Metropolitan Grey (1500 zł), Urban Red (1500 zł) i Hype Colorado (2300 zł), które określają wygląd deski rozdzielczej, kierownicy, rodzaj tapicerki czy wykończenie boczków drzwi. Trafnie dobrana kolorystyka wnętrza i ciekawe detale takie jak uchwyty na drzwiach inspirowane torbami podróżnymi, niebanalne kratki nawiewu powietrza czy przetłoczenia na drzwiach sprawiają, że całość prezentuje się bardzo dobrze i tworzy spójne, ciekawe wnętrze.
Główne miejsce na konsoli centralnej zajmuje 7-calowy ekran na którym wyświetlane są informacje m.in. z systemu audio, sparowanego telefonu, nawigacji, komputera pokładowego oraz klimatyzacji. Sterowanie klimatyzacją byłoby prostsze i bardziej intuicyjne gdyby zastosowano tradycyjne pokrętła. Z drugiej jednak strony takie rozwiązanie pozwoliło ograniczyć do minimum ilość przycisków na konsoli centralnej. Pod ekranem znalazło się tylko pokrętło regulacji głośności, przyciski ogrzewania szyby przedniej i tylnej, świateł awaryjnych oraz centralnego zamka. W C3 inaczej niż w C4 Picasso i Cactusie zrezygnowano z cyfrowych zegarów i powrócono do analogowych wskaźników prędkości, obrotów, poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. Ta zmiana wpłynęła korzystnie, na czytelność tych informacji i wygląd samej deski rozdzielczej.
Ciekawym rozwiązaniem o którym warto wspomnieć jest również sygnowana przez Citroena kamera ConnectedCAM. Wideorejestrator kosztujący 2500 zł posiada kąt widzenia 120 stopni i pamięć wewnętrzną 16 GB. W dobie rosnącej popularności kamer samochodowych może być to opcja, która spotka się z zainteresowaniem klientów. Jej dodatkowym atutem jest również to, że jest estetycznie wbudowana w obudowę lusterka, nie ogranicza widoczności kierowcy i nie wymaga podłączenia dodatkowego kabla zasilania.
W kabinie C3 mogą wygodnie podróżować 4 dorosłe osoby. Fotele są obszerne, ale zdecydowanie brakuje im wyprofilowania. Sprawdzają się podczas spokojnej, miejskiej eksploatacji ale już np. na szybciej pokonywanych zakrętach daje o sobie znać brak jakiegokolwiek podparcia bocznego.
Za asymetrycznie dzielonym oparciem tylnej kanapy wygospodarowano bagażnik o pojemności 300 litrów. Po złożeniu oparć kubatura przestrzeni bagażowej wzrasta ponad trzykrotnie do 922 litrów. Transport mniejszych rzeczy ułatwią nam obszerne schowki w drzwiach, na konsoli centralnej lub przepastny schowek przed fotelem pasażera.
Citroen C3 1.2 PureTech Feel – silnik i właściwości jezdne
Pod maską miejskiego hatchbacka pracuje trzycylindrowy silnik o mocy 110 KM i momencie obrotowym 205 Nm. Wartości te pozwalają na rozpędzenie ważącego 1125 kg pojazdu do 100km/h w czasie 10,4 sekundy i osiągniecie prędkości maksymalnej 188km/h. Osiągi te są wystarczające do sprawnego poruszania się, jednak dźwięk silnika nie jest zbyt przyjemny, a podczas jazdy na autostradzie brakuje 6 biegu, który ograniczyłby hałas w kabinie i zmniejszył zużycie paliwa. Minusem jest również bardzo duży skok dźwigni zmiany biegów. W codziennej eksploatacji Citroen potrzebuje ok. 7 litrów paliwa na każde 100 km w mieście i ok. 5,5 litra w trasie. Zawieszenie zostało zestrojone z naciskiem na maksymalny komfort i dobrze wybiera wszelkie niedoskonałości nawierzchni.
Test Citroen C3 1.2 PureTech Feel – podsumowanie
Ceny Citroena zaczynają się już od 39 900 zł. W ofercie znajdziemy trzy silniki benzynowe o mocach 68 KM, 82 KM i 110 KM oraz dwa diesle generujące 75 lub 100 KM. Standardowo jednostki napędowe współpracują z 5-stopniową manualną skrzynią biegów, którą w najmocniejszej wersji silnika benzynowego za dopłatą 5600 zł możemy zamienić na 6-stopniowy automat. Do wyboru są trzy warianty wyposażenia: Live, Feel i Shine. W podstawowej wersji na liście wyposażenia standardowego znajdziemy m.in.: szyby przednie regulowane elektrycznie, 6 poduszek powietrznych, fotel kierowcy z regulacją wysokości, czy tempomat. Optymalnym wyborem wydaje się więc kolejny poziom wyposażenia Feel w którym dodatkowo znajdziemy spodziewane w tym segmencie pojazdów: klimatyzację, radio z bluetooth, sterowane elektrycznie lusterka czy światła dzienne LED.
Citroen C3 1.2 PureTech Feel – dane techniczne:
Silnik – benzynowy
- Pojemność skokowa – 1199 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 81 (110) przy 5500
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 205 przy 1500
Pojemność zbiornika paliwa:
- 45 litrów
Wymiary
- Długość (mm) – 3996
- Wysokość (mm) – 1474
- Szerokość (mm) –1749
- Szerokość lusterkami (mm) – 2007
- Rozstaw osi (mm) – 2540
Napęd
- na koła przednie
Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem
Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 195/65
- Standardowe obręcze kół – 15” (stalowe)
Masa(kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1125
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1600
Pojemność bagażnika
- 300 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja wyposażenia Feel. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS REF AFU
- AFIL sygnał dźwiękowy + alert na desce rozdzielczej / Rozpoznawanie znaków prędkości + zatwierdzanie w tempomacie
- Airbag czołowy kierowcy
- Airbag czołowy pasażera odłączany
- Airbagi boczne z przodu + Airbagi kurtynowe z przodu i z tyłu
- Alarm niezamierzonego przekroczenia linii
- Asystent ruszania na wzniesieniach
- Automatycznie włączanie świateł awaryjnych przy nagłym hamowaniem
- Coffee brake Alert
- Dźwignia hamulca postojowego pokryta tworzywem z chromowanym przyciskiem
- Dźwignia zmiany biegów z tworzywa, mieszek ze skaju
- ESP bez możliwości odłączania
- Fotel kierowcy regulowany na wysokość
- Gniazdo 12V
- Kanapa tylna dzielona 2/3 – 1/3
- Kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach
- Kierownica z dekorami Chrome satin i sterowaniem radia
- Klamki drzwi lakierowane w kolorze nadwozia
- Klimatyzacja manualna
- Koła stalowe 15” + kołpaki ARROW – 195/65 R15 T
- Komputer pokładowy
- Kontrola ciśnienia w ogumieniu
- Kontrolka zapięcia pasów
- Lampy tylne 3D
- Listwy chromowane z przodu, kontur świateł dziennych
- Lokalizacja samochodu – włączanie świateł mijania (trzeci przycisk na pilocie)
- Lusterka boczne sterowane elektrycznie
- Mocowania ISOFIX z przodu
- Obicia drzwi przednich z tworzywa
- Oświetlenie wnętrza z przodu LED, progresywne
- Schowek pod ekranem 7”
- Szyby barwione
- Szyby przednie sterowane elektrycznie
- Światła dzienne DRL LED
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- Wskaźnik temperatury zewnętrzne
- Wspomaganie kierownicy
- Zabezpieczenie mechaniczne przed otwarciem drzwi tylnych przez dzieci\
- Zderzaki w kolorze nadwozia
- Zestaw naprawczy
Wyposażenie dodatkowe:
- Citroën Connect NAVi 3D na ekranie dotykowym 7’’ z funkcją Mirror Screen, nawigacja typu NAC z 6 głośnikami, Mirror Screen, bluetooth, USb i mini-Jack
- ConnectedCAM Citroën™
- Czujniki parkowania z tyłu
- Lakier Almond Green
- Pakiet Widoczność (Automatyczne włączanie wycieraczek, Automatyczne włączanie świateł mijania (czujnik zmierzchowy), Oświetlenie towarzyszące “follow home”, Reflektory przeciwmgłowe, Lusterka zewnętrzne ogrzewane, Lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne
- Reflektory przeciwmgielne
- Siedzenia przednie podgrzewane
- Szyby rz.II i tylna dodatkowo przyciemniane
- Tapicerka Metropolitan Grey (Pokrycia foteli materiałowe “collection” z kieszeniami w oparciach, Panele drzwi z pokryciem tekstylnym z uchwytami typu “walizkowego”, Dekory chromowane: deska rozdzielcza, nawiewy, dźwignia zmiany biegów, Kierownica, pokryta skórą dekory Noir brillant i chrome satin, Dekory nawiewów powietrza, Szyby tylne sterowane elektrycznie
Serdecznie dziękujemy firmie Citroen Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.