Małowymiarowy, miejski Citroen C3 to 5-drzwiowy hatchback wprowadzony na rynek w 2002 roku. Pojazd reprezentujący francuską markę w segmencie B wizualnie nawiązuje do popularnego niegdyś modelu 2CV.
Od momentu debiutu doczekał się już trzeciej generacji. Pojawiła się w 2016 roku i cieszy się na tyle dużą popularnością, że w maju 2021 roku sprzedaż przekroczyła liczbę miliona sprzedanych egzemplarzy. Aktualnie głównymi konkurentami Citroena C3 są modele: Ford Fiesta, Renault Clio, Opel Corsa i Nissan Micra.
Citroen C3 I
W modelu C3 koncern PSA po raz pierwszy zastosował platformę PF1.Później z sukcesem wykorzystano ją w takich samochodach, jak: Citroen C2, Citroen C3 Pluriel, Peugeot 1007, Peugeot 207 i Citroen C3 Picasso.
Producent zachwalał go jako auto łączące zwrotność, niewielkie gabaryty i pojemne wnętrze. Za stylistykę odpowiadali projektanci, którzy stworzyli wizerunek Renault Twingo – Dinato Coco i Jean Pierre Ploué.
Citroen C3 pierwszej generacji mógł być napędzany jednym z czterech silników benzynowych:
- o pojemności 1.1 l i mocy 60 KM,
- o pojemności 1.4 i mocy 73 KM,
- o pojemności 1.4 (16V) i mocy 88 KM lub
- o pojemności 1.6 (16V) i mocy 109 KM.
Do wyboru były także cztery diesle:
- HDi o pojemności 1.4 l i mocy 68 KM,
- HDi o pojemności 1.4l (16V) i mocy 90 KM,
- HDi o pojemności 1.6 l i mocy 90 KM lub
- HDi o pojemności 1.6 l i mocy 110 KM
Dość bogate jak na tamte lata wyposażenie Citroena C3 I obejmowało m.in. systemy ABS i ESP, poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, centralny zamek, manualną lub automatyczną klimatyzację i opcjonalny system nawigacji GPS kolorowej. Za dodatkową opłatą można było rozszerzyć opcje wyposażenia o czujniki parkowania, czujnik deszczu, tempomat i zestaw głośnomówiący Blutetooth.
Lifting pierwszej generacji
Trzy lata po wejściu do sprzedaży pierwsza generacja przeszła lifting. Nieznacznie zaktualizowano wygląd modelu i poprawiono osiągi. Popracowano także nad osiągami, modyfikując układ wydechowy silnika benzynowego i dodając wersję PLUS do oferty silników wysokoprężnych.
Wersje specjalne pierwszej generacji
W 2003 roku pojawił się dwudrzwiowy kabriolet Citroen C3 Pluriel. Można go było używać jako pick-upa, zamkniętego auta lub kabrioletu, w zależności od ustawienia dachu.
Rok 2004 to narodziny uterenowionej odmiany Citroena C3 X-TR o zwiększonym prześwicie. Dodatkowo wyposażono ją w mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu i osłony nadwozia z tworzywa sztucznego.
Citroen C3 II
Druga generacja Citroena C3 weszła do sprzedaży w Polsce w 2010 roku. Była o 5 cm szersza i o 8 cm dłuższa od poprzednika. Jej bagażnik miał pojemność 305 l i został wyposażony w liczne schowki. W ofercie wyposażenia pojawiły się takie nowości, jak: rozpylacz zapachów, podgrzewane fotele przednie, elektrycznie ustawiane i składane lusterka, czujnik zmierzchu, lusterko fotochromatyczne, oświetlenie kameralne, system Hi-fi z subwooferem w bagażniku, klimatyzowany schowek i światła dzienne w technologii LED (opcja dostępna od 2013 roku).
Nowością w ofercie jednostek napędowych była redukcja emisji CO2 do poziomu 95-90 g/km, wprowadzenie silnika wysokoprężnego o mocy 92 KM (z emisją CO2 na poziomie 99 g/km) i systemu Stop&Start drugiej generacji.
Szyba panoramiczna Visiodrive
Przednia szyba panoramiczna Visiodrive (Zenith) zachodząca przez dach aż po słupek B była prawdziwym wyróżnikiem nowej odsłony Citroena C3. Zwiększała pole widzenia pasażerów o 80 stopni ku górze. Do tego dochodziły bardzo szczupłe słupki. Potęgowało to wrażenie podróży pod gołym niebem, a jednocześnie zapewniało więcej światła we wnętrzu.
Citroen C3 III
Genewski salon motoryzacyjny w 2016 roku był miejscem debiutu trzeciej generacji Citroena C3. Tym razem francuska marka postawiła na awangardową stylizację nadwozia w duchu nowego designu marki, jaki możemy podziwiać w modelach Citroen C4 Picasso II i C4 Cactus. Położono również nacisk na szerokie możliwości personalizacji wyglądu nadwozia. Hatchback o rozstawie osi zwiększonym w porównaniu z poprzednią generacją może zostać polakierowany w dwóch różnych kolorach i wzmocniony o panele „airbump”. Chronią one dolne fragmenty drzwi kierowcy i pasażera przed uszkodzeniami.
We wnętrzu główną rolę odgrywa ekran dotykowy, wyróżniający się na tle oszczędnej kolorystyki kabiny. Oferta wyposażenia wzbogaciła się m.in. o możliwość domówienia szerokokątnej kamery ConnectedCAM Citroen.
Najnowszą wersję C3 napędzać może jeden z trzech silników benzynowych 1.2 PureTech (trzykrotnie wybierany Silnikiem Roku) lub jedna z dwóch jednostek wysokoprężnych 1.6 BlueHDI.
Jesienią 2017 roku zadebiutował bazujący na Citroenie C3 i opracowany we współpracy z Oplem miejski crossover Citroen C3 Aircross. Natomiast wiosną 2020 roku trzecia generacja C3 przeszła facelifting.