Xsara Picasso to pierwszy kompaktowy van Citroëna, produkowany od 1999 roku. Jego nazwa pochodzi oczywiście od nazwiska słynnego malarza Pablo Picasso, a że "szlachectwo zobowiązuje", sylwetka Xsary Picasso jest dość futurystyczna.
Jednobryłowe nadwozie zaopatrzono w sporo przeszklonych powierzchni i dość duże światła. Wnętrze oferuje sporą ilość schowków i wygodne fotele , w tyle montowane indywidualnie, przy czym środkowy można przesunąć lub złożyć, tworząc z niego stolik. Bagażnik ma pojemność 550 l, a po wymontowaniu tylnych foteli 1970 l. Wyposażono go w funkcjonalny składany wózek na zakupy, który po rozłożeniu można przymocować w bagażniku. Xsara Picasso uchodzi za najmniej awaryjne auto w klasie vanów, a jednocześnie bardzo oszczędne pod względem zużycia paliwa.
W 2006 roku na salonie paryskim zaprezentowano jej następcę C4 Picasso, jednak ze względu na swą popularność Xsara Picasso będzie jeszcze w okrojonym zakresie produkowana do czasu ukazania się na rynku pięciomiejscowej wersji C4 Picasso (prawdopodobnie w 2009 roku).