Po 10 latach do oferty Mitsubishi wrócił model Eclipse. Jednak ze znanego i kultowego coupe pozostała tylko nazwa. Dzisiaj model zyskał przydomek Mitsubishi Eclipse Cross i stał się przedstawicielem cieszącego się niesłabnącą popularnością segmentu SUV’ów.
Mitsubishi Eclipse Cross – wygląd zewnętrzny
Nadwozie Mitsubishi Eclipse Cross pod kątem wymiarów plasuje się pomiędzy ASX’em i Outlanderem. Nowy model jest 11 cm dłuższy od ASX’a i 29 cm krótszy od Outlandera. Front Crossa przypomina ten z Outlandera: charakterystyczne smukłe reflektory i masywne chromowane listwy. W profilu zwraca uwagę wąska, wznosząca się linia okien oraz wyraźne przetłoczenia biegnące wzdłuż całego nadwozia. Najbardziej oryginalny jest tył auta, gdzie wysoko osadzone światła połączono poziomą listwą / spoilerem dzielącym tylną szybę na dwie części. Nieszablonowe rozwiązanie, które może się podobać lub nie, ale na pewno wyróżnia Eclipse na tle konkurencji w segmencie.
Mitsubishi Eclipse Cross – wnętrze pojazdu
Przestrzeń pasażerska Eclipse to zdecydowanie najlepszy, pod kątem jakości wykonania, spasowania i użytych materiałów, projekt Mitsubishi ostatnich lat. Połączenie czarnych plastików o zróżnicowanej fakturze, srebrnych dodatków i fortepianowego lakieru sprawia pozytywne wrażenie. Trójramienna, wielofunkcyjna kierownica dobrze leży w dłoniach, analogowe zegary prędkościomierza i obrotomierza są czytelne, a obsługa większości pokładowych systemów jest intuicyjna.
Przyzwyczajenia wymaga jedynie obsługa ekranu umieszczonego na szczycie konsoli centralnej, którego zawartość ustalamy za pomocą dotyku, przycisków na kierownicy lub touch pada umieszczonego w bezpośrednim sąsiedztwie dźwigni automatycznej skrzyni biegów. Do nowoczesnego SUV’a nie pasują archaiczne przyciski ogrzewania foteli przednich oraz brak możliwości, nawet za dopłatą wyposażenia naszego Mitsubishi w system nawigacji.
Poza tym Eclipse oferuje dobrze wyciszoną, przestronną kabinę z wygodnymi fotelami przednimi oraz regulowaną wzdłużnie tylną kanapą z regulacją kąta pochylenia oparcia. Dzięki możliwości przesuwania tylnej kanapy w zakresie 20 cm możemy regulować ilość miejsca na nogi dla pasażerów w drugim rzędzie, a co za tym idzie również definiować pojemność bagażnika, która w zależności od położenia kanapy wynosi od 341 do 448 litrów.
Mitsubishi Eclipse Cross – silnik i właściwości jezdne
W ofercie Mitsubishi Eclipse znajdziemy tylko jeden silnik – benzynowy o pojemności 1.5 l. Turbodoładowana jednostka generuje moc 163 KM i moment obrotowy 250 Nm. Wartości te pozwalają na rozpędzenie ważącego 1520 kg SUV’a do pierwszych 100 km/h w 9.8 sekundy i osiągniecie prędkości maksymalnej 200 km/h. Silnik współpracuje z bezstopniową przekładnią CVT. Na szczęście konstruktorom Mitsubishi udało się uniknąć irytującego wycia charakterystycznego dla bezstopniowych automatów. Skrzynia jest cicha, pracuje bez zarzutów, posiada 8 predefiniowanych przełożeń i tworzy udany duet z benzynową jednostką.
W cyklu mieszanym silnik zużywa ok. 10 litrów benzyny na 100 km. Precyzyjny układ kierowniczy oraz optymalnie zestrojone zawieszenie zapewniają stabilne, przewidywalne prowadzenie i nawet w szybko pokonywanych zakrętach nadwozie nie przechyla się nadmiernie. Podczas pokonywania bezdroży przydatny okaże się 183 mm prześwit i napęd Super-All Wheel Control (S-AWC), który rozdziela moment obrotowy na przednie i tylne koła w stosunku od 80/20% do 55/45%. Dodatkowo do wyboru są trzy tryby jazdy: Auto, Gravel i Snow.
Mitsubishi Eclipse Cross – podsumowanie
Ceny Mitsubishi Eclipse zaczynają się od 93 990 zł. Do wyboru mamy tylko jeden benzynowy silnik, pięć wersji wyposażenia: Inform, Invite Plus, Intense, Intense Plus i Instyle, napęd na jedną lub obie osie, 6-stopniową skrzynię manualną i bezstopniową CVT. Mitsubishi nowym uterenowionym modelem chce konkurować o względy klientów z takimi modelami jak Volvo XC40, Mazda CX-5 czy VW Tiguan.
Mistubishi Eclipse Cross – dane techniczne
Silnik – benzynowy
- Pojemność skokowa – 1499 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 120 (163) przy 5500
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 250 w zakresie od 1800 do 4500
Pojemność zbiornika paliwa:
- 60 litrów
Wymiary
- Długość (mm) – 4405
- Wysokość (mm) – 1676
- Szerokość bez lusterek (mm) –1805
- Rozstaw osi (mm) – 2670
Napęd
- 4×4
Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem
Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 225/55
- Standardowe obręcze kół – 18” (aluminiowe)
Masa(kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1520
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2150
Pojemność bagażnika
- od 341 do 448 l
Mistusbishi Eclipse Cross – kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja wyposażenia Intense Plus. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- 18′′ felgi aluminiowe z oponami 225/55R18
- 6 głośników
- Asystent pasa ruchu (LDW)
- Atrapa chłodnicy w kolorze srebrnym z chromowanymi akcentami, zderzak przedni z elementami w kolorze czarnym z połyskiem
- Automatyczne światła drogowe (AHB)
- Centralny podłokietnik dla II rzędu siedzeń
- Centralny podłokietnik dla przednich siedzeń
- Chromowana listwa wzdłuż bocznych okien
- Chromowane klamki wewnętrzne
- Chromowane wykończenie pokrywy bagażnika
- Czarne obramowanie nadkoli
- Czołowe, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne
- Dolna osłona zderzaka przedniego w kolorze srebrnym
- Dolna osłona zderzaka tylnego w kolorze srebrnym
- Dostęp i uruchamianie samochodu bez kluczyka (KOS)
- Elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold
- Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne
- Elektrycznie składane lusterka boczne
- Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
- Gniazdko 12 V dla I i II rzędu siedzeń
- Gniazdo USB × 2
- Haczyki do mocowania bagażu w przestrzeni bagażowej × 4
- Immobilizer
- Kanał grzewczy dla II rzędu siedzeń
- Kierunkowskazy wbudowane w lusterka boczne
- Kieszeń w oparciu fotela pasażera
- Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa
- Kolanowa poduszka powietrzna dla kierowcy
- Kolorowy wyświetlacz wielofunkcyjny (komputer pokładowy)
- Kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach
- Kontroler typu touch pad do zarządzania systemem multimedialnym
- Manualna regulacja wysokości fotela kierowcy
- Materiałowa tapicerka siedzeń ze srebrnymi przeszyciami
- Monitorowanie martwego pola (BSW) z asystentem zmiany pasa ruchu (LCA) i monitorowaniem ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu (RCTA)
- Obudowy lusterek bocznych w kolorze nadwozia
- Oświetlenie kabiny w podsufitce (przód/tył)
- Oświetlenie przestrzeni bagażowej
- Oświetlenie w osłonach przeciwsłonecznych
- Ozdobny spojler dachowy
- Podgrzewana kanapa tylna
- Podgrzewana kierownica
- Podgrzewana szyba czołowa
- Podgrzewane siedzenia przednie
- Przednie i tylne czujniki parkowania
- Przednie reflektory przeciwmgielne
- Przesuwana tylna kanapa z regulacją kąta pochylenia oparcia
- Przyciemniane szyby tylne
- Reflektory przednie w technologii LED (światła mijania)
- Relingi dachowe w kolorze czarnym
- Roleta przestrzeni bagażowej
- Schowek pod podłogą bagażnika
- Skórzane obszycie gałki dźwigni zmiany biegów
- Skórzane obszycie kierownicy
- Spryskiwacze reflektorów przednich
- Stacja multimedialna SDA
- Sterowanie systemem audio na kierownicy
- System ABS
- System kamer 360 stopni
- System mocowania fotelików dla dzieci ISO-FIX na tylnej kanapie (× 2)
- System monitorowania ciśnienia powietrza w kołach (TPMS)
- System ograniczający skutki kolizji czołowych (FCM)
- System wspomagania ruszania na wzniesieniu (HSA)
- Szyba czołowa o zwiększonej izolacji akustycznej
- Światła do jazdy dziennej w technologii LED
- Światła mijania z czujnikiem zmierzchu
- Tempomat ze sterowaniem na kierownicy
- Tuner cyfrowy (DAB)
- Tylna kanapa dzielona w proporcjach 60:40
- Uchwyt na napoje w konsoli środkowej (dla I rzędu siedzeń)
- Uchwyty na butelki w drzwiach przednich i tylnych
- Układ kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy (ASC + TCL)
- Wspomaganie kierownicy
- Wycieraczki szyby przedniej z czujnikiem deszczu
- Wyświetlacz typu HUD (Head-up Display
- Wzmocniona konstrukcja nadwozia RISE
- Zdalnie sterowany zamek centralny
- Zestaw głośnomówiący Bluetooth ze sterowaniem na kierownicy
Serdecznie dziękujemy firmie MMC Car Poland Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.