
Mitsubishi Eclipse Cross to kompaktowy SUV, który zadebiutował w 2017 roku jako nowy model w gamie japońskiego producenta.
Jego nazwa nawiązuje do kultowego modelu Mitsubishi Eclipse, produkowanego od 1989 do 2011 roku, który był sportowym coupe i cabrioletem. Jednak Eclipse Cross został zaprojektowany jako SUV o sportowym charakterze, łącząc dynamiczny design z praktycznością i nowoczesnymi technologiami. Samochód jest odpowiedzią Mitsubishi na rosnącą popularność kompaktowych SUV-ów na światowych rynkach.
Eclipse Cross jest częścią strategii Mitsubishi, która w ostatnich latach mocno skupiła się na SUV-ach oraz samochodach elektrycznych i hybrydowych. Model zajął miejsce w ofercie między mniejszym Mitsubishi ASX a większym Outlanderem, oferując bardziej wyrazisty design i unikalne cechy. Jego produkcja odbywa się w japońskiej fabryce w Okazaki.
Mitsubishi Eclipse Cross (2017 - 2020)
Mitsubishi Eclipse Cross został zaprezentowany w 2017 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie. Samochód zyskał rozpoznawalność dzięki swojemu charakterystycznemu designowi, który wyróżniał się agresywnym wyglądem i dynamiczną linią nadwozia, przypominającą coupe. Było to widoczne zwłaszcza w opadającym ku tyłowi dachu oraz podzielonej tylnej szybie, co nadawało modelowi sportowego charakteru.
Mitsubishi zastosowało swój język stylistyczny "Dynamic Shield", z dużym grillem, agresywnymi reflektorami i szerokimi liniami nadwozia. Tylne światła, podzielone przez poziomy element dzielący szybę, wzbudzały mieszane odczucia – były jednocześnie oryginalne i kontrowersyjne. Wnętrze oferowało przestrzeń dla pięciu pasażerów, a kokpit został zaprojektowany z myślą o intuicyjności. W standardzie znalazły się systemy multimedialne z ekranem dotykowym i obsługą Apple CarPlay oraz Android Auto.
Eclipse Cross początkowo był oferowany z turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1.5 litra i mocy 163 KM, który współpracował z bezstopniową przekładnią CVT lub manualną skrzynią biegów. Na wybranych rynkach dostępny był również 2.2-litrowy turbodiesel. Samochód oferował napęd na przednie koła lub na cztery koła (S-AWC – Super All-Wheel Control), co zwiększało jego możliwości w trudniejszych warunkach drogowych.
Mitsubishi Eclipse Cross facelift (2020 -)
W 2020 roku Mitsubishi przeprowadziło facelifting modelu Eclipse Cross. Zmiany dotyczyły zarówno wyglądu zewnętrznego, jak i technologii.
Przód samochodu zyskał bardziej nowoczesny wygląd dzięki przeprojektowanemu zderzakowi i grillowi, które jeszcze mocniej podkreśliły stylistykę "Dynamic Shield". Reflektory stały się smuklejsze, a tylna część nadwozia została znacznie zmieniona – podzielona tylna szyba została zastąpiona jednolitą, co poprawiło widoczność z kabiny i zmniejszyło kontrowersje dotyczące designu.
We wnętrzu zaktualizowano system multimedialny, zwiększając przekątną ekranu do 8 cali i poprawiając jego ergonomię. Mitsubishi wyeliminowało touchpad, który był krytykowany za trudności w użytkowaniu, a ekran dotykowy przesunięto bliżej kierowcy, co ułatwiło jego obsługę.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
Największą nowością faceliftingu była wprowadzenie wersji hybrydowej plug-in (PHEV). Układ napędowy pochodził z większego Mitsubishi Outlandera PHEV – składał się z silnika benzynowego 2.4 o cyklu Atkinsona oraz dwóch silników elektrycznych, zapewniając łączną moc około 188 KM. Dzięki baterii o pojemności 13,8 kWh, Eclipse Cross PHEV mógł przejechać do 55 km na napędzie elektrycznym (według WLTP). To uczyniło go bardziej ekologiczną opcją, a jednocześnie zwiększyło jego atrakcyjność na rynkach europejskich.