Salon samochodowy Geneva Motor Show 2017 to punkt zwrotny dla Mitsubishi Motors Corporation (MMC), zaznaczony światową premierą całkowicie nowego kompaktowego modelu SUV Coupe nazwanego Eclipse Cross – pierwszego przedstawiciela nowej generacji samochodów Mitsubishi Motors, który ma pomóc we wzmacnianiu wizerunku marki i pozycjonowaniu jej w Europie jako producenta (niemal) wyłącznie zajmującego się samochodami z segmentu SUV.Pełniąc tę rolę Mitsubishi Eclipse Cross pomoże zwiększyć liczbę klientów firmy Mitsubishi Motors, uzupełniając ofertę, jaką stanowią modele ASX (obecnej i przyszłej generacji) oraz Outlander (obecnej i przyszłej generacji), co pozwoli marce podążać w zupełnie nowym kierunku i budować jej pozycję rynkową na pięciu głównych filarach, które stanowią:
- wyróżniający projekt
- jakość i kunszt japońskiego rzemiosła
- dynamika jazdy
- wzorowe rozplanowanie
- innowacyjne rozwiązania
Ostro wystylizowany i oferujący znakomite osiągi SUV Coupé będzie jednocześnie pierwszym samochodem „mówiącym” nowym językiem stylistycznym MMC. Wniesie on także wiele innowacyjnych cech i rozwiązań technicznych do swojego segmentu rynkowego.
Dostawy Eclipse Cross na rynki europejskie rozpoczną się w ostatnim kwartale 2017 roku (premiery rynkowe w poszczególnych krajach nastąpią pod koniec 2017 roku i na początku 2018 roku), następnie samochód trafi na rynki Japonii, Ameryki Północnej, Australii i do innych rejonów świata.
Mitsubishi Eclipse Cross – faza pierwsza
Zabierając markę Mitsubishi Motors z powrotem tam, gdzie jest jej miejsce, MMC rozpoczyna epokę nowych produktów, które powstaną w oparciu o 80 lat doświadczeń z napędami 4WD (licząc od roku 1936 i pierwszego osobowego modelu PX33 ze stałym napędem czterech kół), o niemal 40 lat doświadczenia w konstruowaniu samochodów SUV (licząc od roku 1982 i pierwszej generacji modelu Pajero) oraz o 30 lat doświadczeń z technologią All-Wheel-Control – systemem kontroli napędu na 4 koła (licząc od roku 1987 i pierwszego modelu Galant VR4 Dynamic Four).
Efektem realizacji tego planu będą samochody SUV, z których pierwszym będzie zaprezentowany w roku 2017 Eclipse Cross.
W następnym etapie Mitsubishi Motors wyznaczyło dla nowego SUV Eclipse Cross dwa ważne zadania:
- samochód będzie pierwszym „źródłem napędu” bardziej ambitnego pozycjonowania jakości marki, zwłaszcza w Europie
- nowy model podkreśli strategię produktową MMC jako producenta aut typu SUV – w różnych konfiguracjach objętych tym terminem.
W tym sensie, Eclipse Cross będzie uzupełnieniem dotychczasowej oferty, zajmując miejsce obok ASX i Outlandera, ale przyciągając klientów o nieco innych upodobaniach: SUV o linii nadwozia coupe, którego ostra stylistyka, wyjątkowa japońska jakość, doskonała dynamika jazdy, sprytne rozplanowanie wnętrza oraz innowacyjne funkcje pozwolą Mitsubishi Motors na poszerzenie oferty i zdobycie nowych klientów na ciągle rozwijającym się globalnym rynku samochodów SUV, które uzyskały już około 25% udziału w światowym rynku samochodowym – a wewnątrz tego segmentu największe wzrosty sprzedaży dotyczą właśnie kompaktowych samochodów SUV.
Pojawił się też nowy sub-segment samochodów SUV Coupé, na co firma Mitsubishi Motors po raz pierwszy zareagowała przedstawiając w roku 2013 samochód koncepcyjny XR PHEV.
Cele, jakie ma realizować nowy model znajdują oczywiście odzwierciedlenie w jego nazwie, która nie jest marketingowym akronimem, ale połączeniem pojęć niosących emocje dobrze czytelne dla miłośników motoryzacji, szczególnie tych, którzy interesowali się samochodami MMC.
- ECLIPSE: odniesienie do cenionego sportowego modelu Mitsubishi produkowanego w USA w latach 1989 – 2012.
- CROSS: zaproszenie do przekraczania tradycyjnych granic, co leży w naturze samochodów SUV.
Mitsubishi Eclipse Cross – wyrzeźbiona dynamika
Po pożegnaniu z epoką “jeden rozmiar dla wszystkich”, w erze klientów poszukujących dóbr pasujących do ich osobowości – samochodów, odzieży, artykułów AGD i innych produktów – MMC z entuzjazmem wzbogaca inżynierską perfekcję o emocje zawarte w nowych projektach.
Tak więc w ciągu ostatnich trzech lat dział projektowy firmy przeszedł całkowitą reorganizację, a w jej ramach sformułowano długofalową strategię projektowania, zakładającą między innymi spójność formy, ekspresję i wyraźną tożsamość wizualną (koncepcja “Dynamicznej Tarczy”), czego efekty można było obserwować w kolejnych, wysoko ocenionych samochodach koncepcyjnych XR PHEV II Concept i eX-Concept z 2015 roku oraz GT-PHEV Concept z 2016 roku.
Z pojawieniem się Mitsubishi Eclipse Cross, planowane rozwiązania zamieniają się w rzeczywistość. Dzieje się tak dzięki płynnemu przejściu od XR PHEV II Concept do seryjnie produkowanego samochodu, w którym należało uwzględnić wymogi technologii produkcyjnych i przepisów homologacyjnych. Nowy kierunek projektu jest widoczny w bardzo dynamicznych konturach samochodu, przywodzących na myśl sportowca w blokach startowych.
Kolejnym miejscem ewolucji koncepcji bardzo silnej tożsamości wizualnej „Dynamicznej Tarczy” są reflektory przeciwmgielne i kierunkowskazy umieszczone nisko, w mocno zaznaczonym fragmencie pasa przedniego, podczas gdy reflektory LED i światła do jazdy dziennej znajdują się obecnie tuż pod powierzchnią wyznaczoną przez maskę silnika. Zachowano klinową formę nadwozia samochodu koncepcyjnego, by podkreślić wrażenie ruchu typowe dla nadwozi coupe – dynamizm tej formy dodatkowo podkreślono ostrym kątem tylnej szyby, dużym rozstawem osi przy krótkich zwisach oraz wyraźnym poszerzeniem przednich i tylnych błotników.
Głęboko rzeźbione górne i dolne linie boków nadwozia również wywodzą się z projektu XR PHEV II Concept. Zachowano też silne powiązania między przebiegiem tych linii, by uzyskać wrażenie, jakby całość wykuto z jednego kawałka metalu. Również linia podszybia, która owija się wokół tyłu samochodu w sposób przywodzący na myśl lekkoatletę w blokach startowych i charakterystyczna dzielona tylna szyba przeniesione zostały możliwie wiernie z samochodu koncepcyjnego.
Oświetlenie tylne łączące światła hamowania LED oraz trzecie światło hamowania LED zajmują całą szerokość samochodu, a zaprojektowano je tak, by uzyskać lepszą widoczność dla innych użytkowników dróg i optycznie poszerzyć sylwetkę samochodu. Tylna wycieraczka schowana pod spojlerem dachowym nie utrudnia widoczności do tyłu, ani nie zakłóca czystości formy nadwozia.
W ten sposób powstał projekt samochodu pozbawiony barokowej ornamentyki, ale wciąż pełen wyrazu, treści i charakteru.