Całkowicie nowy model Mitsubishi Eclipse Cross zawitał do Polski podczas specjalnej, przedpremierowej prezentacji dla mediów na Torze Wyścigów Konnych na warszawskim Służewcu, w której wzięła udział ambasadorka marki Anna Cieślak. Nowe Mitsubishi Eclipse Cross, którego nazwa pochodzi od nazwy słynnego, wyścigowego konia, zachwyca sportową sylwetką SUV-a coupe, znakomitymi osiągami i precyzją prowadzenia, gwarantowaną przez sztywne, choć komfortowe zawieszenie i najnowszą generację znanego z Mitsubishi Lancera Evolution układu kontroli napędu na 4 koła – Super-All Wheel Control.
Nową konstrukcję Mitsubishi, która za sprawą znakomitego przyjęcia przez ekspertów, media i klientów, ma szansę stać się kolejną legendą marki, wyróżnia wyrafinowana jakość wykończenia, ciche i wzorowo rozplanowane wnętrze a podróżowanie ułatwiają innowacyjne układy sterowania i łączności. Za bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów odpowiadają najnowocześniejsze systemy oraz opracowana przez Mitsubishi Motors konstrukcja RISE rozpraszająca energię podczas zderzenia. Nowe Mitsubishi Eclipse Cross zadebiutuje w salonach spod znaku Trzech Diamentów w grudniu tego roku.
100 lat produkcji samochodów i 150 lat dziedzictwa
Mitsubishi Eclipse Cross zaznacza zupełnie nowy rozdział w historii firmy Mitsubishi Motors, która już od stu lat produkuje samochody. Nowy model to także owoc dziedzictwa liczącej sobie już 150 lat historii koncernu Mitsubishi, który zajmuje się niemal wszystkimi dziedzinami techniki związanymi z transportem i mobilnością – jest m.in. pionierem lotnictwa, ale należy także do najważniejszych konstruktorów stoczniowych. W swoje setne urodziny Mitsubishi Motors ma też za sobą 80 lat doświadczeń i tradycji w dziedzinie konstruowania i produkcji samochodów osobowych napędzanych na 4 koła – tradycji, która sprawia, że marka ta należy do absolutnej elity światowej producentów prawdziwych aut typu SUV, a nie tylko samochodów prezentowanych marketingowo jako SUV-y.
Mitsubishi Eclipse Cross – nowe otwarcie, nowa legenda
W tym kontekście najnowszy model Mitsubishi Motors jest zarazem zupełnie nowym otwarciem, jak i kontynuacją największych osiągnięć marki, ich transpozycją na nowoczesny język designu i oczekiwania klientów. Już sama nazwa – Eclipse Cross – ma ogromną nośność, zarówno emocjonalną, jak informacyjną. Nazwa nowego modelu jest związana z brzmiącą jak legenda, lecz jednak prawdziwą historią nadania nazwy sportowemu modelowi Mitsubishi Eclipse – produkowanemu w latach 90. przez Mitsubishi w USA, sportowemu pojazdowi, będącemu jednym z symboli stylu życia i bycia w skali globalnej w tamtych latach. Miano Eclipse pochodzi od najszybszego w historii konia wyścigowego, który narodził się w XVIII wieku podczas zaćmienia słońca i wygrywał wszystkie gonitwy z kilkunastometrową przewagą. Szacuje się, że geny tego niezwyciężonego czempiona można obecnie znaleźć u 85% koni wyścigowych na świecie. Nazwa Eclipse w połączeniu ze słowem „cross” – „przekraczać” – mówi otwarcie, że mamy do czynienia ze sportowym SUV-em, który nie boi się żadnego wyzwania i jest gotów, by tworzyć nową legendę.
SUV coupe
Ale Eclipse Cross to także o wiele więcej niż po prostu rozdział w historii i nawiązania do tradycji. Bo jest to samochód w typie, jakiego Mitsubishi nigdy dotąd nie oferowało. Jest dopełnieniem dwóch pozostałych SUV-ów marki, ASX oraz Outlandera, klasycznych aut tego typu, o różnym formacie, ale wspólnym języku stylistycznym. Eclipse Cross jest niewątpliwie także SUV-em, ale SUV-em o sportowym charakterze, podkreślonym przez linię nadwozia, łączącą na drodze przekraczania granic model kompaktowy idealny dla rodzinnego użytku w mieście z wysokim, z praktycznym i nielękającym się żadnego podłoża modelem uterenowionym oraz z usportowionym autem czerpiącym pełnymi garściami z niebywale obfitej historii Mitsubishi w motorsporcie. W dzisiejszym świecie takie samochody, jak Eclipse Cross, noszą nazwę „kompaktowy SUV coupe”. Mitsubishi zaakceptowało to formalne sklasyfikowanie, ale nadaje mu znacznie bogatsze znaczenie i o wiele intensywniejszą treść.
Buntowniczy design
Eclipse Cross wyróżnia się bowiem już formalnie na tle innych aut z tej kategorii, a to dzięki absolutnej odmienności języka designu. Wyraziste, zarazem ostre i miękkie linie, doskonałe wkomponowanie bezwzględnej funkcjonalności w stylistyczną głębię, perfekcyjnie wtopione w nadwozie SUV-a akcenty sportowe w postaci wydłużonej linii maski i opadającego w tył dachu z „podwójną bańką” służącą poprawie aerodynamiki i zwiększeniu przestronności kabiny bez konieczności stosowania ogromnych, przytłaczających, kanciastych kształtów rodem z pojazdów użytkowych, a także wielki rozstaw osi i inteligentnie rozwiązana koncepcja optycznie dwudzielnej klapy bagażnika – wszystko to sprawia, że Eclipse Cross jest pojazdem dostrzegalnym natychmiast i kojarzącym się jednoznacznie z atletyczną dynamiką i bezwzględną wszechstronnością. To pierwszy samochód Mitsubishi, który w pełni wykorzystuje ten nowy środek wyrazu. Co bardzo istotne, ta wyrazista stylistyka ma też inną stronę: aż tchnie solidnością jakościową, od pierwszego rzutu oka przemawia do poczucia praktyczności potencjalnego użytkownika, dowodzi swej wysokiej wartości. Niespotykany dotąd w motoryzacji sposób lakierowania nadwozia, dający trójwymiarowy efekt głębi, jest tu tylko – i aż – uzupełnieniem, wartością dodaną.
Idealnie rozplanowane wnętrze Mitsubishi Eclipse Cross
Dokładnie takie samo wrażenie robi wnętrze auta: świetnie przemyślana forma towarzyszy znakomitej realizacji. Kokpit jest wyszukany i widać tu, jak starannie go przemyślano, jak ergonomia anatomiczna i użytkowa znalazły wspólną „płaszczyznę porozumienia” – przez zastosowanie podziału funkcjonalnego na górną, informacyjną część oraz dolną, wykonawczą. Kierowca został dzięki temu umieszczony w środowisku, które swą intuicyjnością i logiką aktywnie go wspiera w jego roli. Dzięki temu wszystko jest od pierwszego rzutu okiem jasne i zrozumiałe, każdy element funkcjonalny jest dokładnie tam, gdzie się go odruchowo szuka – i działa on dokładnie tak, jak podpowiada intuicja. Inną zaletą takiego uformowania otoczenia jest świetna widoczność bez jakichkolwiek elementów zaburzających ocenę sytuacji. Temu celowi służą nie tylko przejrzyste instrumenty pokładowe, ale również – zastosowany po raz pierwszy w modelu Mitsubishi – wyświetlacz przezierny HUD, który w polu widzenia kierowcy prezentuje najważniejsze informacje tak, że prowadzący nie musi spuszczać wzroku z drogi, a przeczytanie danych nie wymaga zmiany ogniskowania wzroku.
Kunszt i jakość japońskiego rzemiosła
Podobnie jak karoseria, tak i wnętrze natychmiast urzeka najwyższą jakością wykończenia. Mitsubishi sięgnęło głęboko do swych tradycji kunsztownego rzemiosła i zastosowało zasady ustanowione przez najlepszych rękodzielników japońskich – słynnych przecież od wieków na całym świecie z wyrafinowanego smaku i zdolności do tworzenia dzieł sztuki użytkowej. Kokpit wykończono więc tak, by zarazem spełniał wymagania klientów europejskich – na wszystkich wielkopowierzchniowych elementach zastosowano miękkie, trójwymiarowe materiały, zaś w zgodzie z zasadami rzemiosła japońskiego, połączono je kontrastowo z mocnymi akcentami w typie bardziej inkrustacji niż listew ozdobnych. A dopełnieniem jest doskonałe spasowanie wszystkich elementów. Od nowa zaprojektowano także fotele tak, by z jednej strony dawały jak najlepsze zespolenie z autem oraz jak najlepszą widoczność, z drugiej zaś zapewniały wysoki komfort.
Świetne wyciszenie i przyjazna technika = komfort
Komfort to kwestia, której nadano ogromne znaczenie, również w sensie akustycznym. Kabina nowego modelu Mitsubishi jest świetnie wyciszona dzięki wygłuszeniu komory silnika, izolacji funkcjonalnej elementów zawieszenia od karoserii oraz sięgnięciu po rozwiązania nadwoziowe o cechach wspierających wyciszenie – jak np. specyficzna konstrukcja obramowania szyb. Wyposażenie kabiny to odpowiedź na współczesność i wymagania, jakie stawiają swym samochodom świadomi użytkownicy. Eclipse Cross oferuje kierowcy i pasażerom pełną łączność elektroniczną ze światem zewnętrznym, integrację dla najpopularniejszych systemów operacyjnych smartfonów oraz innych urządzeń przenośnych i przyjazne metody użytkowania tych rozwiązań – jak choćby najwyższej jakości wyświetlacz dotykowy czy sterownik gładzikowy (touchpad), działający dokładnie jak jego odpowiednik w laptopie.
Zupełnie nowy silnik benzynowy, zmodernizowany Diesel i 3 skrzynie biegów – nowa 8AT, 8CVT i 6MT
Jednak samochód to o wiele więcej, niż tylko świetne wykończenie i przemyślana ergonomia. To przede wszystkim napęd i elementy łączące go z drogą. Również w tych dziedzinach Eclipse Cross jest początkiem nowego rozdziału w dziejach marki. Do napędzania auta zastosowano dwa silniki, ultranowoczesny benzynowy i dalece zmodernizowany wysokoprężny. Oba są turbodoładowane i oba mają bezpośredni wtrysk paliwa do komór spalania. Oba spełniają z nadwyżką wszystkie obecne i większość dopiero zapowiadanych wymagań związanych z czystością spalin i ilością zużycia paliwa.
Silnik benzynowy to zupełnie nowa jednostka o pojemności 1,5 l. Bezpośredni wtrysk paliwa i inteligentne sterowanie trybami pracy turbodoładowania to tylko dwa spośród nowoczesnych rozwiązań, które znalazły tu zastosowanie. Wśród innych warto wspomnieć o zintegrowaniu kolektora wylotowego z głowicą silnika, oraz o zmiennych fazach rozrządu zarówno dla strony dolotowej, jak i wylotowej silnika, czy ultralekkich rozwiązaniach materiałowych. Ten silnik, który imponuje szybkością reakcji na ruchy pedału gazu oraz elastycznością, dostępny jest w połączeniu z nowym wcieleniem manualnej, 6-stopniowej skrzyni biegów lub z przekładnią CVT o predefiniowanych 8 przełożeniach wirtualnych dla trybu jazdy sport.
Turbodiesel – silnik o pojemności 2,2 l – to nowoczesne wcielenie znakomitej jednostki napędowej znanej już z innych modeli Mitsubishi. Przed zamontowaniem w Eclipse Cross poddano go jednak tak wielu i tak głębokim modernizacjom, że właściwie można już mówić o nowym napędzie. Jest po pierwsze o wiele lżejszy. Po drugie, dzięki nowym materiałom i nowym technologiom ogromnie zredukowano jego wewnętrzne tarcie. Po trzecie, nowy system wtrysku paliwa połączony z zupełnie nowym oprogramowaniem zapewnia nie tylko znaczący wzrost parametrów, ale i ogromną poprawę reakcji na ruchy pedału gazu i lepsze oczyszczanie spalin. Kolejnym elementem podnoszącym sprawność i kulturę pracy tego silnika jest jego seryjne łączenie z nowoczesną, 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów wyposażoną w szereg rozwiązań poprawiających smarowanie, szybkość reakcji i możliwości powiązane z technikami ekonomizacji, jak system start-stop.
Super-All Wheel Control (S-AWC)
Każdy z silników w Eclipse Cross może być połączony z napędem tylko na oś przednią lub na obie osie. W tym drugim przypadku Mitsubishi szczodrze czerpało z doświadczeń gromadzonych przez 80 lat produkcji aut 4×4, ale też z 30-letniej tradycji inteligentnego sterowania dostarczaniem napędu do każdego z czterech kół, w czym najbardziej znanym dowodem na mistrzostwo konstruktorów było 5 tytułów mistrzowskich w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata. W autach szosowych takich, jak na przykład słynny Lancer Evolution i Outlander PHEV Mitsubishi od dawna stosuje znakomite rozwiązanie łączące świetną konstrukcję i wyśmienite sterowanie – system nazywany dziś Super-All Wheel Control (S-AWC). Jest to mechaniczno-elektroniczny układ zapewniający w każdych warunkach optymalną dystrybucję siły napędowej pomiędzy koła samochodu w oparciu o dane z Układu Aktywnej Kontroli Uślizgu i czujników umieszczonych w całym aucie, w tym czujnika kąta obrotu kierownicy, czujnika przyspieszenia wzdłużnego, przyspieszenia bocznego, czujnika znoszenia (zestawia rzeczywistą trajektorię ruchu auta z teoretyczną, której życzy sobie kierowca), prędkości, obciążenia itp. S-AWC zapewnia lepszą dokładność śledzenia toru jazdy na zakrętach, podwyższenie stabilności jazdy na wprost, stabilności przy zmianie pasa ruchu czy przy jeździe po nawierzchni o niskim współczynniku przyczepności, standardowo dzieląc moment napędowy na przednie i tylne koła w proporcji 80/20%, która może zostać błyskawicznie i stale zmieniana maksymalnie do 55/45% w trybie AUTO. Napęd może być przenoszony w trzech trybach wybieranych przez kierowcę – są to Auto, Gravel („szuter”) oraz Snow („śnieg”).
Sztywna struktura nadwozia i precyzyjne prowadzenie
Konstruktorom MMC udało się zbudować samochód z nadwoziem SUV Coupé zapewniający dynamikę odpowiednią dla formy nadwozia coupé i godną sportowych tradycji marki Mitsubishi. Eclipse Cross otrzymał zatem bardzo sztywne nadwozie, które jednocześnie cechuje mała masa własna (dzięki użyciu blach stalowych o wysokiej wytrzymałości, stanowiących ponad 55% struktury nadwozia).
Wśród licznych elementów usztywniających strukturę znalazły się trzypunktowe rozpórki kolumn zawieszenia montowane standardowo we wszystkich wersjach samochodu. Specjalnie wzmocnione zostało też przednie podszybie, punkty mocowania sprężyn zawieszenia czy tylne narożniki szkieletu dachu. W rezultacie uzyskano bardziej precyzyjne, bezpośrednie wyczucie układu kierowniczego i lepszą stabilność jazdy na wprost przy dużych prędkościach. Strukturalne spojenie szeroko zastosowano w obramowaniach otworów drzwiowych, w obramowaniu drzwi bagażnika i w tylnych nadkolach. Zwiększyło to sztywność skrętną nadwozia, co zapewnia bardziej bezpośrednie wyczucie układu kierowniczego i zwiększa komfort jazdy poprzez redukcję drgań.
Zawieszenie kół w Eclipse Cross (kolumny MacPherson z przodu, układ wielodrążkowy z tyłu) zostało opracowane pod kątem precyzji prowadzenia, zachowania samochodu na zakrętach, uzyskania optymalnego połączenia komfortu jazdy i wyczucia drogi, a także ograniczenia przechyłów nadwozia i przenoszonych przez nie drgań. Kalibracja pracy zawieszenia objęła między innymi amortyzatory przedniego i tylnego zawieszenia Eclipse Cross, które wyposażono w zawory zwrotne szybkiego działania, uzyskując poprawę precyzji tłumienia, a konstrukcja sprężyn zawieszenia zapewnia stabilność ich działania w pozycji rozciągniętej. Zastosowanie cieńszych poduszek przednich kolumn zawieszenia i kątowego ustawienia podkładek pozwoliło uzyskać bardziej liniowe charakterystyki obciążeń podczas uginania się zawieszenia. Wynikiem tego jest poprawia stabilności jazdy na wprost i kolejne podwyższenie precyzji wyczucia układu kierowniczego. W tylnym zawieszeniu z nowo opracowaną belką poprzeczną tylnej osi użyto tulei stalowo-gumowych w górnych i obu dolnych wahaczach. Ich duża elastyczność pozwala absorbować więcej wstrząsów przenoszonych z nawierzchni podczas obciążenia zawieszenia i znacznie ogranicza nieprzyjemne drgania w czasie jazdy na wprost.
Tylne zawieszenie wielodrążkowe ma bardzo wysoką sztywność przy obciążeniach bocznych, przyczyniając się do dokładniejszego i bardziej bezpośredniego wyczucia zachowania układu kierowniczego, służąc także lepszej stabilności jazdy. Kluczowym elementem koniecznym do zapewnienia precyzyjnej dynamiki jazdy Eclipse Cross był układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem. Zastosowano w nim nowe elementy silnika elektrycznego (cichsza praca, lepsze wyczucie drogi) i większe przełożenie (dalsza poprawa wyczucia drogi). Układ hamulcowy (z wentylowanymi tarczami z przodu i pełnymi tarczami z tyłu) również opracowywano z myślą o wysokich osiągach samochodu, stąd zastosowanie z przodu tarcz o średnicy 17 cali.
Duży parasol bezpieczeństwa
Mitsubishi Eclipse Cross to także samochód otaczający swych pasażerów opieką i ochroną, wyposażony w najnowocześniejsze technologie i rozwiązania gwarantujące maksimum zabezpieczenia aktywnego i pasywnego. Na pokładzie auta znajdziemy m.in. system ograniczający skutki kolizji czołowych (oparty na obserwacji przedpola przez kamery oraz sensory radarowe), który ostrzega o ryzyku kolizji, ogranicza jej skutki, a nawet potrafi jej zapobiec dzięki funkcji automatycznego hamowania awaryjnego; system informujący o niezamierzonej zmianie pasa, o obecności innego użytkownika drogi w martwym polu lusterek, o ruchu poprzecznym za samochodem, mamy tu adaptacyjny tempomat z automatycznym utrzymywaniem bezpiecznego odstępu od poprzednika, a także automatyczne sterowanie przełączaniem między światłami mijania i drogowymi, elektryczny hamulec postojowy czy system kamer dookólnych, z których komputer komponuje na ekranie centralnym obraz pokazujący samochód „z lotu ptaka”.