MotoNews.pl

Test Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 T 2WD (163KM) A8 CVT

16 listopada 2018

Mitsubishi-Eclipse-Cross 2

Eclipse Cross to kompaktowy SUV produkowany przez Mitsubishi od 2017 roku, który zadebiutował w wersji produkcyjnej na genewskim salonie samochodowym w marcu tego samego roku i wypełnia lukę w ofercie japońskiego producenta pomiędzy mniejszym modelem ASX, a większym Outlanderem.

Mitsubishi Eclipse Cross

Nazwa modelu wprawdzie powraca do oferty Mitsubishi po kilku latach nieobecności, ale Eclipse Cross nie jest w żaden sposób technicznie powiązany z produkowanym do 2011 roku sportowym kompaktem. Obecnie pod znajomą nam nazwą dysponujemy m.in. pięciorgiem drzwi, podniesionym zawieszeniem oraz możliwością posiadania napędu na cztery koła, a Mitsubishi mówi o nim SUV Coupe…

Ile w takim razie zostało ze starych Eclipsów? A może z tą nazwą chodzi bardziej o design, który jest zdaje się najbardziej odważnym i agresywnym projektem stylistycznym skierowanym do seryjnej produkcji w Mitsubishi od lat? Przyjrzyjmy się bliżej…

Stylistka zewnętrzna pojazdu

Linia Mitsubishi Eclipse Cross jest zdecydowanie agresywna. Jest to pierwsze dzieło, powstałe w całości pod nadzorem Tsunehiro Kunimoto (do 2014 roku szefa działu projektowego Nissan/Infiniti), ale widać tu również wyraźne wpływy poprzedzających produkcję Eclipse Crossa, koncepcyjnych modeli XR PHEV (2013) oraz XR PHEV II (2015).

Mamy płaskie świata z przodu, chromowany grill, kierunkowskazy ze światłami przeciwmgielnymi umieszczone w zderzaku i odcięte chromowaną wstawką. Już te cechy sprawiają wrażenie, że z pewnością nie jest to nudny samochód, a sportowego charakteru dodają mu również wstawki na dole zderzaków i progów, które wyglądają jakby były wykonane z włókna węglowego.

A tył? Projekt tyłu samochodu jest złożony, odważny i bardzo wyrazisty. Jest uderzający i niecodzienny. Może nawet być tak, że na pierwszy rzut oka nie każdemu przypadnie do gustu, jednak po czasie zdecydowanie zaczyna się podobać i trudno wyobrazić sobie, że mógłby wyglądać inaczej. Całość projektu bardzo zgrabnie zamyka przemyślany sposób poprowadzenia linii bocznych, który przywołuje skojarzenia z sylwetką nadwozia typu coupe.

Wnętrze Eclipse Crossa

Wnętrze pojazdu jest przestronne, bardzo intuicyjne w obsłudze i gwarantuje wystarczającą ilość miejsca dla kierowcy oraz pasażera podróżującego z przodu, a wrażenie robi eleganckie wykończenie deski rozdzielczej z dodatkami przypominającymi carbon oraz panele wykończone w czarnym połysku. Na uwagę zasługuje również system multimedialny z dotykowym wyświetlaczem, który można też obsługiwać z panelu dotykowego umieszczonego na konsoli centralnej obok lewarka zmiany biegów. Warto nadmienić, że otrzymujemy tutaj wyświetlacz bardzo dobrej jakości, nawet w słoneczne dni nie ma problemu z odczytywaniem podawanych na nim informacji.

W kwestii schowków jakie znajdziemy z przodu pojazdu mamy do dyspozycji kieszenie w drzwiach, standardowo już schowek przed pasażerem, dwa podświetlane uchwyty na kubki pomiędzy fotelami oraz podświetlaną półkę przed dźwignią zmiany biegów. Pod podłokietnikiem znajdziemy duży schowek z mniejszą kieszonką, którą można przesunąć. Pasażerowie tylnej kanapy nie mogą narzekać na małą ilość miejsca na nogi, ale niestety przez ścięty tył samochodu wysokie osoby mogą skończyć opierając się głową o podsufitkę. Tylna kanapa jest dzielona, przesuwana oraz ma możliwość regulacji pochylenia oparcia.

Bagażnik w tym modelu…, no nie jest zbyt duży – całe 341 litrów.

Układ napędowy

Testowany przez naszą redakcję model posiadał napęd na przednie koła przenoszony przez bezstopniową automatyczną skrzynię CVT o predefiniowanych 8 przełożeniach wirtualnych dla trybu jazdy sport. W kwestii doboru silnika do tego modelu Mitsubishi wprawdzie nie zostawia nam wielkiego wyboru, bo w ofercie na polski rynek znajduje się tylko jeden, ale za to ultranowoczesny turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra z podwójnym systemem wtryskowym 4B40 z rodziny silników 4B1, do której należały jednostki wykorzystywane w modelu Lancer Evolution. Ta „skromna” pozornie jednostka to dużo więcej niż potrzeba do napędzenia tej wielkości samochodu. Silnik wytwarza, w zupełności wystarczającą, moc rzędu 163 KM i z momentem obrotowym na poziomie 250 Nm dostępnym od 1800 obr./min tworzy naprawdę dobrze wyważoną całość.

W wersji, którą mieliśmy przyjemność testować Eclipse Cross radził sobie doskonale. Podczas jazdy samochód dobrze wybierał nierówności oraz dał się bardzo pewnie prowadzić. Nawet przy większych prędkościach ma się wrażenie stabilności. Do pełni szczęścia zabrakło nam chyba tylko układu kontroli napędu na 4 koła Super-All Wheel Control, dostępnego w wersji 4WD.

Podsumowanie

Jeśli nadal zastanawiacie się czy historyczna już nazwa zaczerpnięta z modeli Eclipse to jedyny wspólny mianownik z Mitsubishi Eclipse Cross to śmiało możemy powiedzieć, że nie. Eclipse Cross to szybki, dynamiczny samochód dający bardzo dużo frajdy z jazdy. Łączący przestrzeń, komfort i prześwit charakterystyczny dla segmentu SUV z dynamiką i stylistyką godną sportowego coupe model Eclipse Cross kilka tygodni temu został wyróżniony nagrodą Good Design Award 2018. Przypadek?

Serdecznie dziękujemy firmie Mitsubishi Motors za udostępnienie samochodu do testu.

Testowana konfiguracja:
https://www.motonews.pl/auta-nowe/auto-78004-mitsubishi-eclipse-cross.html

Tekst i zdjęcia: Filip Wykowski – MotoNews.pl