Ford Explorer pojawił się na rynku w 1990 roku. Był to typowo amerykański model przeznaczony na rynek za oceanem, który w ofercie Forda został następcą modelu Bronco II.
Ford Explorer
Według klasyfikacji europejskiej jest to SUV segmentu E czyli pomiędzy klasą średnią, a luksusową. Jednak należy spojrzeć na niego przez pryzmat samochodu amerykańskiego, bo wprawdzie jest to druga wizyta Explorera w ofercie Forda na Starym Kontynencie, ale za pierwszym razem model okazał się zbyt amerykański na Europę. Jak jest tym razem? Zobaczmy.
Z czym kojarzą się samochody z USA?
Są to często duże krążowniki z dużymi silnikami oraz bardziej prostym i plastikowym wnętrzem niż samochody pochodzące z naszego kontynentu. I co jeszcze ważne jest to Ford.
Dla tych, co nie wiedzą, co mam na myśli już wyjaśniam. Zawsze można było odnieść wrażenie, że dla Forda jako producenta samochodów sama frajda z jazdy, właściwości jezdne oraz użytkowe pojazdu były i nadal są zdecydowanie ważniejsze niż szczegóły czysto estetyczne.
Do dziś na forach dyskusyjnych można znaleźć historie, w których rzeczoznawca po oględzinach samochodu mylił się i wskazywał wszystkie fabrycznie zmontowane elementy jako powypadkowe, a te które były poprawnie naprawione jako oryginalne. Działo się tak ze względu na niedokładność fabrycznego spasowania elementów – szpary w Fordach nie zawsze były równe, a w miejscach gdzie dobry blacharz przyłożył rękę wszystko pasowało.
Trochę podobnie jest w Explorerze, kiedy przyjrzymy mu się dokładniej. Jeśli jednak nie jesteś wybitnym „szczególarzem”, to nie będzie ci to zupełnie przeszkadzało, bo poza tym Ford Explorer jest wielkim samochodem o charakterystycznej linii, która wyróżnia się na naszych drogach. I naprawdę świetnie się go prowadzi.
Wnętrze Forda Explorera
Wnętrze jest bardzo przestronne, a wrażenie to dodatkowo potęguje sporych rozmiarów okno dachowe. Po wejściu do środka pierwsze, co się rzuca w oczy to przyzwoite i estetyczne materiały. Wygodne i obszerne fotele, duża odległość między fotelami i wiele innych ciekawych elementów wykończenia. W skrócie jest wygodnie i cicho, ale podobnie jak na zewnątrz, tutaj również można dostrzec nierówno spasowane elementy.
Pod względem funkcjonalności jest naprawdę bardzo fajnie. Schowków jest dużo i są jednocześnie bardzo pojemne.
W drugim rzędzie siedzeń również nie ma na co narzekać. Miejsca jest dość nawet dla 3 osób. Z tyłu są dwa dodatkowe miejsca, ale wtedy trzeba zrezygnować z większej pojemności bagażnika. W porównaniu do europejskich 7 osobowych samochodów są to dużo bardziej pełnowymiarowe miejsca, a również rezygnacja z miejsca w bagażniku nie jest tak bardzo dotkliwa jak w europejczykach.
Sam bagażnik jest bardzo pojemny, a przez foremny kształt dużo się w nim zmieści. Jedyną wadą, która mi przeszkadzała to brak miejsca do odłożenia rolety po rozłożeniu trzeciego rzędu siedzeń.
Frajda z jazdy Fordem Explorerem
Zostaje kwestia silnika. Pod maską znajduje się nowoczesna, mocna i oszczędna jednostka 3.0 V6 EcoBoost wspomagana układem hybrydowym typu Plug-in (PHEV). Łączna moc to 457 KM i moment obrotowy o wartości 825Nm. Efektem zastosowania takiego rozwiązania są niewiarygodne wręcz przyspieszenia tego 2 tonowego SUVa.
Do 100km/h Ford Explorer rozpędza się w około 6 sekund. Tryb elektryczny wystarczy na około 40km, jednak jadąc w trybie hybrydowym można wydłużyć ten dystans. Prowadzenie jest bardzo dobre jak na tak ciężki samochód.
W kwestii spalania – masa, wielkość oraz moc wskazywałyby na możliwe wysokie zużycie paliwa, ale nic z tego. Explorer przy swojej masie i możliwościach jest przy tym bardzo oszczędny i spalanie na poziomie poniżej 7l/100km można uznać za bardzo dobry wynik. Oczywiście jeżdżąc autostradą z maksymalną prędkością można się spodziewać i 12l/100km.
Czy warto kupić Forda Explorera?
Warto kupić Forda Explorera. To bardzo duży i wygodny samochód za stosunkowo nieduże pieniądze (w porównaniu do samochodów podobnego rozmiaru). Innym pytaniem jest czy każdy powinien go kupić. I to jest prawdziwy dylemat, bo samochód z tą masą i mocą nie powinien trafić do każdego, zwłaszcza niedoświadczonego kierowcy.
Zalety:
- Dynamiczny i oszczędny układ napędowy
- Obszerne i wygodne wnętrze
Wady:
- Brak miejsca na roletę po rozłożeniu 3 rzędu
- Typowe dla Forda niedopasowanie niektórych elementów
Dziękujemy Ford Polska za udostępnienie samochodu do testu. Link do testowanej konfiguracji https://www.motonews.pl/auta-nowe/auto-12303-ford-explorer.html