Ford Explorer to SUV segmentu D produkowany przez amerykańską markę od 1990 roku, wprowadzony do oferty w miejsce 2-drzwiowego modelu Ford Bronco II. Od początku produkcji Ford zdecydował się wprowadzić na rynek już sześć generacji samochodów Ford Explorer.
Mimo że model Ford Explorer podobnie jak poprzednik w pierwszej fazie bazował na podwoziu i rozwiązaniach zaczerpniętych z amerykańskiej wersji Forda Rangera, z założenia miał być pojazdem rodzinnym z możliwościami terenowymi, który będzie konkurował m.in. z modelami Jeep Cherokee i Grand Cherokee.
Amerykański Ford Explorer jest to jeden z nielicznych pojazdów, który doskonale sprawdza się zarówno w cięższym terenie, jak i w roli luksusowej, niezwykle przestronnej limuzyny. W USA model Ford Explorer jest od lat najlepiej sprzedającym się modelem w swej klasie.
Ford Explorer I generacja (1990-1994)
Wprowadzenie Forda Explorer pierwszej generacji w miejsce Bronco II przesunęło Forda do segmentu średniej klasy SUV-ów, a przedział pasażerski przeszedł poważne modernizacje w celu przyciągnięcia amerykańskich rodzin do zakupu nowego SUV-a Forda.
W momencie premiery Explorer był oferowany z silnikiem V6 Cologne o pojemności 4 litrów i mocy 121 kW (165 KM) produkowanym w Niemczech i 5-stopniową manualną skrzynią biegów produkowaną przez Mazdę lub opcjonalnie z 4-biegowym automatem Forda A4LD z nadbiegiem. Oprócz standardowego układu napędowego na tylne koła Explorer był również oferowany z różnymi konfiguracjami częściowego napędu na cztery koła.
Początkowo model występował w wersjach wyposażenia XL i XLT oraz XL oraz Sport w wersji 3-drzwiowej. W 1994 roku Ford wprowadził do wyposażenia Explorera luksusową wersję Limited. W latach 1993-95 Ford próbował też sprzedawać Explorera w Europie, na rynku niemieckim była dostępna najwyższa wersja wyposażeniowa tego modelu.
Ford Explorer IV generacja (2005-2010)
Wprowadzony na rynek w 2006 roku Ford Explorer czwartej generacji (U251) miał zupełnie nowe wnętrze, przeprojektowane tylne zawieszenie, oraz montowane standardowo: system monitorowania ciśnienia w oponach i elektroniczną kontrolę stabilności. W 2007 r. w Explorerach w wersjach Eddie Bauer i Limited pojawiły się elektrycznie składane podesty, które opuszczają się, aby ułatwić wejście do pojazdu, a następnie chowają się po zamknięciu drzwi.
Ponownie podstawowym silnikiem tej generacji był 4-litrowy silnik V6 o mocy 210 KM (157 kW), a opcjonalnie można było zamówić Explorera z 24-zaworowym silnikiem V8 4,6 litra o mocy 292 KM (218 kW), podobnym do silnika Forda Mustanga GT piątej generacji, ale z żeliwnym blokiem zamiast bloku aluminiowego stosowanego w Mustangach. W obu wariantach silnikowych w standardzie była zbudowana przez Forda 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów, oparta na konstrukcji ZF.
Czwarta generacja Explorera była ostatnią, w której zastosowano konstrukcję "body on frame", a ostatni model tej generacji zjechał z linii montażowej 16 grudnia 2010 roku.
Ford Explorer V generacja (2010-2019)
Ford Explorer piątej generacji zadebiutował na rynku w 26 lipca 2010 roku. W związku z przeniesieniem projektu na platformę D4, zarówno podwozie, jak i nadwozie pojazdu zostały znacznie zmienione w nowej generacji. Zastosowano też efekt pływającego dachu podobny do tego jaki wykorzystano wcześniej w modelu Ford Flex. Model z zewnątrz charakteryzuje się reflektorami o schodkowej stylistyce, podobnymi do tych stosowanych w innych modelach Forda (Edge, Escape, Expedition i F-150), a także nowymi lampami tylnymi.
Piąta odsłona Forda Explorera nie otrzymała już silnika V8. Zamiast tego do oferty weszły silniki benzynowe R4 z rodziny EcoBoost o pojemnościach 2,0 i 2,3 litra oraz silniki V6 EcoBoost 3,5 l Twin-Turbo oraz fordowskie silniki V6 Ti-VCT Cyclone o pojemności 3,5 litra. Explorer był dostępny z napędem na przednie koła lub z pełnym napędem na wszystkie koła. Elektronika off-roadowa obejmowała m.in. Hill Descent Control (HDC), Hill Ascent Assist (HAA), elektroniczną kontrolę trakcji czterech kół i Terrain Management.
W 2012 roku na bazie Explorera producent zaprezentował odmianę przeznaczoną dla służb mundurowych w wersji Ford Explorer Police Interceptor Utility. Policyjny SUV Forda występował z silnikiem V6 Cyclone o pojemności 3,7 litra i zawsze z napędem AWD.
Ford Explorer VI generacja (2019-)
Podczas North American International Auto Show w styczniu 2019 roku Ford zaprezentował Explorera nowej generacji, a 3 miesiące później zupełnie nowy Ford Explorer w wersji hybrydowej zadebiutował w Europie w Amsterdamie.
Ford Explorer Hybrid czyli hybrydowa odmiana plug-in Forda Explorera sprzedawana na rynku europejskim jest napędzana trzylitrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym V6 o mocy 257 kW (349 KM) oraz silnikiem elektrycznym o mocy 74 kW (101 KM). Całkowita moc układu jaką podaje oficjalnie Ford to 336 kW (457 KM). Zestaw akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 13,1 kWh umożliwia zasięg elektryczny do 48 km.