Wprowadzenie na rynek w 1996 roku modelu Ford Ka miało umocnić pozycję Forda na rynku aut typowo miejskich. Pomimo, że samochód ten wybierany jest jako środek komunikacji głównie przez kobiety założenie zostało spełnione w 100% i najmniejszy z Fordów cieszy się od momentu debiutu niesłabnącą popularnością.
Oparty na modelu Ford Fiesta z 1996 roku (Mk IV), posiadał napęd na przednią oś i indywidualne zawieszenie przednich kół. Jego dość niezwykły design mieścił się w ówczesnej filozofii Forda, nazwanej New Edge Design i choć budził wiele kontrowersji, w końcu wpasował się w miejski krajobraz.
W 2003 roku Ford wypuścił na rynek model SportKa, o sportowym nadwoziu, usztywnionym zawieszeniu i poszerzonych zderzakach z przodu i z tyłu. W tym samym roku pojawiła się wersja cabrio - StreetKa. W 2005 roku wszystkie modele Ka przeszły nieznaczną modernizację wnętrza. Sprzedaż StreetKa zakończono w 2006 roku.
W 2008 roku zadebiutował Ford Ka drugiej generacji przygotowany we współpracy z Fiatem i oparty o płytę podłogową Fiata Panda. Był nieco większy od oryginału, jednak nadal równie krągły. Model produkowano w fabryce w Tychach.
Od 2014 roku dostępny był Ford Ka trzeciej generacji, tym razem zaprojektowany przez oddział Forda w Brazylii i tam był produkowany najdłużej, bo aż do 2021 roku. Z Europy Forda Ka+ wycofano we wrześniu 2019 roku. Modele trafiające na rynek europejski produkowane były w fabryce w Indiach.