Ford Transit to jeden z najpopularniejszych samochodów dostawczych na świecie, produkowany przez Forda w kolejnych generacjach od 1965 roku, przede wszystkim jako furgon towarowy, ale dostępny również w innych konfiguracjach.
Wszystkie generacje tego pojazdu, począwszy od poprzednika o nazwie Ford Taunus Transit (FK1000) z 1953 roku, który jako pierwszy otrzymał emblemat z nazwą Transit, zyskiwały bardzo szeroką rzeszę zwolenników, którzy cenili bardzo wysoką trwałość pojazdu.
Tym samym każdy kolejny model Transita powtarza z nawiązką sukces swego poprzednika, znajdując ogromne rzesze nabywców - w 2005 z linii produkcyjnej zszedł Transit numer 5 000 000. Dostępny był w wersjach: van, pickup i minibus.
W 2006 roku ukazała się kolejna już generacja (MK6) tego pojazdu, z wyglądu zewnętrznego podobna do Mercedesa Sprintera i produkowanego przez Volkswagena Craftera i od razu zyskała tytuł "Vana Roku 2007". Jest to jedyny samochód użytkowy dostępny z napędem na przednią lub tylną oś, a w 2007 na rynek weszła także wersja z napędem na cztery koła.
Wraz z siódmą generacją Forda Transita zaprezentowaną w styczniu 2013 roku podczas North American International Auto Show w Detroit zmieniła się polityka sprzedaży tego modelu. Po pierwsze nowy Ford Transit został zaprojektowany wspólnie przez Ford of Europe i centralę Forda w Ameryce Północnej jako model o zasięgu światowym. Tym samym Ford wprowadził do sprzedaży model Transit również w USA i w Kanadzie, zastępując na tamtych rynkach Transitem furgon osobowo-towarowy serii E (Ford E-Series Van).
W 2019 roku zaprezentowano Forda Transita 7. generacji po liftingu. Samochód otrzymał m.in. nowy przód, nową deskę rozdzielczą oraz kierownicę. Zmieniona została również gama silników, do której dołączyła wersja mild hybrid, a w standardowym wyposażeniu znalazł się m.in. system start-stop.
W listopadzie 2020 roku Ford zaprezentował bateryjno-elektryczną wersję o zasięgu do 350 km, która jest w produkcji od wiosny 2022 roku. Ford E-Transit został Samochodem Dostawczym Roku 2023.