MotoNews.pl
Średnia ocena modelu na podstawie opinii »
użytkowników publikowanych w dziale »
opinie kierowców - oceń swoje auto »
ffffe
4.26

Ford Capri

Ford Capri (mkI) '1971Ford Capri (mkIII) '1978

Ford Capri to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli europejskiej gamy Forda, który przez lata zdobył miano "europejskiego Mustanga".

Produkowany w latach 1969–1986, Capri oferował sportowy charakter w przystępnej cenie, co czyniło go niezwykle popularnym w swojej klasie. Został zaprojektowany z myślą o kierowcach, którzy pragnęli samochodu z dynamicznym wyglądem i osiągami, ale nie chcieli rezygnować z codziennej funkcjonalności.

Geneza Modelu

Ford Capri powstał z inspiracji sukcesem Forda Mustanga w USA. Amerykański Mustang stał się ikoną tzw. pony car, a Ford postanowił stworzyć jego europejski odpowiednik.

Capri został zaprezentowany w styczniu 1969 roku na targach motoryzacyjnych w Brukseli. Model był efektem prac Ford of Europe i został oparty na platformie Forda Cortiny. Nazwa „Capri” została wcześniej użyta przez Forda w latach 50. i 60. na potrzeby różnych modeli, jednak w przypadku tego samochodu miała zapoczątkować zupełnie nową linię.

Ford Capri (Mk I, 1969 - 1974)

Pierwsza generacja Forda Capri, oznaczona jako Mark I, była produkowana od 1969 roku. Samochód zaprojektowano w Niemczech pod nadzorem Phillipa T. Clarka, jednego z głównych projektantów Mustanga. Capri Mark I miał długą maskę, sportowe proporcje i niską linię dachu, co nadawało mu agresywnego charakteru.

Model był oferowany z szeroką gamą silników, zależnie od rynku:

  • Europa Zachodnia: 1.3, 1.6 i 2.0 litra (4-cylindrowe jednostki) oraz 2.3 i 3.0 V6.
  • Wielka Brytania: Popularne były wersje z silnikami Essex (1.6 i 3.0 V6).
  • USA: Capri był sprzedawany jako „Ford Capri” przez sieć dealerską Mercury. Oferowano głównie silniki 2.0 i 2.6 V6.

W 1972 roku przeprowadzono pierwszą modernizację. W Fordzie Capri Mk I Facelift wprowadzono nową atrapę chłodnicy, większe tylne światła i inne drobne zmiany estetyczne.

Ford Capri (Mk II, 1974 - 1978)

W 1974 roku wprowadzono drugą generację Capri, oznaczoną jako Mark II. Główne zmiany dotyczyły funkcjonalności i bezpieczeństwa. Capri Mk II bazował na tej samej platformie, ale otrzymał przeprojektowane nadwozie:

  • Wprowadzono tylne drzwi w stylu „hatchback”, które znacznie zwiększyły praktyczność modelu.
  • Zwiększono przestrzeń wewnętrzną, co poprawiło komfort pasażerów z tyłu.

Oferta silnikowa obejmowała te same jednostki, co w Mk I, ale z lepszymi osiągami i oszczędnością paliwa. Do gamy wprowadzono także wersję Ghia, która charakteryzowała się wyższym poziomem wyposażenia, m.in. lepszymi materiałami wykończeniowymi i elementami chromowanymi.

Ford Capri (Mk III, 1978 - 1986)

W 1978 roku zaprezentowano trzecią i ostatnią generację Forda Capri, oznaczoną jako Mark III. Capri Mk III było głęboką modernizacją Mk II, zachowując wiele wspólnych elementów technicznych, ale oferując bardziej nowoczesne nadwozie:

  • Przeprojektowano przód samochodu, wprowadzając reflektory ze zintegrowanymi kierunkowskazami oraz bardziej aerodynamiczną atrapę chłodnicy.
  • Poprawiono aerodynamikę nadwozia, dzięki czemu Capri Mk III prezentował się bardziej dynamicznie.

W tej generacji Ford skupił się na osiągach. W ofercie pojawiły się topowe wersje, takie jak 2.8 Injection, wyposażona w 2.8-litrowy silnik V6 z wtryskiem paliwa Bosch K-Jetronic, który generował 160 KM. Ta wersja była znana z bardzo dobrych osiągów – przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 7,9 sekundy.

Capri Mk III był również sprzedawany w limitowanych edycjach, takich jak Capri Turbo (opracowana przez Zakspeed na rynku niemieckim) czy Capri 280 Brooklands – ostatnia specjalna wersja, która zamknęła produkcję w 1986 roku.

Koniec Produkcji

Ford Capri przestał być produkowany w 1986 roku. W sumie sprzedano ponad 1,9 miliona egzemplarzy, co uczyniło go jednym z najlepiej sprzedających się sportowych samochodów w Europie. Model zdobył ogromne uznanie za swoje prowadzenie, styl i dostępność, co sprawiło, że stał się ikoną kultury motoryzacyjnej lat 70. i 80.

Dziś Ford Capri jest cenionym klasykiem. Wersje z silnikami V6 oraz specjalne edycje, takie jak Capri 280 Brooklands, są szczególnie poszukiwane przez kolekcjonerów. Capri pozostaje symbolem sportowej elegancji i dowodem na to, że Ford potrafił stworzyć auto, które jednocześnie oferowało osiągi, styl i praktyczność.

Powrót legendy

Po blisko 40 latach od zakończenia produkcji legendarnego coupe Ford ogłosił powrót do nazwy Capri i zaprezentował w 2024 roku w 100% elektryczny model. Ford Capri EV ma m.in. powtórzyć sukces sprzedażowy wprowadzanych w ostatnich latach modeli, ale też celebrować historię marki i na nowo definiować przyszłość Forda.

Ceny nowych modeli

Ford Capri - Fotogalerie

Ostatnie 1 wiadomości związane z Ford Capri:

Pięć wersji Forda Focusa RS w limitowanej edycji Le Mans Classic

Ford Focus RS Le Mans 7Team Ecurie Ford France, jeden ze sponsorów popularnej imprezy Le Mans Classic, biennale w czasie którego na torze w Le Mans spotykają się właściciele starych samochodów ...

czytaj dalej
wybierz inną markę ...
  • wybierz inną markę ...
  • Najpopularniejsze
  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • BYD
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Dodge
  • DS Automobiles
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Isuzu
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Pozostałe marki
  • Bugatti
  • Cadillac
  • Daewoo
  • Daihatsu
  • Hummer
  • Lada
  • Lincoln
  • Lotus
  • McLaren
  • Pagani
  • Rover
  • Saab
  • Tata