Ford Capri to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli europejskiej gamy Forda, który przez lata zdobył miano "europejskiego Mustanga".
Produkowany w latach 1969–1986, Capri oferował sportowy charakter w przystępnej cenie, co czyniło go niezwykle popularnym w swojej klasie. Został zaprojektowany z myślą o kierowcach, którzy pragnęli samochodu z dynamicznym wyglądem i osiągami, ale nie chcieli rezygnować z codziennej funkcjonalności.
Geneza Modelu
Ford Capri powstał z inspiracji sukcesem Forda Mustanga w USA. Amerykański Mustang stał się ikoną tzw. pony car, a Ford postanowił stworzyć jego europejski odpowiednik.
Capri został zaprezentowany w styczniu 1969 roku na targach motoryzacyjnych w Brukseli. Model był efektem prac Ford of Europe i został oparty na platformie Forda Cortiny. Nazwa „Capri” została wcześniej użyta przez Forda w latach 50. i 60. na potrzeby różnych modeli, jednak w przypadku tego samochodu miała zapoczątkować zupełnie nową linię.
Ford Capri (Mk I, 1969 - 1974)
Pierwsza generacja Forda Capri, oznaczona jako Mark I, była produkowana od 1969 roku. Samochód zaprojektowano w Niemczech pod nadzorem Phillipa T. Clarka, jednego z głównych projektantów Mustanga. Capri Mark I miał długą maskę, sportowe proporcje i niską linię dachu, co nadawało mu agresywnego charakteru.
Model był oferowany z szeroką gamą silników, zależnie od rynku:
- Europa Zachodnia: 1.3, 1.6 i 2.0 litra (4-cylindrowe jednostki) oraz 2.3 i 3.0 V6.
- Wielka Brytania: Popularne były wersje z silnikami Essex (1.6 i 3.0 V6).
- USA: Capri był sprzedawany jako „Ford Capri” przez sieć dealerską Mercury. Oferowano głównie silniki 2.0 i 2.6 V6.
W 1972 roku przeprowadzono pierwszą modernizację. W Fordzie Capri Mk I Facelift wprowadzono nową atrapę chłodnicy, większe tylne światła i inne drobne zmiany estetyczne.
Ford Capri (Mk II, 1974 - 1978)
W 1974 roku wprowadzono drugą generację Capri, oznaczoną jako Mark II. Główne zmiany dotyczyły funkcjonalności i bezpieczeństwa. Capri Mk II bazował na tej samej platformie, ale otrzymał przeprojektowane nadwozie:
- Wprowadzono tylne drzwi w stylu „hatchback”, które znacznie zwiększyły praktyczność modelu.
- Zwiększono przestrzeń wewnętrzną, co poprawiło komfort pasażerów z tyłu.
Oferta silnikowa obejmowała te same jednostki, co w Mk I, ale z lepszymi osiągami i oszczędnością paliwa. Do gamy wprowadzono także wersję Ghia, która charakteryzowała się wyższym poziomem wyposażenia, m.in. lepszymi materiałami wykończeniowymi i elementami chromowanymi.
Ford Capri (Mk III, 1978 - 1986)
W 1978 roku zaprezentowano trzecią i ostatnią generację Forda Capri, oznaczoną jako Mark III. Capri Mk III było głęboką modernizacją Mk II, zachowując wiele wspólnych elementów technicznych, ale oferując bardziej nowoczesne nadwozie:
- Przeprojektowano przód samochodu, wprowadzając reflektory ze zintegrowanymi kierunkowskazami oraz bardziej aerodynamiczną atrapę chłodnicy.
- Poprawiono aerodynamikę nadwozia, dzięki czemu Capri Mk III prezentował się bardziej dynamicznie.
W tej generacji Ford skupił się na osiągach. W ofercie pojawiły się topowe wersje, takie jak 2.8 Injection, wyposażona w 2.8-litrowy silnik V6 z wtryskiem paliwa Bosch K-Jetronic, który generował 160 KM. Ta wersja była znana z bardzo dobrych osiągów – przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło 7,9 sekundy.
Capri Mk III był również sprzedawany w limitowanych edycjach, takich jak Capri Turbo (opracowana przez Zakspeed na rynku niemieckim) czy Capri 280 Brooklands – ostatnia specjalna wersja, która zamknęła produkcję w 1986 roku.
Koniec Produkcji
Ford Capri przestał być produkowany w 1986 roku. W sumie sprzedano ponad 1,9 miliona egzemplarzy, co uczyniło go jednym z najlepiej sprzedających się sportowych samochodów w Europie. Model zdobył ogromne uznanie za swoje prowadzenie, styl i dostępność, co sprawiło, że stał się ikoną kultury motoryzacyjnej lat 70. i 80.
Dziś Ford Capri jest cenionym klasykiem. Wersje z silnikami V6 oraz specjalne edycje, takie jak Capri 280 Brooklands, są szczególnie poszukiwane przez kolekcjonerów. Capri pozostaje symbolem sportowej elegancji i dowodem na to, że Ford potrafił stworzyć auto, które jednocześnie oferowało osiągi, styl i praktyczność.
Powrót legendy
Po blisko 40 latach od zakończenia produkcji legendarnego coupe Ford ogłosił powrót do nazwy Capri i zaprezentował w 2024 roku w 100% elektryczny model. Ford Capri EV ma m.in. powtórzyć sukces sprzedażowy wprowadzanych w ostatnich latach modeli, ale też celebrować historię marki i na nowo definiować przyszłość Forda.