Ford Maverick, przynajmniej ten najbardziej znany w Europie, to 5-drzwiowy samochód typu compact SUV segmentu C, produkowany w dwóch generacjach od 1993 do 2007 roku.
Nazwa Ford Maverick przewijała się już w katalogu Forda kilkukrotnie. W latach 1969 - 1979 Ford produkował w USA klasyczny samochód osobowy klasy średniej w nadwoziach sedan, kombi i coupe. Ford Maverick zastąpił wówczas w gamie model Ford Falcon. Praktycznie taki sam model pojazdu z nielicznymi drobnymi różnicami produkował brazylijski oddział Forda w latach 1973 - 1979.
Kolejne użycie nazwy nastąpiło w latach 1988 - 1994, kiedy to Ford Australia sprzedawał na tamtejszym rynku Nissana Patrola czwartej generacji (Y60) w wariantach pickup i cab chassis właśnie pod nazwą Ford Maverick. Od czerwca 2021 roku Ford Maverick to również czterodrzwiowy, pięcioosobowy, kompaktowy pickup produkowany i sprzedawany przez Ford Motor Company na rynku amerykańskim.
Ford Maverick I generacja (1993-1999)
Pierwsza generacja Mavericka to klasyczny samochód terenowy o lekkiej ramie (body-on-frame) i sztywnych osiach, który pod względem budowy był niemal identyczny z Nissanem Terano II. W pierwszej odsłonie model był produkowany wspólnie z bliźniaczym Terrano II przez hiszpański oddział Nissan Motor Ibérica w Barcelonie. Produkowany metodą badge engineering Maverick różnił się jedynie emblematami marki.
Ford Maverick I był dostępny w trzy- lub pięciodrzwiowym nadwoziu z czterocylindrowymi silnikami o pojemności skokowej 2,4 litra (benzyna, 124 KM, 197 Nm) lub 2,7 litra (turbo diesel, 99 KM, 221 Nm) i ręczną skrzynię biegów z 5 przełożeniami. Ford Maverick w pierwszej odsłonie posiadał napęd na tylne koła z możliwością wyboru napędu na wszystkie koła.
Od modernizacji przeprowadzonej w 1996 roku montowany w Mavericku turbo diesel o pojemności 2,7 litra został wyposażony w intercooler i elektroniczny system zarządzania silnikiem, aby spełnić nowe limity emisji. Moc silnika jednocześnie wzrosła do 125 KM (278 Nm). Produkcja Forda Mavericka pierwszej generacji zakończyła się w marcu 1998 roku.
Ford Maverick II generacja (2000-2007)
Druga generacja Forda Mavericka pojawiła się w Europie po ponad dwuletniej przerwie. W październiku 2000 roku podczas berlińskiego autosalonu pojawiła się produkowana w Stanach Zjednoczonych druga generacja SUV-a Ford Maverick, która została zaprezentowana u boku nowego Forda Explorera. Nowy model bazował na platformie Forda CD2 (C/D-class), był niemal identyczny z modelem Mazda Tribute i po nieznacznych zmianach w stosunku do wersji europejskiej był sprzedawany w USA jako Ford Escape pierwszej generacji.
Montowana w Fordzie Maverick gama silników to benzynowy silnik R4 o pojemności 2 litrów, który dostarczał mocy rzędu 124 KM i 175 Nm momentu obrotowego przy 4500 obr/min w zestawieniu z 5-biegową ręczną skrzynią biegów oraz zestrojony z 4-stopniowym automatem wysokoprężny silnik Duratec w układzie V6 o pojemności 3 litrów i mocy 197 KM, który dostarczał 265 Nm momentu obrotowego przy 4750 obr/min. Obie konfiguracje posiadały inteligentny system napędu na cztery koła Control Trac II (napęd na przednie koła z automatycznie włączanym napędem na wszystkie koła).
Wyposażenie podstawowe Mavericka obejmowało m.in. koła z lekkich stopów z ogumieniem 225/70 R 15, klimatyzację, system audio i zamek centralny z pilotem oraz alarm antywłamaniowy. Z kolei sportowy charakter auta podkreślały wskaźniki o białych tarczach. Ford Maverick w wersji Highclass dysponował fotelami obitymi skórą, systemem regulacji prędkości z pilotem w kierownicy i elektrycznie składanym, szklanym dachem.
Topowy model Maverick Limited V6 wyposażony w mocny sześciocylindrowy silnik Duratec oferował większe koła z lekkich stopów z oponami 235/70 R 16. Standardem w Mavericku były też mocowania fotelików dziecięcych zgodne z normą ISOFIX, dzięki czemu model zyskiwał najwyższe noty w testach bezpieczeństwa.
W sierpniu 2004 roku Maverick otrzymał facelifting, co można łatwo zauważyć, bo samochód nieco urósł zarówno na długość jak i wysokość, a montowane silniki zyskały na mocy. Benzynowa jednostka 2.0 została zastąpiona silnikiem o pojemności 2,3 litra i mocy 150 KM (200 Nm), natomiast moc wysokoprężnej jednostki V6 wzrosła do 203 KM. W tym samym czasie niemal bliźniaczy Ford Escape jako pierwszy SUV otrzymał również napęd hybrydowy z przekładnią obiegową (planetarną), jednak ten rodzaj napędu nie trafił wówczas na rynek europejski.
Ford Maverick - zakończenie produkcji
W 2007 roku Ford Maverick został wycofany z Europy, robiąc miejsce w ofercie Forda dla specjalnie zaprojektowanego na europejski rynek modelu, który znamy jako Ford Kuga.