Premiera nowego Forda Fusion
Na Salonie Samochodowym 2002 roku w Genewie swoją premierę miał Ford Fusion, model łączący cechy samochodów z różnych segmentów oraz największe zalety klasycznego samochodu małego i tworzący po raz pierwszy zupełnie nową kategorię samochodów miejskich, przeznaczonych dla osób o aktywny stylu życia (UAV - Urban Activity Vehicle). Jest to samochód przeznaczony przede wszystkim do jazdy w ruchu miejskim:
- Wnętrze wielkości samochodu rodzinnego zostało zamknięte w gabarytach samochodu małego.
- Solidna bryła nadwozia wzbudza zaufanie i dobrze chroni osoby jadące w komfortowym i funkcjonalnym wnętrzu.
- Kierowca siedzi wyżej, dzięki czemu ma doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach.
- Jak przystało na samochody małe, Ford Fusion jest niezwykle zwrotny i spala niewiele paliwa.
Nowoczesny, indywidualny styl nowego modelu, w połączeniu z obszernym wnętrzem, sprawia, że Ford Fusion szybko dopasowuje się do różnych stylów życia i zróżnicowanych wymagań użytkowników. Przede wszystkim jednak, jest to samochód adresowany do młodych rodzin z dziećmi, mieszkających w mieście, poszukujących awangardowego samochodu, który rozwiązałby ich zapotrzebowanie na uniwersalny środek transportu.
Ford Fusion jest dłuższy (4020 mm), szerszy (1708 mm) i wyższy (1503 mm) niż typowy mały samochód, dzięki czemu jego wnętrze jest znacznie przestronniejsze i swobodnie może pomieścić średniej wielkości rodzinę. Przednie fotele zapewniają doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. Znacznie łatwiejsze jest także wsiadanie i wysiadanie. Również pasażerowie siedzący z tyłu podróżują w komfortowych warunkach, dzięki wysoko biegnącej linii sufitu, sporej ilości miejsca na rozprostowanie nóg oraz sporej przestrzeni na wysokości ramion. Funkcjonalny bagażnik o standardowej pojemności 337 litrów z powodzeniem mieści nawet bardzo duże przedmioty. Oparcie tylnej kanapy jest dzielone asymetrycznie w proporcji 60:40.
Po złożeniu na płasko znacznie wzrasta długość użytecznej przestrzeni bagażowej. Brak przegrody pomiędzy podłogą bagażnika i tylnym zderzakiem oznacza, że przedmioty można łatwo wyciągać z bagażnika bez konieczności ich podnoszenia. Możliwość złożenia na płasko przedniego fotela pasażerskiego pozwala dodatkowo wydłużyć przestrzeń bagażową w celu przewiezienia bardzo długich przedmiotów. Przewidziano także dodatkowy schowek na drobiazgi w górnej części deski rozdzielczej.
Nabywca Ford Fusion będzie miał do wyboru trzy bardzo nowoczesne jednostki napędowe. Będzie to przede wszystkim najnowszy silnik wysokoprężny z wtryskiem typu common rail oraz dwa silniki benzynowe. Wszystkie te jednostki zapewniają uzyskiwanie naprawdę niskiego zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach eksploatacji.
Zupełnie nowy Ford Fiesta
Ford Fiesta jest pierwszym modelem nowej generacji samochodów małych marki Ford, które mają być sukcesywnie wprowadzane na rynek od chwili obecnej aż do początku 2003 roku. Nowoczesna stylistyka tego modelu kryje w sobie liczne nowe rozwiązania poprawiające dynamikę i własności jezdne, tworząc w ten sposób nowe standardy w zakresie jakości prowadzenia dla samochodów małych. Najnowszy Ford Fiesta jest wyposażony w nowy Inteligentny System Bezpieczeństwa IPS (Intelligent Protection System), którego częścią są dwie czołowe poduszki powietrzne o dwóch stopniach napełniania. System IPS wykorzystuje wieloletnie doświadczenia Forda w dziedzinie projektowania i produkcji samochodów bezpiecznych i niezawodnych.
Nadwozie o awangardowej stylistyce wyraźnie wskazuje na dużą przestronność wnętrza, obiecuje wysoką jakość prowadzenia i komfort jazdy, a także zdradza temperament, którego użyczają nowoczesne jednostki napędowe. Sympatyczne oblicze nowego Forda Fiesty wzbudza sympatię i trafia do serca, natomiast niezaprzeczalne walory funkcjonalne i eksploatacyjne przekonują siłą racjonalnych argumentów.
Nowy Ford Fiesta dysponuje przestronniejszym wnętrzem i zapewnia większy komfort przewozu pasażerów i bagażu, zachowując przy tym doskonałą zwrotność i niskie zużycie paliwa. Ford Fiesta dysponuje największą w tej klasie użyteczną wysokością wnętrza oraz największą ilością miejsca na wysokości nóg pasażerów siedzących z tyłu. Pojemność bagażnika wynosi 284 litry. Dzięki większej odległości między wnękami kół możliwe jest swobodne przewożenie większych przedmiotów, jak np. składanego wózka dziecięcego.
Ford Fiesta jest także samochodem bezpiecznym, przede wszystkim dzięki Inteligentnemu Systemowi Bezpieczeństwa, (IPS), który po raz pierwszy został zaprezentowany w nowej generacji Forda Mondeo. Zasadniczym elementem systemu IPS są czołowe poduszki powietrzne o dwóch stopniach napełniania, montowane w wyposażeniu seryjnym wszystkich wersji nowego Forda Fiesty. „Inteligentny" układ sterowania obu poduszkami czołowymi - dzięki odpowiednim czujnikom zderzenia - jest w stanie ocenić siłę zderzenia czołowego. Poduszki czołowe są z kolei częścią większego pakietu sześciu poduszek ochronnych. Oprócz nich są jeszcze poduszki boczne w przednich fotelach, które w razie uderzenia w bok pojazdu chronią przede wszystkim okolice klatki piersiowej kierowcy i siedzącego obok pasażera. Natomiast dostępne na życzenie kurtyny powietrzne, w razie uderzenia w bok pojazdu, mają za zadanie chronić głowy osób siedzących z przodu i z tyłu, pokrywając po napełnieniu całość przestrzeni od przedniego do tylnego słupka nadwozia.
Wysoki poziom bezpieczeństwa nowego Forda Fiesty został osiągnięty przede wszystkim dzięki nowoczesnej konstrukcji szkieletu nadwozia, który dysponuje optymalną wytrzymałością i odpornością zderzeniową. W porównaniu z modelem poprzedniej generacji, nadwozie Forda Fiesty jest o 100% odporniejsze na działanie momentów zginających i o 40% odporniejsze na działanie sił skręcających. Jest to możliwe dzięki szerokiemu zastosowaniu profili ze stali o podwyższonej wytrzymałości, które posłużyły do zbudowania bezpiecznej klatki przedziału pasażerskiego, zapewniającej przestrzeń przeżycia i odpowiednią ochronę kierowcy i pasażerów.
Projektując szkielet nadwozia, dążono do utworzenia licznych kanałów, które umożliwiałyby kontrolowane rozchodzenie się i rozpraszanie energii zderzenia w sposób gwarantujący maksymalną ochronę przedziału pasażerskiego. Oprócz kanału prowadzącego wzdłuż płyty podłogowej, który w wielu samochodach małych jest jedynym kierunkiem rozpraszania energii zderzenia, w nowym Fordzie Fiesta przewidziano także drugi kanał, który kieruje część energii uderzenia w kierunku ku górze, poprzez gródź czołową i przednie słupki. Sporo uwagi poświęcono także zmniejszeniu ryzyka odniesienia obrażeń nóg przez kierowcę w wyniku zderzenia czołowego. Wzmocniona podłoga zmniejsza niebezpieczeństwo wgniecenia podłogi do wnętrza. Specjalna konstrukcja wspornika pedałów powoduje jego cofnięcie się w razie zderzenia, co pozwala lepiej ochronić kończyny dolne kierowcy przed obrażeniami.
Ford Fiesta charakteryzuje się wysoką jakością prowadzenia, łącząc własności jezdne typowe dla Forda Focus, z komfortem podróżowania większych limuzyn w rodzaju Forda Mondeo, a wszystko to z odrobiną fantazji inspirowanej przez Forda Pumę. Wytrzymałą konstrukcję tylnej belki skrętnej, tworzącej tylną oś, udoskonalono z myślą o uzyskaniu większej ilości miejsca we wnętrzu, przy jednoczesnej poprawie własności trakcyjnych. Przednie zawieszenie oraz układ kierowniczy poddano drobiazgowym modyfikacjom, zmierzającym do ograniczenia wewnętrznego tarcia i poprawienia własności tłumienia oraz stabilności kierunkowej, stosując przy tym strategię z powodzeniem sprawdzoną w przypadku Forda Focus i Mondeo.
Najnowszy Ford Fiesta będzie wyposażony w trzy nowe silniki, dzięki którym możliwe będzie uzyskanie znacznych oszczędności w zużyciu paliwa, w niektórych przypadkach nawet do 10%:
- Zupełnie nowy silnik Duratorq TDCi o pojemności 1,4-litra. Jest to silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem, wyposażony w układ wtryskowy common-rail drugiej generacji. Rozwijająca moc 68 KM i dysponująca maksymalnym momentem 160 Nm, jednostka ta jest stosunkowo niewielka rozmiarami i bardzo lekka. Sterowanie większością funkcji odbywa się elektronicznie. Silnik jest dynamiczny, niezwykle oszczędny, pracuje bardzo cicho i elastycznie.
- Nowy silnik Duratec 16V ma dwa wałki rozrządu w głowicy (DOHC) i jest rozwinięciem jednostki stosowanej już od pewnego czasu do napędu Forda Focus. W Fordzie Fiesta będzie on oferowany w dwóch wersjach - o pojemności 1,4 litra, rozwijająca moc 80 KM lub 1,6-litrowa, o mocy 100 KM. Silniki Duratec 16V bardzo dobrze nadają się do napędzania samochodu nieco mniejszego, a elektronicznie sterowana przepustnica zapewnia bardzo dobrą dynamikę jazdy i niskie zużycie paliwa.
- Przygotowano także nowy 1,3-litrowy silnik Duratec z tradycyjnym rozrządem 8-zaworowym. Silnik Duratec 8V należy do bardzo ekonomicznych w eksploatacji i utrzymaniu. Jest on oferowany w dwóch wersjach, o mocy 58 KM lub 68 KM, w zależności od rynku. W nowym silniku na uwagę zasługuje przede wszystkim rozrząd, w którym w znacznym stopniu udało się ograniczyć tarcie współpracujących elementów. To jeden z czynników, które dają niskie wskaźniki zużycia paliwa, zarówno w europejskim cyklu testu zużycia paliwa, jak i w normalnych warunkach eksploatacji przez użytkownika.
Ford Mondeo
W 2002 roku Ford Mondeo będzie po raz pierwszy dostępny z nowym silnikiem wysokoprężnym Ford Duratorq TDCi wyposażonym w wysokociśnieniowy układ wtryskowy common rail. Oferowana będzie także wersja z nową 5-biegowa automatyczną skrzynią przekładniową. Natomiast dla entuzjastów motoryzacji przygotowano usportowioną odmianę Ford Mondeo ST 220.
16-zaworowa jednostka Duratorq TDCi o mocy 130 KM jest obecnie sztandarowym silnikiem w gamie jednostek wysokoprężnych oferowanych w Fordzie Mondeo. Silnik ten charakteryzuje się bardzo cichą i pozbawioną wibracji pracą oraz wysokimi wskaźnikami momentu obrotowego. Nadal oferowane są także dwie jednostki o wtrysku tradycyjnym: są to silnik Duratorq TDdi o mocy 115 KM oraz jego nieco tańsza odmiana o mocy 90 KM.
Nowy, 16-zaworowy silnik wysokoprężny Duratorq TDCi charakteryzuje się wysoką kulturą pracy, oraz elastycznością, która sprawia, że prowadzenie pojazdu staje się autentyczną przyjemnością. Ten 130-konny silnik osiąga moment obrotowy 330 Nm już przy 1800 obr/min. Dysponuje przy tym funkcją chwilowego zwiększenia momentu obrotowego, która daje silnikowi Duratorq TDCi większą elastyczność i pozwala reagować na naciśnięcie pedału przyspieszenia bez uciążliwej zwłoki.
Przekładnia Durashift 5-tronic – Ford Mondeo już wkrótce będzie oferowany z nową przekładnią automatyczną Durashift 5-tronic, zdecydowanie podnoszącą komfort zmiany przełożeń. Jest ona przeznaczona dla wersji Forda Mondeo z najwyższej półki i na razie będzie oferowana w egzemplarzach napędzanych 24-zaworowym silnikiem Duratec V6 o mocy 170 KM. Pojawi się także w wersjach z turbodoładowywanym silnikiem wysokoprężnym Duratorq TDCi z układem wtryskowym common rail.
Przekładnia Durashift 5-tronic podnosi dobrze znane walory dynamiczne i jakość prowadzenia Forda Mondeo. Charakteryzuje się elastycznością i wysoką wytrzymałością, dzięki czemu z powodzeniem przenosić wysokie wartości momentu obrotowego, nie powodując przy tym wzrostu zużycia paliwa.
Zintegrowane foteliki dziecięce – Ford Mondeo staje się pojazdem coraz bezpieczniejszym. Do wyposażenia wprowadzono właśnie foteliki dziecięce zintegrowane z konstrukcją tylnej kanapy. Dzięki nim w samochodzie można wygodnie i bezpiecznie przewozić najmłodszych, bez konieczności wożenia ze sobą kupowanych oddzielnie fotelików lub podpórek.
W 2002 roku rodzina Forda Mondeo powiększyła się także o model ST220, usportowioną odmianę o imponujących osiągach, która została opracowana jako jeden z modeli gamy Ford ST (Sport Technologies).
Sportowa rodzina Ford ST (Sport Technologies)
Deklarowany przez firmę Ford zamiar powrotu do szerszej produkcji modeli o czysto sportowym charakterze nabiera bardzo konkretnych wymiarów. Salon w Genewie jest okazją do prezentacji dwóch nowych modeli, zaprojektowanych ściśle według założeń programu Sport Technologies (ST), które już wkrótce trafią do salonów sprzedaży.
Ford Mondeo ST220 oraz Ford Focus ST170 zachowują oczywiście atuty seryjnych modeli, na bazie których powstały, łącznie z wysoką jakością prowadzenia i niezawodnością, stanowiąc jednocześnie atrakcyjną propozycję dla prawdziwych entuzjastów motoryzacji.
Mondeo ST220 – Rasowa i zarazem pełna elegancji odmiana Forda Mondeo łączy imponującą moc, doskonałe osiągi, sportową stylistykę oraz doskonale znane walory układu jezdnego Forda Mondeo. W efekcie nabywca otrzymuje stosunkowo przystępny samochód klasy “GT”, który swoim temperamentem i własnościami jezdnymi zadowoli każdego konesera.
Model ST220 będzie dostępny w tych samych trzech wersjach nadwoziowych co inne odmiany Forda Mondeo: jako 4-drzwiowa limuzyna, 5-drzwiowy hatchback oraz 5-drzwiowe kombi. Oryginalne elementy stylistyczne podkreślają rasowy charakter Mondeo ST220. Do napędu posłuży specjalnie podrasowana wersja 24-zaworowego silnika Ford Duratec ST V6 o pojemności 3,0 litra, rozwijająca moc 226 KM. Jednostka ta rozpędza Forda Mondeo ST220 ze startu zatrzymanego do 100 km/h w 7,4 sekundy i pozwala rozwijać maksymalną prędkość 243 km/h.
Focus ST170 – Wraz z modelem ST170 rodzina Forda Focus wzbogaciła się o wersję, która od zera do 100-km/h rozpędza się w 8,2 sekundy i rozwija maksymalną prędkość 215 km/h. Tradycyjnie więc Ford znowu dysponuje usportowioną wersją swojego najpopularniejszego modelu, o niezbyt rzucającej się w oczy stylistyce, lecz zapewniającą ponadprzeciętne osiągi. Focus ST170 jest napędzany 2,0-litrowym silnikiem Ford Duratec ST, usportowioną wersją 130-konnej jednostki Duratec oferowanej w droższych odmianach Forda Focus. Zespół inżynierów działu Special Vehicle Engineering (SVE) firmy Ford z tej 4-cylindrowej jednostki z rozrządem 16-zaworowym wydobył moc 170 KM (przy 7,000 obr/min).
Przy mocy silnika wyższej o 40 KM niż najmocniejsza dotąd wersja Forda Focus, dysponując nową 6-stopniową skrzynią biegów, z niskoprofilowymi oponami na 17-calowych obręczach kół, zmodyfikowanym zawieszeniem oraz rasową stylistyką auta sportowego, nowy Ford Focus ST170 stanowi zgrabne połączenie dwóch wydawałoby się przeciwieństw: doskonale wyważonego i świetnego w prowadzeniu auta sportowego oraz wygodnego i praktycznego pojazdu codziennego użytku.
Ford Focus ST170 jest dostępny z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem hatchback. Wersja kombi pojawi się w sprzedaży pod koniec 2002 roku.
Ford Focus
Rok 2001 był dla Forda Focus najlepszym pod względem sprzedaży od czasu wprowadzenia tego modelu na rynek. Po raz drugi zdobył też miano najchętniej kupowanego modelu na świecie. W 2002 roku Ford Focus został znacznie ulepszony, pojawiły się także nowe wersje. Ford Focus został też uznany za najbardziej niezawodny samochód na rynku niemieckim.
Na 2002 rok przewidziano wprowadzenie do sprzedaży nowej, usportowionej odmiany ST170, a także czysto sportowego modelu Ford Focus RS. Oprócz tego, we wszystkich modelach rodziny Focus wprowadzono liczne zmiany, w tym nowy uniwersalny pakiet wyposażenia wnętrza oraz nowe detale stylistyczne we wnętrzu i na zewnątrz.
Uniwersalny pakiet wyposażenia wnętrza – Pakiet IVP (Interior Versatility Package), jest odpowiedzią na zgłaszane przez użytkowników sugestie, aby we wnętrzu znalazło się więcej bardziej uniwersalnych schowków. Pakiet IVP jest dostępny na życzenie i obejmuje szereg pomysłów, których inspiracją były różne style życia preferowane przez użytkowników Forda Focus.
Pakiet IVP obejmuje: odchylany do przodu przedni fotel pasażera, którego oparcie po złożeniu na płasko do przodu tworzy wygodny blat lub miejsce mocowania plecaka, kładzione oparcie tylnej kanapy dzielone w proporcjach 40:20:40, dające więcej możliwości jednoczesnego przewożenia osób i bagażu, funkcjonalną półkę pod tylną szybą, dzięki której drobne przedmioty nie "zaśmiecają" bagażnika. Są jeszcze dodatkowe siatki, kieszenie na drobiazgi oraz zaczepy do mocowania bagażu. Dwustronny dywanik na podłodze bagażnika można wyjąć i odwrócić na drugą stronę, dzięki czemu zabłocone buty, lub inny sprzęt nie będą brudzić właściwej powierzchni dywanika. Spodnia, "robocza" strona dywanika ma dodatkowe paski do mocowania ładunku i jest bardzo łatwa w czyszczeniu.
Zewnętrzne zmiany stylistyczne – Subtelne zmiany stylistyczne zostały wprowadzone dla lepszego zabezpieczenia nadwozia przed drobnymi wgnieceniami i zadrapaniami podczas parkowania oraz uszkodzeniami w wyniku drobnych stłuczek. Przedni i tylny zderzak zaopatrzono w specjalne paski ochronne, skuteczniej chroniące lakierowane zderzaki przed wgnieceniami, zadrapaniami i obtarciami, które są nieuniknione w ruchu miejskim.
Przednie kierunkowskazy przesunięto z rogów zderzaka do wnętrza kloszy reflektorów. Ograniczono w ten sposób ryzyko ich uszkodzenia i tym samym zmniejszono koszty ewentualnych napraw powypadkowych. Same reflektory mają obecnie budowę dwukomorową. Duże odbłyśniki świateł drogowych i mijania mają okrągły kształt i są wyraźnie widoczne pod osłonami z przezroczystego tworzywa kompozytowego. Światła przeciwmgielne, jeżeli są w wyposażeniu, zostały wkomponowane w kratę wlotu powietrza, która także ma nieco zmieniony kształt.
Bogatsze wyposażenie i nowe opcje wyposażenia – Odwiedzający salon w Genewie z pewnością zauważą bogatsze wyposażenie oraz większe zróżnicowanie wersji Forda Focus. Także dzięki sugestiom użytkowników Ford Focus Ghia stanie się jeszcze bardziej luksusowy, Ford Focus Ambiente będzie bardziej komfortowy, a Ford Focus Trend zyska bardziej sportowy i młodzieńczy charakter.
Obecnie seryjne wyposażenie Forda Focus Ghia obejmuje klamki drzwi, listwy boczne i paski ochronne na zderzakach w kolorze nadwozia, a także nowe wykończenie wnętrza, nową kierownicę pokryta skórą o ziarnistej fakturze, lampki oświetlające wnęki na nogi, wyłożone luksusowymi dywanikami. Elementy te są zaledwie uzupełnieniem bogatej listy seryjnego wyposażenia wnętrza, które było oferowane już wcześniej.
Focus Ambiente wyróżnia się metalizowanym wykończeniem centralnej konsoli deski rozdzielczej w odcieniu ciemnego tytanu. Uwagę zwracają także nowe kołpaki montowane w wyposażeniu standardowym oraz nowa tekstylna tapicerka foteli.
Sportowy charakter Forda Focus Trend podkreśla kierownica pokryta skórą, wykończenie zespołu sportowych wskaźników satynowanym aluminium, uchwyt dźwigni zmiany biegów w odcieniu popielato-tytanowym oraz specjalnie uformowane fotele z tapicerką, której kolorystkę podkreślają akcenty w czterech kolorach do wyboru. Model Trend otrzymał także twardsze, sportowe zawieszenie.
Ford Focus w wersji na rok 2002 otrzymał także szereg nowych opcji wyposażenia, w tym reflektory ksenonowe (dostępne w modelach Ford Focus Trend, ST170 oraz Ghia), nowy wysokiej jakości system audio ze zmieniaczem płyt kompaktowych w desce rozdzielczej, system nawigacji satelitarnej firmy Blaupunkt, nowy system sterowania klimatyzacją oraz dostępne jako opcja elektrycznie otwierane okno dachowe.
Ford Focus RS – Konstrukcja i układy mechaniczne tego modelu, opracowanego przez zespół konstruktorów-entuzjastów dla prawdziwych koneserów jazdy sportowej, nawiązują do rozwiązań zastosowanych w rajdowym Fordzie Focus WRC. Nowy samochód podtrzymuje także tradycję legendarnych sportowych modeli Forda noszących znaczek "RS". Nie szczędzono absolutnie żadnych sił i środków, aby precyzyjnie skonfigurować zawieszenie i układ napędowy Forda Focus RS, który trafi do nabywców w limitowanej serii.
Ford Focus RS ma przyspieszać ze startu zatrzymanego do 100 km/h w 6,7 sekundy, a prędkość maksymalna będzie ograniczona elektronicznie do 225 km/h.
Jednostką napędową jest 2,0-litrowy silnik Duratec RS z turbodoładowaniem i chłodnicą powietrza doładowującego. Moc maksymalna tej jednostki wynosi 220 KM, a maksymalny moment obrotowy przekracza 300 Nm.
TDCi – najnowsza rodzina silników wysokoprężnych Forda
Ford Focus był pierwszym modelem, w którym zastosowano po raz pierwszy silniki Duratorq TDCi z układem wtryskowym common-rail drugiej generacji. Obecnie te nowoczesne silniki wysokoprężne będą dostępne we wszystkich ważniejszych modelach Forda. W 2002 roku znaczek TDCi ozdobi Forda Mondeo, nowego Forda Fiestę, a pod koniec tego roku także Forda Transita oraz zupełnie nowy, mały samochód dostawczy - Ford Transit Connect.
Nowości te świadczą o wadze, jaką Ford przywiązuje do wdrażania nowoczesnych jednostek napędowych. Koncern wychodzi tym samym naprzeciw rosnącemu zapotrzebowaniu rynku europejskiego na coraz oszczędniejsze silniki. Zakłady produkcji silników w Dagenham pod Londynem niedawno uzyskały status globalnego centrum konstrukcji silników Ford Motor Company, co ma pomóc zintensyfikowaniu prac nad nowymi silnikami o zapłonie samoczynnym.
Ford jest jednym z pierwszych producentów pojazdów, który oferuje w swoich pojazdach silniki wysokoprężne z układem wtryskowym common-rail drugiej generacji. Po wejściu na rynek nowego Forda Fiesty, gama silników wysokoprężnych Forda z wtryskiem common-rail obejmuje zakres pojemności od 1,4 do 2,0 litrów.
Nowoczesny silnik wysokoprężny Duratorq TDCi z wtryskiem common-rail, o pojemności 1,4 litra jest ważnym elementem w nowej rodzinie małych samochodów Forda. Mimo niewielkich gabarytów, ta 68-konna jednostka dysponuje znacznym momentem obrotowym 160 Nm. Przy tym silnik Duratorq TDCi znajduje się w czołówce tego typu silników pod względem niskiego zużycia paliwa - wynosi ono przeciętnie 4,3 l/100 km. Norma emisji CO2 wynosi tylko 114 g/km.
W 2002 roku silnik TDCi otrzymają również oferowane na rynku europejskim samochody dostawcze Forda. Najpopularniejszy w Europie samochód dostawczy Forda Transit, w wersji z napędem na przednie koła, będzie napędzany silnikiem Duratorq TDCi o mocy 125 KM. Silnik tego typu, obok jednostek benzynowych, będzie napędzał także zupełnie nowy, mały samochód dostawczy - Ford Transit Connect.
Nowe silniki Ford Duratec SCi
Przed końcem 2003 roku Ford of Europe rozpocznie produkcję nowej generacji silników o zapłonie iskrowym z bezpośrednim wtryskiem benzyny DISI (Direct-Injection Spark-Ignition). Nowa generacja silników będzie nosić nazwę Duratec SCi (od ang. Smart Charge injection).
W nowej rodzinie nowoczesnych silników benzynowych zastosowany zostanie bezpośredni wtrysk paliwa, wzorowany na silnikach wysokoprężnych. Silniki będą miały mniejsza pojemność skokową, co pomoże obniżyć zużycie paliwa bez uszczerbku dla osiągów. Przewiduje się, że niektóre jednostki będą miały turbodoładowanie, w tym 3-cylindrowy, doładowywany silnik o pojemności 1,1 litra, pokazywany na salonie w Genewie. Tę samą jednostkę eksponowano już podczas salonu we Frankfurcie w 2001 roku, obok studium Forda Fusion, co wskazywało na jedno z możliwych zastosowań nowego silnika.
Silnik Duratec SCi zapewni kierowcy poruszającemu się w ruchu miejskim poczucie, jak gdyby prowadził samochód z większym silnikiem, bez zwiększenia zużycia paliwa. W wersjach z doładowaniem, mała turbosprężarka zwiększa wartość momentu obrotowego, poszerza również użyteczny zakres obrotów. Układ zmiennych faz rozrządu pozwala utrzymywać na niskim poziomie spalanie, a także zapewnia większą czystość spalin.
Bliższe szczegóły techniczne gamy silników Duratec SCi oraz informacje na temat modeli, które jednostki te będą napędzać, zostaną opublikowane później, bliżej daty ich oficjalnej premiery.
Samochody terenowo-rekreacyjne Ford (SUV)
Rodzina samochodów terenowo-rekreacyjnych Forda obejmuje uniwersalne modele Ford Maverick i Ford Ranger.
Ford Maverick jest adresowany do młodszych klientów, którzy poszukują samochodu o eleganckim, sportowym wyglądzie, solidnego, wytrzymałego i dysponującego odpowiednimi osiągami – na szosie i na bezdrożach.
Samonośna konstrukcja nadwozia Forda Maverick zapewnia odpowiednią sztywność nadwozia, a także odpowiednio wysoki komfort jazdy i jakość prowadzenia. Podczas jazdy po normalnych drogach układ napędowy Forda Maverick przekazuje napęd tylko na przednie koła, co daje znaczną oszczędność paliwa. Gdy przednie koła zaczynają tracić przyczepność, interaktywny układ napędowy 4x4 Ford ControlTrac IITM zaczyna przekazywać część momentu napędowego na tylną oś. Istnieje także możliwość ręcznego załączania napędu 4x4 w warunkach terenowych. Dzięki niezależnemu zawieszeniu wszystkich czterech kół i układowi kierowniczemu o starannie dobranej charakterystyce, Ford Maverick bardzo dobrze sprawuje się zarówno na asfalcie jak i w terenie.
Ford Maverick jest oferowany z dwoma silnikami benzynowymi: 2,0-litrową jednostką I-4 oraz 3,0-litrowym silnikiem V6, który należy do najmocniejszych wśród jednostek dostępnych w "kompaktowych" samochodach terenowo-rekreacyjnych. Wersja z silnikiem V6 może holować przyczepę o masie do 1700kg, nadaje się więc idealnie np. do holowania małych łodzi.
Ford Maverick dysponuje najobszerniejszym wnętrzem w swojej klasie, mogąc swobodnie pomieścić pięć dorosłych osób (przestrzeń na rozprostowanie nóg z tyłu liczy 925 mm). Oparcie tylnej kanapy jest dzielone asymetrycznie w proporcji 60:40. Po złożeniu oparcia tylnego siedzenia, pojemność przestrzeni bagażowej wzrasta do 1830 litrów (do dachu).
Ford Ranger z napędem na tylne koła jest obecnie napędzany mocniejszym, silnikiem Duratorq Turbodiesel o pojemności 2,5 litra. Jednostka ta zastąpiła stosowany dotąd 2,5-litrowy wolnossący silnik wysokoprężny, oferując wymierne korzyści użytkownikom w krajach, gdzie oferowanych jest Ford Ranger w wersji z napędem na tylną oś.
Silnik wysokoprężny Duratorq WLT z rozrządem 12-zawoworym, turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego pozwala zwiększyć moc Forda Rangera z napędem na tylną oś z 78 KM (57 kW) przy 4100 obr/min do 84 KM (62 kW) przy 4000 obr/min. Znacząco zwiększyła się także maksymalna wartość momentu obrotowego, ze 168 Nm przy 2500 obr/min do 195 Nm przy zaledwie 2000 obr/min. Dzięki większemu momentowi dostępnemu przy niższych obrotach silnik staje się bardziej "żwawy", lepsze są także własności dynamiczne silnika, natomiast zużycie paliwa pozostaje na bardzo konkurencyjnym poziomie. Silnik jest wyposażony w układ recyrkulacji spalin i spełnia najnowsze normy czystości spalin Euro 3.
Ford Ranger w wersji z napędem na cztery koła nadal jest oferowany z 2,5-litrowym doładowywanym silnikiem wysokoprężnym Duratorq WLT, dysponującym maksymalną mocą 109 KM (80 kW) przy 3,500 obr/min. Maksymalny moment wynosi 266 Nm przy 2000 obr/min.
Od chwili swojej premiery w 1999 roku, Ford Ranger okazał się bardzo popularny wśród europejskich nabywców poszukujących pick-up’ów, a w 2000 roku był najchętniej kupowanym pojazdem w swojej klasie na rynku brytyjskim. W 2001 roku sprzedano w Europie rekordową ilość 10,734 sztuk Forda Rangera, co wywindowało go na 4 miejsce w tej kategorii pojazdów. Dzięki temu udział Forda w rynku lekkich i średnich samochodów dostawczych i użytkowych wzrósł o 0,9 pkt, do 8,6%.