E-Transit, pierwszy całkowicie elektryczny samochód dostawczy Forda, spotkał się z ogromnym zainteresowaniem jeszcze przed wprowadzeniem na rynek. Trudno jednak się temu dziwić. Niezwykle bogate wyposażenie, innowacyjne technologie i wiele systemów zapewniających bezproblemowe prowadzenie biznesu sprawiają, że samochód momentalnie stał się jedną z najciekawszych propozycji w swoim segmencie.
Bezpieczeństwo na pierwszym planie
Ford E-Transit w dostępnej w Polsce wersji jest przede wszystkim wyposażony w cały zestaw systemów bezpieczeństwa. Najważniejszym z nich jest system zapobiegania kolizjom (Collision Mitigation System) z funkcją automatycznego hamowania (Active Braking). Asystent ten działa za pomocą kamery, a jego uzupełnieniem są: układ wspomagania awaryjnego hamowania (EBA) oraz funkcja ostrzegania o hamowaniu awaryjnym (EBW). Pozostając przy hamowaniu – pojazd zaopatrzono w hamulce tarczowe zarówno z przodu jak i z tyłu, zaś hamulec ręczny jest elektryczny. Przy wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa należy także wspomnieć o poduszce powietrznej kierowcy oraz układzie ABS z elektronicznym systemem podziału siły hamowania (EBD).
Lusterka boczne są elektrycznie sterowane i podgrzewane, a E-Transit jest także wyposażony w podgrzewaną przednią szybę „Quickclear”. To znana od lat i szczególnie przydatna funkcja dostępna w nielicznych samochodach. Automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu są dodatkową pomocą.
Sama jazda E-Transitem jest ułatwiona do maksimum. Samochód jest bowiem wyposażony w: elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC), układ poprawiający stabilność na zakrętach (CC), układ ułatwiający ruszanie pod górę (HSA), a także tempomat. Bogate wyposażenie E-Transita obejmuje także asystentów w zakresie przewożonego ładunku – system kontroli obciążenia pojazdu (LAC) oraz system kontroli ryzyka wywrócenia pojazdu (RSC). Wszelkie manewry parkingowe są wspierane poprzez czujniki parkowania – zarówno z przodu, jak i tyłu.
Ford zadbał także o bezpieczeństwo podczas jazdy. Dlatego też na pokładzie E-Transita znajduje się system ostrzegania przed niezamierzonym zjechaniem z pasa ruchu (LKW), a opcjonalnie dostępny jest system kontroli pasa ruchu (LKA, niedostępny w autach z napędem AWD). Samochód w serii 350 ma elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną do 130 km/h, a w serii 425 do 90 km/h.
Również sam samochód jest starannie zabezpieczony. Standardem są zamki drzwi z akustyczną sygnalizacją niedomkniętych drzwi przy zdalnym zaryglowywaniu. Co więcej, drzwi samoczynnie się zaryglowują, jeśli w ciągu 45 sekund po zdalnym odryglowaniu nie zostaną otwarte. W komplecie znajdują się 2 piloty z funkcją zdalnego centralnego sterowania.
Na pokładzie każdego samochodu bez dodatkowych opłat znajduje się przewód do ładowania ze złączem trójfazowym o długości ośmiu metrów.
Technologie ułatwiające prowadzenie biznesu
E-Transit jest pierwszym dostawczym samochodem Forda tak doskonale skomunikowanym ze światem. Odpowiada za to ultranowoczesny system SYNC 4 oraz modem FordPass Connect. Centrum sterowania w samochodzie jest wyświetlacz dotykowy o przekątnej 12 cali. To obecnie najbardziej nowoczesny system informacyjno-rozrywkowy Forda.
Jego najważniejszą funkcją jest Ford Power-Up, która pozwala na bezprzewodowe aktualizacje z biegiem czasu. Oznacza to, że użytkownik nie musi robić niemal nic, aby mieć najnowszą wersję oprogramowania. Co więcej, system został tak skonstruowany, aby ulepszać cechy samochodu, a nie tylko aktualizować aplikacje i dane.
W standardzie dostępny jest zestaw głośnomówiący Bluetooth, funkcja wzywania pomocy, ulepszone sterowanie głosowe, a także sterowanie z kierownicy. Możliwe jest oczywiście także podłączenie urządzeń w ramach Android Auto oraz Apple CarPlay za pomocą gniazda USB. E-Transit ma wbudowaną nawigację satelitarną, a także system dostarczania informacji o natężeniu ruchu i najważniejszych punktach dla kierowcy w trasie. W tym kontekście warto zauważyć, że samochód automatycznie wyznacza trasę z uwzględnieniem zasięgu pojazdu.
Pierwszy elektryczny samochód dostawczy Forda został stworzony z myślą o ułatwieniu codziennej pracy. Dlatego też SYNC 4 pozwala zaplanować harmonogram ładowań samochodu w konkretnych godzinach. W ramach tej funkcji można także ustawić określoną temperaturę w kabinie samochodu, dzięki czemu kierowca na początku pracy wsiada do naładowanego i przygotowanego do pracy samochodu. W tym zakresie Ford rekomenduje ustawienie zdarzeń ładowania tak, aby kończyły się one tuż przed rozpoczęciem pracy. To najbardziej efektywna metoda w zakresie funkcjonalności i zasięgu samochodu.
Ford E-Transit jest skomunikowany ze światem za pomocą aplikacji FordPass Pro, która pozwala na monitorowanie 12 pojazdów, w tym 5 w czasie rzeczywistym. Za pomocą aplikacji można otrzymywać powiadomienia o statusie samochodu oraz otrzymywać alerty na jego temat. Za jej pomocą można także otwierać i zamykać samochód z dowolnego miejsca na ziemi. Nie ma wątpliwości, że nowy E-Transit to najlepiej skomunikowany samochód dostawczy Forda w historii. Został zaprojektowany tak, aby pomóc firmie rozwijać biznes, a jednocześnie robić to w zrównoważony dla środowiska sposób.
Efektywność swojego biznesu można dodatkowo zwiększyć dzięki programowi Ford Pro. To innowacyjna platforma z dostępem do pakietu usług cyfrowych w chmurze, które wspierają działalność klientów biznesowych. Jest ona dostępna niezależnie od wielkości i profilu działalności. Pomaga zmniejszyć koszty eksploatacji oraz przestoje aut tak, żeby właściciele oraz pracownicy w danej firmie mieli więcej czasu na rozwijanie biznesu, a nie radzenie sobie z ewentualnymi kłopotami.
Niespotykany w segmencie komfort
Wsiadając do Forda E-Transita można poczuć nową jakość. W samochodzie umieszczono bowiem automatyczną klimatyzację EATC, co jest rzadkością w tak dużych samochodach użytkowych. Kolumna kierownicy jest natomiast regulowana w dwóch płaszczyznach i wykonana z bardzo wysokiej jakości materiałów. Samochód uruchamia się przyciskiem Ford Power, co także jest niemal niespotykane w tym segmencie samochodów.
Wszystkie przednie fotele są podgrzewane i wyposażone w funkcję przypominającą o konieczności zapięcia pasów bezpieczeństwa. Fotel kierowcy jest regulowany w czterech kierunkach, a także ma regulację odcinka lędźwiowego. Uzupełnieniem wygody jest podłokietnik oraz część środkowa rozkładana w stolik. Sporym ułatwieniem jest także duży schowek podręczny, mogący pomieścić teczki formatu A4. Pod fotelem pasażera wygospodarowano miejsce na dodatkowy schowek. Nagłośnienie zapewnia natomiast 4-głośnikowy system audio.
Co najważniejsze dla samochodu dostawczego, przestrzeń ładunkowa nie zmieniła się względem tradycyjnego Transita i wynosi do 15,1 metra sześciennego, a jego ładowność w przypadku podwozia z kabiną serii 425 (bez zabudowy) do 1 990 kilogramów. Wszystko to dzięki bateriom umieszczonym płasko pod podłogą. Cały czas można liczyć także na legendarną niezawodność samochodów dostawczych Forda, która dodatkowo ewoluowała przy transformacji na samochody elektryczne.
Co ważne, funkcjonalności dotyczą także przedziału ładunkowego, który ma własne oświetlenie. Tylne dwuskrzydłowe drzwi otwierają się pod kątem 180 stopni z ogranicznikiem przy 90 stopniach (niedostępne dla L4). Przednie zawieszenie samochodu jest oparte o niezależne kolumny MacPhersona, regulowane sprężyny, stabilizator i amortyzatory gazowe. Tylne zawieszenie jest natomiast wielowahaczowe.
Niezwykle konkurencyjna oferta w swoim segmencie
Zasięg samochodu wynosi w zależności od wersji – od 240 do 311 kilometrów. To wartości, które stawiają E-Transita w ścisłej czołówce swojego segmentu i są niezwykle konkurencyjne względem najważniejszych rywali. Co więcej, z badań Forda wynika, że wpływ ładunku na zasięg samochodu jest niewielki, co oznacza, że kierowcy wykorzystujący do maksimum przestrzeń ładunkową nie muszą się martwić o pokonywanie dłuższych tras.
Zastosowane baterie o pojemności 67 kWh (pojemność użytkowa) zapewniają równowagę między kosztami, a zasięgiem. Pod tym względem E-Transit może pochwalić się doskonałą pozycją wśród rywali ze swojego segmentu. Samochód jest w pełni funkcjonalny i został stworzony dla wszelkiej wielkości firm, które cenią sobie zrównoważony rozwój, ale jednocześnie nie chcą iść na kompromis w kwestii funkcjonalności czy osiągów ich floty samochodów. Innowacyjne rozwiązania technologiczne dodatkowo pomogą im zwiększyć wydajność prowadzonej działalności.
- Ford E-Transit to nasza najnowsza propozycja w segmencie samochodów dostawczych oraz pojazdów elektrycznych. Nigdy nie miałem wątpliwości, że to materiał na kolejny rynkowy sukces, ale po jego polskiej premierze jestem tego wręcz pewien. Nasza niezwykle konkurencyjna oferta względem rywali z segmentu i doskonałe parametry samochodu powodują, że z optymizmem patrzymy w przyszłość. Pozwala nam na to także spora liczba złożonych już zamówień na ten model - powiedział Piotr Pawlak, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.