
Fiat Panda to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli włoskiego producenta, który od swojego debiutu w 1980 roku zdobył popularność jako praktyczne, oszczędne i proste w konstrukcji auto miejskie.
Panda przeszła kilka istotnych modernizacji i pojawiła się w licznych wersjach specjalnych, dostosowanych do zmieniających się trendów oraz oczekiwań klientów.
Fiat Panda (Typ 141, 1980-2003) - "Samochód użytkowy dla ludu"
Pierwsza generacja Fiata Panda została zaprezentowana w 1980 roku i zaprojektowana przez Giorgetto Giugiaro. Auto wyróżniało się niezwykle prostą, kanciastą stylistyką oraz minimalistycznym wnętrzem, ale miała jednak wyjątkowo korzystną cenę i wyjątkowo dobrze się sprzedawała.
Panda z założenia miała być przystępnym cenowo, ekonomicznym i funkcjonalnym samochodem dla mas. Fiat określał ją mianem "czterokołowego plecaka", podkreślając praktyczność i wszechstronność modelu.
Kluczowe cechy pierwszej generacji:
- Prosta konstrukcja – płaskie szyby, łatwo demontowalne elementy wnętrza.
- Różnorodność silników – od początkowego 0.65 l o mocy 30 KM po mocniejsze jednostki (np. 1.1 FIRE).
- Napęd na cztery koła – wprowadzony w 1983 roku w modelu Panda 4x4, który zyskał sławę jako jeden z najmniejszych samochodów terenowych.
Wyróżniające się w tym okresie wersje to z pewnością Panda 4x4 Sisley - ulepszona wersja modelu 4x4 z bogatszym wyposażeniem, Panda Elettra (1990) - jedna z pierwszych elektrycznych wersji Pandy, choć z ograniczonym zasięgiem i dużą masą oraz Panda Young czyli wersja skierowana do młodszych użytkowników z kolorowym wnętrzem i podstawowym wyposażeniem.
Pierwsza generacja Pandy przeszła kilka modernizacji, m.in. w 1986 roku i w latach 90., gdy wprowadzono nowoczesne silniki z rodziny FIRE.
Fiat Panda (Typ 169, 2003–2012)
Po ponad dwóch dekadach Fiat zaprezentował drugą generację Pandy, którą początkowo nazywano "Nuova Panda". Samochód przeszedł rewolucję stylistyczną – stał się bardziej zaokrąglony i nowoczesny, a przy tym zachował kompaktowe rozmiary.
Większe i bardziej luksusowe auto, wyposażone w lepsze silniki zdobyło tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2004. Występuje jedyne w wersji pięciodrzwiowej. Od 2005 roku dostępna jest także wersja z napędem na cztery koła, w tym samym roku do standardowego wyposażenia wszedł ABS i poduszka powietrzna dla pasażera.
Nowości i zmiany jakie charakteryzowały nową Pandę to przede wszystkim nowa platforma, dzięki której auto urosło i stało się bardziej komfortowe. Wśród jednostek napędowych występowały silniki benzynowe (1.1 i 1.2 FIRE), wysokoprężne (1.3 Multijet), ale dostępna była także elektryczna wersja Panda Elettra.
W 2009 roku wprowadzono kilka zewnętrznych i wewnętrznych modyfikacji do Fiata Pandy. Drobne zmiany stylistyczne Fiata Pandy MY2009 np. z przodu pojazdu polegały na zastosowaniu osłony chłodnicy w tym samym odcieniu, co nadwozie. Wewnątrz pojawi się nowy i graficznie bogatszy zestaw przyrządów (we wszystkich wersjach) oraz nowe kolory tapicerki dla wersji Dynamic. Dodano też nowe kolory nadwozia.
Spośród ciekawych odmian Fiata Pandy z tego okresu wyróżnić można takie modele jak Panda 100HP z 2006 roku, która była usportowioną wersją z silnikiem 1.4 o mocy 100 KM, Panda Cross czyli wersja inspirowana SUV-ami, z napędem 4x4 i podniesionym prześwitem, model Panda Natural Power – wersja napędzana gazem CNG, będąca ekologiczną alternatywą dla klasycznych silników.
W 2012 roku Fiat Professional postanowił dołożyć swoją cegiełkę do gamy i zamienił miejskie auto w Pandę Van. Fiat Panda drugiej generacji odniósł wielki sukces sprzedażowy i była produkowana aż do 2012 roku.
Fiat Panda (Typ 312/319, 2011–)
Trzecia generacja Pandy została zaprezentowana w 2011 roku i bazuje na nowoczesnej platformie, dzięki czemu zyskała bardziej zaokrąglone kształty, lepsze wyposażenie oraz bardziej ekologiczne silniki.
Najważniejsze zmiany:
- Nowe silniki – w tym 0.9 TwinAir Turbo oraz ulepszone jednostki 1.2 FIRE i 1.3 Multijet.
- Lepsze wyposażenie – wprowadzono systemy multimedialne i nowe technologie bezpieczeństwa.
- Modernizacje – w 2020 roku Panda otrzymała lifting, a gama silników wzbogaciła się o wersję mild-hybrid.
Ciekawe odmiany trzeciej generacji Fiata Pandy to m.in.: Panda 4x4 Rock – wersja terenowa z ulepszonym napędem, Panda Waze – model z integracją aplikacji do nawigacji oraz Panda Cross Hybrid – ekologiczna wersja z układem miękkiej hybrydy.
W czerwcu 2024 roku Fiat zaprezentował model Grande Panda - większy i w pełni elektryczny model celujący w segment B-SUV.