
Fiat 124 Spider to jedno z najbardziej kultowych aut sportowych włoskiej marki, które przez lata ewoluowało, zyskując zarówno uznanie miłośników motoryzacji, jak i liczne modernizacje oraz wersje specjalne.
Historia modelu obejmuje dwie generacje. Pierwsza to klasyczny Fiat 124 Sport Spider produkowany od lat 60., natomiast druga to nowoczesna reinterpretacja modelu 124 Spider zaprezentowana w XXI wieku.
Fiat 124 Sport Spider (1966–1985) – klasyczna ikona włoskiej motoryzacji
Pierwsza generacja Fiata 124 Sport Spider została zaprezentowana w 1966 roku na targach motoryzacyjnych w Turynie. Model był bezpośrednim rozwinięciem Fiata 124 – kompaktowego sedana, który zdobył tytuł „Samochodu Roku 1967”. Projektantem nadwozia był Tom Tjaarda, pracujący dla studia Pininfarina, co zapewniło pojazdowi elegancki i ponadczasowy wygląd.
1. Pierwsze wersje (1966–1972)
Pierwsze egzemplarze Fiata 124 Sport Spider napędzały czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1,4 litra (90 KM), wyposażone w podwójne wałki rozrządu DOHC, co było nowatorskim rozwiązaniem jak na tamte czasy. Napęd przenoszono na tylną oś poprzez pięciobiegową manualną skrzynię biegów, co gwarantowało świetne wrażenia z jazdy.
W 1969 roku wprowadzono wersję z silnikiem 1,6 l (110 KM), która zwiększała dynamikę pojazdu. Kolejne modyfikacje objęły zarówno układ jezdny, jak i detale stylistyczne.
2. Fiat 124 Sport Spider 1800 (1972–1978)
W 1972 roku model otrzymał silnik o pojemności 1,8 l (118 KM), a zmodernizowana wersja została nazwana 124 Spider 1800. W tym czasie Fiat rozpoczął eksport do USA, gdzie auto odniosło duży sukces, mimo rosnących norm emisji i bezpieczeństwa.
3. Fiat 124 Sport Spider 2000 (1978–1985) oraz wersje Volumex i Pininfarina
Największą zmianą w gamie modelu była prezentacja wersji Fiat 124 Spider 2000, wyposażonej w silnik o pojemności 2,0 l i mocach 105-135 KM (w zależności od wersji i rynku). W 1982 roku Fiat zaprzestał sprzedaży Spidera pod własną marką w Europie, przekazując jego produkcję firmie Pininfarina.
Szczególną uwagę zwracały na siebie interesujące wersje, takie jak: Pininfarina Spider Europa – zmodernizowana wersja dostępna w Europie, sprzedawana pod marką Pininfarina oraz Fiat 124 Spider Volumex – limitowana edycja z kompresorem typu „Roots”, generująca 135 KM.
Produkcję modelu zakończono w 1985 roku, a łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła 200 000 sztuk.
Fiat 124 Spider (2016–2020) – nowoczesna reinterpretacja
Po ponad trzech dekadach Fiat postanowił wskrzesić legendę i w 2016 roku zaprezentował nową wersję 124 Spider. Model bazował na Mazdzie MX-5 czwartej generacji (ND), ale otrzymał unikalny włoski design oraz inną gamę silnikową.
1. Fiat 124 Spider – wersja standardowa (2016–2020)
Nowoczesny Fiat 124 Spider otrzymał jednostkę 1.4 MultiAir Turbo o mocy 140 KM, zestawioną z sześciobiegową manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Stylistyka modelu nawiązywała do klasycznego pierwowzoru, oferując elegancką sylwetkę i charakterystyczne okrągłe reflektory.
2. Abarth 124 Spider (2016–2020) – wersja sportowa
Sportowa odmiana została przygotowana przez Abartha. Dysponowała mocniejszym silnikiem 1.4 MultiAir Turbo (170 KM), sportowym układem wydechowym Record Monza oraz mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Była to najbardziej dynamiczna wersja modelu, pozwalająca na osiągnięcie 100 km/h w około 6,8 sekundy.
Fiat 124 Spider oraz Abarth 124 Spider doczekały się kilku edycji specjalnych, które wyróżniały się unikalnymi detalami. Pierwszą była oczywiście Anniversary Edition (2016) – wersja premierowa, oferująca unikalny czerwony lakier Passione oraz bogatsze wyposażenie. Kolejna to Scorpione (2017) – wariant zaprezentowany przez Abartha, z mniej agresywnym wyglądem i komfortowym zawieszeniem. Ciekawa była też odmiana GT z 2018 roku – była to edycja z twardym, zdejmowanym dachem i dodatkowym pakietem aerodynamicznym.
Zakończenie produkcji Fiata 124 Spider
Mimo ciepłego przyjęcia, Fiat 124 Spider zakończył swoją produkcję w 2020 roku z powodu niskiej sprzedaży oraz nowych norm emisji spalin. Wiele osób uważa, że model mógłby doczekać się kolejnej generacji, ale Fiat na razie skoncentrował się na elektryfikacji swojej gamy modelowej.