Produkowany w latach 1995-2005 Fiat Barchetta (po włosku "łódeczka") to sportowy, dwuosobowy roadster. Miał być odpowiedzią Fiata na sukces należącego do "stajni" Mazdy roadstera MX5. Barchettę zaprojektował Andreas Zapatinas z Fiat Centro Stile, a jej produkcja odbywała się w większej części całkowicie ręcznie.
Była dostępna ze składanym, płóciennym dachem lub opcjonalnie, z dachem typu "hardtop", wyposażonym w podgrzewaną tylną szybę. Bazowała na podwoziu Fiata Punto. Bagażnik, jak to zwykle bywa w tego typu autach, był wyjątkowo mały – jego pojemność to 165 l, czyli mówiąc obrazowo – mieścił trzy skrzynki z napojami. Czterocylindrowy silnik o pojemności 2,8 l i mocy 131 PS pozwalał "łódeczce" przyspieszać od zera do 100 km/g w 8,9 sekundy i rozwijać prędkość maksymalną 200 km/h.