Ford potwierdził, że nowy Explorer będzie dostępny w USA z dwoma silnikami: 3,5-litrowym V6 o mocy 290 KM i maksymalnym momencie obrotowym 345 Nm oraz z turbodoładowaną, 2-litrową jednostką Eco Boost o mocy 235 KM i maksymalnym momencie obrotowym o wartości 338 Nm. Oba silniki będą współpracować z 6-biegową skrzynią automatyczną.
Po raz pierwszy Ford Explorer będzie wyposażony w napęd na przednią oś, konstrukcyjnie identyczny z tym, wykorzystywanym w Fordzie Taurusie w wariancie sedan.
Inną opcją będzie „inteligentny” napęd na wszystkie koła dostępny z jednostką V6, który posiada funkcję ograniczania prędkości zjazdu ze stromych wzniesień do zadanej wartości oraz układ TMS (Terrain Management System).
Dzięki temu kierowca może dostosować pracę jednostki napędowej, skrzyni biegów i układu hamulcowego do zmiennych warunków pogodowych (może wybierać między trybem jazdy w śniegu, piasku, błocie lub w normalnych warunkach drogowych).
Układ kierowniczy został za to uzupełniony o system Curve Control, który automatycznie aktywuje hamulce, jeśli pojazd porusza się ze zbyt dużą prędkością przy wejściu w zakręt.