W kwestii małych hatchbacków trzeba przyznać, iż Francuzi mają smykałkę. Podobnie jest z nowym Peugeotem 208. Jest to bardzo ciekawa opcja na rynku zwłaszcza dla osób, które nie szukają najtańszego rozwiązania.
Nowy Peugeot 208
Nowy Peugeot 208 to całkowicie nowa konstrukcja w porównaniu do poprzednika. To bardzo dobra wiadomość zwłaszcza, że poprzednik wypadał niezbyt korzystnie na tle konkurentów takich jak Ford Fiesta czy Volkswagen Polo.
Obecnie produkowana wersja nie tylko dotrzymuje kroku konkurencji, ale także w najbogatszych wersjach wyposażenia jest w stanie konkurować z Mini, pod warunkiem ze ktoś nie jest zauroczony znaczkiem modeli segmentu Premium.
W ofercie znajdziemy kilka opcji napędu: jeden silnik diesla, 3 wersje silnika benzynowego (75KM, 100KM, 130KM) oraz wersja w pełni elektryczna czyli model Peugeot e-208 o mocy 136KM. Zgodnie z nową polityką marki, wersje wyposażenia zostały podzielone na 3 podstawowe (ACTIVE, ALLURE oraz GT) z możliwością doposażenia pod nazwą PACK.
Wnętrze – jakość i dopasowanie elementów
Pozycja kierowcy i deska rozdzielcza
Deska rozdzielcza to znany z innych modeli Peugeota iCockpit. W testowanym modelu jednak jest to rozwiązanie trochę inne, a mianowicie mamy tutaj iCockpit 3D. Z perspektywy użyteczności, efekt 3D jaki uzyskujemy na wyświetlaczu nie zmienia dużo. Pierwsze wrażenie jednak jest zaskakujące.
Jeśli chodzi o wygodę kierowcy i możliwość konfiguracji pozycji za kierownicą – fotel jest wygodny z dużą możliwością regulacji, w tym odcinka lędźwiowego oraz mocnym trzymaniem bocznym.
Widoczność
Widoczność nie jest zła, jednak nie jest zachwycająca. Poprzez grubość oraz kąt ułożenia przednich słupków, duża jej część jest ograniczona. Podobny efekt mamy z tyłu pojazdu – grube słupki oraz schodząca linia dachu zmniejszają tylne okna, a co za tym idzie ograniczają widoczność, kiedy patrzymy do tyłu. W tym przypadku sytuację ratują jednak dość duże lusterka boczne, dzięki którym odzyskujemy w pewnym stopniu wcześniej zabrane nam pole widzenia.
W najbogatszej wersji wyposażenia dostajemy też czujniki parkowania oraz kamerę cofania, czyli te elementy wyposażenia, które w znacznym stopniu ułatwiają nam parkowanie.
Przestrzeń pasażerska
Model 208 to mały samochód miejski, więc nie można spodziewać się takiej ilości miejsca, jaką znajdziemy w większych samochodach. To oczywiste. Jednak mimo niżej poprowadzonego dachu w porównaniu z np. Volkswagenem Polo, wyższe osoby spokojnie zmieszczą się z przodu i znajdą odpowiednią ilość miejsca nad głową.
Troszkę gorzej wypada szerokość samochodu, która jest nieco mniejsza niż we wspomnianym wcześniej konkurencie. To powoduje, że z podłokietnika z przodu praktycznie może korzystać tylko jedna osoba – albo kierowca albo pasażer. Tylny rząd siedzeń zapewnia przyzwoite warunki podróży, jedyną wadą są dość wąskie drzwi, przez co wsiadanie i wysiadanie z samochodu jest nieco mniej wygodne.
Schowki zostały głównie zlokalizowane w przednim rzędzie siedzeń. Przed pasażerem znajdziemy klasyczny schowek, jaki znamy z większości aut, natomiast pomiędzy fotelami 2 uchwyty na kubki. Do dyspozycji mamy również kieszeń zlokalizowaną przed drążkiem skrzyni biegów, w którym bezproblemowo zmieści się np. portfel.
Za to powyżej jest jedna z ciekawszych skrytek, jaką znajdziemy w tym samochodzie. Jest to zamykany schowek z ładowarką indukcyjną, którego pokrywa zmienia się w dodatkową półkę. Na niej możemy postawić np. telefon tak, aby korzystać z niego jak z nawigacji. Chociaż akurat to nie będzie nam potrzebne, bo samochód jest oczywiście wyposażony w system multimedialny z obsługą Android Auto oraz CarPlay. Ale możemy zawsze korzystać równolegle z innej, pomocnej podczas podróży aplikacji. W każdym razie jest to ciekawa dodatkowa opcja wykorzystania przestrzeni.
Osiągi i koszty utrzymania Peugeota 208 GT
Testowany przez nas egzemplarz 208 był wyposażony w silnik benzynowy o mocy 130KM współpracujący ze skrzynią automatyczną. Dynamiczność tej jednostki napędowej jest bardzo dobra i znakomicie sprawdza się w codziennym użytkowaniu. Dodatkowym atutem jest zastosowana przez Peugeota dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna, która zmienia biegi szybko i płynnie.
Podczas jazdy, zawieszenie pomimo swojej sztywności bardzo przyjemnie wybiera wszystkie nierówności. Zawiedzionym za to można poczuć się przez układ kierowniczy – z jednej strony lekko kręci się kierownicą, ale jednocześnie tłumi informacje, jakie są przez niego przekazywane.
Wartość rynkowa i ekonomia jazdy
Spalanie średnie nie przekracza 6l/100km w trybie mieszanym, czyli jest to wynik jak w większości samochodów tego segmentu. Według prognoz ekspertów, mimo iż nie jest to najtańszy z małych samochodów na rynku, Peugeot 208 powinien dobrze trzymać swoją wartość. Jednak pewnie nie aż tak dobrze jak konkurenci klasy premium.
Czy warto kupić Peugeota 208 GT?
Jak wspominałem wcześniej, nie jest to najtańsza z możliwych opcji, ale biorąc pod uwagę ilość miejsca, jaką dostają pasażerowie, ilość schowków oraz przyzwoity silnik zarówno pod względem osiągów jak i kosztów utrzymania myślę, że jak najbardziej tak – jest to jedna z ciekawszych opcji na rynku, na którą można się zdecydować.
Zalety:
- Ekonomiczny i dynamiczny silnik
- Nowoczesne i wygodne wnętrze
Wady:
- Małe tylne drzwi
- Dość ograniczona widoczność
Dziękujemy firmie Peugeot Polska za użyczenie samochodu do testu. Konfiguracja testowanego egzemplarza dostępna pod linkiem https://www.motonews.pl/auta-nowe/auto-12606-peugeot-208.html