We wrześniu 2007 roku firma Peugeot zaprezentowała na Salonie Samochodowym we Frankfurcie model 308 w wersji hatchback. Na wystawie pokazano również w postaci samochodu koncepcyjnego odmianę kombi (Station Wagon), a w kwietniu 2008 roku była już ona do nabycia w salonach sprzedaży. Jest kontynuacją popularnego 307SW, sprzedanego w liczbie blisko 900 000 egzemplarzy. Model zbudowany został na płycie podłogowej nr 2 Grupy PSA Peugeot Citroen, która została wykorzystana również w konstrukcji samochodu Citroen C4. Płyta charakteryzuje się dużą sztywnością i dobrymi właściwościami akustycznymi. Model w roku swojego debiutu został wybrany w Szwecji najlepszym samochodem rodzinnym. Miano to zyskał dzięki wysokiemu poziomowi bezpieczeństwa czynnego i biernego, właściwościom użytkowym oraz stopniem dbałości o środowisko. W 2011 roku pojazd przeszedł facelifting, między innymi zmieniono kratę wlotu powietrza i dodano światła jazdy dziennej oraz obramowania świateł przeciwmgielnych wykonane w technologii LED.
W modelu SW dostępne są 3 silniki benzynowe o mocach od 98 KM do 156 KM oraz 3 jednostki wysokoprężne, rozwijające moc od 92 KM do 150 KM. Oferta jego sprzedaży jest zróżnicowana. Oferowany jest w trzech zakresach kompletacji wyposażenia: Access, Business line i Active. Cena najtańszej wersji SW Access, wyposażonej w silnik benzynowy 1.4 i manualną skrzynię biegów, kształtuje się na poziomie 61 000 złotych.
Wygląd zewnętrzny
Projektanci zespołu Style Peugeot tworząc sylwetkę pojazdu opierali się głównie na programie „T7”. Przewiduje on jej podwyższenie, gwarantując przestronność wnętrza i widoczność oraz staranne dopracowania widocznych na zewnątrz szczegółów podkreślających wysoką jakość i dbałość konstruktorów o bezpieczeństwo. W porównaniu z hatchbackiem, Station Wagon wyróżnia się zwiększonym rozstawem osi wynoszącym 271 cm oraz długością 450 cm. Uzupełnienie nadwozia relingami dachowymi sprawiło, że wersja kombi jest wizualnie wyższa od klasycznego hatchbacka. Wiele motywów stylistycznych nawiązuje do nowych modeli marki. Przód przypomina swoim wyglądem mniejszego 207. Pokrywa komory silnika w przedniej części zakończona jest umieszczonym centralnie dużym chromowanym logiem producenta. W jej narożnikach znajdują się podłużne, sporej wielkości, zachodzące na błotniki reflektory. W testowanym samochodzie kryją one, we wnętrzu o ciemnoszarej barwie, biksenonowe światła kierunkowe. W centralnej części zderzaka przedniego znajduje się krata wlotu powietrza wykończona chromowaną obwódką. W dolnej części zderzaka umieszczono światła przeciwmgielne nawiązujące do 407, nad którymi wbudowano wykonane w technologii LED dwufunkcyjne światła dzienne i pozycyjne w kształcie bumerangu. Dzięki tym rozwiązaniom auto wydaje się być szersze i niższe niż to ma miejsce w rzeczywistości. Dynamiczny styl przodu widoczny jest też z boku nadwozia gdzie linie boków, prowadzone z łuków przednich nadkoli, poprzez całą długość do świateł tylnych i pokrywy bagażnika zanikają w jej dolnej części. Konstruktorom 308 SW w niezwykle zgrabny sposób udało się połączyć dynamiczny i wyrazisty styl przodu (znany z hatchbacka) z tyłem o oryginalnym kształcie. Płynne przejścia między płaszczyznami nadwozia dodają 308 nieco elegancji i spokoju. To wrażenie podkreślają również relingi dachowe, pomalowane w kolorze aluminium. Tył to duża pokrywa bagażnika z panoramiczną szybą oraz masywny zderzak i światła ukształtowane z myślą o optymalnym dostępie do przestrzeni bagażowej. Górna krawędź zderzaka jest tak ukształtowana, że gwarantuje łatwy dostęp do przestrzeni bagażowej. Pozioma linia łącząca szybę z pokrywą optycznie poszerza samochód. Wygląd tylnej części pojazdu sugeruje dużą pojemność i przestronność wnętrza pojazdu. Przeprowadzony w tym roku facelifting wpisuje się w nowy trend stylistyczny modeli marki Peugeot.
Wnętrze samochodu
We wnętrzu dominuje przestrzeń i jasność, która jest efektem zastosowania szerokiego dachu panoramicznego o powierzchni 1,68m2. Całkowita powierzchnia szyb wynosi 5,58m2. Wielkość przeszklenia bezpośrednio wpływa na poprawę widoczności dla pasażerów we wszystkich trzech rzędach siedzeń.
Żaluzja dachu, sterowana elektrycznie, pozwala dowolnie regulować poziom nasłonecznienia kabiny. Model dysponuje 7 miejscami, dwa dodatkowe fotele znajdują się w bagażniku. Fotele przednie są na tyle wygodne, że jazda na długich dystansach jest stosunkowo przyjemna. Taki efekt jest wynikiem dobrze dobranego kształtu, dobranej twardości oraz możliwości regulacji w trzech kierunkach uzupełniony o regulację odcinka lędźwiowego. Drugi rząd siedzeń to trzy identyczne, niezależne, składane, stosunkowo wąskie fotele. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość wymontowania środkowego siedzenia i zsunięcia skrajnych. Rzadko spotykany w tej klasie pojazdów trzeci rząd to dwa składane niewielkich rozmiarów fotele. Plusem jest ilość miejsca nad głową, co jest wynikiem wysokiego dachu 308. Sposób zajmowania miejsc na nich nie przysparza trudności a to za sprawą sposobu składania skrajnych siedzeń drugiego rzędu. Należy jednak zaznaczyć, że wielkość tych foteli pozwala wygodnie podróżować raczej dzieciom aniżeli osobom dorosłym. Kierowca, wsiadając do samochodu, ma przed sobą pokrytą skórą kierownicę z dużym logiem producenta, praktycznie taką samą, jaka znajdowała się w 307. Zaskakuje przywiązanie do tego rozwiązania. Wielu producentów oferuje kierownice wielofunkcyjne ze sterowaniem różnymi systemami. W testowanym pojeździe systemem audio czy też tempomatem można sterować za pośrednictwem joysticków, umieszczonych za kierownicą. Powierzchnie deski rozdzielczej są niemal prostopadłe do słupków przednich, co pozwoliło zapewnić kierowcy doskonałą widoczność. Wzrok przykuwa zestaw zegarów. Prędkościomierz i obrotomierz silnika wraz ze wskaźnikiem temperatury silnika i poziomu paliwa otrzymały białe tarcze, spotykane raczej w samochodach sportowych, dodatkowo wykończone chromowanymi obwódkami. W środkowej części znajduje się 7-calowy, chowany, kolorowy wyświetlacz systemu nawigacji satelitarnej oraz systemu audio i telefonu. Poniżej środkowych nawiewów klimatyzacji znajduje się panel sterowania wspomnianymi systemami oraz zespół elementów regulacji automatycznej, dwustrefowej klimatyzacji. Na uwagę zasługuje wysoka jakość materiałów zastosowanych do wykończenia: zaczynając od miękkiego, przyjemnego w dotyku tworzywa z jakiego wykonano deskę rozdzielczą, kończąc na tekstylno-skórzanej tapicerce siedzeń. Wnętrze wykonane zostało z duża starannością, a wstawki chromowane lub aluminiowe podkreślają jego elegancki styl. Przestrzeń bagażowa to 508 litrów (VDA) przy złożonym trzecim rzędzie foteli. Gdy zdecydujemy się wykorzystać wszystkie miejsca siedzące musimy pamiętać, że ta przestrzeń zostanie mocno ograniczona. Jej wielkość może się dowolnie zmieniać w zależności od konfiguracji siedzeń a maksymalnie może osiągnąć 1736 litrów (VDA). Imponujące są wymiary otworu uzyskane po otwarciu pokrywy bagażnika, jego szerokość wynosi w dolnej części 1123mm, w górnej 1058mm a wysokość 840mm. Jak przystało na samochód rodzinny nie brakuje w nim różnego rodzaju schowków i uchwytów. W oparciach foteli przednich znajdują się składane stoliki przeznaczone dla pasażerów drugiego rzędu. Przestrzeń, komfort i staranność wykończenia to słowa, które prawdopodobnie przyświecały projektantom przy konstruowaniu modelu 308SW
Silnik i właściwości jezdne
Testowany pojazd napędzany jest jednostką wysokoprężną o pojemności 1560 cm3 i mocy 112 KM, która osiąga maksymalny moment 270Nm przy prędkości obrotowej 1750obr/min. Silnik 1.6 e-HDI spełnia normę emisji spalin Euro 5, nazywany jest też mikrohybrydą. Innowacyjna technologia polega na zastosowaniu najnowszej generacji systemu start&stop wspomaganego dwufunkcyjnym alternatorem, który umożliwia odzyskiwanie energii z hamowania i magazynowania jej w akumulatorze. Wykorzystywana jest ona przez silnik podczas rozruchu. Takie rozwiązanie skutkuje nie tylko obniżeniem emisji szkodliwych związków, ale też możliwością uzyskania do 15% mniejszego zużycia paliwa. Jednostka nie gwarantuje sportowych doznań, nastawiona jest raczej na ekonomiczną jazdę. Pracuje dość cicho, dzięki dobremu wygłuszeniu komory silnika, do wewnątrz nie dostają się prawie żadne odgłosy jego pracy. Jedynie przy wysokich obrotach może docierać do nas typowy dla dieseli, charakterystyczny dźwięk. Napęd na koła przednie przenoszony jest za pośrednictwem manualnej 6 biegowej manualnej skrzyni biegów. Dla klientów ceniących sobie wygodę Peugeot za kwotę 4000 złotych może wyposażyć model w zautomatyzowaną 6 biegową przekładnię. Zawieszenie pod względem komfortu zostało dopasowane do potrzeb wynikających ze specyfiki auta rodzinnego, jakim jest 308SW. Sztywna konstrukcja nadwozia uzupełniona jest niezależnym zawieszeniem kół przednich i tylną belką skrętną. Prowadzi się go bardzo przyjemnie, dodatkowo elektro-hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego pozwala na precyzyjne i bezpieczne wykonywanie manewrów. Na drodze zachowuje się jak hatchback, a nie jak samochód o nadwoziu kombi. Zwiększenie rozstawu osi oraz obniżenie środka masy w porównaniu ze swoim poprzednikiem zaowocowało zwiększeniem wydajności układów jezdnych. Układ hamulcowy działa bardzo poprawnie. Jest on wspomagany między innymi przez takie systemy jak ABS, ESP, REF (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania) oraz AFU (wspomaganie hamowania awaryjnego).
Podsumowanie
Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi to pojazd rodzinny łączący w sobie cechy auta miejskiego i samochodu o nadwoziu typu kombi. Jest tani w eksploatacji, komfortowy oraz przestronny, znajdzie się w nim miejsce nawet dla 7 osobowej rodziny. Silnik charakteryzuje się przeciętną dynamiką, którą rekompensuje niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. 308 SW jest pojazdem bardzo praktycznym o ciekawej stylistyce nadwozia z wnętrzem, które można dowolnie aranżować w zależności od potrzeb. Oferta modelu jest bardzo szeroka, już za kwotę 61 000 złotych możemy stać się właścicielem najtańszej jego wersji. Testowany pojazd to jedna z najdroższych wersji tego modelu, jest do nabycia z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego za sumę około 105 000 złotych.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny e-HDI
– Pojemność skokowa – 1560 ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 82 (112) przy 3600
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 270 przy 1750
– Rodzaj zasilania – Common Rail
Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 185
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 11,9”
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 6,3
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,1
– Cykl mieszany (l/100 km) – 4,9
– Emisja CO2 (g/km) – 129
Pojemność zbiornika paliwa:
– 60litrów
Wymiary:
– Długość (mm) – 4500
– Szerokość (mm) – 1815
– Wysokość (mm) – 155
– Rozstaw osi (mm) – 2708
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1526
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1521
– Zwis przedni (mm) – 926
– Zwis tylny (mm) – 866
Napęd:
– Przedni
Układ kierowniczy:
– ze wspomaganiem elektro-hydraulicznym
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 205/55 R16
– Standardowe obręcze kół (“) – 16
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1407 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1970 kg
Pojemność bagażnika:
– Standardowa pojemność bagażnika VDA (litry) – 508
– Maksymalna pojemność bagażnika VDA (litry) – 1736
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Active. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Fotel pasażera z regulacją wysokości
- Fotele w II rzędzie 3szt. składane i wyjmowane
- Głośniki 6szt.
- Gniazdo 12V w bagażniku
- Kierownica 3-ramienna pokryta skóra
- Kieszenie w oparciach foteli przednich
- Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
- Kolumna kierownicy regulowana
- Koło zapasowe pełno-wymiarowe
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne boczne
- Listwy boczne w kolorze nadwozia
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- Nawiew powietrza na siedzenia tylne
- Okno dachowe panoramiczne regulowane elektrycznie
- Podłokietnik centralny przedni
- Podłokietnik siedzeń tylnych
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Radioodtwarzacz CD i MP3
- Reling i dachowe w kolorze srebrnym
- Rolety przeciwsłoneczne szyb tylnych bocznych
- Siedzenia tylne dzielone i składane (60/40)
- Sterowanie radiem w kierownicy
- Stoliki w oparciach foteli przednich składane
- Sygnalizacja niezapiętych pasów tylnych
- Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich
- System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
- System przeciwpoślizgowy przy przyspieszaniu ASR
- System rozdzielania siły hamowania REF
- System sygnalizacji hamowania awaryjnego
- System wspomagania nagłego hamowania
- Szyba przednia atermiczna
- Szyba tylna ogrzewana
- Szyby barwione
- Szyby przednie regulowane elektrycznie
- Szyby tylne regulowane elektrycznie
- Światła do jazdy dziennej LED
- Światła mijania włączane automatycznie
- Światła przeciwmgielne przednie
- Tarcze kół aluminiowe 16″
- Uchwyty do mocowania ładunków 4 szt.
- Wspomaganie układu kierowniczego
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Wyświetlacz graficzny
- Zamek centralny zdalnie sterowany
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Active posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Czujnik parkowania – przód
- Czujnik parkowania – tył
- Dźwignia hamulca ręcznego pokryta skórą
- Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
- Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego
- Fotel pasażera z regulacją odcinka lędźwiowego
- Fotele przednie sportowe
- Fotele w III rzędzie 2szt.
- Lakier metalizowany
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Odtwarzacz DVD
- Oświetlenie progów drzwi przednich
- Podłokietnik przedni pokryty skórą
- Reflektory ksenonowe z doświetlaniem łuków
- Siatka oddzielająca przestrzeń bagażową
- Spryskiwacze reflektorów
- System Bluetooth
- System nawigacji satelitarnej
- Tapicerka skórzano-tekstylna
- Tarcze kół aluminiowe 17″ z ogranicznikiem prędkości ze sterowaniem przy kierownicy
- Wykończenie drzwi skórą Dywaniki
- Wyświetlacz kolorowy
- Światła z automatyczną regulacją kąta pochylenia
- Złącze cyfrowe RCA
- Złącze “USB”
- Złącze kart SD
Test przeprowadzony w dniach 25 listopada – 2 grudnia 2011 r. Serdecznie dziękujemy firmie Peugeot Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.