Największy model w ofercie japońskiego producenta – CR-V obecny jest na rynku od piętnastu lat. Poprzednie generacje debiutujące w 1997 i 2001 roku dzięki stonowanej stylistyce i wszechstronności szybko zdobyły popularność w dynamicznie rozwijającym się segmencie SUV. Najnowsza, trzecia odsłona terenowej Hondy zaprezentowana sześć lat temu, przeszła facelifting w 2010 roku i dzięki nowoczesnym liniom nadwozia, obszernemu wnętrzu i znakomitym właściwościom jezdnym jest jednym z najpopularniejszych modeli tej marki.
Wygląd zewnętrzny
Pomimo powszechnie panującej tendencji do unifikacji modeli w ramach jednego producenta, Honda zdecydowała się na różnorodność. CR-V nie zaskakuje designem tak jak nowy pięciodrzwiowy Civic lub CR-Z. Innowacyjna stylistyka z mniejszych modeli nie została powielona w dużym SUVie, przez co bryła jego nadwozia prezentuje się bardziej elegancko i ponadczasowo. Masywny przód z wyraźnie wyeksponowanym zderzakiem oraz trójkątnymi reflektorami pasują do charakteru pojazdu. Plastikowe osłony na dole zderzaków i progach bocznych, 18-calowe tarcze kół oraz prześwit wynoszący 175 mm to również cechy pożądane w samochodzie terenowym. Z tyłu dominują pionowe klosze świateł przypominające te z prestiżowych SUVów Volvo. Płynne linie i odpowiednio dobrane proporcje nadwozia sprawiają, że sylwetka CRV nie wygląda ociężale. Nadwozie o wymiarach: długość – 4574 mm, szerokość – 2091 mm i wysokość – 1675 mm charakteryzuje się przeciętnymi własnościami w terenie: kąt natarcia – 28 st., kąt zejścia – 23 st., kąt rampowy – 18 st.
Wygląd wewnętrzny
Wewnątrz dominuje funkcjonalność i ergonomia. Umiejscowienie dźwigni zmiany biegów, regulacja wzdłużna tylnych foteli lub półka dzieląca przestrzeń bagażową na dwie części to elementy podwyższające komfort codziennego użytkowania.
Po zajęciu miejsca, kierowca ma przed sobą czytelny zestaw wskaźników oraz wielofunkcyjną trójramienną kierownicę. Wieniec obszyty skórą posiada optymalną średnicę oraz grubość. Na górnych ramionach umiejscowiono przyciski do sterowania radioodtwarzaczem i tempomatem, a nieco niżej sterowanie komputerem pokładowym. Na konsoli centralnej znajdziemy standardowy zestaw przycisków systemu audio i klimatyzacji uzupełniony dwoma wyświetlaczami. Górny prezentuje informacje z radia, natomiast dolny dane o temperaturze i sile nawiewu. Czytelność obu wyświetlaczy jest wzorowa w każdych warunkach, jednak w dobie kolorowych i dotykowych ekranów prezentują się one skromnie, zbyt skromnie jak na samochód którego ceny zaczynają się od 100 tys. zł.
Na dole konsoli centralnej usytuowano dźwignię zmiany biegów. Jest to rozwiązanie nie tylko bardzo wygodne (lewarek na wysokości dłoni), ale i bardzo praktyczne. Dzięki przeniesieniu dźwigni zmiany biegów wyżej, w miejscu standardowego jej położenia uzyskano idealnie płaską podłogę. Pomiędzy fotelami przednimi znajdziemy dwa miejsca na napoje, obszerny schowek z żaluzją, przyciski sterowania ogrzewaniem foteli przednich oraz dźwignię hamulca ręcznego wyglądającą jak przepustnica w samolocie. Przed fotelem pasażera wygospodarowano miejsce na dwa obszerne schowki (w górnym znalazły się złącza AUX oraz USB), a nad lusterkiem wstecznym znajdziemy praktyczne lusterko do obserwacji dzieci, pełniącego jednocześnie funkcję schowka na okulary.
Kabina CRV niezależnie od postury pasażerów zapewnia komfortową podróż dla pięciu osób. W obu rzędach siedzeń pasażerowie mają duży zapas miejsca nad głową i przed kolanami. Przednie fotele posiadają optymalną długość siedziska i wystarczające trzymanie boczne. Z tyłu natomiast regulacja wzdłużna siedzeń oraz kąta pochylenia oparcia gwarantują równie wygodne warunki podróżowania. Dzięki możliwości przesuwania tylnej kanapy (w zakresie 150 mm) możemy decydować o tym czy zależy nam na maksymalnym komforcie pasażerów czy jak największej pojemności bagażnika. Przestrzeń bagażową wynoszącą 513 litrów możemy powiększyć po złożeniu tylnych foteli do 955 litrów. Funkcjonalność bagażnika podnosi półka dzieląca przestrzeń na dwie części.
Japoński SUV dostępny jest w czterech kompletacjach wyposażenia. Podstawowa wersja S zawiera bardzo ubogi zestaw wyposażenia wpływającego na komfort podróżowania: elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie, 17-calowe aluminiowe felgi, fotel kierowcy z regulacją wysokości oraz regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy. Brak klimatyzacji (choćby manualnej) czy systemu audio nie wróży jej popularności. Jedyną jej zaletą jest najniższa cena, co w przypadku dużego SUVa nie zawsze jest elementem decydującym o zakupie. Nieznacznie droższa od odmiany S jest wersja Comfort, która charakteryzuje się wyposażeniem bliższym oczekiwaniom potencjalnego posiadacza samochodu za ponad 100 tys. zł. Skromna lista z podstawowej wersji jest w tym przypadku uzupełniona o czujniki parkowania z przodu i tyłu, ściemniające się lusterko wsteczne, radioodtwarzacz CD ze sterowaniem w kierownicy, złącze AUXin, światła przednie przeciwmgielne, szyby tylne przyciemniane, tapicerkę materiałowo-skórzaną, kierownicę oraz dźwignię zmiany biegów pokryte skórą oraz tempomat i dwustrefową klimatyzację (niestety bez nawiewu na tylne miejsca). Kolejna w ofercie odmiana Elegance Lifestyle wydaje się być najbardziej atrakcyjnym wyborem. W tym przypadku do listy elementów wyposażenia standardowego dochodzą: elektrycznie składane lusterka, wycieraczki z czujnikiem deszczu, ksenonowe reflektory ze spryskiwaczami, automatycznie włączane światła mijania, 18-calowe aluminiowe tarcze kół, tapicerka ze skóry i alcantary, podgrzewane przednie fotele, półka „duble deck”, system audio Premium ze zmieniarką i złącze USB. Najdroższa, topowa wersja Executive droższa od podstawowego wariantu o prawie 30 tys. zł zawiera dodatkowo okno dachowe panoramiczne, skórzaną tapicerkę, elektryczne sterowanie fotelem kierowcy, autoalarm, adaptacyjny tempomat i skrętne reflektory ksenonowe. Przedział cenowy kształtujący się między 100 200 zł a 160 200 zł pozwoli każdemu na wybór wersji w której stosunek ceny do długości listy wyposażenia będzie najbardziej optymalny.
Silnik i właściwości jezdne
Oferta silnikowa Hondy ogranicza się tylko do dwóch jednostek – wysokoprężnej o pojemności 2199 cm3 dysponującej mocą 150 KM i momentem 350 Nm oraz benzynowej o pojemności 1997 cm3, takiej samej mocy, ale znacznie niższym momencie – 192 Nm. Diesel oferuje znacznie lepsze osiągi przy niższym zużyciu paliwa, jednak jest droższy od silnika benzynowego aż o 18 tys. zł. Potencjalny nabywca musi przekalkulować czy szybszy o 2,5 sekundy sprint do pierwszych 100 km/h, znacznie lepsza elastyczność oraz średnie zużycie paliwa niższe o 1,7 l/ 100 km uzasadniają tak wysoką dopłatę.
Sercem testowanego egzemplarza był silnik benzynowy. Jednostka rozpędza Hondę do 100 km/h w 10,5 sekundy, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się dopiero w okolicach 190 km/h. Japońskie silniki lubią wysokie obroty i ta dwulitrowa konstrukcja nie jest wyjątkiem. Dynamiczna jazda wymaga utrzymywania wyższych obrotów. Maksymalny moment osiągany jest przy 4200 obrotach, a maksymalna moc 2000 obrotów wyżej. Przy spokojnym operowaniu pedałem przyśpieszenia spalanie w mieście kształtuje się na poziomie 11,5 l/ 100 km, natomiast w trasie spada do 7,5 l/ 100 km.
Po raz pierwszy w historii modelu istnieje możliwość zamówienia skrzyni automatycznej do silnika wysokoprężnego (dotychczas była to opcja dostępna wyłącznie z silnikiem benzynowym). 5-stopniowa automatyczna przekładnia za dopłatą 6 tys. zł może zastąpić standardową 6-biegową skrzynię manualną.
Kolumny McPhersona z przodu oraz podwójne wahacze poprzeczne z tyłu sprawiają, że duża Honda zachowuje się przewidywalnie i pewnie. Nagłe zmiany kierunku jazdy i szybko pokonywane łuki nie wpływają negatywnie na zachowanie wysokiego nadwozia, a nierówności nawierzchni są dobrze wybierane przez zawieszenie. Napęd w warunkach dobrej przyczepności przekazywany jest na przednią oś. W przypadku uślizgu przednich kół automatycznie dołączany jest napęd tylnej osi, na którą przekazane może być do 35% momentu obrotowego. System o nazwie Real Time 4WD w praktyce pozwala na sprawne poruszanie się w terenie w którym jednonapędowe pojazdy mogłyby sobie nie poradzić oraz zwiększa bezpieczeństwo prowadzenia w warunkach zmniejszonej przyczepności.
O bezpieczeństwo podróżujących w każdej wersji CR-V dbają systemy ABS, EBD (układ elektronicznego rozdziału siły hamowania), VSA (system kontroli stabilności jazdy), TSA (system stabilizacji toru jazdy przyczepy), DWS (system monitorowania ciśnienia w oponach) oraz poduszki czołowe, boczne przednie i kurtyny powietrzne. W najdroższej wersji Executive w standardzie znajduje się również system ograniczający skutki kolizji – CMBS, który ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie kolizji, a w krytycznych sytuacjach napina pasy bezpieczeństwa oraz samoczynnie inicjuje hamowanie.
Podsumowanie
Trzecia generacja CR-V to udana konstrukcja, która od pięciu lat z powodzeniem konkuruje w segmencie SUV. Z końcem 2012 roku obecny model ustępuje pola nowszej czwartej odsłonie japońskiej terenówki. Dla fanów marki i miłośników miejskich aut terenowych jest to dobry moment, aby nabyć aktualny model w atrakcyjnej cenie, a dla niezdecydowanych i nieprzekonanych do zalet japońskiej motoryzacji szansa na to, że kolejna edycja CR-V spełni ich oczekiwania.
Dane techniczne
Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1997 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 110 (150) przy 6200
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 192 przy 4200
Osiągi
– Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) – 10.2
– Prędkość maksymalna – 190 km/h
Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 10,5
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 6,9
– Cykl mieszany (l/100 km) – 8,2
– Emisja CO2 (g/km) – 190
Pojemność zbiornika paliwa: – 58 l.
Wymiary
– Długość (mm) – 4574
– Wysokość (mm) – 1675
– Szerokość (mm) – 2091
– Rozstaw osi (mm) – 2620
– Rozstaw kół przednich (mm) – 1570
– Rozstaw kół tylnych (mm) – 1585
Napęd
– 4×4
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 11,1
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 225/60 R18
– Standardowe obręcze kół – 18” (aluminiowe)
Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1495 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2050 kg
Pojemność bagażnika: 556 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Elegance Lifestyle. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS – Układ zapobiegający blokowaniu kół
- Aktywne zagłówki przednie
- Automatyczne światła z czujnikiem zmroku
- Automatycznie przyciemniające się lusterko wsteczne
- AUX Jack
- Boczne poduszki powietrzne
- Chromowana końcówka rury wydechowej
- Chromowane klamki drzwi
- Czujniki parkowania w kolorze nadwozia przód i tył
- Dojazdowe koło zapasowe
- Dolna część przedniego i tylnego zderzaka, nadkola, progi boczne i chlapacze w kolorze nadwozia
- Drążek skrzyni biegów – skórzany
- DWS – System monitorowania ciśnienia w oponach
- Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna
- Dzielona przestrzeń bagażowa (double deck)
- Dźwignia przekładni automatycznej – skórzana z chromowanym wykończeniem
- EBD – Układ elektronicznego rozdziału siły hamowania
- Elektr. regulowane szyby przednie z funkcją automatycznego opuszczania i podnoszenia
- Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
- Elektrycznie regulowane szyby tylne
- Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne
- Filtr przeciwpyłowy
- Głośniki wysokotonowe
- Głośniki z przodu i z tyłu
- Gniazdo zasilania z przodu i z tyłu
- Kierunkowskazy boczne zintegrowane z lusterkami zewnętrznymi
- Kieszenie w oparciach przednich foteli
- Kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach
- Kurtyny powietrzne (z przodu i z tyłu)
- Listwa ozdobna drzwi oraz schowka pasażera – kolor czarny
- Listwa progowa bagażnika ze stali nierdzewnej
- Lusterka zewnętrzne oraz górna część zderzaków w kolorze nadwozia
- Lusterko panoramiczne
- Lusterko w osłonie przeciwsłonecznej kierowcy i pasażera
- Manualnie regulowana wysokość fotela kierowcy
- Mocowania fotelika dziecięcego ISOFix
- Oświetlenie bagażnika
- Oświetlenie do czytania mapy
- Oświetlenie schowka pasażera
- Podgrzewane fotele przednie
- Podłokietniki przednich siedzeń
- Podświetlenie lusterek w osłonach przeciwsłonecznych
- Popielniczka i zapalniczka
- Przednie poduszki powietrzne SRS
- Przednie reflektory ksenonowe typu HID z układem samopoziomującym
- Przednie światła przeciwmgielne
- Przednie wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Przyciemnione szyby tylne
- Roleta bagażnika
- Schowek na okulary w podsufitce
- Składany podłokietnik z tyłu
- Skórzana kierownica ze środkową wstawką w kolorze srebrnym
- Spryskiwacze reflektorów
- Sterowanie radiem z kierownicy
- Subwoofer
- System nagłośnienia Premium ze zmieniarką na 6 płyt CD i RDS
- Tapicerka skóra / alcantara
- Tarcze kół aluminiowe 18”
- Tempomat sterowany z kierownicy
- TSA – System stabilizacji toru jazdy przyczepy
- Tylne siedzenia składane asymetrycznie w stosunku 60/40
- Uchwyty mocujące w bagażniku
- Uchwyty na napoje z przodu i z tyłu
- USB
- VSA – System kontroli stabilności jazdy
- Wyświetlacz wielofunkcyjny MID
- Zamek centralny zdalnie sterowany
Wyposażenie dodatkowe:
- Lakier metalic
Test przeprowadzony w dniach 08.05 – 15.05. 2012 r. Serdecznie dziękujemy firmie Honda Poland Sp.z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.