Skoda Fabia produkowana jest nieprzerwanie od 1999 roku i nadal cieszy się niesłabnącą popularnością. Po Fabii pierwszej generacji Skoda zaprezentowała w 2007 roku nowy model, który na początku prasa/2010 roku poddany został faceliftingowi. Rosnąca sprzedaż modeli Fabia, Octavia oraz Superb pozwoliła Skodzie zająć pozycję lidera wśród producentów samochodów osobowych w Polsce. Podczas testu mieliśmy okazję bliżej poznać najmniejszy model Skody – Fabię 1,6 TDI CR DPF 66 kW w wersji wyposażenia Style.
Skoda Fabia oferowana jest z silnikami benzynowymi: 1.2/60KM, 1.2/70KM, 1.2TSI/85KM, 1.2TSI/105KM, 1.4/85KM, 1.4TSI/180 oraz wysokoprężnymi 1.6 TDI CR wyposażonymi w filtr DPF o mocach 75, 90 i 105KM. Silnik 1.4TSI o mocy 180KM dostępny jest tylko w Skodzie Fabii RS, która standardowo wyposażona jest w 7 stopniową skrzynię DSG. Skrzynię tę możemy również zamówić do silnika 1.2TSI o mocy 105KM za dopłatą 4500 zł.
Oprócz szerokiej gamy silników mamy również do wyboru 7 wersji wyposażenia: Junior, Classic, Style, Sport, Comfort, Sportline oraz topową wersję RS. Dodatkowo w ofercie znajdziemy jeszcze uterenowioną wersję Fabii pod nazwą Scout.
Obecnie czeski producent oferuje dwa typy nadwozia – kombi oraz pięciodrzwiowy hatchback.
Wygląd zewnętrzny
Pierwsze wrażenie jest bardzo pozytywne. Z przodu widzimy duże reflektory, które w połączeniu ze światłami przeciwmgielnymi, masywnym chromowanym grillem oraz przetłoczeniami na masce nadają Fabii dynamiczny i agresywny wygląd. Fabia upodobniła się do większej Octavii oraz Roomstera. Tył zwieńczony małym spoilerem, pozostał bardziej stonowany. Tylne reflektory zachodzące na boki z charakterystycznym podświetleniem w kształcie litery C nie pozostawiają wątpliwości, że mamy do czynienia z produktem marki Skoda. Patrząc z boku widzimy zgrabnego hatchbacka o długości 4000 mm, szerokości 1642 mm oraz wysokości 1498 mm. Ciekawym akcentem są czarne lakierowane słupki A i B, które dodają nadwoziu elegancji. Testowany model wyposażony był w aluminiowe 15 calowe obręcze, co dodatkowo uatrakcyjniało jego wygląd. W wersji wyposażenia Style, Sport oraz Comfort możemy zamówić lakierowany dach w kolorze Biel Candy lub Srebrny Brilliant, co z pewnością spodoba się młodszym użytkownikom Fabii.
Wnętrze pojazdu
Zajmując miejsce kierowcy, od razu wiemy, że siedzimy w samochodzie koncernu VW. Wszystko na swoim miejscu. Każdy przycisk, pokrętło, wskaźnik znajduje się dokładnie tam gdzie powinien i dokładnie w miejscu, w którym kierowca się tego spodziewa. Plastiki dobrej jakości, miłe w dotyku, nie wydają nieprzyjemnych odgłosów skrzypienia podczas jazdy. Widoczność, pomimo masywnych tylnych słupków, dobra w każdą stronę. Kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach. W testowanym egzemplarzu obszyta była skórą oraz posiadała funkcję sterowania radiem i telefonem. Pomiędzy obrotomierzem i prędkościomierzem znajduje się komputer pokładowy. Podświetlenie tablicy rozdzielczej na biało dodatkowo poprawia jej czytelność. Ciekawym elementem jest wskaźnik zalecanego biegu na wyświetlaczu komputera pokładowego. Powyżej 1500 obrotów/minutę strzałka w górę sugeruje zmianę biegu na wyższy, jeżeli natomiast obroty spadną poniżej 1000 obrotów/minutę strzałka w dół podpowiada, że powinniśmy zredukować bieg. Być może nie każdy będzie miał ochotę na nieustanne obserwowanie wskazań zaleconego biegu, ale po przejechaniu ponad 1000 km zaobserwowałem, że stosowanie się do tych wskazówek zdecydowanie obniża spalanie. Na konsoli centralnej znajdziemy radio Swing 2DIN wyposażone w CD oraz MP3. Po włączeniu biegu wstecznego wyświetlacz radia pełni funkcję wyświetlacza czujnika cofania. Powyżej znajdziemy pokrętła do obsługi klimatyzacji oraz kierunku nawiewu. Pomiędzy fotelami przednimi hamulec ręczny oraz dźwignia zmiany biegów obszyte skórą (dodatkowa dopłata), 2 miejsca na napoje, gniazdo 12V, gniazdo AuxIn oraz przyciski do zamka centralnego. Fotele przednie są wygodne i nawet dłuższa podróż nie powoduje zmęczenia. Pod fotelami umieszczone są dwa praktyczne zamykane schowki. Po stronie pasażera 2 schowki. Jeden w standardowym miejscu – podświetlany, natomiast drugi otwierany do góry w miejscu, gdzie spodziewalibyśmy się raczej poduszki powietrznej. Poduszka została przesunięta bliżej szyby czołowej, dzięki czemu udało się wygospodarować wcześniej wspomniany dodatkowy schowek. Na dole znajduje się gniazdo MDI umożliwiające podłączenie np. Ipoda i sterowanie nim za pomocą radia lub systemu nawigacji. Testowana Fabia wyposażona była dodatkowo w elektrycznie otwierane okno dachowe. Szyberdach możemy uchylić lub całkowicie odsunąć. Poza przyjemnością jazdy z otwartym dachem, dodatkowo doświetla on wnętrze pojazdu. Obok pokrętła do sterowania oknem dachowym znajdziemy standardowo przyciski do sterowania oświetleniem wewnątrz pojazdu oraz praktyczny schowek na okulary.
Pasażerowie tylnej kanapy nie mogą narzekać na brak miejsca. Kanapa tylna jest wygodna i nawet osoby wysokie nie powinny mieć problemu z brakiem miejsca nad głową i na kolana. Z tyłu znajdziemy kolejne 2 miejsca na napoje oraz kieszenie w fotelach przednich. Elementem, który nie podobał mi się we wnętrzu Fabii były klamki w drzwiach. Dziwny kształt trapezu nie odpowiadał mi i nie ułatwiał otwierania drzwi. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie standardowych klamek w kształcie litery L.
Bagażnik w Fabii ma pojemność 300 litrów, a po rozłożeniu asymetrycznie dzielonej tylnej kanapy mamy do dyspozycji 1163 litrów. Wartości te w połączeniu z regularnymi kształtami bagażnika, praktycznymi kieszeniami, haczykami na których możemy powiesić torbę, uchwytami ułatwiającymi mocowanie ładunku oraz ładownością 530 kg w większości przypadków powinny sprostać oczekiwaniom użytkowników. Półkę nad bagażnikiem możemy zamontować w dwóch pozycjach, standardowo na poziomie zagłówków lub w połowie wysokości bagażnika, co pozwala na przewożenie rzeczy na półce nie ograniczając widoczności kierowcy do tyłu.
Silnik i właściwości jezdne
Testowany model wyposażony był w turbodoładowaną czterocylindrową jednostkę o pojemności 1598 cm3. Silnik spełniający normy Euro 5 dysponuje mocą 90KM i maksymalnym momentem obrotowym 230 Nm osiąganym w zakresie 1500-2500 obr/min. Według danych producenta auto powinno spalać w mieście 5.1l, poza miastem 3.6l, natomiast w cyklu mieszanym 4.2l. Ja na odcinku 600 km, w 30% cyklu mieszanym, a 70% poza miastem z włączoną klimatyzacją uzyskałem średnie spalanie na poziomie 4.5l na 100 kilometrów, co uważam za dobry wynik. Pomijając niskie spalanie, nie spodziewałem się po tej pojemności i mocy zbyt wiele. Muszę jednak przyznać, że silnik 1.6 TDI CR DPF mile mnie zaskoczył. Pomimo to, że na osiągnięcie 100km/h potrzebuje aż 12,6 sekundy to silnik sprawia wrażenie bardzo dynamicznego. Przyśpieszenie na pierwszym i drugim biegu jest więcej niż wystarczające, a wyprzedzanie na trasie nie sprawia najmniejszych problemów. Zmiana biegów przebiega gładko i nie nastręcza problemów. Kolumny McPhersona z dolnymi wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechyłów w zawieszeniu przednim, oraz wahacze wleczone połączone belką skrętną w zawieszeniu tylnym sprawiają, że samochód prowadzi się pewnie, a nierówności nawierzchni są dobrze tłumione. Samochód jest dobrze wyciszony, a większy hałas pojawia się przy prędkościach przekraczających 120km/h.
Podsumowanie
Skoda Fabia będzie trafnym wyborem dla każdego kto szuka niedrogiego i funkcjonalnego (najtańszą wersję możemy kupić już za 33 500 zł) samochodu miejskiego. Atrakcyjna linia nadwozia, duży wybór silników oraz wersji wyposażenia pozwoli znaleźć każdemu kompletacje spełniającą jego oczekiwania. Dobre materiały wykończeniowe, obszerne wnętrze i niskie spalanie to tylko niektóre z zalet Fabii po face liftingu. Dzięki nim Fabia prawdopodobnie będzie kontynuowała sukces poprzednich generacji modelu i zdobywała coraz szerszą rzeszę klientów. Koszt zakupu Fabii z silnikiem 1.6 TDI CR DPF w wersji wyposażenia Style to 52 250 zł, model testowy został doposażony w elementy o wartości 14 540, co daje nam łącznie kwotę 66 790 zł.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik 1.6 TDI CR DPF/90 KM
Pojemność skokowa – 1598 ccm,
Liczba cylindrów / zaworów – 4/16,
Maksymalna moc kW CEE (KM) przy (obr./min) – 66 (90) przy 4200,
Maksymalny moment obrotowy Nm CEE przy (obr./min) – 230 przy 1500-2500,
Układ kierowniczy – wspomaganie elektrohydrauliczne
Średnica zawracania (m) – 10
Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h) – 176,
Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 12″6,
Zużycie paliwa i emisja CO2
Emisja CO2 (g/km) – 109,
Cykl miejski (l/100 km) – 5,1,
Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3,6,
Cykl mieszany (l/100 km) – 4,2,
Zawieszenie
Przednie – Kolumny McPhersona z dolnymi wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechyłów
Tylne – Wahacze wleczone połączone belką skrętną
Układ hamulcowy
Przód: Tarcze wewnętrznie wentylowane z zaciskami pływającymi
Tył: Bębnowe samoregulujące
Koła i opony
Wymiary opon standardowych – 195/55 R15
Masa (kg)
Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1129,
Maksymalna dopuszczalna masa całkowita – 1659,
Maksymalna dopuszczalna masa przyczepy hamowanej – 1200,
Maksymalna dopuszczalna masa przyczepy niehamowanej – 500.
Kompletacja wyposażenia
Wersja wyposażenia Style zawiera:
- Asymetrycznie dzielona tylna kanapa
- Automatyczny wyłącznik oświetlenia wnętrza
- Boczne poduszki przednie
- Centralny zamek
- Chromowana listwa nad atrapa chłodnicy
- Chromowana obwódka atrapy chłodnicy
- Elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego
- Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
- Elektrycznie sterowane szyby przednie
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Haczyki na ubrania – z tyłu nad drzwiami
- Immobiliser
- Instalacja radiowa z 4 głośnikami
- Kierunkowskazy boczne z przyciemnianego szkła
- Kieszenie w drzwiach przednich
- Kieszenie w tylnej części oparć foteli przednich
- Komputer pokładowy
- Konsola środkowa z gniazdem 12 V, uchwytem na kubek i schowkiem
- Lakierowane lusterka i klamki zewnętrzne
- Lampki do czytania z przodu
- Listwy boczne
- Miejsca na 1,5 l butelkę´ w drzwiach przednich
- Pakiet „Chrom” (pierścień podstawy i gałki dźwigni zmiany biegów, przycisk zwalniający hamulca ręcznego, elementy kontrolne kratek nawiewu powietrza w kolorze srebrnym)
- Podgrzewana szyba tylna
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera
- Półka nad częścią bagażową (dwupozycyjna)
- Przednie reflektory przeciwmgielne z funkcją Day Light
- Przednie zagłówki z regulacją wysokości
- Przyciemniane szyby
- Regulacja ustawienia świateł przednich z miejsca kierowcy
- Regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy
- Schowek górny i dolny w desce rozdzielczej po stronie pasażera, zamykany
- Schowek w desce rozdzielczej po stronie kierowcy (pod włącznikiem świateł)
- Składane uchwyty nad drzwiami
- Sygnalizacja niezapiętych pasów kierowcy
- System ABS + MSR + Dual Rate
- System pokolizyjny – ACS
- Trzecie światło stopu
- Trzy trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z tyłu
- Trzy zagłówki z tyłu z regulacją wysokości
- Trzypunktowe przednie pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości mocowania oraz z pirotechnicznymi napinaczami pasów przednich
- Tylne światło przeciwmgielne
- Uchwyty ISOFIX do mocowania fotelika dziecięcego na dwóch tylnych fotelach
- Wewnętrzny obieg powietrza z filtrem przeciwpyłkowym
- Wlew paliwa zamykany na kluczyk
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Style posiadał wyposażenie dodatkowe:
- Lakier – Zieleń Arctic metalizowany – 1 550 zł
- Pakiet Play – Radio Swing 2DIN CD+MP3, AuxIn,czujnik parkowania z tyłu+ ESP – 2 200 zł
- Pakiet JOY – Climatic, obręcze kół ze stopów lekkich Line 15″, zdalne sterowanie centralnego zamka, przednie reflektory projekcyjne – 2 800 zł
- Mały pakiet skórzany (4-ramienna skórzana kierownica wielofunkcyjna obsługująca radio i telefon) – 1 300 zł
- Przygotowanie pod telefon GSM II (antena, instalacja, Bluetooth,”MAXI-DOT”, bez uchwytu ) – 1900 zł
- Gniazdo MDI – 500 zł
- Dodatkowe 4 głośniki z tyłu – 250 zł
- Dezaktywacja czołowej poduszki powietrznej pasażera – 200zł
- Alarm z czujnikiem przechyłu, dezaktywacją funkcji nadzoru wnętrza – 1 000 zł
- Elektrycznie otwierane okno dachowe + lampki do czytania z tyłu + centralny zamek + zdalne sterowanie + 2 składane kluczyki – 2 500 zł
- Pakiet schowków: kieszenie w drzwiach tylnych, ramki w nadkolach i elastyczna listwa mocująca w bagażniku, Schowki pod fotelami przednimi, Schowek na okulary, Lampki do czytania z tyłu – 200 zł
- Zapasowe koło STALOWE pełnowymiarowe – 140zł
Test przeprowadzony w dniach 30.07-07.08 2010r. Serdecznie dziękujemy firmie Skoda Auto Polska S.A. za udostępnienie samochodu do testu.