Zaledwie sześć miesięcy po premierze nowego Audi A3, producent z Ingolstadt zaprezentował jego większą i praktyczniejszą odmianę – Sportback. Druga para drzwi, nieznacznie większy bagażnik oraz przestronniejsza kabina to dodatkowe atuty trzeciej generacji kompaktowego hatchbacka, którego ceny zaczynają się już od niespełna 90 tys. zł. Pięciodrzwiowa wersja Audi A3 jest od lat najpopularniejszym pojazdem w liczącej ponad 40 modeli gamie producenta spod znaku czterech pierścieni.
Wygląd zewnętrzny
Marka należąca do grupy Volkswagena projektując nowy model zdecydowała się na ewolucję, unikając rewolucji. Nowa A-trójka jest bardzo podobna do swojej poprzedniczki i idealnie integruje się z językiem stylistycznym pozostałych modeli producenta. Karoseria zachowała największe atuty poprzednich wersji, tj. zwartość, proporcjonalność i sportowy design, które dodatkowo zostały udoskonalone o kilka nowoczesnych detali. W debiutującym w ubiegłym roku hatchbacku zastosowano m.in.: LED-owe światła przednie i tylne, nową osłonę chłodnicy „Singleframe”, niżej osadzone na drzwiach lusterka boczne oraz spoiler tylny o bardziej harmonijnym kształcie. Nadwozie zbudowane na rewolucyjnej płycie podłogowej grupy Volkswagena – MQB – jest dłuższe o 18 mm, szersze o 15 mm i niższe o 7 mm od poprzedniej generacji modelu. Pomimo zwiększonych wymiarów udało się obniżyć masę całkowitą auta o prawie 90 kg. Jest to efekt zastosowania m.in.: wytrzymałych i zarazem lekkich hartowanych stopów stali (25% całej karoserii) oraz elementów z aluminium – maska, błotniki, rama pomocnicza osi przedniej oraz belka za przednim zderzakiem. W nowym kompakcie utrzymano charakterystyczną dla marki proporcję pomiędzy powierzchniami blaszanymi i przeszklonymi wynoszącą 2/3, a dzięki odświeżeniu wyglądu zewnętrznego design A3 Sportback nadal jest udanym połączeniem nowoczesności, dynamizmu i elegancji.
Wnętrze pojazdu
Przynależność od segmentu premium zobowiązuje i Audi od lat z tych zobowiązań się wywiązuje. Jakość wykonania, zastosowane materiały czy nawet spasowanie elementów w kabinie są na najwyższym poziomie. Po zajęciu miejsca kierowcy, w wygodnym, nisko osadzonym fotelu zwraca uwagę prosty wręcz surowy design wnętrza. Chowany ekran systemów multimedialnych, panel klimatyzacji, jeden rząd przycisków oraz pokrętło i klawisze systemu MMI na konsoli centralnej to zdecydowanie mniej niż można by się spodziewać w naszpikowanym elektroniką i skomplikowanymi systemami modelu. Okazuje się jednak, że ten przemyślany minimalizm sprawdza się idealnie w codziennym użytkowaniu i wpływa pozytywnie na ergonomię całej przestrzeni pasażerskiej. Zastosowanie minimalnej ilości elementów o rozbudowanej funkcjonalności to rozwiązanie zdecydowanie lepsze niż usytuowanie na konsoli centralnej kilkudziesięciu przycisków do obsługi których niezbędna będzie kilkusetstronicowa instrukcja.
Najbardziej charakterystycznymi elementami niemieckiego kokpitu są cztery okrągłe dysze nawiewów. Ich innowacyjna konstrukcja pozwala w łatwy sposób kierować strumieniem powietrza, a nawet go skupiać lub rozpraszać. Przed oczami kierowcy znajduje się trójramienna spłaszczona na dole kierownica z grubym bardzo dobrze wyprofilowanym wieńcem. Na górnych ramionach znalazły się standardowo przyciski służące do sterowania systemem audio, komputerem pokładowym, bądź telefonem. W głębi osadzono dwa czytelne zegary z wielofunkcyjnym komputerem pokładowym pośrodku oraz diodowymi wskaźnikami temperatury silnika i poziomu paliwa na zewnątrz.
Na konsoli centralnej główne miejsce zajmuje 7-calowy monitor systemu MMI. Ekran o rozdzielczości 800 x 480 pikseli osadzono w obudowie z magnesu o grubości zaledwie 11 mm. W zależności od zasobności naszego portfela może on prezentować informacje z radia, systemu nawigacji, telefonu lub kamery cofania. Do wyboru z długiej listy wyposażenia opcjonalnego mamy m.in.: rewelacyjny system audio Bang & Olufsen wyposażony we wzmacniacz o mocy 705W oraz czternaście głośników, rozbudowaną nawigację z usługą Google Earth i Google Maps Street View z możliwością sterowania za pomocą głosu lub touchpada znajdującego się na konsoli centralnej czy wreszcie usługę pozwalającą na wysyłanie SMSów podczas jazdy bez odrywania rąk od kierownicy. Sterowanie systemami multimedialnymi odbywa się za pomocą przycisków i pokrętła „Touch wheel” umieszczonych na konsoli centralnej.
Kabina Sportbacka zapewnia komfortową podróż czterem osobom. Rozstaw osi w porównaniu do poprzedniej generacji modelu zwiększył się o 58 mm, a w stosunku do wersji trzydrzwiowej jest dłuższy o 35 mm. Pomimo tego, wymiary tylnej kanapy oraz niewielka ilość miejsca z tyłu, nie zachęcają do zajęcia środkowego miejsca w drugim rzędzie. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem, a wygodne fotele z szerokim zakresem regulacji dodatkowo uprzyjemniają jazdę.
Do dyspozycji podróżujących oddano bagażnik o pojemości 380 litrów. To o 15 litrów więcej niż w odmianie pozbawionej drugiej pary drzwi. Po złożeniu tylnego oparcia otrzymujemy płaską podłogę i kubaturę wynoszącą 1220 litrów.
Kompaktowy model dostępny jest w czterech wersjach wyposażenia: Attraction, Ambition, Ambiente i Premiere Edition.
Silnik i właściwości jezdne
Sercem hatchbacka z Ingolstadt może być jeden z siedmiu silników o mocach od 105 do 184 KM. Pod maską testowego egzemplarza pracował 150-konny diesel dysponujący momentem obrotowym na poziomie 320 Nm. Silnik ten jest idealnym połączeniem świetnych osiągów z niewielkim zapotrzebowaniem na olej napędowy. Średnie zużycie paliwa w mieście oscyluje w granicach 6.5 litra, natomiast w trasie wynosi ok. 5 litrów na każde pokonane 100 km. Przy wykorzystaniu jego pełnych możliwości możemy rozpędzić ważące 1385 kg auto do 216 km/h, a pierwszą setkę osiągniemy już po 8.7 sekundy. Współpracujący z precyzyjną 6-stopniową skrzynią biegów silnik zapewnia doskonałe osiągi i optymalną elastyczność w każdym zakresie prędkości. Uzupełnieniem dynamicznej jednostki jest świetne zawieszenie – wielowahaczowe z tyłu i przednie oparte na kolumnach McPhersona. W połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym daje mnóstwo radości z jazdy, zapewniając kompromis pomiędzy dobrą trakcją, a komfortem jazdy. Wersje wyposażenia Ambition i Ambiente wyposażone są ponadto w System Audi Drive Select. Za pomocą przycisku na desce rozdzielczej możemy wybrać jeden z pięciu trybów (Comfort, Auto, Dynamic, Individual i Efficiency), które zmieniają reakcję na położenie pedału przyśpieszenia, działanie wspomagania kierownicy czy pracę automatycznej skrzyni biegów.
Oprócz standardowego zestawu siedmiu poduszek powietrznych i podstawowych systemów kontroli trakcji o bezpieczeństwo podróżujących mogą dbać również takie systemy jak: Audi Pre Sense, Audi Side Assist, Audi Active Lane Assist, system rozpoznawania znaków drogowych lub adaptacyjny tempomat. Audi Pre Sense to system, który dzięki czujnikom systemu stabilizacji toru jazdy ESC wykrywa niestabilność jazdy i napina pasy bezpieczeństwa, a w przypadku wykrycia poślizgu zamyka wszystkie okna i okno dachowe. System ten jest zintegrowany z adaptacyjnym tempomatem, dzięki czemu ostrzega on kierowcę o możliwości najechania na poprzedzający pojazd lub w ostateczności inicjuje proces hamowania. Adaptacyjny tempomat działający w zakresie prędkości od 30 km/h do 150 km/h samoczynnie zmniejsza lub zwiększa prędkość utrzymując zaprogramowaną odległość od poprzedzającego auta. Układ Side Assist aktywowany jest po przekroczeniu 30 km/h. Dzięki dwóm radarowym czujnikom z tyłu, monitoruje ruch z boku i tyłu pojazdu ostrzegając (za pomocą diod na lusterkach bocznych) o niebezpieczeństwie kolizji z innym pojazdem podczas manewru zmiany pasa ruchu. Ostatni z systemów – Active Lane Assist działający powyżej prędkości 65km/h za pomocą wibracji kierownicy lub delikatnej korekty skrętu kół, zapobiega niezmierzonemu opuszczeniu pasa ruchu.
Podsumowanie
Pierwsze Audi A3 zadebiutowało na rynku ponad 17 lat temu i było dostępne tylko w nadwoziu trzydrzwiowym. Obecnie w gamie niemieckiego producenta oprócz trzydrzwiowego hatchbacka, znajdziemy również odmianę pięciodrzwiową, kabriolet oraz po raz pierwszy raz w historii tego modelu – sedana. Cztery wersje nadwoziowe zwiększają atrakcyjność modelu i jego szanse na trudnym rynku modeli premium, na którym Audi musi konkurować o względy klientów m.in. z Volvo V40, Mercedesem klasy A czy BMW serii 1.
Dane techniczne
Silnik – diesel
– Pojemność skokowa – 1968 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 110 (150) przy 3500 – 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 320 w zakresie 1750 – 3000
Pojemność zbiornika paliwa: 50l
Wymiary
– Długość (mm) – 4310
– Wysokość (mm) – 1425
– Szerokość bez lusterek (mm) –1785
– Rozstaw osi (mm) – 2636
Napęd
– przód
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 225/45 R17
– Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)
Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1385
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1870
Pojemność bagażnika: 380 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Ambition. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- Adaptacyjne światła hamowania
- Aplikacje dekoracyjne “Micrometallic”
- Audi drive select
- Centralny zamek sterowany falami radiowymi
- Dywaniki welurowe
- Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego
- Elektromechaniczny hamulec postojowy
- Fotel kierowcy i pasażera z mechaniczną regulacją wysokości i wsparciem przestrzeni pod udami
- Fotele przednie sportowe
- Funkcja start/stop z systemem rekuperacji
- Immobiliser elektroniczny
- Isofix – mocowanie fotelika dziecięcego na skrajnych siedzeniach z tyłu oraz na fotelu pasażera z przodu
- Kierownica 3-ramienna, sportowa, obszyta skórą
- Koło zapasowe
- Komputer pokładowy z kolorowym wyświetlaczem
- Listwy ozdobne wokół szyb w kolorze czarnym
- Listwy ozdobne wokół szyb w kolorze srebrnym (pakiet optyczny)
- Listwy progowe z wkładką aluminiową
- Lusterka zewnętrzne ogrzewane
- Pakiet dla palących
- Podłokietnik z przodu
- Poduszki powietrzne boczne w oparciach przednich foteli wraz z kurtynami powietrznymi
- Poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z poduszką kolanową kierowcy oraz funkcją deaktywacji poduszki powietrznej pasażera
- Podwójne końcówki układu wydechowego
- Reflektory halogenowe ze światłami do jazdy dziennej
- Spoiler dachowy w kolorze nadwozia
- Sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla foteli przednich
- System stabilizacji jazdy ESC
- Szyby boczne, przednie, regulowane elektrycznie
- Szyby termoizolacyjne
- Światła przeciwmgielne
- Tylna kanapa dzielona i składana
- Zawieszenie sportowe
Wyposażenie dodatkowe:
- Reflektory ksenonowe plus ze światłami do jazdy dziennej LED i spryskiwaczami
- Bang & Olufsen sound system
- Audi Parking System plus – przód i tył z wizualizacją na ekranie MMI
- Obręcze ze stopu metali lekkich 18” z oponami 225/40 R 18
- Lakier metaliczny
- Tapicerka Alcantara
- System nawigacji z kartą SD
Test przeprowadzony w dniach 5.06–11.06.2013 r. Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.