MotoNews.pl

Mazda 6 Sport Kombi 2.0 SkyPassion

26 lutego 2014

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
1

Rok 2013 okazał się dla Mazdy rekordowy. Trzy nowe modele pozwoliły producentowi z Hiroszimy sprzedać w Polsce aż 4261 samochodów, co oznacza 76% wzrost w porównaniu z rokiem 2012. Na nową Mazdę 3 zdecydowało się 690 klientów, pierwszy kompaktowy SUV japońskiej marki – CX-5 znalazł 1252 nabywców, a najpopularniejszym modelem ubiegłego roku okazała się nowa szóstka z wynikiem 2026 sprzedanych egzemplarzy. Trzecia generacja tego flagowego modelu Mazdy oferowana jest w dwóch wersjach nadwozia – sedan oraz kombi, czterech wariantach wyposażenia – SkyGo, SkyMotion, SkyEnergy oraz SkyPassion i może być napędzana jednym z pięciu silników o mocach od 145 do 195 KM.

Wygląd zewnętrzny
Design nadwozia Mazdy 6 Sport Kombi deklasuje konkurencję w segmencie. Harmonijne linie, odważne detale i mocno zaakcentowane przetłoczenia nadwozia nie tylko przewyższają zachowawczy design niemieckich limuzyn, ale również górują nad atrakcyjnymi pod kątem stylistycznym modelami włoskimi i francuskimi. Pionowa, masywna osłona chłodnicy, smukłe reflektory przednie, mocno pochylona szyba przednia i opadająca linia dachu zwieńczone zostały niewielką szybą tylną, równie wąskimi jak przednie kloszami reflektorów tylnych oraz dwukolorowym zderzakiem z wkomponowanymi podwójnymi końcówkami układu wydechowego. Wąska linia okien, duże 19-calowe aluminiowe tarcze kół, w połączeniu z krótszym w porównaniu do sedana rozstawem osi i mniejszą długością całkowitą nadwozia podkreślają proporcjonalność i zwartość sylwetki. Ponadto chromowane listwy okalające szyby boczne, przedni wlot powietrza, listwa na pokrywie bagażnika i srebrne relingi dachowe nadają nadwoziu elegancji i prestiżu.

Wnętrze pojazdu
Projekt przestrzeni pasażerskiej niestety nie kontynuuje odważnej stylistyki nadwozia. Wewnątrz znajdziemy tradycyjny, konserwatywny wręcz design przypominający inne modele z Kraju Kwitnącej Wiśni lub stylistykę rodem z niemieckich modeli. Czarne, matowe elementy plastikowe przełamywane są miejscami przez połyskujące detale w tym samym kolorze, srebrne wstawki oraz wiśniową listwę biegnącą przez całą szerokość deski rozdzielczej. Wszystko prezentuje się ładnie, spójnie i bez zarzutu pod względem ergonomii, aczkolwiek brakuje elementu świeżości i innowacyjności który dostrzegamy na zewnątrz Mazdy.

W mierzącym 4805 mm długości i 2113 mm szerokości nadwoziu bez obaw możemy podróżować w pełnym pięcioosobowym składzie. Obszerne przednie siedziska oraz nisko osadzona szeroka tylna kanapa, pokryte mięsistą skórą zapewniają optymalny komfort podróży. Ogrzewane i sterowane elektrycznie fotele przednie posiadają odpowiednią długość siedzisk i dobre podparcie boczne, a zakres regulacji fotela kierowcy (260 mm wzdłuż i 50 mm w pionie) w połączeniu z regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumną kierownicy pozwala na zajęcie wygodnej pozycji.

Kierowca ma do dyspozycji trójramienną, pokrytą skórą kierownicę wyposażoną w szereg przycisków sterujących m.in.: telefonem, systemem audio i tempomatem. W trzech głębokich tubach na desce rozdzielczej znajdziemy analogowy obrotomierz i prędkościomierz oraz 3,5-calowy ekran komputera pokładowego.

Na szczycie konsoli centralnej znajduje się 5,8-calowy kolorowy ekran systemów informacyjnych i rozrywkowych. Wersja SkyPassion wyposażona jest m.in.: w nawigację satelitarną Tom Tom, zestaw głośnomówiący Bluetooth i świetny 11-głośnikowy system audio Bose. Urządzeniami tymi możemy sterować za pomocą dotykowego ekranu lub pokrętła HMI znajdującego się pomiędzy fotelami przednimi. Na konsoli centralnej obok nowoczesnych systemów i ekranu multimedialnego znalazł się niestety archaiczny zegarek, który idealnie komponowałby się z wnętrzem Mazdy 626, a nie z kabiną nowoczesnej limuzyny.

W przestronnym nadwoziu wygospodarowano bagażnik o pojemności 522 litrów. Na tle konkurencji: Ford Mondeo – 549 litrów, Toyota Avensis – 543 litry, Renault Laguna – 508 litrów lub Opel Insignia – 540 litrów – nie jest to rekordowy wynik, ale bez problemu wystarczy aby pomieścić nawet wakacyjne bagaże. Roleta unoszona razem z pokrywą przestrzeni bagażowej, niski próg załadunku i prosty sposób składania oparć tylnej kanapy ułatwiają wykorzystanie możliwości ładunkowych szóstki.

Silnik i właściwości jezdne
Gama jednostek napędowych nowej Mazdy składa się z trzech silników benzynowych oraz dwóch Diesli. Testowy egzemplarz wyposażony był w jednostkę o pojemności 1998 cm3 dysponującą mocą 165 KM i momentem 210 Nm. Pełne wykorzystanie jej potencjału pozwala na rozpędzenie ważącego 1320 kg kombi do pierwszych 100 km/h w 9.1 sekundy i osiągnięcie prędkości 216 km/h. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest przy 4000 obr./min., a maksymalna moc 2000 obrotów wyżej, więc jak przystało na japońską konstrukcję dynamiczna jazda wymaga utrzymywania odpowiednio wysokich obrotów. Praca w wyższych zakresach obrotowych wału korbowego, oprócz satysfakcjonującej dynamiki i elastyczności okraszona jest przyjemnym dla ucha dźwiękiem silnika. W ograniczeniu apetytu na paliwo dwulitrowej jednostki napędowej pomagają systemy i-stop oraz i-ELOOP (Inteligent Energy Loop). Pierwszy z nich to popularny już system wyłączający silnik po zatrzymaniu się i ponownie błyskawicznie – w czasie 0,35 sekundy – uruchamiający go po naciśnięciu pedału sprzęgła. Drugi system odzyskuje energię podczas hamowania. i-ELOOP magazynuje energię w kondensatorze w celu wykorzystania jej do zasilania urządzeń elektrycznych w samochodzie. Pełne ładowanie kondensatora, które trwa kilka sekund, wystarcza do podtrzymania wszystkich urządzeń elektrycznych pojazdu przez około minutę. Przy aktywnych obu systemach silnik potrzebuje 9 litrów paliwa na pokonanie 100 kilometrów w mieście i 2 litrów mniej, aby przejechać ten sam dystans w trasie.

Napęd na koła przednie przekazywany jest za pomocą rewelacyjnej, manualnej, sześciostopniowej skrzyni biegów. Krótka dźwignia z optymalnym skokiem sprawia, że wszystkie przełożenia wchodzą bardzo precyzyjnie z przyjemnym, niewielkim oporem.

Zawieszenie japońskiego kombi (z przodu kolumny McPhersona, z tyłu wielowahaczowe) w połączeniu z dużymi felgami, niskoprofilowymi oponami i krótkim przełożeniem układu kierowniczego daje dużo przyjemności z jazdy. Mimo praktycznego i relatywnie dużego nadwozia, Mazda prowadzi się z zadziwiającą zwinnością i precyzją. Zawieszenie zestrojone jest twardo, ale z uwzględnieniem optymalnego komfortu. Gwarantuje pełną stabilność i przewidywalność prowadzenia, jednocześnie dobrze niwelując wszelkie niedoskonałości nawierzchni.

Bezpieczeństwo podczas codziennej eksploatacji zapewnia zestaw podstawowych systemów kontroli trakcji i sześciu poduszek powietrznych uzupełniony o komplet radarów i czujników pod nazwą i-ACTIVESENSE. Pakiet ten zawiera m.in.: układ zapobiegający kolizjom przy małej prędkości, system ostrzegający kierowcę przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, system informujący o obecności pojazdów w martwym polu lusterek wstecznych, system zapobiegający staczaniu się pojazdu na wzniesieniach czy system aktywnych świateł. Uzupełnieniem długiej listy elementów z zakresu bezpieczeństwa jest równie obszerna i atrakcyjna lista wyposażenia standardowego z zakresu komfortu.

Podsumowanie
Ceny japońskiej limuzyny zaczynają się już od 88 700 zł. Najtańszy Avensis Wagon wyceniony jest na 87 900 zł, za Volkswagena Passata Varianta musimy zapłacić minimum 92 790 zł, a nowa Insignia Sports Tourer to wydatek przynajmniej 93 750 zł. Konkurencyjna cena w połączeniu z atrakcyjnym designem zewnętrznym, funkcjonalnym wnętrzem i dobrą opinią jaką w Polsce cieszą się produkty z Japonii tłumaczy duże zainteresowanie klientów tym nowym modelem Mazdy.

Dane techniczne
Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1998 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 121 (165) przy 6000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 210 przy 4000

Pojemność zbiornika paliwa:
62l

Wymiary
– Długość (mm) – 4805
– Wysokość (mm) – 1475
– Szerokość bez lusterek (mm) – 2113

Napęd
– Przedni

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem

Koła i opony

– Wymiary opon standardowych – 225/45 R19
– Standardowe obręcze kół – 19” (aluminiowe)

Masa(kg)

– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1320
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1990

Pojemność bagażnika: 506 l

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Sky Passion. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • •Alarm przeciwwłamaniowy
  • Audio AM/FM; RDS; CD/MP3 (11 głośników)
  • Czujnik deszczu i zmierzchu
  • Czujniki parkowania przednie i tylne
  • DRSS – analiza odległości do poprzedzającego pojazdu
  • Dzielona kanapa 60:40
  • Elektrochromatyczne lusterko wsteczne
  • Elektryczna regulacja foteli przednich z funkcją pamięci dla fotela kierowcy
  • Elektrycznie składane lusterka boczne
  • Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne
  • Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
  • HBC – system automatycznego przełączania świateł drogowych na mijania
  • HLA – układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu
  • Kamera cofania (zintegrowana z wyświetlaczem multimedialnym)
  • Kierunkowskazy wbudowane w lusterka boczne
  • Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa z nawiewem na tylny rząd siedzeń
  • Koła 225/45R19 na felgach aluminiowych
  • Komputer pokładowy
  • Kurtyny powietrzne
  • LDW – system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu
  • Lusterka w osłonach przeciwsłonecznych z podświetleniem
  • Łopatki do zmiany biegów przy kierownicy
  • Pakiet City Safety&Heat
  • Pakiet Comfort
  • Podgrzewane fotele przednie
  • Przednie i boczne poduszki powietrzne
  • Przednie/tylne światła LED
  • Przestrzenny system nagłośnieniowy Bose
  • Przyciemniane tylne szyby
  • Przycisk do uruchamiania silnika
  • Reflektory biksenonowe z adaptacyjnym doświetlaniem zakrętów AFS
  • Roleta bagażnika Karakuri (otwierająca się i zamykająca wraz z tylną klapą)
  • Rozsuwany podłokietnik ze schowkiem w pierwszym rzędzie siedzeń
  • RVM – system monitorowania tylu pojazdu (ostrzegający o pojazdach w martwym polu)
  • SCBS – system wspomagający hamowanie (zapobiegający kolizjom przy malej prędkości)
  • Skórzana kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów
  • Skórzana tapicerka czarna
  • Skórzany uchwyt dźwigni hamulca ręcznego
  • Spoiler dachowy
  • System i-stop (automatycznie wyłączający silnik na postoju)
  • System multimedialny HMI na konsoli środkowej (Human Machine lnterface)
  • System nawigacji TomTom
  • System składania foteli Karakuri
  • Światła przeciwmgielne
  • TPMS – system monitorowania ciśnienia w ogumieniu
  • Układ antypoślizgowy ABS z układem elektronicznego rozdziału sił hamowania EBD oraz układem awaryjnego hamowania EBA
  • Układ dynamicznej kontroli stabilności toru jazdy DSC z elektronicznym układem kontroli trakcji TCS
  • Układ utrzymywania stałej prędkości (tempomat)
  • Wyjście AUX/USB
  • Wyświetlacz wielofunkcyjny
  • Zaawansowany system dostępu bez kluczyka (otwieranie/zamykanie za pomocą przycisku na klamce)
  • Zdalnie sterowany centralny zamek (za pomocą przycisków na pilocie)
  • Zestaw Bluetooth

Wyposażenie dodatkowe:

  • Lakier metalizowany

Test przeprowadzony w dniach 06.02–11.02.2014 r. Serdecznie dziękujemy firmie Mazda Motor Poland.za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Info-Ekspert