Mazda 2 to mały, miejski samochód osobowy segmentu B produkowany od 2003 roku, wywodzący się bezpośrednio z modelu Mazda Demio i będący w momencie debiutu jej drugą generacją.
Pierwsza odsłona Mazdy Demio produkowana w latach 1996-2002 była eksportowana poza rodzimy rynek pod nazwą Mazda 121. Od drugiej generacji nazwą eksportową modelu Demio została wybrana nazwa -Mazda 2-, podczas gdy na rynku japońskim model funkcjonował jako Mazda Demio aż do 2019 roku.
I generacja Typ DY (2003-2007)
W pierwszej odsłonie z wyglądu zewnętrznego był nadal bardzo podobny do poprzedniczki i był bardziej małym minivanem w stylu europejskiego Forda Fusion (JU) niż klasycznym hatchbackiem. Miał dość wysoką kabinę, reflektory o migdałowatym kształcie i dach o linii lekko opadającej ku tyłowi. Ten pięciodrzwiowy pojazd oparto na płycie podłogowej B3 konstrukcji Forda, wykorzystywanej m.in. w Fordach Fiesta oraz właśnie w Fordzie Fusion.
Gama silników wykorzystywana w pierwszej generacji Mazdy 2 dostępnej w Europie to znane z mniejszych Fordów silniki benzynowe Zetec/Duratec o pojemnościach od 1,25 do 1,6 litra oraz wysokoprężna jednostka MZ-CDTi o pojemności 1,4 litra i mocy 68 KM (czyli fordowski DuraTorq TDCi).
Wiosną 2005 roku model przeszedł pierwszą modernizację: zmniejszono światła przeciwmgielne, światłom tylnym dodano przezroczyste przeszklenia, dodano nowe kolory i materiały wykończeniowe oraz zmodernizowano reflektory.
II generacja Typ DE (2007-2014)
Od 2007 roku na rynku dostępna była druga generacja Mazdy 2 (Typ DE), która wykorzystywała nową płytę podłogową (ponownie współdzieloną z Fordem Fiesta). Pojazd został skrócony o kilka centymetrów, był lżejszy o ok. 100 kg, co przełożyło się na niższe zużycie paliwa i bardziej niż pierwsza generacja przypominał zwykły mały samochód osobowy typu hatchback niż pudełkowatego minivana.
Na początku sprzedaży Mazda oferowała tylko wersję pięciodrzwiową. Wersja trzydrzwiowa o nazwie Mazda 2 Sport pojawiła się na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2008 roku. Mazda 2 drugiej generacji zdobyła też w 2008 roku tytuł Światowego Samochodu Roku.
III generacja Typ DJ (2014-)
Trzecia generacja Mazdy 2 (Typ DJ) została zaprezentowana na Salonie Samochodowym w Paryżu jesienią 2014 roku i otrzymała całkowicie nowe silniki oparte na autorskiej technologii Mazdy SkyActiv.
W 2020 roku Mazda 2 otrzymała pierwszy facelifting - zmodyfikowano m.in. konstrukcję reflektorów LED, które stały się od tego momentu standardowym wyposażeniem, zmiany objęły również gamę silników, która zyskała systemy mild hybrid. Kolejny lifting został zaprezentowany pod koniec stycznia 2023 roku. Zmiany ponownie objęły przednią i tylną część pojazdu. Model w tej wersji nadal jest produkowany i dostępny jest poza rynkiem europejskim.
IV generacja XP21 (2022-)
W grudniu 2021 roku Mazda zaprezentowała nową generację swojego małego samochodu, która budowana jest wyłącznie na rynek europejski metodą badge engineering. Toyota Yaris w przebraniu Mazdy 2 do sprzedaży trafiła wiosną 2022 roku i powstaje w fabryce w Valenciennes we Francji. Mazda 2 XP21 w przeciwieństwie do Toyoty jest oferowana tylko z hybrydowym układem napędowym o mocy 85 kW (116 KM).