Mazda CX-9 to SUV obecny głównie na rynku amerykańskim i produkowany przez japońską Mazdę, który po raz pierwszy został zaprezentowany szerokiej publiczności 12 kwietnia 2006 roku podczas New York International Auto Show.
Mimo, że przeznaczeniem Mazdy CX-9 był przede wszystkim rynek USA, limitowane edycje tego najczęściej 7 miejscowego auta dostępne były również w Europie oraz w Polsce.
Pierwsza generacja Mazdy CX-9 oparta jest na platformie CD3 Forda, którą współdzieli z wieloma modelami tej marki oraz z innymi modelami Mazdy, a mechanicznie jest bardzo podobna do modelu Ford Edge. CX-9 w momencie wejścia na rynek był wyposażony w 3,5 litrowy silnik V6 pochodzący od Forda, ale w 2008 roku silnik ten zastąpiono jednostką o pojemności 3,7-litra i mocy 204 kW (274 KM) i momencie obrotowym 366 Nm zestrojoną z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Pierwszy niewielki lifting Mazda CX-9 przeszła w 2010 roku, natomiast kolejny, obejmujący nową kratkę, nowe reflektory i odnowione przednie otwory wentylacyjne możemy dostrzec w egzemplarzach z roku modelowego 2013.
Dziewięć lat po rynkowym debiucie tego modelu podczas Los Angeles Auto Show w 2015 roku Mazda zaprezentowała CX-9 drugiej generacji, całkowicie nową odsłonę modelu, opartą na platformie SkyActiv, której sercem jest 2,5 litrowy czterocylindrowy silnik 2.5 Skyactiv-G Turbo R4 o mocy 170 kW (231 KM) zestrojony z 6 biegową automatyczna skrzynią biegów SkyActiv-Drive.
Nowy wygląd zewnętrzny jest zgodny z filozofią projektowania Mazdy Kodo. Nadwozie jest wprawdzie krótsze, ale ma większy rozstawie osi, co powoduje krótsze zwisy przednie i tylne. Obniżono także wagę drugiej generacji CX-9, która jest teraz mniejsza o 90 kg w wariantach przednionapędowych i 130 kg w wersjach z napędem AWD.