Renault Megane to model zaliczany do pojazdów segmentu C produkowany przez francuski koncern od 1995 r. Pojazd obecnie oferowany jest w wersjach nadwoziowych typu hatchback, coupe, coupe-cabrio oraz kombi. Poprzednie modele Megane produkowane były również w wersji sedan w chwili obecnej tę wersję nadwoziową reprezentuje model Fluence.
Pod koniec 2008 r. weszła na rynek początkowo w wersji nadwoziowej hatchback trzecia generacje Renault Megane. Do oferty Renault w Polsce testowana wersja Megane Coupe dołączyła na początku 2009 roku.
Renault Megane Coupe dysponuje obecnie w następującymi silnikami:
- Benzynowe – 1.6/110 KM, 1.4 TCE/130 KM, 2.0/140 KM (tylko z “automatem” CVT) oraz 2.0 TCE/180 KM,
- Wysokoprężne (Diesel): 1.5 dCi/85KM, 2.0 TCE/180 KM,.
W zależności od zastosowanego silnika samochód wyposażany jest w trzy rodzaje skrzyń biegów: 5 biegowa mechaniczna dla silnika 1.5 dCi/85KM, dla pozostałych silników 6 biegowa mechaniczna z wyjątkiem silnika 2.0/140 KM, dla którego producent przewidział skrzynie biegów automatyczną bezstopniową typu CVT.
Obecnie Renault Megane Coupe oferowany jest w trzech podstawowych wersjach kompletacji wyposażenia – Expression, Dynamique, SL Exception oraz limitowanych wersjach kompletacji wyposażenia – Color Edition, Exception oraz GT Robert Kubica.
Wygląd zewnętrzny
Patrząc na Renault Megane Coupe nie sposób nie zauważyć dynamicznej linii nadwozia, która z góry sugeruje, że mamy do czynienia z samochodem o charakterystyce sportowej. Przód samochodu wzorowany jest na modelu Laguna z lampami zachodzącymi na błotniki oraz niewielkim przednim grillem. Aluminiowe wstawki umieszczone pod reflektorami nadają mu niepowtarzalnego i wyjątkowego charakteru.
Patrząc z boku na samochód widzimy zdecydowane linie bryły nadwozia. Prawie płaska przednia szyba tworząca łagodny łuk z linią dachu oraz gwałtownie opadający tył, mała powierzchnia szyb bocznych oraz duże aluminiowe tarcze kół to wszystko mówi nam, że mamy do czynienia z samochodem sportowym przykuwający wzrok na ulicy. Tył samochodu jego pokrywa bagażnika z małą szybą, oryginalne tylne lampy potwierdzają wrażenie, że jest to rasowe coupe.
Wnętrze samochodu
Wnętrze pojazdu już na samym początku wyróżniają duże drzwi, przez które dostajemy się do środka pojazdu, wykończenie samochodu jest dość stonowane. Fotele przednie są dobrze wyprofilowane i każda osoba znajdzie dla siebie wygodną pozycję. Profil oparcia fotela dość poprawnie utrzymuje kierowcę pojazdu podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Bardzo przyjemnym elementem wnętrza jest kierownica samochodu: mała, a zarazem gruba, obszyta miękką skórą, co w efekcie powinno podobać się każdemu użytkownikowi tego pojazdu. Elementem wnętrza, do którego musimy się przyzwyczaić jest nowoczesny wyświetlacz prędkościomierza deski rozdzielczej umieszczony pośrodku gdy natomiast z jego lewej strony razi analogowy obrotomierz.
Drobne elementy wykończenia wnętrza wykonane ze stopów aluminium ożywiają je powodując, że wnętrze nie jest monotonne. Obsługa wszelkich przycisków i pokręteł na konsoli centralnej jest łatwa i intuicyjna. Jedynym elementem wyróżniającym ten pojazd jest miejsce umieszczenie włącznika tempomatu i ogranicznika prędkości z prawej strony dźwigni hamulca ręcznego, gdzie taki włącznik w innych pojazdach znajdziemy najczęściej przy kierownicy lub górnej części konsoli centralnej.
Duża szyba przednia nie ogranicza widoczności do przodu, natomiast inaczej to ma miejsce, gdy spoglądamy w tył – mała tylna szyba oraz grube słupki zdecydowanie ograniczają widoczność, co jest jednak typowe dla samochodów typu coupe W samochodach tych bowiem podróż na tylnej kanapie z zasady nie należy do przyjemności i w tym przypadku jest podobnie: osoby dość wysokie nie będą usatysfakcjonowane z podróży na tylnym siedzeniu. Bagażnik (344 litrów) ma jak na ten typ pojazdu przyzwoitą pojemność oraz regularne kształty, niewielkim jednak utrudnieniem może być dość wąski otwór załadunkowy.
Silnik i właściwości jezdne
Testowana wersja Renault Megane Coupe była wyposażona w najmocniejszą wersją silnikową dostępną na rynku tj. turbodoładowany benzynowy silnik 2.0Tce o mocy 180 KM oraz 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który jest uzyskiwany już od 2250 obr./min. Jednostka szybko reaguje na dodawanie gazu, a silnik już od obrotów biegu jałowego wykazuje chęć do wzmożonej pracy, dzięki czemu samochód jest dość zrywny. Prawdziwą radość z jazdy mamy jednak przy wyższych prędkościach obrotowych silnika, które pozwalają w pełni wykorzystać jego moc i osiągnąć prędkość100 km/h w czasie 7,8 s. Napęd przekazywany jest na przednie koła poprzez 6-biegową, manualną skrzynię biegów oferowaną w kompletacji standardowej. Poszczególne przełożenia skrzyni biegów uruchamia się lekko i pewnie, skrzynia działa bez zarzutów.
Osiągi pojazdu są więcej niż zadowalające. Producent podaje, że przy tych osiągach spalanie ma być na umiarkowanym poziomie, niestety osoby lubiące dynamiczną jazdę muszą liczyć się jednak z większym zapotrzebowaniem na paliwo.
Testowane Renault Megane Coupe jest wyposażone w obniżone o 12 mm i usztywnione zawieszenie. Jego charakterystykę osiągnięto poprzez zastosowanie twardszych przednich i tylnych amortyzatorów oraz większej sztywności sprężyn. Dzięki obniżeniu zawieszenia obniżył się środek ciężkości pojazdu, co poprawia zdecydowanie sposób prowadzenia samochodu. Dzięki zastosowanym nastawom zawieszenia pokonywanie nierówności drogi nie sprawia wielu problemów, czego można byłoby spodziewać się po samochodzie o sportowej charakterystyce; uzyskano po prostu kompromis pomiędzy sportem, a komfortem.
Podsumowanie
Podsumowując test można powiedzieć, że osoby poszukujące samochodu sportowego, o charakterystycznej linii nadwozia, pojazdu z bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi a jednocześnie niedrogiego mogą zwrócić uwagę na Renault Megane Coupe w wersji Dynamique z silnikiem 2.0 16V TCe o mocy 180KM i dokonać zakupu. W skrócie możemy powiedzieć, że Renault Megane Coupe jest pojazdem charakteryzującym się dynamicznym zachowaniem na drodze zapewniającym niezapomniane wrażenia z jazdy a jednocześnie jest pojazdem niedrogim. Koncernowi Renault przy tworzeniu modelu Megane Coupe udało się połączyć styl, komfort, nowoczesną technologię oraz wysokie osiągi przy zachowaniu możliwie wielu praktycznych cech niezbędnych na co dzień. Koszt zakupu samochodu Renault Megane Coupe 2.0 16V TCe 180 Dynamique w wersji podstawowej to 73 500 zł. brutto, natomiast koszt zakupu testowanego pojazdu uwzględniając wyposażenia dodatkowe to suma zł około 85 000.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik
2.0 TCE/180 KM
Pojemność skokowa – 1998 ccm,
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) – 82,7 x 93,
Liczba cylindrów / zaworów – 4/16,
Stopień sprężania – 9,3 : 1,
Maksymalna moc kW CEE (KM) przy (obr./min) – 132 (180) przy 5500,
Maksymalny moment obrotowy Nm CEE przy (obr./min) – 300 przy 2250,
Rodzaj wtrysku – wielopunktowy,
Układ kierowniczy – ze zmiennym, elektrycznym wspomaganiem,
Średnica zawracania (m) – 10,95,
Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h) – 230,
Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 7″80 ,
1000 m ze startu zatrzymanego (s) – 28″50,
Zużycie paliwa i emisja CO2 wg Dyrektywy Europejskiej nr 93/116 (w l/100 km i g/km)
Emisja CO2 (g/km) – 178 ,
Cykl miejski (l/100 km) – 10,2 ,
Cykl pozamiejski (l/100 km) – 6,1 ,
Cykl mieszany (l/100 km) – 7,6 ,
Zawieszenie
Przednie – typu McPherson z trójkątnym wahaczem dolnym,
Tylne – belka skrętna,
Układ hamulcowy
Przód: tarcze wentylowane średnica (mm) – 296,
Tył: tarcze pełne średnica (mm) – 260,
Koła i opony
Wymiary opon standardowych – 225/45 R17 ,
Standardowe obręcze kół (“) – 7,0 J 17 ,
Masa (kg)
Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1320 ,
Maksymalna dopuszczalna masa całkowita – 1830 ,
Maksymalna dopuszczalna masa całkowita zestawu pojazdów – 3130 ,
Maksymalna dopuszczalna masa przyczepy hamowanej – 1300 ,
Maksymalna dopuszczalna masa przyczepy niehamowanej – 695.
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Dynamique. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS – system zapobiegający blokowaniu kół,
- Filtr p/pyłkowy,
- Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego,
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości,
- Fotel pasażera z regulacją wysokości,
- Immobilizer,
- Karta kodowa Renault,
- Kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte skórą,
- Kieszenie w oparciach foteli przednich,
- Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa,
- Kolumna kierownicy regulowana,
- Komputer pokładowy,
- Kurtyny powietrzne boczne,
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane i reg. elektrycznie,
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia,
- Lusterko wewnętrzne dwupozycyjne,
- Napinacze przednich pasów bezpieczeństwa,
- Napinacze tylnych pasów bezpieczeństwa,
- Oświetlenie progów drzwi przednich,
- Oświetlenie progów drzwi tylnych,
- Podłokietnik centralny przedni,
- Poduszka powietrzna kierowcy,
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia,
- Poduszki powietrzne boczne przednie,
- Radioodtwarzacz 4x15W CD+MP3,
- Siedzenia tylne dzielone i składane 60/40,
- Sterowanie radiem w kierownicy,
- Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich,
- System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP,
- System przeciwpoślizgowy przy przyspieszaniu ASR,
- Szyby przednie regulowane elektr.,
- Światła mijania włączane automatycznie,
- Światła p/mgielne przednie,
- Tarcze kół aluminiowe 17″,
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości,
- Wspomaganie układu kierowniczego zmienne elektr.,
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu,
- Zamek centralny zdalnie sterowany,
- Zestaw naprawy opon.
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Dynamique posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Czujnik parkowania – tył,
- Karta kodowa Renault bezdotykowa,
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie,
- Złącze AUX i USB,
- System Bluetooth,
- Koło zapasowe pełnowymiarowe,
- Reflektory ksenonowe z doświetlaniem łuków ze spryskiwaczami,
- Automatycznie włączane światła mijania,
- Lakier metalizowany.
Test przeprowadzony w dniach 18-23 czerwca 2010 r. Serdecznie dziękujemy firmie Renault Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.