MotoNews.pl

Volvo XC60 D4 Summum

02 lipca 2014

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
1

Podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie 4 marca 2008 roku marka Volvo zaprezentowała nowy samochód zaliczany do grona pojazdów typu SUV pod nazwą XC60. Pod koniec tego samego roku rozpoczęła się jego sprzedaż w polskich salonach. Produkowany w Belgii, w mieście Gandawa pojazd zbudowany został na płycie podłogowej EUCD, którą dzieli z modelami V70, S80 oraz Fordem Mondeo. W chwili wprowadzenia auta na rynek szwedzka marka ogłosiła go najbezpieczniejszym autem, jakie kiedykolwiek wyprodukowano. Pod tym względem od wielu lat Volvo realizuje konsekwentnie założoną wcześniej strategię i nadal jest pionierem wdrażania nowych rozwiązań w tej dziedzinie oraz jej symbolem. Od chwili, gdy XC60 pojawił się na ryku zjednał sobie wielu zwolenników i stał się liderem popularności w całej gamie szwedzkiego producenta zarówno w Polsce jak i na świecie. W 2013 roku model przeszedł niewielki facelifting.

Modernizacji poddano między innymi przód pojazdu oraz wyposażono go w kolejne systemy podnoszące poziom bezpieczeństwa użytkowników. Już w podstawowej wersji otrzymujemy 6 poduszek powietrznych, układ dynamicznej stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji (DSTC) oraz system City Safety, który nie tylko ogranicza skutki kolizji drogowej, ale w niektórych przypadkach może pomóc uniknąć ewentualnego zderzenia. Dodatkowo nad bezpieczeństwem czuwają między innymi system ograniczający skutki zderzenia bocznego (SIPS) czy też układ chroniący przed skutkami przewrócenia (ROPS). Zastosowano nowe reflektory, przeprojektowano kratę wlotu powietrza, a lusterka zewnętrzne zaopatrzone zostały w kierunkowskazy wykonane w technologii LED. Całość zmian dopełniły nowe jednostki napędowe oraz ośmiobiegowe automatyczne skrzynie biegów. W ofercie znajdują się trzy silniki wysokoprężne: D3 2.0 136KM, D4 2.0 181KM, D5 2.4 215KM oraz trzy silniki benzynowe: T5 2.0 245KM, T5 2.5 254KM i T6 3.0 304KM. Bogato również przedstawia się gama oferowanych wersji kompletacji wyposażenia. Klient ma ich do wyboru pięć: Base, Kinetic, Momentum, Summum oraz specjalną edycję Volvo Ocean Race. Ceny rozpoczynają się od 134 300 złotych, a kwota ta dotyczy wersji Base napędzanej silnikiem diesla D3 2.0 136KM wyposażonej w 6 stopniową manualną przekładnię biegów.

Wygląd zewnętrzny
Odmłodzenie sylwetki auta w 2013 roku nie spowodowało istotnych zmian w jego wyglądzie nadal znajdziemy w nim wiele cech wspólnych z innymi modelami marki. Sporych rozmiarów pojazd mierzący 4644mm długości przy szerokości 1891mm i wysokości 1713mm charakteryzuje się niebagatelną i wyrazistą stylistyką. Nadwozie modelu wyróżnia się jak przystało na SUVa wysokim prześwitem oraz muskularnym designem, sporych rozmiarów tarczami kół i linią dachu nawiązującą do pojazdów typu coupe. Śmiało zarysowane, dynamiczne linie błotników przednich, wyraźne przetłoczenia pokrywy silnika, kształt reflektorów i zderzaka przedniego, umiejscowienie ledowych świateł dziennych w zagłębieniach zderzaka oraz poszerzona atrapa chłodnicy powodują, iż auto po liftingu stało się bardziej stylowe i eleganckie. Zwężające się ku tyłowi powierzchnie szyb bocznych, mocno pochylona szyba czołowa oraz linia dachu zakończona spojlerem z zintegrowanym światłem STOP nadają profilowi auta dynamicznego i nieco sportowego charakteru. Zespolenie z powierzchnią dachu relingów dachowych spowodowało, że na tle konkurencji XC60 wyróżnia się niską i jednocześnie szeroką bryłą nadwozia. Patrząc na tył pojazdu trudno doszukać się istotnych zmian, są tu one w zasadzie kosmetyczne. Nowe są końcówki układu wydechowego wkomponowane w dolną część zderzaka, światła tylne wykonane w technologii LED oraz umiejscowiona centralnie na pokrywie bagażnika nazwa marki – Volvo ze zwiększonymi odstępami między znakami. Wygładzona sylwetka, ukryte detale, prawie wszystkie elementy nadwozia w jednolitym kolorze dodały XC60 szyku i charyzmy.

Wnętrze samochodu

Wnętrze XC60 wykonane jest z najwyższą dbałością o każdy szczegół i detal. Trudno nie zauważyć, że producent dużą uwagę zwrócił na możliwie najwyższy komfort użytkowania. Obszerne wnętrze, tapicerka wykonana z jasnej skóry, dwukolorowa wielofunkcyjna skórzana kierownica oraz elementy wykończeniowe wykonane z aluminium podkreślają prestiżowy charakter testowanego modelu. Zastosowane materiały jak przystało na samochód z segmenty premium są z najwyższej półki. Kabina testowanego pojazdu jest znakomicie doświetlona, jest to wynik zastosowania dużej, mocno pochylonej szyby czołowej oraz elektrycznie sterowanego dachu panoramicznego. We wnętrzu odnosi się wrażenie lekkości wykonania. Dodatkowo na pochwałę zasługuje jakość spasowania poszczególnych elementów. Znakomitą ergonomię użytkowania auto zawdzięcza ukształtowaniu deski rozdzielczej oraz konsoli centralnej, gdzie wszystkie elementy sterowania są praktycznie na wyciągnięcie ręki. Obsługa ich jest łatwa i intuicyjna. Wnętrze charakteryzuje się harmonią, wygodą oraz komfortem. Jest to szczególnie odczuwalne po zajęciu miejsc na fotelach przednich, ich wyprofilowanie pozwala w sposób niepowodujący zmęczenia podróżować bez względu na długość trasy. Kanapa tylna jest równie wygodna, a jej komfort powinien zadowolić większość użytkowników. Odmłodzeniu poddano panel zegarów. W nowym XC60 składa się on z wyświetlaczy TFT, gdzie dominującą rolę odgrywa środkowy duży okrągły ekran, który w zależności od ustawień może imitować tradycyjny prędkościomierz lub obrotomierz. Informacje komputera pokładowego wyświetlane są w jego centralnej części oraz na zewnątrz z jego prawej i lewej strony. Kierowca ma możliwość wyboru jednego z trzech trybów wskazań: Eco, Elegance i Performance. Całość wygląda bardzo przejrzyście. Szczególną uwagę zwraca część środkowa deski rozdzielczej, dominuje tam dużych rozmiarów kolorowy ekran systemu „My car”, systemu audio, kamery cofania, nawigacji satelitarnej oraz systemu Bluetooth. Elementem łączącym go z konsolą centralną jest cienki panel sterowania urządzeniami, w jakie wyposażono pojazd, znany z innych modeli Volvo, za którym producent wygospodarował miejsce na niewielki, ale praktyczny schowek. Poza panującą w aucie elegancją jest ono dodatkowo bardzo praktyczne, znajdziemy w nim wiele funkcjonalnych schowków, które mogą być niezbędne podczas różnego rodzaju wypraw poza miasto jak i w codziennym użytkowaniu. Dwa z nich zasługują na wyróżnienie. Pierwszy zasuwany wyposażony w uchwyty na kubki, umiejscowiony w konsoli centralnej, która oddziela przestrzeń kierowcy od pasażera. Drugi otwierany wyposażony w złącza USB i AUX systemu audio, który znajduje się w podłokietniku przednim. Zaletą modelu jest jego bagażnik o standardowej pojemności 495 litrów, co jest dość dobrym wynikiem w klasie. Możemy ją powiększyć składając dzielone asymetrycznie siedzenia kanapy tylnej i uzyskać objętość 1455 litrów. Do przestrzeni ładunkowej dostęp ułatwia elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, a jej atutem jest możliwość uzyskania prawie idealnie płaskiej podłogi. Ciekawym rozwiązaniem jest znajdująca w połowie bagażnika półka, którą możemy ustawić w pozycji pionowej dzieląc bagażnik na dwie części. Dzięki takiemu rozwiązaniu niewielka ilość bagażu zabezpieczona może być przed ewentualnym przemieszczaniem.

Silnik i właściwości jezdne
Testowane Volvo XC60 wyposażone zostało w czterocylindrową wysokoprężną jednostkę napędową D4 o pojemności skokowej 1996 cm3, która charakteryzuje się maksymalną mocą 181KM przy 4250 obr./min. oraz maksymalnym momentem 400 Nm osiąganym w zakresie 1750-2500 obr./mi.. Konstrukcyjnie silnik D4 odróżnia się tym od poprzedniej generacji, że zamiast dotychczasowych pięciu cylindrów otrzymał cztery. Zmiana ta wymuszona została głównie coraz bardziej rygorystycznymi, obowiązującymi normami emisji spalin. Mimo to trudno zauważyć różnicę między nimi. Jednostka jest bardzo cicha i cechuje ją wysoka kultura pracy. Silnik zapewnia wysoką dynamikę auta, potrafi samochód ważący prawie 1800 kg rozpędzić do prędkości 100 km/h w czasie niespełna 8,5 sekundy. Pojazd sprawnie i szybko przyśpiesza w prawie całym zakresie prędkości obrotowej silnika. W przeniesieniu napędu na koła jezdne pośredniczy nowoczesna ośmiobiegowa przekładnia automatyczna, która wyposażona została w funkcję manualnej zmiany biegów za pośrednictwem przycisków przy kole kierownicy. Zmiany poszczególnych przełożeń następują bardzo szybko i prawie niezauważalnie dla kierowcy. Zawieszenie XC60 znakomicie radzi sobie na drodze, wyśmienicie tłumi nierówności, do kabiny nie dostają się praktycznie żadne odgłosy jego pracy. Zestrojone zostało stosunkowo miękko, aby uzyskać jak najwyższy komfort i zaspokoić pod tym względem nawet najwybredniejsze gusta użytkowników. Konstrukcja auta, jego prześwit oraz duże tarcze kół pozwalają autu bez trudu pokonywać wysokie krawężniki czy też nierówności polnej drogi. Jednak trzeba zaznaczyć, że pojazd mimo charakteru jego konstrukcji bardziej nastawiony jest na jazdę po drogach utwardzonych niż w terenie. Stosunkowo precyzyjny układ kierowniczy oraz zawieszenie dają podczas jazdy poczucie pełnego bezpieczeństwa, pojazd porusza się stabilnie i nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów, dzięki wyposażeniu modelu w układ stabilizacji przechyłów RSC auto nie wykazuje zbytnich przechyłów nadwozia.

Podsumowanie

Komfort, praktyczność oraz umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo to cechy, które wyróżniają Volvo XC60 wyposażone w silnik diesla D4 181KM na rynku. Jako pojazd zaliczany do segmentu premium śmiało można go nazwać funkcjonalnym autem rodzinnym. Pewien niedosyt pozostawia jednak brak możliwości dokupienia napędu na dwie osie (AWD) do pojazdów wyposażonych w dwulitrowe silniki. Atutami modelu są: ciekawa stylistyka, przestronność, jakość wykonania, zastosowane nowoczesne technologie oraz szczególna dbałość szwedzkiego producenta o bezpieczeństwo. Model na rynku nie należy do najtańszych, ale w zamian otrzymujemy bezpieczny produkt z imponującą kompletacją wyposażenia. Na tle konkurencji oferta testowanego SUVa prezentuje się całkiem atrakcyjnie. Można jej upatrywać w następujących samochodach: Audi Q5, BMW X3 oraz Mercedesie GLK.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel)

  • Pojemność skokowa (ccm) – 1996
  • Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 133 (181) przy 4250
  • Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 400 w zakresie od 1750 do 2500
  • Rodzaj zasilania – Common rail

Osiągi

  • Prędkość maksymalna (km/h) – 210
  • Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 8,5

Zużycie paliwa

  • Cykl miejski (l/100 km) – 5,3
  • Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,4
  • Cykl mieszany (l/100 km) – 4,7
  • Emisja CO2 (g/km) – 123
  • Norma emisji spalin – Euro 6

Pojemność zbiornika paliwa

  • 70 litrów

Wymiary

  • Długość (mm) – 4644
  • Szerokość (mm) – 1891
  • Wysokość (mm) – 1713
  • Rozstaw osi (mm) – 2774
  • Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1632
  • Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1586
  • Zwis przedni (mm) – 909
  • Zwis tylny (mm) – 944
  • Prześwit (mm) – 230
  • Kąt natarcia (stopnie) – 22
  • Kąt zejścia (stopnie) – 27
  • Kąt rampowy (stopnie) – 122
  • Maksymalna głębokość brodzenia (mm) – 350

Napęd

  • Przedni

Układ kierowniczy

  • Ze wspomaganiem
  • Średnica zawracania (m) – 11,7

Koła i opony

  • Wymiary opon standardowych – 235/50 R18
  • Standardowe obręcze kół (“) – 18

Masa

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1772
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2505
  • Dopuszczalne obciążenie dachu (kg) – 100

Pojemność bagażnika

  • Standardowa (litry) – 495
  • Maksymalna (litry – 1455

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód w wersji Summum standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • ABS + EBD – system dystrybucji siły hamowania
  • Audio System High Performance
  • Autoalarm System Volvo Guard
  • Czujnik deszczu
  • Czujnik parkowania -tył
  • Czujnik wilgotności powietrza
  • Dogrzewacz elektryczny PTC
  • Drzwi tylu nadwozia sterowane elektrycznie
  • Dywaniki tekstylne
  • Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
  • Filtr cząsteczek stałych
  • Filtr p/pyłkowy
  • Fotel kierowcy regulowany elektrycznie z pamięcią położenia
  • Fotele przednie z regulacją elektryczną odcinka lędźwiowego
  • Głośniki 8 szt.
  • Gniazdo 12V w bagażniku
  • Hamulec postojowy elektryczny
  • Immobilizer
  • Kierownica pokryta skórą i aluminium
  • Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
  • Kolumna kierownicy regulowana
  • Komputer pokładowy
  • Kurtyny powietrzne boczne
  • Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne ściemniane automatycznie
  • Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
  • Pakiet dodatkowego oświetlenia
  • Podłokietnik centralny przedni
  • Podłokietnik siedzeń tylnych
  • Poduszka powietrzna kierowcy
  • Poduszka powietrzna pasażera
  • Poduszki powietrzne boczne przednie
  • Program kontroli startu
  • Radioodtwarzacz CD + MP3
  • Reflektory bi-ksenonowe aktywne
  • Relingi dachowe w kolorze srebrnym
  • Roleta do bagażnika
  • Siatka oddzielająca przestrzeń bagażową
  • Siedzenia tylne dzielone 40/20/40
  • Spryskiwacze reflektorów
  • Sterowanie systemem audio w kierownicy
  • Sygnalizacja hamowania awaryjne
  • Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich i tylnych
  • System Bluetooth
  • System CTC – system kontroli trakcji w zakręcie
  • System informacyjny IDIS
  • System kontroli trakcji
  • System ochrony kier/pasaż. przed uderzeniami z tylu WHIP
  • System poprawy jakości powietrza w kabinie AQS
  • System stabilizacji toru jazdy DSTC
  • System wspomagania hamowania City Safety
  • System wspomagania nagłego hamowania
  • System zabezpieczeń bocznych SIPS
  • System zapobiegający przewracaniu Sie samochodu RSC
  • Szyby barwione
  • Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
  • Światła do jazdy dziennej LED
  • Światła z regulacją kata pochylenia elektryczną
  • Światło dodatkowe STOP
  • Tapicerka skórzano-winylowa
  • Tarcze kół aluminiowe 18″ “Pan”
  • Tempomat
  • Uchwyty do mocowania bagażu w bagażniku
  • Wskaźnik temperatury zewnętrznej
  • Wspomaganie układu kierowniczego
  • Wykończenie wnętrza Charcoal
  • Wykończenie wnętrza Shimmer Graphite
  • Wyświetlacz radia 5″ kolorowy
  • Wyświetlacz zegarów cyfrowy 8″ Active TFT
  • Zamek centralny zdalnie sterowany
  • Złącze “AUX”
  • Złącze “USB”

Testowany pojazd oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Summum posiadał wyposażenie dodatkowe:

  • Dach otwierany szklany
  • Lakier metalizowany
  • Pakiet Business Connect
  • Tarcze kół aluminiowe 18” „Zepherus”

Test przeprowadzony w dniach 14 – 19 maja 2013r. Serdecznie dziękujemy firmie Volvo Auto Polska Sp. z o. o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert