![Volvo XC60](https://img.motonews.pl/auta-nowe/model-300x200/volvo-xc60.jpg)
Volvo XC60 to jeden z najpopularniejszych SUV-ów klasy premium w Europie.
Model ten, produkowany od 2008 roku, stał się kluczowym elementem oferty szwedzkiej marki, łącząc bezpieczeństwo, nowoczesne technologie i skandynawski design. Przez lata XC60 przeszedł kilka istotnych modernizacji, dostosowując się do zmieniających się trendów i wymagań rynkowych.
Volvo XC60 (Y20, 2008 - 2017) – początek sukcesu
Pierwsza generacja Volvo XC60 (kod fabryczny: Y20) została zaprezentowana w 2008 roku jako kompaktowy SUV klasy premium. Bazowała na platformie EUCD, współdzielonej z innymi modelami Volvo oraz Fordem Mondeo. Model ten od początku wyróżniał się wysokim poziomem bezpieczeństwa – wprowadził system City Safety, który automatycznie hamował pojazd przy małych prędkościach, aby uniknąć kolizji.
Wersje silnikowe obejmowały jednostki benzynowe i wysokoprężne o pojemności od 2.0 do 3.2 litra. Początkowo dominowały silniki pięciocylindrowe, jednak z czasem Volvo zaczęło stopniowo wprowadzać jednostki czterocylindrowe o mniejszej pojemności.
Facelifting (2013)
W 2013 roku XC60 przeszedł gruntowny lifting. Zmieniono reflektory, grill oraz zderzaki, a także unowocześniono wnętrze, wprowadzając nowy system multimedialny i wykończenia premium. Wprowadzono również nowe silniki Drive-E – dwulitrowe jednostki czterocylindrowe, które zastąpiły starsze, mniej efektywne konstrukcje.
Volvo XC60 (SPA, 2017 -) – nowoczesność i elektryfikacja
W 2017 roku Volvo zaprezentowało drugą generację XC60 (kod fabryczny: SPA), bazującą na nowoczesnej platformie Scalable Product Architecture (SPA). Nowy model stał się bardziej przestronny, lżejszy i technologicznie zaawansowany. Stylistyka nawiązywała do większego Volvo XC90, z charakterystycznymi reflektorami „Młot Thora” oraz minimalistycznym wnętrzem z 9-calowym ekranem dotykowym.
Najważniejsze zmiany II generacji:
- Systemy bezpieczeństwa: wprowadzenie Pilot Assist (systemu wspomagania jazdy półautonomicznej), ulepszonego City Safety i wykrywania pieszych oraz dużych zwierząt.
- Nowe napędy: gama silników obejmowała wyłącznie jednostki czterocylindrowe – benzynowe T5, T6, wysokoprężne D4, D5 oraz hybrydową wersję plug-in T8 Twin Engine o mocy 407 KM.
Modernizacja (2021)
W 2021 roku XC60 otrzymało kolejną modernizację, koncentrującą się głównie na technologii. Wprowadzono nowy system infotainment oparty na Android Automotive z wbudowanymi usługami Google (Asystent, Mapy, Sklep Play). Silniki mild-hybrid zastąpiły klasyczne jednostki spalinowe, co poprawiło efektywność paliwową i emisję spalin.
Aktualizacja (2023)
Kolejna aktualizacja w 2023 roku przyniosła ulepszenia w zakresie wydajności wersji hybrydowych plug-in, które zyskały większe akumulatory i zasięg na napędzie elektrycznym sięgający ponad 70 km. Volvo stopniowo ograniczało ofertę silników wysokoprężnych, przygotowując grunt pod pełną elektryfikację.
Volvo XC60 przez lata ewoluowało, dostosowując się do wymagań klientów i norm emisji spalin. Od solidnej pierwszej generacji po zaawansowaną technologicznie i ekologicznie drugą generację, model ten zyskał status jednego z najlepiej sprzedających się SUV-ów premium w Europie. Obecnie marka konsekwentnie podąża ścieżką elektryfikacji, co zapowiada kolejne zmiany w przyszłości.