Po trzech latach nieobecności japońskiego producenta na polskim rynku, w 2008 roku Mazda powróciła z oficjalnym przedstawicielstwem w Polsce. W tym samym roku w ofercie Mazdy pojawiła się Mazda 2 wyposażona w silnik o pojemności 1598 cm3 w wersji wyposażenia Sport. Następca modelu Demio produkowany od 2003 roku znajduje na polskim rynku coraz więcej zwolenników. Mazda zwraca uwagę dynamiczną linią nadwozia obok której nikt nie przejdzie obojętnie, posiada również bardzo bogate wyposażenie standardowe. Wybrany w 2008 roku przez dziennikarzy motoryzacyjnych z 24 krajów Światowym Samochodem Roku, najmniejszy model Mazdy jest bohaterem kolejnego testu Info-Ekspert.
Mazda oferuje Model 2 w wersji trzy oraz pięciodrzwiowej. Do wyboru mamy tylko 3 silniki benzynowe. Dwa o pojemności 1349 cm3 o mocy 75KM i 86KM oraz jeden o pojemności 1498 cm3 dysponujący mocą 103KM. Samochód wyposażony w silnik o pojemności 1.3 możemy zamówić w wersjach wyposażenia Comfort, Exclusive, Exclusive Plus oraz specjalną wersję z okazji 90-tych urodzin Mazdy – 90th Anniversary. Pojazd z silnikiem o pojemności 1.5 występuje tylko w opcji wyposażenia Sport. Najtańszą Mazdę 2 możemy kupić już za 46 900 zł. Cena modelu testowanego to 59 900 zł.
Wygląd zewnętrzny
Intensywny zielony kolor w połączeniu z dynamiczną i agresywną stylistyką nadwozia zwraca uwagę. Duże, wydłużone reflektory przednie zachodzące aż do połowy maski, atrapa chłodnicy o sportowej strukturze plastra miodu oraz masywny sportowy zderzak przedni z reflektorami przeciwmgielnymi wyróżnia Mazdę 2 spośród innych pojazdów na ulicy. Patrząc z boku od razu zwracają uwagę spoilery boczne, 16 calowe aluminiowe felgi i zwężająca się ku tyłowi linia okien. Mała tylna szyba zwieńczona spoilerem z ładnie wbudowanym światłem stopu dobrze współgra ze skośnymi lampami tylnymi oraz chromowaną końcówką wydechu. Mazda na przykładzie modelu 2 pokazuje, że można znaleźć idealny kompromis pomiędzy praktycznością i niebanalną stylistyką. „Dwójka” dzięki swojemu wyglądowi spodoba się na pewno kobietom, a zastosowanie w wyposażeniu standardowym pakietu stylizacyjnego Sports Appearance nie pozwoli również żadnemu mężczyźnie przejść obok niej obojętnie. Model Mazdy o wymiarach: długość – 3895mm, szerokość – 1695mm, wysokość – 1475mm będzie idealnym miejskim samochodem dla tych użytkowników, którzy szukają nowoczesnej, dynamicznej stylistyki połączonej z praktycznością i funkcjonalnością pięciodrzwiowego hatchbacka.
Wnętrze samochodu
Pomimo swoich wymiarów Mazda zaskakuje ilością miejsca w środku. Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 2490 mm, cztery dorosłe osoby będą podróżowały komfortowo zarówno z przodu jak i na tylnej kanapie. Przednie fotele są dość twarde, lecz jednocześnie wygodne z dobrym jak na tą klasę pojazdu podparciem bocznym. Wersja Sport standardowo wyposażona jest w regulację wysokości fotela kierowcy oraz w podgrzewanie foteli przednich.
W środku zwraca uwagę nietypowo umiejscowiona dźwignia zmiany biegów. Okazuje się jednak, że zmiana biegów jest wygodna i nie sprawia żadnych kłopotów. Kierownica pokryta skórą dobrze leży w dłoniach. Na kole kierownicy umieszczono przyciski do sterowania radiem, tempomatem oraz komputerem pokładowym. Na konsoli centralnej główne miejsce zajmuje radioodtwarzacz CD, poniżej którego znajdziemy 3 pokrętła do sterowania klimatyzacją i nawiewem. Na desce rozdzielczej nie znajdziemy zbyt wiele przycisków, dzięki czemu obsługa radia oraz klimatyzacji nie nastręcza żadnych problemów. W wersji Sport spodziewałem się więcej „sportowych” akcentów we wnętrzu pojazdu. Oprócz srebrnych elementów na bocznych nawiewach powietrza, kierownicy oraz drzwiach przydałyby się jeszcze białe zegary i więcej „aluminiowych” dodatków na konsoli centralnej. Pomiędzy fotelami przednimi znajduje się gniazdo 12V, złącze AUXin oraz praktyczne schowki z demontowalną przegrodą. Przed fotelem pasażera znajdziemy niepraktyczny otwierany od góry schowek. Minusem wnętrza Mazdy 2 jest również niefortunne umieszczenie gaśnicy pod fotelem pasażera. Zbyt wysunięta do przodu powoduje, że pasażer co chwilę zaczepia o nią nogami. Testowany egzemplarz wyposażony był m.in. w sterowanie wszystkimi szybami oraz podgrzewane i regulowane elektrycznie lusterka. W wyposażeniu standardowym znajdziemy również systemy ABS, EBD, EBA i DSC, poduszki przednie oraz boczne i kurtyny powietrzne, czujnik deszczu i zmierzchu, klimatyzację automatyczną, zamek centralny i tempomat. Są to praktycznie wszystkie elementy oczekiwane w tej klasie pojazdu.
Duża szyba czołowa oraz schodzące ku dołowi linie szyb przednich bocznych w połączeniu z dużymi lusterkami wstecznymi sprawiają, że widoczność w każdym kierunku jest bardzo dobra.
Najmniejszy model Mazdy oferuje 250 litrów pojemności bagażnika, która po rozłożeniu asymetrycznie (60:40) dzielonej tylnej kanapy zwiększa się do 469 litrów.
Silnik i właściwości jezdne
Silnik Mazdy 2 to jedna z największych zalet tego samochodu. Do 3.5 tysiąca obrotów praktycznie niesłyszalny. Powyżej tego zakresu, aż do czerwonego pola na tarczy obrotomierza, dźwięk wydobywający się z komory silnika oraz reakcja na naciśnięcie pedału gazu powodują uśmiech zadowolenia u kierowcy. Silnik 1.5 MZR z rozrządem o zmiennych fazach zaworów ssących (S-VT) dysponuje momentem obrotowym 137 Nm osiąganym przy 4000 obrotów, dzięki czemu mała Mazda jest dynamiczna i elastyczna. „Dwójka” potrzebuje 10.4 sekund na osiągnięcie pierwszych 100km/h. Nie są to może sportowe osiągi jakby na to wskazywała nazwa Sport, ale 103 KM przy masie 1035 kg dają dużo radości z jazdy. Według danych producenta Mazda w mieście powinna spalać 7.6l na 100km, w cyklu mieszanym 5.7l natomiast w trasie 4.7l.
Mazdą możemy komfortowo poruszać się po mieście co ułatwia mała średnica zawracania wynosząca 9,8m lub wykorzystać pełną moc silnika i spróbować bardziej dynamicznej jazdy. Każdy ruch kierownicy natychmiast przekazywany jest na koła, co daje poczucie pełnego panowania nad pojazdem.
Podsumowanie
Czy warto więc wydać prawie 60 000 zł na miejskiego hatchbacka? W porównaniu do innych pojazdów w tej klasie, Mazda 2 w wersji Sport ma bogate wyposażenie standardowe. 16 calowe aluminiowe felgi, podgrzewane fotele przednie, wszystkie szyby sterowane elektrycznie, automatyczna klimatyzacja oraz tempomat to elementy rzadko spotykane u konkurentów. Przykuwająca wzrok linia nadwozia oraz dynamiczny silnik to niezaprzeczalne atuty tego modelu. Z drugiej strony ilość miejsca we wnętrzu jest porównywalna z konkurentami, natomiast bagażnik jest niezbyt duży. Najmniejszy model Mazdy będzie na pewno idealnym miejskim samochodem. Dzięki swoim wymiarom i zwrotności poruszanie się i parkowanie w ciasnych uliczkach nie będzie problemem. Świetne właściwości jezdne i dynamiczna charakterystyka silnika sprawią, że również dłuższe podróże będą przyjemnością. Poza praktycznymi aspektami samochód ten charakteryzuje coś co trudno opisać lub ująć w danych technicznych – ogromna przyjemność z jazdy. Połączenie stylistyki nadwozia, silnika i dobrze zestrojonego zawieszenia sprawia, że Mazda 2 jest jednym z ciekawszych modeli w swojej klasie.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik 1.5 MZR/103 KM
Pojemność skokowa – 1498 ccm,
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) – 78 x 78.4
Liczba cylindrów / zaworów – 4/16,
Stopień sprężania – 10.0
Maksymalna moc kW(KM) przy (obr./min) – 76 (103) przy 6000,
Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 137 przy 4000,
Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h) – 188,
Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 10.4
Średnica zawracania (m) – 9.8
Zużycie paliwa i emisja CO2 wg Dyrektywy Europejskiej nr 93/116 (w l/100 km i g/km)
Emisja CO2 (g/km) – 135,
Cykl miejski (l/100 km) – 7.6
Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4.7
Cykl mieszany (l/100 km) – 5.7
Zawieszenie
Przednie – kolumny McPhersona,
Tylne – belka skrętna,
Układ hamulcowy
Przód: tarcze wentylowane
Tył: bębnowe
Koła i opony
Wymiary opon standardowych – 195/45 R16 ,
Standardowe obręcze kół (“) – 16,
Masa (kg)
Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1035 ,
Maksymalna dopuszczalna masa całkowita – 1490 ,
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Sport. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS/EBD/EBA
- Automatyczne włączanie świateł mijania
- Czujnik deszczu i zmierzchu
- DSC
- Fotele przednie podgrzewane
- Immobilizer
- ISOFix (drugi rząd, skrajne siedzenia)
- Kierownica oraz dźwignia zmiany biegów pokryte skórą
- Klimatyzacja automatyczna
- Kolumna kierownicy regulowana
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne
- Lusterka zewnętrze i klamki w kolorze nadwozia
- Lusterka zewnętrzne elektrycznie regulowane, składane oraz podgrzewane
- Opony 195/45 R16
- Przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
- Radioodtwarzacz CD+MP3 (6 głośników)
- Reflektory przeciwmgielne
- Sterowanie systemem audio w kierownicy
- Szyby przednie regulowane elektrycznie
- Szyby tylne regulowane elektrycznie
- Tarcze kół aluminiowe 16”
- Tempomat
- Wejście AUX In
- Wspomaganie kierownicy
- Zamek centralny zdalnie sterowany (składany kluczyk)
- Zestaw Sports Appearance Pack (sportowy zderzak przedni z powiększoną osłoną wlotu powietrza, spojler dachowy, spojlery boczne, sportowy grill, sportowy wzór reflektorów przednich)
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Sport posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Lakier metalik – 1 500 zł
Test przeprowadzony w dniach 7-14 lipca 2010 r. Serdecznie dziękujemy firmie Mazda Motor Poland za udostępnienie samochodu do testu.