MotoNews.pl

Mercedes Klasy A Concept – przedsmak nowej generacji

07 kwietnia 2011

Mercedes Klasy A Concept – przedsmak nowej generacji

Dynamizm zaklęty w pełnych ekspresji liniach i nowoczesna technologia z czterycylindrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym, dwusprzęgłową przekładnią oraz systemem ostrzegania przed kolizją na czele. Tak, nowy Mercedes Klasy A Concept mógłby uchodzić za obywatela innej planety.
Niczym niezachwiane, dynamiczne proporcje Klasy A Concept – z długą maską, nisko poprowadzoną krawędzią dachu i wysoko zakreśloną linią bocznych szyb – uzupełnia wzajemna gra subtelnych przetłoczeń i zdecydowanych pociągnięć. Inspirację dla tej formuły styliści odnaleźli w rysach protypu F800 Style. Wyraziste spojrzenie Klasy A Concept podkreśla system oświetlenia w pełni zbudowany z diod LED i wlot powietrza, swoją strukturą przypominający rozgwieżdżone niebo, a jej muskularny tył zdradza charakter nadwozia coupé.

Miejsce pracy kierowcy Klasy A Concept łatwiej opisać słowem “kokpit” niż “deska rozdzielcza”. Lotnicze konotacje kształtu dźwigni zmiany biegów, otworów wentylacyjnych czy podświetlonych na czerwono wskaźników idą tu w parze z szerokim tunelem środkowym i spłaszczoną u dołu kierownicą. Pokładowa telematyka Klasy A Concept została w pełni zintegrowana ze smartfonem właściciela. Poszczególne funkcje samochodu mogą być kontrolowane za pośrednictwem dostępnej w internecie aplikacji COMAND.

Ale nie tylko wyzywający design nowej Klasy A Concept zapowiada nową erę kompaktowych aut spod znaku Mercedesa. Przednie koła prototypu napędza zamontowany poprzecznie, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 155 kW (210 KM), wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbosprężarkę. Łączy on wysokie osiągi z niewielkim apetytem na paliwo i niską emisją szkodliwych substancji, dołączając tym samym do rodziny wydajnych jednostek BlueEFFICIENCY. Siła napędowa trafia do kół za pośrednictwem nowej przekładni dwusprzęgłowej, do minimum skracającej czas zmiany poszczególnych przełożeń.

Jako pierwszy samochód kompaktowy na świecie, Mercedes Klasy A Concept został uzbrojony w radarowy układ ostrzegania przed kolizją z adaptacyjnym systemem Brake Assist. W przypadku ryzyka uderzenia przodem auta w tył innego pojazdu, Collision Prevention Assist alarmuje kierowcę sygnałem wizualnym i dźwiękowym, przygotowując jednocześnie układ hamulcowy do zdecydowanej reakcji. W chwili naciśnięcia na pedał hamulca, kierowca ma pewność, że Klasa A Concept zatrzyma się na najkrótszym możliwym dystansie.

Światowa premiera nowego, koncepcyjnego pojazdu Mercedesa nastąpi podczas targów motoryzacyjnych w Szanghaju (21-28 kwietnia 2011 r.).

Zdjęcia: Mercedes-Benz