Światowy przemysł motoryzacyjny stoi przed ogromnym wyzwaniem. Po pierwsze, trzeba oszczędniej i efektywniej niż kiedykolwiek korzystać z nieodnawialnych źródeł energii. Po drugie, alternatywna energia odnawialna musi być coraz intensywniej wykorzystywana w motoryzacji, równolegle do benzyny, gazu ziemnego i oleju napędowego. Po trzecie, nadrzędnym celem jest dalsza redukcja emisji substancji szkodliwych, generowanych przez pojazdy. Po czwarte, kraje rozwijające się muszą mieć taki sam dostęp do samochodów z ekologicznymi napędami, jak kraje uprzemysłowione.
Z tych uwarunkowań wynikają trzy konkretne zadania dla konstruktorów pojazdów:
- konsekwentna poprawa efektywności napędów;
- wykorzystanie alternatywnych, a przede wszystkim odnawialnych źródeł energii;
- opracowanie koncepcji napędów neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla.
Tym trzem wyzwaniom teraźniejszości i przyszłości Volkswagen AG stawia czoła strategią napędów i paliw, która dąży do optymalizacji konwencjonalnych układów napędowych, zastosowania energii ze źródeł alternatywnych, wprowadzenia napędów elektrycznych i maksymalnego ograniczenia emisji CO2 przez samochody.
MQB zmienia wszystko
Nowa modułowa platforma dla modeli od Polo do Passata. W celu realizacji strategii napędów i paliw Volkswagen AG opracował różne systemy modułowe. Najnowszym z nich jest modułowa platforma podłogowa dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie – MQB. Platforma ta, stosowana dla wielu marek koncernu, ma długoterminowo zapewnić i wzmocnić konkurencyjność w najpopularniejszych segmentach, w przypadku marki Volkswagen od Polo przez Golfa do Passata.
MQB uwzględnia wszystkie warianty napędu. Przy projektowaniu modułowej platformy podłogowej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie wzięto pod uwagę coraz większą różnorodność wersji napędów. MQB pozwala na wbudowanie, bez ograniczeń i kompromisów, nie tylko dwóch aktualnie zupełnie nowych rodzin silników o modułowej konstrukcji (benzynowe: EA211, wysokoprężne: EA288), lecz także alternatywnych napędów, takich jak CNG (gaz ziemny), napędów hybrydowych czy komponentów napędowych dla samochodów elektrycznych.
Platforma MQB doskonałym uzupełnieniem. Nowa MQB uzupełnia opracowaną przez Audi modułową platformę podłogową dla samochodów z silnikiem montowanym podłużnie (MLB), modułową platformę standardową (MSB), przy której konstrukcji rolę centrum kompetencji odegrało Porsche oraz New Small Family z Volkswagenem up!, SEATem Mii i Skodą Citigo, będącymi obecnie najbardziej kompaktowymi seriami modeli koncernu.
Ukierunkowanie na teraźniejszość i przyszłość. Nie ulega wątpliwości, że systemy modułowe mają dla koncernu Volkswagen AG decydujące znaczenie przy konstrukcji i produkcji nowych samochodów. Biorąc pod uwagę ponad 220 modeli produkowanych przez koncern i ponad 90 zakładów produkcyjnych na całym świecie z 448 tysiącami pracowników, szeroko zakrojona standaryzacja komponentów i procesów produkcyjnych odgrywa kluczową rolę. Duża ilość tych samych części stosowanych w kilku różnych modelach pozwala na znaczące obniżenie kosztów produkcji, a tym samym na osiągnięcie cen dostosowanych do możliwości rynku oraz znaczne rozszerzenie oferty produktów. Dzięki systemom modułowym technologie zgodne ze strategią zrównoważonego rozwoju staną się dostępne także dla nabywców nowych samochodów w krajach rozwijających się. Ponadto dzięki dużej elastyczności inteligentnych systemów modułowych łatwiejsza stała się realizacja regionalnych potrzeb. Wszystkie te aspekty pomagają zagwarantować sukces koncernu pod względem ekonomicznym i ekologicznym oraz sprostać wyzwaniom stawianym przez teraźniejszość i przyszłość.
Zmiany i korzyści – bardziej uniwersalne i bezpieczniejsze samochody
Ujednolicone wymiary. Jednym z najważniejszych warunków wstępnych dla udanej realizacji idei systemów modułowych są ujednolicone wymiary, na przykład odległość między pedałem gazu a środkiem przedniego koła. Jednocześnie muszą zostać zachowane także parametry zmienne, takie jak rozstaw osi, rozstaw kół czy wielkość kół, ponieważ tylko wtedy możliwe będzie stworzenie różnych modeli z wykorzystaniem jednego modułu.
Ujednolicona pozycja
Najważniejszą cechą nowej platformy podłogowej jest poprzeczna pozycja montażu wszystkich silników. Aby to było możliwe, Volkswagen poddał rodzinę silników benzynowych modyfikacjom. Obrócono głowicę cylindrów i odpowiednio dostosowano układ przyłączy oraz zmieniono pochylenie silników. W wyniku tych zmian strona dolotowa znajduje się zawsze z przodu, a układ wydechowy z tyłu. W rezultacie można było po raz pierwszy zrealizować jednolity układ kołnierza między silnikiem a skrzynią biegów, który pozwolił na stosowanie takich samych przekładni dla wszystkich rodzin silników w każdej klasie momentu obrotowego.
Główną rolę w strategii MQB odgrywa modułowy system silników benzynowych (MOB) z nowymi seriami silników EA211, do których należy także pierwszy na świecie czterocylindrowy silnik z funkcją odłączania cylindrów (ACT), oraz modułowy system silników wysokoprężnych (MDB), z nowymi jednostkami serii EA288.
Większa elastyczność
W rezultacie w nowym systemie MQB koncern mógł zredukować liczbę wariantów silników i przekładni o 88 procent. Zmniejszona różnorodność poprawia elastyczność. Jak już wspomniano, MQB daje możliwość montowania, w identycznej pozycji i bez żadnych ograniczeń, nie tylko konwencjonalnych silników spalinowych, lecz także wszystkich stosowanych obecnie napędów alternatywnych, od silników na gaz ziemny (CNG) poprzez wersje hybrydowe, aż po napędy czysto elektryczne. Wprowadzenie tego ostatniego napędu w MQB Volkswagen zapowiedział już na 2013 rok w nowym Golfie Blue-e-motion.
Korzyści dla stylistyki, przestronności i bezpieczeństwa
Zalety MQB są bardzo różnorodne i przynoszą korzyści szczególnie nabywcom nowych samochodów. Na przykład dzięki przesunięciu do przodu przednich kół o 40 mm (w porównaniu z aktualnymi modelami kompaktowymi koncernu) proporcje sylwetki stały się bardziej wyważone i poprawiło się wykorzystanie przestrzeni.
Mniejsza masa, więcej innowacji
MQB dzięki inteligentnemu doborowi materiałów pozwoliła także na przerwanie spirali masy. Na przykład przyszła generacja Golfa, mimo znacznie poprawionego komfortu i bezpieczeństwa, będzie ważyła mniej więcej tyle, co czwarta generacja (lata od 1997 do 2003). Jednocześnie Volkswagen AG wraz z wprowadzeniem pierwszej serii z MQB będzie oferować łącznie 20 innowacji z dziedziny bezpieczeństwa i connectivity/infotainment, osiągalnych dotychczas tylko dla samochodów z wyższych segmentów.
Symbioza konstrukcji i produkcji
Zalety MQB są nierozłącznie związane z modułowym systemem produkcji (MPB) koncernu Volkswagen, który tworzy ściślejsze powiązania samochodów i ich produkcji. Dzięki szerokiej standaryzacji podzespołów, poszczególnych wymiarów i procesów produkcyjnych udało się zredukować koszty i skrócić czas produkcji. Większa elastyczność otworzyła także możliwości rozszerzenia portfolio produktów, także w odniesieniu do nisz, których koncern dotychczas nie mógł wypełnić. W ramach MQB najróżniejsze działy technologii pojazdów i produkcji zazębiają i wspierają się wzajemnie na drodze ku przyszłości.